Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › dyno x20xev ( tegenvaller )
- Dit onderwerp bevat 69 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 8 januari 2021om 22:24 door Klaas De Haan.
-
AuteurBerichten
-
10 februari 2013 om 19:16 #17255254
halllo
zoals jullie somige weten ben ik vandaag op de dyno geweest
helaas viel deze dyno mij erg tegen en schaamde me dood eigenlijk
ik heb vanaf vorig jaar aantal dingen veranderd aan mijn auto en me goed laten informeren
mijn eerste verandering was de uitlaat heb hier gekozen voor een hand gemaakte uitlaatsysteem
spuitstuk is van friederich motorsport ( voor de x20xev )
daarachter zit er een cat onder van rvs 200cell ( merk weet ik zo even niet )
daarachter hebben ze een middendemper gemaakt van simons en een einddemper van simons
buizen zijn 2.5 inch alles compleet laten maken
daarbij heb ik een grote brandstofregelaar aangeschaft van 3.3 bar ( orgineel is 3.0 bar )
uiteindelijk heb ik gekozen vaan een simota air intake systeem ( compleet )
uiteindelijk heeft mijn lambda begeven alleen zoals jullie zien ( geen vermogen verlies ) altans ik merk het niet eigenlijk
vandaag alsnog op de dyno geweest en schok een beetje van de weinig pk’s
standaard op papier staat dat hij 136 pk heeft
uiteindelijk in al die jaren zou dit waarschijnlijk wel minder zijn gaan worden
op de dyno leverde hij maar 133 pk’s op op de wielen !!
ik ging er zeker vanuit dat hij de 140 a 145 pk zeker wel haalde
zou dit komen door mijn lambda ???
of wat doe ik dan verkeerd ????
graag tipshttps://www.youtube.com/watch?v=jie-QQ4wkgs&feature=player_detailpage
https://www.youtube.com/watch?v=ETxHWh2q7Rg&feature=player_detailpage
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ETxHWh2q7Rg[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jie-QQ4wkgs[/youtube]
10 februari 2013 om 19:38 #18104988Komt niet door de lambda, en volgens zeggen zijn de gemelde PK’s wiel pk’s, en zoals ik vaniddag al zij bij Unlimited tuning, kijk eens voor Serieuze aanpassingen..
Denk daarbij aan nokkenassen, Dbilas-Dynamic inlaat systeem, etc etc.. ombouw naar 2.2 16V bijvoorbeeld, daar haal je veel meer winst mee, dan een Luchtfiltertje en een uitlaatje..We zijn zelf al aan het rommelen geweest met V6-en, en soms zit het toch heel raar in elkaar.
We pakken 2 gelijke Vectra’s B met 3.0 V6 laag compressie motoren (Y30SE US-market):
1x met:
– Verwijderde lucht restricties (3pijp mod, en ing korte filterbakbuis)
– Remus middendemper,
– Remus einddemper (Irmscher Letterbox (platen demper))
– Sportluchtfilter goedkoop merk van MP af (haha)1x met:
– Standaard geknepen lucht toevoer
– Imitatie origneel vervangende middendemper met geknepen bochten
– Remus einddemper (Irmscher Dubbel-D (Woldemper))
– Luchtfilter voor nog geen 10-tje bij de onderdelenboer (fram)nu mag jij raden welke het meest vermogen had…
Willem
10 februari 2013 om 19:44 #18104989ik denk nummer 2 ????
maar nu snap ik nog steeds niet waarom hij zo weinig leverder
simota kit kosten mij ook al dik 170 euro dbilas kost paar tientjes meer
ik wil niet al te veel vragen van mijn blok
ik wil gewoon tussen de 150 a 160 pk gaan krijgen als dat mogelijk is
wat moet ik hier nog meer voor doen dan
toch vind ik het raar dat op papier staat dat hij 136 pk leverd en nu op de dyno 133 pk
toch voel ik me best :thumbdown10 februari 2013 om 19:55 #18104990Jup voertuig 2, het kan raar lopen in de wereld van de auto techniek.
Daarbij had voertuig 2 ook nog wat ontstekings problemen bij deze metingen!!! (die moeten we nog even zien op te lossen)Let op, je kan door dit soort aanpassingen ook INLEVEREN he, als het motormanagement er niet mee over weg kan, dan lever je simpel gewoon vermogen in.
