dyno x20xev ( tegenvaller )

Forumindex Forums Techniek Ecotec dyno x20xev ( tegenvaller )

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 70)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255254
    marijnl1988
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 January 2012

      halllo
      zoals jullie somige weten ben ik vandaag op de dyno geweest
      helaas viel deze dyno mij erg tegen en schaamde me dood eigenlijk
      ik heb vanaf vorig jaar aantal dingen veranderd aan mijn auto en me goed laten informeren
      mijn eerste verandering was de uitlaat heb hier gekozen voor een hand gemaakte uitlaatsysteem
      spuitstuk is van friederich motorsport ( voor de x20xev )
      daarachter zit er een cat onder van rvs 200cell ( merk weet ik zo even niet )
      daarachter hebben ze een middendemper gemaakt van simons en een einddemper van simons
      buizen zijn 2.5 inch alles compleet laten maken
      daarbij heb ik een grote brandstofregelaar aangeschaft van 3.3 bar ( orgineel is 3.0 bar )
      uiteindelijk heb ik gekozen vaan een simota air intake systeem ( compleet )
      uiteindelijk heeft mijn lambda begeven alleen zoals jullie zien ( geen vermogen verlies ) altans ik merk het niet eigenlijk
      vandaag alsnog op de dyno geweest en schok een beetje van de weinig pk’s
      standaard op papier staat dat hij 136 pk heeft
      uiteindelijk in al die jaren zou dit waarschijnlijk wel minder zijn gaan worden
      op de dyno leverde hij maar 133 pk’s op op de wielen !!
      ik ging er zeker vanuit dat hij de 140 a 145 pk zeker wel haalde
      zou dit komen door mijn lambda ???
      of wat doe ik dan verkeerd ????
      graag tips

      https://www.youtube.com/watch?v=jie-QQ4wkgs&feature=player_detailpage

      https://www.youtube.com/watch?v=ETxHWh2q7Rg&feature=player_detailpage

      [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ETxHWh2q7Rg[/youtube]

      [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jie-QQ4wkgs[/youtube]

      #18104988
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Komt niet door de lambda, en volgens zeggen zijn de gemelde PK’s wiel pk’s, en zoals ik vaniddag al zij bij Unlimited tuning, kijk eens voor Serieuze aanpassingen..
        Denk daarbij aan nokkenassen, Dbilas-Dynamic inlaat systeem, etc etc.. ombouw naar 2.2 16V bijvoorbeeld, daar haal je veel meer winst mee, dan een Luchtfiltertje en een uitlaatje..

        We zijn zelf al aan het rommelen geweest met V6-en, en soms zit het toch heel raar in elkaar.

        We pakken 2 gelijke Vectra’s B met 3.0 V6 laag compressie motoren (Y30SE US-market):

        1x met:
        – Verwijderde lucht restricties (3pijp mod, en ing korte filterbakbuis)
        – Remus middendemper,
        – Remus einddemper (Irmscher Letterbox (platen demper))
        – Sportluchtfilter goedkoop merk van MP af (haha)

        1x met:
        – Standaard geknepen lucht toevoer
        – Imitatie origneel vervangende middendemper met geknepen bochten
        – Remus einddemper (Irmscher Dubbel-D (Woldemper))
        – Luchtfilter voor nog geen 10-tje bij de onderdelenboer (fram)

        nu mag jij raden welke het meest vermogen had…

        Willem

        #18104989
        marijnl1988
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 January 2012

          ik denk nummer 2 ????

          maar nu snap ik nog steeds niet waarom hij zo weinig leverder
          simota kit kosten mij ook al dik 170 euro dbilas kost paar tientjes meer
          ik wil niet al te veel vragen van mijn blok
          ik wil gewoon tussen de 150 a 160 pk gaan krijgen als dat mogelijk is
          wat moet ik hier nog meer voor doen dan
          toch vind ik het raar dat op papier staat dat hij 136 pk leverd en nu op de dyno 133 pk
          toch voel ik me best :thumbdown

          #18104990
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Jup voertuig 2, het kan raar lopen in de wereld van de auto techniek.
            Daarbij had voertuig 2 ook nog wat ontstekings problemen bij deze metingen!!! (die moeten we nog even zien op te lossen)

            Let op, je kan door dit soort aanpassingen ook INLEVEREN he, als het motormanagement er niet mee over weg kan, dan lever je simpel gewoon vermogen in.

