• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262951
    Anoniem
    • Topics 9
    • Reacties 46
    Lid sinds:
    1 January 1970

    #18203505
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2235
    Lid sinds:
    30 June 2004

    ik werk zelf als monteur bij een opel dealer

    #18203506
    midnight black
    Bijdrager
    • Topics 48
    • Reacties 3445
    Lid sinds:
    14 December 2011

    Veel sleutelen, begon op mijn 10e fietsen uit elkaar te schroeven, op mijn 12e brommer en op mijn 13e had ik een C-Kadett gekregen om aan te sleutelen.
    Verder is het een natuurlijk zo dat als je nog nooit een steeksleutel heb vastgehouden of weet wat een doppenset is dat je dan niet meteen begint met bijvoorbeeld de distributie te vervangen: klein beginnen: lampje, filtertje, olie verversen.
    En inderdaad zijn hier verschillende monteurs actief.

    #18203507
    Opeltje17
    Bijdrager
    • Topics 40
    • Reacties 5858
    Lid sinds:
    18 January 2012

    Werk zelf ook als monteur, en verder kijk ik ook vaak naar youtube, en leer je ook weer van andere mensen hier op het forum.

    #18203508
    Juhroen
    • Topics 4
    • Reacties 366
    Lid sinds:
    10 December 2011

    Ik werk als vrachtwagen monteur. Dan kan je ook een Opel repareren :D
    Maar veel lezen/meekijken en doen leer je een hoop van.

    #18203509
    VideoRipper
    • Topics 1
    • Reacties 343
    Lid sinds:
    11 December 2013

    Op z’n minst gevoel voor techniek is een must.
    Wanneer je twee linker handen hebt, kun je het beter aan een ander overlaten.

    Tenzij je heel erg gedreven bent en het gewoon zelf wil doen natuurlijk, maar
    dan ben je per definitie wel technisch aangelegd. ;)

    Ik heb zelf elektronica gestudeert, maar ben later de fijnmechanica ingegaan.
    Tegenwoordig zit ik in de ICT.
    Vroeger echter wel op jonge leeftijd al (mechanische) wekkers gesloopt en later
    aan mijn fiets en brommers gesleuteld.

    Het gereedschap dat ik toen had (Gedore, Belzer, e.d.), gebruik ik nog steeds;
    da’s het voordeel als je oom een gereedschappenzaak heeft. :D

    Greetz,

    Peter.

    #18203510
    Anoniem
    • Topics 69
    • Reacties 7148
    Lid sinds:
    1 January 1970

    tjah ik weet ook best veel
    en er is niets wat ik niet durf aan te pakken

    wou “vroeger” eigenlijk automonteur worden maar was geen droog brood in te verdienen toendertijd
    (is nu volgens mij nog geen vetpot)

    maar heb altijd al aan veel dingen gesleuteld
    begon al met m,n trapskelter denk ik toen de brommertijd
    daarna ver voor m,n 18,e de crossauto,s
    illegaal meedoen op naam van iemand anders ;)
    (je had bij inschrijving n rijbewijs nodig maar werd later niet meer gecontroleerd ;) )

    en tegen woordig doe ik alles auto,s (snelle)boten complete boerderij verbouwen ;)

    ik had door m,n geboortejaar geen internet waar je alles kon vinden ;)

    dus tegenwoordig moet haast iedereen met wat goede wil
    gezond verstand goed gereedschap en n internet aansluiting

    wel n dis riem leren vervangen ;)

    #18203511
    2000
    Moderator
    • Topics 80
    • Reacties 4152
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Haalde vroeger mijn tonka auto’s al uit elkaar. Met mijn 12e een crossbrommer, en zo via brommertijd in de auto zooi gerold. Eigenlijk niks veranderd t.o.v. mijn brommertijd, alleen de projecten zijn wat groter geworden. :thumbup

    #18203512
    arjontje
    Bijdrager
    • Topics 20
    • Reacties 6259
    Lid sinds:
    31 March 2006

    Ja altijd al de interesse gehad voor auto’s en techniek.
    Vroeger ook veel uit elkaar gehaald om te kijken hoe het werkte enz.
    En uiteindelijk een opleiding gevolgd voor automonteur.
    Later nog apk keurmeester.