Oja, ik (we) heb Arjan (usbstick) zover gekregen zijn Vectra-B Caravan V6 (Champagne kleur), op de bak te zetten, met verbazend resultaat:
Vermogen 177pk (fabrieks opgave 170pk)
Koppel 259Nm (fabrieks opgave 230Nm)Aan deze motor is ook NIKS gesleuteld, betreffende motortuning
Willem
10 februari 2013 om 19:59 #18104991en je haalt 2 dingen door elkaar wiel pk’s en krukas pk’s
en 2,5 inch uitlaat is wel leuk maar werkt pas als je rond de 200pk zit
anders verdwijnt de trek uit de schoorsteen .
die brandstof druk hoe heb je bepaald dat deze 3.3 bar moet worden ?10 februari 2013 om 20:01 #18104992wat zou je mij aanraden dan om nu te gaan doen ????
mathijsen……??? die beweerd dat dit ideaal was voor mijn x20xev
10 februari 2013 om 20:02 #18104993@theunm wrote:
en je haalt 2 dingen door elkaar wiel pk’s en krukas pk’s
en 2,5 inch uitlaat is wel leuk maar werkt pas als je rond de 200pk zit
anders verdwijnt de trek uit de schoorsteen .
die brandstof druk hoe heb je bepaald dat deze 3.3 bar moet worden ?ps hun meten pk’s op de wielen
10 februari 2013 om 20:06 #18104994De V6-en hebben standaard al niet meer dan 54mm (2,10in (inch)). (laat staan met mijn geknepen bochten).
Ik had je al mede gedeeld, dat onze ervaring met de X20XEV, met een knap lekke (eerder ontbrekende) einddemper de Put toch aardig uit de motor was, na vervangen zat er weer lekker de gang in..
Dit komt een beetje op hetzelfde neer als een grotere uitlaat..ik ga altijd uit van het minste, word je minder snel teleurgesteld..
Ik was de 1e auto op de bank de dag dat we bij Miruni geweest zijn om de 3 v6-en te laten optimaliseren
Ik ging uit van een basis Krukasvermogen van Max. rond de 185pk, dat werd voor mij dan in dit geval gunstig beloond met 196,4pk (krukas),
na aanpassing van het motorprogramma is dit nog eens opgekrikt tot 207,6pk (krukas)
Ook het koppel is van 294,4Nm bij 3500tpm, naar 305,3Nm bij 3350 toeren gegaan.Willem
10 februari 2013 om 20:07 #18104995Fabrieksopgave is pk’s op de krukas.
UltimateTuning meet pk’s op de wielen.
De omrekenfaktor zit tussen 0 en 30%, met 15% als een redelijke middenmoot.
Je zou dus om en nabij de 173 krukas pk’s hebben.De 15% is niet in steen gegrift. De exacte voorwaarden/omrekening heb ik niet voor je.
(mijn lichte speedster heeft een hoge omrekenfactor, een zwaardere auto kan een veel mindere omrekening hebben)
Een maha dyno zoals de manta club jaarlijks gebruikt kan dat beter omrekenen, en geeft een uitdraai met de krukas pk’s die vrij acuraat is.
(er is voor de grap vorig jaar een fabrieksstandaard astra opgegaan, die er nog geen 2 pk naast zat)10 februari 2013 om 20:14 #18104996@smileyspeedster wrote:
Fabrieksopgave is pk’s op de krukas.
UltimateTuning meet pk’s op de wielen.
De omrekenfaktor zit tussen 0 en 30%, met 15% als een redelijke middenmoot.
Je zou dus om en nabij de 173 krukas pk’s hebben.De 15% is niet in steen gegrift. De exacte voorwaarden/omrekening heb ik niet voor je.
Een maha dyno zoals de manta club jaarlijks gebruikt kan dat beter omrekenen, en geeft
een uitdraai met de krukas pk’s die vrij acuraat is. (er is voor de grap vorig jaar een fabrieksstandaard astra opgegaan, die er nog geen 2 pk naast zat)ik moet het toch even kwijt mooie bak heb je vooral wat er achterin zit super :thumb
okok klinkt alweer iets beter in me oren
alleen baal ik nog steeds wel om de cijfers wat doe ik dan erg verkeerd kwa opfokken van mijn blok
maar wat is nu goed om te doen dan ???
nokkenassen ???
chippen ???