            Oja, ik (we) heb Arjan (usbstick) zover gekregen zijn Vectra-B Caravan V6 (Champagne kleur), op de bak te zetten, met verbazend resultaat:

            Vermogen 177pk (fabrieks opgave 170pk)
            Koppel 259Nm (fabrieks opgave 230Nm)

            Aan deze motor is ook NIKS gesleuteld, betreffende motortuning

            Willem

            #18104991
            theunm
              Lid sinds:
              29 June 2004

              en je haalt 2 dingen door elkaar wiel pk’s en krukas pk’s

              en 2,5 inch uitlaat is wel leuk maar werkt pas als je rond de 200pk zit
              anders verdwijnt de trek uit de schoorsteen .
              die brandstof druk hoe heb je bepaald dat deze 3.3 bar moet worden ?

              #18104992
              marijnl1988
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 January 2012

                wat zou je mij aanraden dan om nu te gaan doen ????

                mathijsen……??? die beweerd dat dit ideaal was voor mijn x20xev

                #18104993
                marijnl1988
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 January 2012

                  @theunm wrote:

                  en je haalt 2 dingen door elkaar wiel pk’s en krukas pk’s

                  en 2,5 inch uitlaat is wel leuk maar werkt pas als je rond de 200pk zit
                  anders verdwijnt de trek uit de schoorsteen .
                  die brandstof druk hoe heb je bepaald dat deze 3.3 bar moet worden ?

                  ps hun meten pk’s op de wielen

                  #18104994
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    De V6-en hebben standaard al niet meer dan 54mm (2,10in (inch)). (laat staan met mijn geknepen bochten).

                    Ik had je al mede gedeeld, dat onze ervaring met de X20XEV, met een knap lekke (eerder ontbrekende) einddemper de Put toch aardig uit de motor was, na vervangen zat er weer lekker de gang in..
                    Dit komt een beetje op hetzelfde neer als een grotere uitlaat..

                    ik ga altijd uit van het minste, word je minder snel teleurgesteld..
                    Ik was de 1e auto op de bank de dag dat we bij Miruni geweest zijn om de 3 v6-en te laten optimaliseren
                    Ik ging uit van een basis Krukasvermogen van Max. rond de 185pk, dat werd voor mij dan in dit geval gunstig beloond met 196,4pk (krukas),
                    na aanpassing van het motorprogramma is dit nog eens opgekrikt tot 207,6pk (krukas)
                    Ook het koppel is van 294,4Nm bij 3500tpm, naar 305,3Nm bij 3350 toeren gegaan.

                    Willem

                    #18104995
                    smileyspeedster
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 October 2010

                      Fabrieksopgave is pk’s op de krukas.
                      UltimateTuning meet pk’s op de wielen.
                      De omrekenfaktor zit tussen 0 en 30%, met 15% als een redelijke middenmoot.
                      Je zou dus om en nabij de 173 krukas pk’s hebben.

                      De 15% is niet in steen gegrift. De exacte voorwaarden/omrekening heb ik niet voor je.
                      (mijn lichte speedster heeft een hoge omrekenfactor, een zwaardere auto kan een veel mindere omrekening hebben)
                      Een maha dyno zoals de manta club jaarlijks gebruikt kan dat beter omrekenen, en geeft een uitdraai met de krukas pk’s die vrij acuraat is.
                      (er is voor de grap vorig jaar een fabrieksstandaard astra opgegaan, die er nog geen 2 pk naast zat)

                      #18104996
                      marijnl1988
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        19 January 2012

                        @smileyspeedster wrote:

                        Fabrieksopgave is pk’s op de krukas.
                        UltimateTuning meet pk’s op de wielen.
                        De omrekenfaktor zit tussen 0 en 30%, met 15% als een redelijke middenmoot.
                        Je zou dus om en nabij de 173 krukas pk’s hebben.

                        De 15% is niet in steen gegrift. De exacte voorwaarden/omrekening heb ik niet voor je.
                        Een maha dyno zoals de manta club jaarlijks gebruikt kan dat beter omrekenen, en geeft
                        een uitdraai met de krukas pk’s die vrij acuraat is. (er is voor de grap vorig jaar een fabrieksstandaard astra opgegaan, die er nog geen 2 pk naast zat)

                        ik moet het toch even kwijt mooie bak heb je vooral wat er achterin zit super :thumb

                        okok klinkt alweer iets beter in me oren
                        alleen baal ik nog steeds wel om de cijfers wat doe ik dan erg verkeerd kwa opfokken van mijn blok
                        maar wat is nu goed om te doen dan ???
                        nokkenassen ???
                        chippen ???
                        …….
                        …….
                        ik wil gewoon 150 a 160 pk op me wielen hebben

                        #18104997
                        theunm
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          precies zij meten wiel pk’s

                          niemand weet hoeveel vermogen er in je bak verloren gaat.
                          eerst terug naar de basis wat is de algemene staat van onder houd van de motor
                          hoeveel km op de boegies en hoe vuil is het lucht filter.
                          storing met lambda verhelpen
                          ik zou eens een schuifmaat pakken en een orginele uitlaat meten.
                          dan kijken or er ergens in het wild nog iets van een remus te vinden is.

