Educatieve vraag, eerst pluspool of eerst minpool loshalen?

Forumindex Forums Modellen Astra Educatieve vraag, eerst pluspool of eerst minpool loshalen?

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272195
    WillemR
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 August 2014

      Hallo forumleden.

      Ik heb een algemene vraag.

      in mijn oude auto techniek lessen (begin jaren 80), heb ik altijd geleerd om altijd eerst de pluspool van de accu los te halen en daarna pas de minpool.
      Ook in een oud auto techniek boek vanb de ANWB staat het zo.

      Ook het aansluiten van hulp start kabels, aansluiten min plus, eeen loshalen plus min.

      Nu ik enige maanden lid ben van dit forum, lees ik regelmatig in verschillende posts, dat nu voor het loskoppen van de accu eerst de minpool en daarna pas de pluspool losgehaald mag worden.

      Kan iemand mij vertellen of dit i.d.d. veranderd is en of dat daar een reden voor is?

      Mvgr. Willem

      #18286409
      Oenatje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        eerst min los dan de plus los

        stel je verbind de pluspool met de minpool dan krijg je kortsluiting

        als je de pluspool eerst loshaalt en je raakt per ongeluk het chassis aan (min) krijg je ook kortsluiting, daarom eerst de min los, zo kan er niks fout gaan

        #18286410
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Idd eerst de min pool, met aansluiten eerst de plus zodat je geen kortsluiting kan maken met de carrosserie.

          #18286411
          xladage
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2008

            Bij startkabels even opletten welke auto de volle en welke de lege accu heeft.
            De lege accu nooit als laatste de plus aansluiten

            #18286412
            pionok
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 April 2015

              http://www.silverlinetools-shop.nl/p/40300/startkabels-met-overspanning-beveiliging/

              Nog beter. Hoef je bij het overstarten nooit meer te twijfelen.

              Gr. Rene

              #18286413
              TedMechanic
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2007

                In principe maakt het niet uit, maar het is puur een stukje kans op kortsluiting.

                Als je met de steeksleutel de pluspool eerst losdraait en je raakt op dat moment de carrosserie, dan krijg je vuurwerk en geloof me, dit gebeurt sneller dan je denkt, zeker als je niet zit op te letten. Dus voor de veiligheid eerst de minpool, raak je dan de carrosserie, dan maakt het niet uit. Ik geloof nooit dat dat jaren80 boek het andersom zou zeggen, want dat is de afgelopen jaren niet veranderd.

                Met startkabels sluit je als eerste de plus aan, om dezelfde reden. Stel je doet eerst de minkabel en je raakt daarna met je pluskabel de carrosserie (dit gebeurt ook sneller dan je denkt), dan krijg je ook vuurwerk.

                Het is allemaal wel mogelijk om het andersom te doen, maar het is gewoon fool proof als je het op de goede volgorde doet.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.