…….
…….
ik wil gewoon 150 a 160 pk op me wielen hebben10 februari 2013 om 20:14 #18104997precies zij meten wiel pk’s
niemand weet hoeveel vermogen er in je bak verloren gaat.
eerst terug naar de basis wat is de algemene staat van onder houd van de motor
hoeveel km op de boegies en hoe vuil is het lucht filter.
storing met lambda verhelpen
ik zou eens een schuifmaat pakken en een orginele uitlaat meten.
dan kijken or er ergens in het wild nog iets van een remus te vinden is.en de huidige uitlaat aan iemand verkopen met een turbo.
dan een uitlaat nemen van ca 54 mm ( volgens mij orginele maat remus )
opzoek gaan naar een set nokkenassen.
benzine druk terug naar orgineel en kijken naar een chip opmaat
en als er met de orginele benzine niet genoeg benzine is dan druk verhogenje weet waar je terecht kunt
10 februari 2013 om 20:19 #18104998@theunm wrote:
precies zij meten wiel pk’s
niemand weet hoeveel vermogen er in je bak verloren gaat.
eerst terug naar de basis wat is de algemene staat van onder houd van de motor
hoeveel km op de boegies en hoe vuil is het lucht filter.
storing met lambda verhelpen
ik zou eens een schuifmaat pakken en een orginele uitlaat meten.
dan kijken or er ergens in het wild nog iets van een remus te vinden is.en de huidige uitlaat aan iemand verkopen met een turbo.
dan een uitlaat nemen van ca 54 mm ( volgens mij orginele maat remus )
opzoek gaan naar een set nokkenassen.
benzine druk terug naar orgineel en kijken naar een chip opmaat
en als er met de orginele benzine niet genoeg benzine is dan druk verhogenje weet waar je terecht kunt
onderhoud aan mijn blok is vrij normaal tot goed ( altans door mij )
uitlaat heeft mij dik 1000 euro gekost met cat :thumbdown
ik vind erg zonde om deze weg te doen omdat ik zelf het geluid niet verkeerd vind en gewoon mooi zwaar
is hier misschien andere oplossing voor ???
want ik zou er geen 100e euro voor terug krijgen
brandstof zou ik weer vervangen :thumbup
lambda heb ik hier liggen ( gerrit vanmidag meegenomen )
zal deze eerst vervangen en hopen dat hij het weer gaat doen10 februari 2013 om 20:20 #18104999@marijnl1988 wrote:
ik wil gewoon 150 a 160 pk op me wielen hebben
Daarnet wilde je nog 150 a 160 versus de fabrieksopgave van 135 hebben.
De fabrieksopgave is in krukas pk’s, met een onbekende hoeveelheid pk’s op de wielen.
Dat maakt vergelijken een beetje lastig.
Is je blok een NA, of een turbo?10 februari 2013 om 20:23 #18105000@smileyspeedster wrote:
@marijnl1988 wrote:
ik wil gewoon 150 a 160 pk op me wielen hebben
Daarnet wilde je nog 150 a 160 versus de fabrieksopgave van 135 hebben.
De fabrieksopgave is in krukas pk’s, met een onbekende hoeveelheid pk’s op de wielen.
Dat maakt vergelijken een beetje lastig.
Is je blok een NA, of een turbo?denk dat ik in de war ben :shock:
ik wil graag 150 a 160 pk op de wielen hebben
ik bezit een x20xev waar geen turbo opzitis het dan wel haalbaar kwa pk’s op de wielen ???
10 februari 2013 om 20:30 #18105001Dat word knap sleutelen!!!!
10 februari 2013 om 20:34 #18105002Alles is haalbaar. Je portomonee is de beperkende faktor helaas.
Laten we 10% verlies van krukas naar wielen nemen als rekenstandaard, om een indruk te krijgen.
De 135 fabrieks krukas pk’s worden dan 121 wielpk’s. Die wil je 150 hebben. Dat is een goede 25% verbetering.
Dat gaat met alleen verbeterde luchtaanzuiging en uitlaat verbetering lastig worden.
Dan gaan we al snel in scherpere nokkenassen en maatwerk ecu werk om alles optimaal te krijgen.