    En sinds 2 jaar heb ik samen meet een maat van mij een eigen autobedrijf.

    Opel Vectra C2 GTS Z18XER 2007
    Groet Arjontje

    #18203513
    Freestyler
    Bijdrager
    • Topics 53
    • Reacties 1964
    Lid sinds:
    29 January 2006

    Op men 16de mijn eigen fiets in mekaar gesleuteld, daarvoor nooit iets gedaan met gereedschap.
    Niemand in de familie die iets met auto’s deed. Ook nooit geen brommer gehad/gereden of gesleuteld

    Daarna op men 18de mijn eerste manta. Daar noodgedwongen voor moeten leren sleutelen mbv vraagbaak en hulp van 3de.

    Nooit geleerd voor monteur, enkel alles vanuit het doen, vraagbaken en tegenwoordig internet. Maar doe dingen met succes, waar menig monteur zich niet aan zou durven wagen. :afro

    #18203514
    corsaracer
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 2548
    Lid sinds:
    1 January 2005

    veel sleutelen, veel zelf proberen, gewoon ergens aan beginnen.

    ben wel monteur maar niet van auto’s maar doe wel veel met stationaire diesel installaties en getrokken materieel waar iets van een motor inzit.

    #18203515
    Seth
    Bijdrager
    • Topics 61
    • Reacties 2231
    Lid sinds:
    16 September 2009

    Veel van de dingen die ik leer is ook al doende. Weet je niet waar te beginnen is dit forum voor en in het slechtste geval als je echt bang bent om iets kapot te doen kan je met iemand afspreken die er wel wat van kent om het samen te doen.

    Ieder heeft op zich wel een specialiteit waar ie zich liever mee bezig houdt of beter in is ;) we kunnen ook niet allemaal topmonteurs zijn :)

    Ben zelf (spijtig genoeg) niet motorisch aangelegd al zou ik het wel graag willen leren. Maar met het uit en in elkaar vijzen van cosmetische onderdelen zoals een bumper, motorkap, interieuronderdelen moet je gewoon de eerste vijs zoeken en met sommige modellen gewoon rustig je tijd nemen, als dat kapot is is dat niet zo’n ramp, reserveonderdelen genoeg op de markt… Met elektrische onderdelen moet je gewoon zien dat alles goed afgezekerd is en zien dat je geen kortsluiting maakt :D (Heb ik ook al vallend geleerd)

    Zou graag mettertijd meer in carrosserie en motor willen bezighouden maar dan moet ik wel eerst mijn eigen garage hebben. Het goede materiaal is ook belangrijk voor als je aan iets werkt zodat je niets kapot doet.

    Grtz Seth

    #18203516
    Ivanos
    • Topics 10
    • Reacties 140
    Lid sinds:
    28 July 2013

    ik begin steeds meer kleine dingetjes aan mijn eigen auto te doen, luchtfilter al vervangen, radio ingebouwd, sub amp en condensator. misschien niet de meest uitdagende of moeilijke dingen. Maar voor iemand met 0 sleutel ervaring aan een auto is het leuk om mee te beginnen.
    Ik heb bijvoorbeeld op youtube gekeken hoe ik die amp, sub en condensator in moest bouwen. het principe is eigenlijk het zelfde voor elke auto, maar om er beeld bij te hebben zeg maar, scheelt het toch wel :D

    #18203517
    Seth
    Bijdrager
    • Topics 61
    • Reacties 2231
    Lid sinds:
    16 September 2009

    Hey, leuk dat je het zelf doet/probeert. Kunnen we alleen maar aanmoedigen :thumb Zo is iedereen hier moeten beginnen met te proberen. En als je vragen hebt mag je ze hier altijd stellen ;) Daar zijn we voor.

