EGR-klep en gasklep schoonmaken

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren EGR-klep en gasklep schoonmaken

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243094
    RISL
    Moderator
      Lid sinds:
      24 January 2011

      Wilde van het weekend de EGR-klep & gasklep weer eens schoonmaken en er dan ook een how-to van maken. Om dat even netjes en correct te doen, vroeg ik me af waarmee jullie de EGR-klep en gasklep reinigen?

      Ik was het van plan bij m’n X18XE1 Astra Coupé, handigheidjes en tips voor in de how-to’s zijn ook welkom.

      #17939520
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Even uppie voor mezelf, het staat al weer op de derde pagina van ‘vandaag gepost’.
        Hoort er trouwens een pakking tussen bij de EGR-klep?

        #17939521
        RickR91
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 April 2011

          Een pakking hoort er tussen, sommige hebben een open pakking, andere een dichte.
          een dichte pakking heeft maar 1 rond gat. Een open pakking heeft dat ronde gat, en een D vormig gat.
          Gasklephuis en EGR schoonmaken met remmenreiniger, hiervan staat een mooie How To op het forum.

          #17939522
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Ow, ik had die how-to nog niet gezien, ik wilde ‘m zelf maken. Zal eens even zoeken.
            Ik had mijn EGR-klep de vorige keer schoongemaakt met diesel.
            Ik weet niet meer welke pakking er bij op zit, maar ik ga in ieder geval voor een open pakking, wil geen problemen met motormanagementlampjes enzo.

            #17939523
            RISL
            Moderator
              Lid sinds:
              24 January 2011

              RickR91, er staat alleen een how-to zonder foto’s hoe je de EGR-klep (recirculatieklep) kan vervangen.
              Ik ga dan toch een aparte how-to maken voor het schoonmaken ervan.

              #17939524
              RickR91
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 April 2011

                Willem heeft de how-to nog ergens staan als het goed is

                #17939525
                RISL
                Moderator
                  Lid sinds:
                  24 January 2011

                  Dan ga ik even zoeken. Mogelijk vul ik die aan en zet ik ‘m in het how-to gedeelte.

                  #17939526
                  RISL
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    24 January 2011

                    Heb inderdaad wat foto’s en beschrijvingen gevonden van Willem, maar nog niet van de X18XE1. Dus dat wordt een mooie how-to. Wil er nog een paar maken van simpel onderhoud, zoals bougies vervangen, olie verversen, enz.

                    #17939527
                    RISL
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      24 January 2011

                      Zo, vandaag die EGR-klep aangepakt. Was volgens mij helemaal schoon.
                      Wel was die plunjer met de hand niet te bewegen, klopt dat? Dat deze alleen opengaat wanneer door de elektronica aangestuurd?

                      Gasklep ook gedaan, was erg smerig. Gelijk de carterventilatie opgeboord, brak het boortje nog af :shock: viel er gelukkig wel direct uit :thumbup

                      #17939528
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        Opent naar buiten, dus drukken heeft geen zit, je zou eraan moeten trekken dan..

                        maar als ie goed loopt werkt deze naar behoren..

                        Gaskep is voorzien van rubber pakkingringen welke meestal wel heel blijven bij demonteren gasklep

                        Let op, je kan de how to gebruiken van de X18XE X20XEV in vectra how-to gedeelte incl opboren carterventilatie gaatje..

                        alleen heeft de X18XE1 geen stationair stappen motor..

                        Deze stelt stationair aan de hand van open en dichtverstellen van de gasklep ..

                        Willem

                        #17939529
                        RISL
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          24 January 2011

                          Ik had even een pakking gehaald bij de VOD, die was niet van rubber. Er zat nog wel een oude pakking met vloeibare pakking onder (bij de EGR zat er ook allemaal vloeibare pakking).

                          De auto loopt niet altijd mooi stationair en onder in toeren, wanneer je gas geeft of als je gas geeft in een te hoge versnelling, begint de motor te rommelen en levert bijna geen vermogen op dat moment. Boven de 2000 toeren doettie dat niet meer.
                          Ga morgen een stuk rijden (heb na het schoonmaken van de EGR en gasklephuis alleen nog maar de oprit op en af gereden) en ga dan eens kijken of dat over is. Het stationair draaien leek al wel soepeler te zijn.

                          #18351308
                          daanhaarlem
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 January 2014

                            Goedenavond,

                             

                            Heb je toevallig nog wat foto’s liggen van je how-to?

                             

                            Bvd,

                            Daan

                            #18351310
                            daanhaarlem
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 January 2014

                              B-)

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.