Ecu?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18462624
    LauraL
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 August 2021

      Hallo, ik heb al vaker vragen gesteld op dit forum. Ik heb op dit moment meerdere grote problemen met mijn auto en ik zoek iemand met kennis van zaken om dit weer goed te krijgen.

      Het gaat om een Zafira uit 2006 met motor code z22yh.

      Ik heb deze auto nog geen jaar maar omdat de apk eraan kwam, heb ik een voorkeuring laten doen. Uitkomst; teveel uitstoot > kapotte katalysator/ lambdasondes, (motorstoringslampje brandde al een tijdje dus dit zagen we aankomen) 1 fuseekogel met teveel speling en een klein lampje moet vervangen worden. Ik bestel onderdelen altijd zelf en de garage vervangt ze voor mij. Deze onderdelen heb ik dus besteld en ze zijn onderweg.

      Omdat de oude apk nog even geldig was, kregen we de auto weer mee. De dag na deze apk, viel tijdens het rijden de stuurbekrachtiging ineens uit, het eps lampje ging branden en ik voelde de auto (zomaar?) bijsturen op een rechte weg. De toerenteller en snelheidsmeter gingen dansen en af en toe flitste alle dashboard lampjes. Gelukkig was ik dicht bij huis dus ben ik op gepast tempo thuis kunnen komen.

      Toen ik hem later weer startte was er niks raars behalve dat de stuurbekrachtiging niet werkte. Ik heb hem gelijk bij de garage neergezet.

      Na een tijdje kreeg ik bericht dat de stuurpomp kapot is, waarop ik een andere besteld heb.

      Een aantal dagen kreeg ik opnieuw bericht; zijn ze er nog een keer naar gaan kijken, nu zeggen ze dat het niet de stuur pomp is maar een elektrisch probleem van de ecu. Die ecu drijft de stuurbekrachtiging aan en ik zou een nieuwe ecu moeten hebben.

      Hun mening is dat de auto op is en ik niet verder moet gaan. Ze adviseren alle onderdelen te annuleren en einde verhaal.

      Maar ik heb de auto nog niet zo lang, ik heb hem hard nodig en ik ben nog bereid om in deze auto te investeren als hij nog goed te krijgen is.

      Mijn hoofd vraag; Hoe ik krijg deze auto weer goed? Past dit verhaal bij een probleem in de ecu? Hoe kom ik erachter welke ecu in mijn auto moet? Kan dit een gebruikte ecu zijn of moet het nieuw? Is reviseren te overwegen? Aan welke kosten moet ik denken kwa reviseren of inleren? Is er kans dat ze per ongeluk iets verkeerd hebben gedaan bij de apk? De auto reed al een tijd super goed. Ik heb zoveel vragen. Volgens hun moet ik me auto wegdoen maar dat wil ik niet. Wat is wijsheid? Is er iemand die me op weg kan helpen om me auto weer in orde te krijgen? :help:

      Groetjes Laura

      #18464752
      Sandertol
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 April 2018

        En hoe is het afgelopen?

        ik kan je niet helpen maar ben wel benieuwd. Heb dezelfde auto namelijk

        #18464754
        LauraL
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 August 2021

          [quote quote=18464752]En hoe is het afgelopen? ik kan je niet helpen maar ben wel benieuwd. Heb dezelfde auto namelijk[/quote]

          Hallo Sandertol,

          Op dit moment is de uitstoot en het motor management weer goed, omdat ze de lambdasondes en katalysator vervangen hebben. Hij komt nu weer door de apk.  Het andere probleem bleek gelukkig toch niet aan de motorcomputer te liggen, het is toch de stuurpomp die het begeven heeft. Ik had eerst een verkeerde type stuurpomp besteld. Maar inmiddels is de goede onderweg dus nog even geduld tot de garage tijd heeft het erin te zetten en dan is de auto hopelijk weer helemaal goed. Ik zal nog een update geven wanneer de stuurpomp vervangen is en ik de auto terug heb. :applause02:

          #18466664
          LauraL
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 August 2021

            Ik zou nog een update geven als alles klaar zou zijn. Inmiddels is de stuurpomp ook vervangen en werkt de auto weer zoals het hoort. :good-job:

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.