Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › egr klep / auto heeft dringend onderhoud nodig
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 augustus 2021om 10:06 door juruca.
-
AuteurBerichten
-
3 augustus 2021 om 20:23 #18428499
hallo techneuten /monteurs
ik krijg de melding dringend onderhoud nodig , is dit een vervuilde egr gasklep misschien
mijn ventilator begint ook gelijk te draaien als ik de auto start , heb wel het idee dat de motor iets minder prestaties leverd , de motor blijft wel netjes op 90 graden en loopt stationair en heb het idee dat ik benzine ruik ( heb gehoord dat mijn egr gasklep dan dicht blijft zitten weet niet of dit klopt maar hoop dat hier te kunnen lezen ??
kreeg ook de tip dat ik deze melding niet uit hoef te laten lezen omdat de storing niet herkend word bij het uitlezen ( weet ook niet of dit klopt )
het gaat hier om een insignia sport tourer ( station ) uit 2009 met een 1,8 ecotec motor en 182269 kilometer op de teller , handgeschakelde benzine motor
ik hoop dat het hier om een kleinigheidje gaat
mvg rob
4 augustus 2021 om 10:19 #18428567Dat probleem van de ventilator heb ik ook gehad en duurde wel ff voordat ik er achter was wat het probleem was, maar via uitlezen opgelost.
Maar het probleem was de weerstand in de thermostaat:
https://www.ebay.de/itm/392447566948
Bovenstaand onderdeel vervangen en het probleem was opgelost. (aliexpres verkoopt ze ook)
Deze weerstand wordt gebruikt als verwarmings element om de thermostaat sneller te openen.
Succes met de vervanging.
4 augustus 2021 om 19:25 #18428627hallo
allereerst bedankt voor je reactie
waar vind ik dit onderdeel in de auto ( moet het ook nog ingelezen worden |) , was jou melding van dringend onderhoud toen weg dan ? , of is dit alleen een oplossing om de koelfan normaal te laten werken
kan ik het zelf vervangen en kan ik er makkelijk bij , of is het een ingewikkeld karwei
hoe heet dit onderdeel precies dan ga ik even kijken op you tube of ik een filmpje kan vinden
5 augustus 2021 om 09:41 #18428676Ja bij mij kwam ook de melding ‘dringend onderhoud nodig’ en is na vervangen thermostaat nooit meer gekomen!
Volgens mij is het gewoon de thermostaat en die zit direct naast het motorblok.(tussen motorblok en accu)
Is geen ingewikkeld karwei maar je moet wel ff kvs er uit laten en weer vullen en ontluchten op de radiator rechts voor daar zit een kunstof schroefplug.
Succes
5 augustus 2021 om 21:03 #18428773reuze bedankt dat je gelijk een link naar een filmpje meestuurde
ik heb de thermostaat al in huis koste maar 21 euro , het is maar goed dat ik eens onder de motorkap ging kijken want mijn koelvloeistof tankje was bijna leeg , ik ga er vanuit dat daardoor waarschijnlijk de thermostaat of het niet meer goed doet of kapot is , het heeft wel een voordeel met vervangen er loopt geen vloeistof weg en kan de thermostaat dus zo vervangen
ik hoefde de nieuwe thermostaat niet opnieuw in te lezen toch ?
wel raar trouwens dat de boordcomputer niet aangeeft dat de kvs tank bijna leeg was
ik heb alleen even naar de radiateur gekeken maar kan niet echt een ontluchting vinden ( moet je vanuit het motor compartiment kijken of vanuit de buitenzijde ?)
maar het is dus ;
1 slang los ( eventueel vloeistof opvangen )
2: stekker los
3: 4 moertjes los draaien en oude thermostaat verwijderen
4: pakking vervangen
5: thermostaat plaatsen
6: slang terug
7: stekker weer plaatsen
8: kvs tankje vullen
9: ontluchten ( als ik ontluchting kan vinden )
10: klaar
klopt dit een beetje
6 augustus 2021 om 10:06 #18428939Thermostaat hoeft niet te worden ingelezen, de aansluiting op de thermostaat is een verwarmings elementje…
Ik weet niet of het kvs reservoir een nivo sensor heeft uit m’n hoofd…
Bij mijn auto(astra j) moet je vanuit het motor compartiment kijken maar kan bij een insignia anders zijn dat weet ik niet(ff google)
De volgorde klopt wel denk ik maar ik moest eerst de turbo lucht pijp verwijderen om er goed bij te kunnen.
Succes!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.