egr klep / auto heeft dringend onderhoud nodig

Forumindex Forums Modellen Insignia egr klep / auto heeft dringend onderhoud nodig

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18428499
    koekeroe
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 June 2021

      hallo techneuten /monteurs

      ik krijg de melding  dringend onderhoud nodig  , is dit een vervuilde egr gasklep misschien

      mijn ventilator begint ook gelijk te draaien als ik de auto start  , heb wel het idee dat de motor iets minder prestaties leverd   , de motor blijft wel netjes  op 90 graden  en loopt stationair  en heb het idee dat ik benzine ruik   (  heb gehoord dat mijn  egr gasklep dan dicht blijft zitten  weet niet of dit klopt  maar hoop dat hier te kunnen lezen ??

      kreeg ook de tip dat ik deze melding niet uit hoef te laten lezen omdat de storing niet herkend word  bij het uitlezen  ( weet ook niet of dit klopt )

      het gaat hier om een insignia sport tourer ( station ) uit 2009  met een 1,8 ecotec  motor  en 182269 kilometer  op de teller  , handgeschakelde benzine motor

      ik hoop dat het hier om een kleinigheidje gaat

      mvg rob

      #18428567
      juruca
      Deelnemer
        Lid sinds:
        16 January 2005

        Dat probleem van de ventilator heb ik ook gehad en duurde wel ff voordat ik er achter was wat het probleem was, maar via uitlezen opgelost.

        Maar het probleem was de weerstand in de thermostaat:

        https://www.ebay.de/itm/392447566948

        Bovenstaand onderdeel vervangen en het probleem was opgelost. (aliexpres verkoopt ze ook)

        Deze weerstand wordt gebruikt als verwarmings element om de thermostaat sneller te openen.

        Succes met de vervanging.

         

         

        #18428627
        koekeroe
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 June 2021

          hallo

          allereerst bedankt voor je reactie

          waar vind ik dit onderdeel in de auto  ( moet het ook nog ingelezen worden |)  , was jou melding van dringend onderhoud toen weg dan ?  , of is dit alleen een oplossing om de koelfan normaal te laten werken

          kan ik het zelf vervangen  en kan ik er makkelijk bij , of is het een ingewikkeld karwei

          hoe heet dit onderdeel precies dan ga ik even kijken op you tube of ik een filmpje kan vinden

          #18428676
          juruca
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 January 2005

            Ja bij mij kwam ook de melding ‘dringend onderhoud nodig’ en is na vervangen thermostaat nooit meer gekomen!

            Volgens mij is het gewoon de thermostaat en die zit direct naast het motorblok.(tussen motorblok en accu)

            Is geen ingewikkeld karwei maar je moet wel ff kvs er uit laten en weer vullen en ontluchten op de radiator rechts voor daar zit een kunstof schroefplug.

            Succes

            #18428773
            koekeroe
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 June 2021

              reuze bedankt  dat je gelijk een link naar een filmpje meestuurde

              ik heb de thermostaat al in huis koste maar 21 euro  , het is maar goed dat ik eens onder de motorkap ging kijken  want mijn koelvloeistof tankje was bijna leeg  , ik ga er vanuit dat daardoor waarschijnlijk de thermostaat of het niet meer goed doet of kapot is    , het heeft wel een voordeel met vervangen er loopt geen vloeistof weg  en kan de thermostaat dus zo vervangen

              ik hoefde de nieuwe thermostaat niet opnieuw in te lezen toch ?

              wel raar trouwens dat de boordcomputer niet aangeeft dat de kvs tank bijna leeg was

              ik heb alleen even naar de radiateur gekeken maar kan niet echt een ontluchting vinden   ( moet je vanuit het motor compartiment kijken  of vanuit de buitenzijde ?)

              maar het is dus ;

              1 slang los (  eventueel vloeistof opvangen )

              2: stekker los

              3: 4 moertjes  los draaien en oude thermostaat verwijderen

              4: pakking vervangen

              5: thermostaat plaatsen

              6: slang terug

              7: stekker weer plaatsen

              8: kvs tankje vullen

              9: ontluchten ( als ik ontluchting  kan vinden )

              10: klaar

              klopt dit een beetje

              #18428939
              juruca
              Deelnemer
                Lid sinds:
                16 January 2005

                Thermostaat hoeft niet te worden ingelezen, de aansluiting op de thermostaat is een verwarmings elementje…

                Ik weet niet of het kvs reservoir een nivo sensor heeft uit m’n hoofd…

                Bij mijn auto(astra  j) moet je vanuit het motor compartiment kijken maar kan bij een insignia anders zijn dat weet ik niet(ff google)

                De volgorde klopt wel denk ik maar ik moest eerst de turbo lucht pijp verwijderen om er goed bij te kunnen.

                Succes!

                 

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.