Forumindex › Forums › Techniek › Cih › E10 Nokkenas?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 oktober 2009 om 17:25 #17212899
Zegt iemand dat wat?
9 oktober 2009 om 17:58 #17534390Ja, dat moet een nokkenas van “Enem” zijn, Ik moet wel zeggen dat een I10 of E11 me meer bekend voorkomt van dit bedrijf.
9 oktober 2009 om 20:35 #17534391origineel gepost door henk 400rr
Ja, dat moet een nokkenas van “Enem” zijn, Ik moet wel zeggen dat een I10 of E11 me meer bekend voorkomt van dit bedrijf.Bijna goed henk, het is de B10 nokkenas van de Zweedse Firma Carneborn en is in het verre verleden geleverd door ENEM.
De Directeur van ENEM oftewel Freek Staal heeft toendertijd ook met deze geheugenstam gereden met zijn Kadett-GTE.
Deze geheugenstam 312 graden gaf 25 + pk`s, mits de motor de juiste spullen had.
Dus met: kamzuigers, stage 3 cilinderkop, 45 dubbele webers en een rallye uitlaat.
In die tijd bestond de groep A nog niet, Toen was het groep 1 tot groep 5.
Bye the way……… had zelf ook zo`n geheugenstam in mijn ex van der Marel kadett-GTE.
Bestaat deze nog wel? 78-JA-47.Kijk maar ff op de achterkant van de geheugenstam, en vermeld hier wat er in geslagen staat.
:kewlpics9 oktober 2009 om 21:22 #17534392Ik zat van de week wat oude papieren en rekeningen van mijn manta uit te zoeken en toen kwam ik de advertentie weer tegen van toen ik hem een jaar of 10 geleden heb gekocht, en daar stond in ‘speciale kop met E10 nokkenas’ , vandaar.
En hij was sneller dan de meeste 2 liters, met de nadruk op was, ik ga er morgen een andere kop op zetten omdat deze kapotte kleppen heeft.
Ik ben dus benieuwd wat hier uit komt.
Uit het verhaal van Jethro begrijp ik dat het weinig zin heeft om de nokkenas over te zetten als de rest niet is aangepast?10 oktober 2009 om 19:59 #17534393origineel gepost door jethro
origineel gepost door henk 400rr
Ja, dat moet een nokkenas van “Enem” zijn, Ik moet wel zeggen dat een I10 of E11 me meer bekend voorkomt van dit bedrijf.Bijna goed henk, het is de B10 nokkenas van de Zweedse Firma Carneborn en is in het verre verleden geleverd door ENEM.
De Directeur van ENEM oftewel Freek Staal heeft toendertijd ook met deze geheugenstam gereden met zijn Kadett-GTE.
Deze geheugenstam 312 graden gaf 25 + pk`s, mits de motor de juiste spullen had.
Dus met: kamzuigers, stage 3 cilinderkop, 45 dubbele webers en een rallye uitlaat.
In die tijd bestond de groep A nog niet, Toen was het groep 1 tot groep 5.
Bye the way……… had zelf ook zo`n geheugenstam in mijn ex van der Marel kadett-GTE.
Bestaat deze nog wel? 78-JA-47.Kijk maar ff op de achterkant van de geheugenstam, en vermeld hier wat er in geslagen staat.
:kewlpicsOke :thumbup
Wat het kenteken betreft, helaas geen gegevens bekend bij de RDW, dus hij zal er wel niet meer zijn.
11 oktober 2009 om 17:02 #17534394Heb nog een folder gevonden van ENEM, daar staan verschillende geheugenstammen in voor de OPEL met CIH motor.
Waaronder: I10, E11, P2, H9 en de B10.
De P2 en de B10 hebben dubbele klepveren en een lichthoogte van 12,15.
De B10 is een bijzondere snelle race-nokkenas voor injectie en carburatie motoren. Gebruikt in OPEL-Fabrieksmotoren.12 oktober 2009 om 19:56 #17534395Wij zijn nu wel benieuwd welk nummer er in de geheugenstam ingeslagen is.