                          en de huidige uitlaat aan iemand verkopen met een turbo.
                          dan een uitlaat nemen van ca 54 mm ( volgens mij orginele maat remus )
                          opzoek gaan naar een set nokkenassen.
                          benzine druk terug naar orgineel en kijken naar een chip opmaat
                          en als er met de orginele benzine niet genoeg benzine is dan druk verhogen

                          je weet waar je terecht kunt

                          #18104998
                          marijnl1988
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 January 2012

                            @theunm wrote:

                            precies zij meten wiel pk’s

                            niemand weet hoeveel vermogen er in je bak verloren gaat.
                            eerst terug naar de basis wat is de algemene staat van onder houd van de motor
                            hoeveel km op de boegies en hoe vuil is het lucht filter.
                            storing met lambda verhelpen
                            ik zou eens een schuifmaat pakken en een orginele uitlaat meten.
                            dan kijken or er ergens in het wild nog iets van een remus te vinden is.

                            en de huidige uitlaat aan iemand verkopen met een turbo.
                            dan een uitlaat nemen van ca 54 mm ( volgens mij orginele maat remus )
                            opzoek gaan naar een set nokkenassen.
                            benzine druk terug naar orgineel en kijken naar een chip opmaat
                            en als er met de orginele benzine niet genoeg benzine is dan druk verhogen

                            je weet waar je terecht kunt

                            onderhoud aan mijn blok is vrij normaal tot goed ( altans door mij )
                            uitlaat heeft mij dik 1000 euro gekost met cat :thumbdown
                            ik vind erg zonde om deze weg te doen omdat ik zelf het geluid niet verkeerd vind en gewoon mooi zwaar
                            is hier misschien andere oplossing voor ???
                            want ik zou er geen 100e euro voor terug krijgen
                            brandstof zou ik weer vervangen :thumbup
                            lambda heb ik hier liggen ( gerrit vanmidag meegenomen )
                            zal deze eerst vervangen en hopen dat hij het weer gaat doen

                            #18104999
                            smileyspeedster
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 October 2010

                              @marijnl1988 wrote:

                              ik wil gewoon 150 a 160 pk op me wielen hebben

                              Daarnet wilde je nog 150 a 160 versus de fabrieksopgave van 135 hebben.
                              De fabrieksopgave is in krukas pk’s, met een onbekende hoeveelheid pk’s op de wielen.
                              Dat maakt vergelijken een beetje lastig.
                              Is je blok een NA, of een turbo?

                              #18105000
                              marijnl1988
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 January 2012

                                @smileyspeedster wrote:

                                @marijnl1988 wrote:

                                ik wil gewoon 150 a 160 pk op me wielen hebben

                                Daarnet wilde je nog 150 a 160 versus de fabrieksopgave van 135 hebben.
                                De fabrieksopgave is in krukas pk’s, met een onbekende hoeveelheid pk’s op de wielen.
                                Dat maakt vergelijken een beetje lastig.
                                Is je blok een NA, of een turbo?

                                denk dat ik in de war ben :shock:

                                ik wil graag 150 a 160 pk op de wielen hebben
                                ik bezit een x20xev waar geen turbo opzit

                                is het dan wel haalbaar kwa pk’s op de wielen ???

                                #18105001
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Dat word knap sleutelen!!!!

                                  #18105002
                                  smileyspeedster
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 October 2010

                                    Alles is haalbaar. Je portomonee is de beperkende faktor helaas.

                                    Laten we 10% verlies van krukas naar wielen nemen als rekenstandaard, om een indruk te krijgen.
                                    De 135 fabrieks krukas pk’s worden dan 121 wielpk’s. Die wil je 150 hebben. Dat is een goede 25% verbetering.
                                    Dat gaat met alleen verbeterde luchtaanzuiging en uitlaat verbetering lastig worden.
                                    Dan gaan we al snel in scherpere nokkenassen en maatwerk ecu werk om alles optimaal te krijgen.
                                    Ik weet te weinig van je blok om je daarin te kunnen adviseren, maar dan praten we niet meer over honderden euro’s in elk geval.
                                    Wel zou ik als ik jou was in oktober bij de manta club aanschuiven om helder te krijgen wat je nu hebt, en van daaruit verder te werken.