Ik weet te weinig van je blok om je daarin te kunnen adviseren, maar dan praten we niet meer over honderden euro’s in elk geval.
Wel zou ik als ik jou was in oktober bij de manta club aanschuiven om helder te krijgen wat je nu hebt, en van daaruit verder te werken.10 februari 2013 om 20:35 #18105003brand je manegment lamje? die zafira opc drukte ook maar 147pk met een defecte lambda.
dus je moet eigenlijk heel erg tevreden zijn met het reultaat. ik zou zeggen lambda venieuwen en in april nog x op de bank10 februari 2013 om 20:42 #18105004ik dank jullie alvast voor jullie reactie’s !!
mijn motorlampje brand inderdaad ( co is ook veeeel te hoog en schommeld als een malle )
garage vertelde mij dat mijn lambda kapot isik zou echter andere assen gaan kopen ( maar welke zijn goed ?????? )
dus jullie vinden al met al mijn dyno niet eens zo heel slecht eigenlijk ??
ik heb wel wat geleerd nupk’s op wielen zijn andere dan de pk’s op de krukas
ik dacht dat ze vanaf fabrieks af deze auto’s op zelfde dyno hadden gezet en toen 136 pk’s hadden gemeten
als ik het goed begrijp hebben ze alleen de motor op een run gezet zeg maar ???10 februari 2013 om 20:43 #18105005Die Zafira vins ik zowiezo een apart verhaal, om nou te zeggen dat ie heel rijk ging, nee, deed eigenlijk alleen overslaan, dat zou een mengsel probleem kunnen zijn, maar denk eerder ontsteking.
Dit geintje hebben we bij ons al vaker aan de hals gehad met deze (Z20LET) motoren, en werd in de meeste gevallen door Bougies of Bobinebrug veroorzaakt.. (of een combi van bijde)
Automotoren worden op een Motordyno gemeten:
Motordyno:
[youtube:3ey2tk3q]http://www.youtube.com/watch?v=aUkXriHjQeI[/youtube:3ey2tk3q]
Willem
10 februari 2013 om 20:44 #18105006Nokkenassen..
Daar is zoveel keuze in!!!
10 februari 2013 om 20:45 #18105007@wim-v6 wrote:
Nokkenassen..
Daar is zoveel keuze in!!!
ja andere nokkenassen ( nokken vergeten te typen :thumb ;) )
welke zijn goed voor mijn x20xev ??
10 februari 2013 om 20:51 #18105008@wim-v6 wrote:
Nokkenassen..
Daar is zoveel keuze in!!!
weet je welke goed zijn dan ?????
er zijn inderdaad erg veel op de markt :thumbmaar enig idee welke echt goed zijn en van welke jij weet dat ze goed zijn ?? king:
10 februari 2013 om 21:08 #18105009@marijnl1988 wrote:
dus jullie vinden al met al mijn dyno niet eens zo heel slecht eigenlijk ??
ik heb wel wat geleerd nuNee, ik weet wel zeker dat je meer dan 135 krukas pk’s hebt na de meting van vandaag, alleen weet je niet exact hoeveel helaas.
Het is verstandig om je een beetje in te lezen in tuning. Het web staat vol met duidelijke uitleg van hoe bepaalde dingen werken, wat de effecten zijn, en wat de kosten/haalbaarheid is.
Ook hobbelen hier aardig wat mensen rond die weten waar ze over praten. Leer ervan, stel vragen, stel nog meer vragen, leer nog meer, en als alles helder is, dan pas gaan kopen.10 februari 2013 om 21:11 #18105010probeer 2e hands nokassen van een x20xer te bemachtigen en dan chippen.
had op mijn kadet 20seh een nokkas van schrick koste toen 850 gld11 februari 2013 om 10:56 #18105011dus als ik het nu goed begrijp
zijn de pk’s op papier de pk’s op de krukas ??????ik ga een opzoek naar goeden en scherpe nokkenassen voor mijn x20xev
daarna eens laten chippen hoop dat ik hier al wat meer mee haal
supercharger zou natuurlijk helemaal top zijn alleen zijn zulke aanpassingen nog niet haalbaar
ik kan het namelijk niet zelf een supercharger opbouwen ( kosten om het te laten doen zijn 4000 euro ) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.