;)13 oktober 2009 om 21:57 #17534396Ik blijf jullie het antwoord (voorlopig) schuldig.
Ik ben zaterdag aan de slag gegaan en had ik maar eerst het kleppendeksel verwijderd in plaats van de uitlaat, injectie, termostaathuis en de radiator voor de ruimte….
Toen ik dus als laatste (***#@#@@@***) het kleppendeksel verwijderde bleek er een tuimenaar los te liggen!
Nou ben ik maar een amateur met 0,0 opleiding wat betreft auto’s, maar als je nog geen jaar geleden je auto bij de ‘opeldealer’ laat afstellen en kleppen laat stellen en te horen krijgt dat ‘er weinig meer van die scheepsdiesel is te maken’ en dat een algemene garage komt met diagnose geen compressie op eerste cylinder, waarschijnlijk kleppen, dan daalt je vertrouwen in monteurs steeds meer tot het nulpunt.
De laatste zat in ieder geval in de buurt, hij zei er ook bij dat hij het pas zeker wist als hij er mee aan de slag ging, maar die Opeldealer…. die gasten kunnen volgens mij niks meer zonder dat een laptopje ze verteld wat er stuk is en wat ze moeten doen.
Ik heb zelf alles vastgedraait, motor weer in elkaar gezet en de kleppen gesteld en hij heeft in tijden niet zo goed gelopen. Garages zullen mij niet veel meer zien, ik los het zelf wel op.
Dus sorry… misschien over een jaar, of twee, als ik hem ga restaureren.14 oktober 2009 om 19:57 #17534397origineel gepost door Tafkam
Ik blijf jullie het antwoord (voorlopig) schuldig.
Ik ben zaterdag aan de slag gegaan en had ik maar eerst het kleppendeksel verwijderd in plaats van de uitlaat, injectie, termostaathuis en de radiator voor de ruimte….
Toen ik dus als laatste (***#@#@@@***) het kleppendeksel verwijderde bleek er een tuimenaar los te liggen!
Nou ben ik maar een amateur met 0,0 opleiding wat betreft auto’s, maar als je nog geen jaar geleden je auto bij de ‘opeldealer’ laat afstellen en kleppen laat stellen en te horen krijgt dat ‘er weinig meer van die scheepsdiesel is te maken’ en dat een algemene garage komt met diagnose geen compressie op eerste cylinder, waarschijnlijk kleppen, dan daalt je vertrouwen in monteurs steeds meer tot het nulpunt.
De laatste zat in ieder geval in de buurt, hij zei er ook bij dat hij het pas zeker wist als hij er mee aan de slag ging, maar die Opeldealer…. die gasten kunnen volgens mij niks meer zonder dat een laptopje ze verteld wat er stuk is en wat ze moeten doen.
Ik heb zelf alles vastgedraait, motor weer in elkaar gezet en de kleppen gesteld en hij heeft in tijden niet zo goed gelopen. Garages zullen mij niet veel meer zien, ik los het zelf wel op.
Dus sorry… misschien over een jaar, of twee, als ik hem ga restaureren.Nou mooi dat de manta weer voor elkaar is, en dat je het zelf gedaan hebt.:thumbup:thumbup
En de fout dat je gelijk alles ging demonteren……..je bevindt je in goed gezelschap want, de prof.monteurs overkomt dat ook wel.
Kunnen ze nog wel kleppen stellen bij de OPEL-DEALER????????:hmmz
Jaren geleden had een kennis van mij een Kadett-gte 1000 serie, hij werkte bij de OPEL-DEALER en had ook een woeste geheugenstam in zijn 20E. Op een dag was hij op het werk de kleppen aan het stellen, bij een CIH motor doe je dat met draaiende motor. En je raad het al ze kwamen ff kijken waarom de motor zo beroerd liep, riepen: verbrande kleppen, enz.
Hij het verhaal uitgelegd van hoe en wat, maar men begreep het niet en zelf de chef werkplaats niet.
Ja ja en dan ook nog roepen: LIEVER DE DEALER.
:jerry:jerry -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.