                                    #18105003
                                    NoFear1696
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 May 2012

                                      brand je manegment lamje? die zafira opc drukte ook maar 147pk met een defecte lambda.
                                      dus je moet eigenlijk heel erg tevreden zijn met het reultaat. ik zou zeggen lambda venieuwen en in april nog x op de bank

                                      #18105004
                                      marijnl1988
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        19 January 2012

                                        ik dank jullie alvast voor jullie reactie’s !!
                                        mijn motorlampje brand inderdaad ( co is ook veeeel te hoog en schommeld als een malle )
                                        garage vertelde mij dat mijn lambda kapot is

                                        ik zou echter andere assen gaan kopen ( maar welke zijn goed ?????? )

                                        dus jullie vinden al met al mijn dyno niet eens zo heel slecht eigenlijk ??
                                        ik heb wel wat geleerd nu

                                        pk’s op wielen zijn andere dan de pk’s op de krukas
                                        ik dacht dat ze vanaf fabrieks af deze auto’s op zelfde dyno hadden gezet en toen 136 pk’s hadden gemeten
                                        als ik het goed begrijp hebben ze alleen de motor op een run gezet zeg maar ???

                                        #18105005
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          Die Zafira vins ik zowiezo een apart verhaal, om nou te zeggen dat ie heel rijk ging, nee, deed eigenlijk alleen overslaan, dat zou een mengsel probleem kunnen zijn, maar denk eerder ontsteking.

                                          Dit geintje hebben we bij ons al vaker aan de hals gehad met deze (Z20LET) motoren, en werd in de meeste gevallen door Bougies of Bobinebrug veroorzaakt.. (of een combi van bijde)

                                          Automotoren worden op een Motordyno gemeten:

                                          Motordyno:

                                          [youtube:3ey2tk3q]http://www.youtube.com/watch?v=aUkXriHjQeI[/youtube:3ey2tk3q]

                                          Willem

                                          #18105006
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Nokkenassen..

                                            Daar is zoveel keuze in!!!

                                            #18105007
                                            marijnl1988
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              19 January 2012

                                              @wim-v6 wrote:

                                              Nokkenassen..

                                              Daar is zoveel keuze in!!!

                                              ja andere nokkenassen ( nokken vergeten te typen :thumb ;) )

                                              welke zijn goed voor mijn x20xev ??

                                              #18105008
                                              marijnl1988
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                19 January 2012

                                                @wim-v6 wrote:

                                                Nokkenassen..

                                                Daar is zoveel keuze in!!!

                                                weet je welke goed zijn dan ?????
                                                er zijn inderdaad erg veel op de markt :thumb

                                                maar enig idee welke echt goed zijn en van welke jij weet dat ze goed zijn ?? king:

                                                #18105009
                                                smileyspeedster
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  10 October 2010

                                                  @marijnl1988 wrote:

                                                  dus jullie vinden al met al mijn dyno niet eens zo heel slecht eigenlijk ??
                                                  ik heb wel wat geleerd nu

                                                  Nee, ik weet wel zeker dat je meer dan 135 krukas pk’s hebt na de meting van vandaag, alleen weet je niet exact hoeveel helaas.
                                                  Het is verstandig om je een beetje in te lezen in tuning. Het web staat vol met duidelijke uitleg van hoe bepaalde dingen werken, wat de effecten zijn, en wat de kosten/haalbaarheid is.
                                                  Ook hobbelen hier aardig wat mensen rond die weten waar ze over praten. Leer ervan, stel vragen, stel nog meer vragen, leer nog meer, en als alles helder is, dan pas gaan kopen.

                                                  #18105010
                                                  NoFear1696
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    23 May 2012

                                                    probeer 2e hands nokassen van een x20xer te bemachtigen en dan chippen.
                                                    had op mijn kadet 20seh een nokkas van schrick koste toen 850 gld

                                                    #18105011
                                                    marijnl1988
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      19 January 2012

                                                      dus als ik het nu goed begrijp
                                                      zijn de pk’s op papier de pk’s op de krukas ??????

                                                      ik ga een opzoek naar goeden en scherpe nokkenassen voor mijn x20xev
                                                      daarna eens laten chippen hoop dat ik hier al wat meer mee haal
                                                      supercharger zou natuurlijk helemaal top zijn alleen zijn zulke aanpassingen nog niet haalbaar
                                                      ik kan het namelijk niet zelf een supercharger opbouwen ( kosten om het te laten doen zijn 4000 euro )

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 70)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.