    #18203518
    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7970
    Lid sinds:
    8 September 2009

    Ik heb heel veel interesse voor techniek, ik zelf heb niets met autotechniek gestudeerd, maar wel algemeen techniek gehad op school en ben vrij handig. Veel dingen zocht ik in het begin op, maar uit interesse weet ik steeds meer van motoren en auto’s en vooral van opel’s. De astra G en Zafira A is voor mij een open boek. De corsa C begint ook een open boek te worden.

    Inmidels kennis verzamelt na veel zelf doen over auto’s en ook actief met andere merken (peugeot/citroen) . En tevens een opknapper opel uit 1954 (model 1955).

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18203519
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    Uit de hand gelopen hobby, waarbij we haast vaker motoren uit en inbouwen / de en monteren dan dat we bougies vervangen.

    Willem

    Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

    #18203520
    Jerremy
    Bijdrager
    • Topics 17
    • Reacties 2449
    Lid sinds:
    29 October 2004

    Vaker de bougies vervangen ! Voorkomt het veelvuldig in- en uitbouwen en het de- en monteren van motoren :angel :jerry

    Volgens mij heb jij zowiezo een groot deel van het ‘benzine in je bloed’ en Opel virus van huis uit mee gekregen..

    Je vader was een heel goede en kundig monteur. En een bijzonder fijne vent sowieso.. ;)

    #18203521
    saluma
    Bijdrager
    • Topics 61
    • Reacties 1146
    Lid sinds:
    17 November 2010

    Ik ben schilder van beroep,maar de interresse in auto’s ligt me ook wel.Veel zelf proberen.Vroeger sleutelde ik ook aan m’n auto’s,met behulp van mijn vader (die helaas niet meer leeft en automonteur was).
    Ook het gevalletje ‘durven’ komt kijken.Gewoon doen en als het niet lukt,opnieuw proberen.Goed kijken als je iets uit elkaar haalt,welke volgorde enz.Leg alles netjes neer en flikker het niet in een bakje.
    Dan kom je er meestal wel weer uit.
    voorbeeld: Ik dorst nooit m’n hele tellerklok eruit te halen.Nu wel.Bijna met m’n ogen dicht.
    Kleine dingen die je zelfvertrouwen een flinke sprong vooruit geven………..

    #18203522
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    @Jerremy wrote:

    Vaker de bougies vervangen ! Voorkomt het veelvuldig in- en uitbouwen en het de- en monteren van motoren :angel :jerry

    Volgens mij heb jij zowiezo een groot deel van het ‘benzine in je bloed’ en Opel virus van huis uit mee gekregen..

    Je vader was een heel goede en kundig monteur. En een bijzonder fijne vent sowieso.. ;)

    Haha, ja, maar die motoren wisselen, dat is meestal voor anderen.
    Die net te laat zijn met een probleem oplossen, of iets Vlotters onder de kap willen Jeroen.

    En ja, Dat was hij zeker, een monteur van de Echte Oude stempel, Moto’s
    – If it Aint Broken, Don’t Fix it.
    – Goed gerepareerd is Beter als nieuw
    – Gereedschap, even niet voorhanden, dan maak je t toch gewoon zelf..
    – Vooral geen Haast, beter in 1x op je gemak, dan dat je t nog een keer moet doen..

    Willem

    #18203523
    Slurpy
    • Topics 12
    • Reacties 471
    Lid sinds:
    3 March 2007

    En geduld is ook dikwijls een mooie deugd.
    Een maat van me hanteert als motto…
    Alle verzet is nutteloos, ik win toch. ;)

    #18203504
    Freestyler
    Bijdrager
    • Topics 53
    • Reacties 1964
    Lid sinds:
    29 January 2006

    @wim-v6 wrote:

    En ja, Dat was hij zeker, een monteur van de Echte Oude stempel, Moto’s
    – If it Aint Broken, Don’t Fix it.
    – Goed gerepareerd is Beter als nieuw
    – Gereedschap, even niet voorhanden, dan maak je t toch gewoon zelf..
    – Vooral geen Haast, beter in 1x op je gemak, dan dat je t nog een keer moet doen..

    Klinkt als een man naar mijn hart.
    Jammer dat ik hem nooit heb mogen ontmoeten.

    #18203524
    Anoniem
    • Topics 69
    • Reacties 7148
    Lid sinds:
    1 January 1970

    @Slurpy wrote:

    En geduld is ook dikwijls een mooie deugd.
    Een maat van me hanteert als motto…
    Alle verzet is nutteloos, ik win toch. ;)

    zoiets gebruik ik ook

    GEEN DOOIE DINGEN BAAS ;) :jerry

    #18203525
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    @ freestyler:
    Een Vakman met engelengeduld.
    Dat geduld heb ik niet altijd evengoed.
    Bij knap afhankelijk van mijn gemoedstoestand.
    Ik kan engelen geduld hebben, zeker als ik alleen aan t rommelen ben met mijn electro projectjes voor de auto.

    Soms wil het gewoon helemaal niet.

    Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

    #18203526
    BOB3dD
    • Topics 4
    • Reacties 58
    Lid sinds:
    1 August 2012

    Op mijn dertiende – veertiende haalde ik reeds brommers uit mekaar :shock: , eens zestien stak ik ze terug in mekaar :hmmz want toen mocht ik er mee rijden king:

    #18203527
    .B4R7.
    Bijdrager
    • Topics 62
    • Reacties 1297
    Lid sinds:
    3 August 2007

    Ik ben nu 22, en heb mijn auto twee jaar nu. Het enige wat ik niet zelf heb gedaan is het vervangen van waterpomp, distributieriem, spanrollen e.d. toen mijn waterpomp het begeven had. Ik hoorde wel ns vaker een rammeltje maar bij de waterpomp leek het me toch ernstiger en heb ik het dus aan mijn broer gevraagd (ook hier op het forum) en die vreesde voor de waterpomp. Omdat ik het toen snel weer klaar wou hebben is de auto toen naar de garage gegaan. Ik had het eventueel ook samen met mijn broer kunnen doen maar daar heb ik toen niet voor gekozen.

    Verder in de 2 jaar dat ik mijn auto heb:
    -bougies + bougiekabels vervangen
    -benzinefilter
    -luchtfilter (meteen maar wat gaten erin geboord :P)
    -oliefilter
    -koplampen/achterlampen/velgen voor optisch
    -remcilinder (bleek achteraf niet nodig :(
    -handremkabels
    -Uitlaat vanaf de kat vervangen
    -gsi tellerbak van de sloop met witte tellerplaten via het forum. Deze 2 gecombineerd met mijn originele tellerbak zodat mijn km-stand wel nog klopt.
    -Alle audio vervangen (4 speakers in de deuren + 2 hoedenplank en een flinke subwoofer, headunit vervangen, alles voor een lekkere dreun door de hele auto en toch fijn helder geluid)
    -Verder doe ik op de sloop altijd leuke ideeën op. Mijn voorspoiler komt van een seat cordoba dacht ik (daar lag hij althans voor op de grond) en voor andere onderdelen ook lekker goedkoop vaak.

    Allemaal nog kleine klusjes tot nu toe maar je leert er wel veel van. En het spaart je kosten. Als ik ergens niet uitkom kan ik ook nog altijd mijn broer vragen, die heeft in zijn corsa toen hij mijn leeftijd had nog veel meer gesleuteld (andere motor, versnellingsbak e.d.)

    Al doende leert men, en geduld is een schone zaak :thumbup

    Corsa B 1997 X14XE binnenkort C20NE

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.