Dynamo vervangen Zafira 1.8 motor kantelen nodig? HELP

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Dynamo vervangen Zafira 1.8 motor kantelen nodig? HELP

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223263
    zaffiertje
      Lid sinds:
      7 July 2010

      Beste lezer,

      Ik ben vandaag begonnen met het vervangen van de dynamo van onze Zafira 1.8 benzine uit 1999. Volgens de Haynes vraagbaak was het min of meer een kwestie van:
      -luchtfilterhuis eraf halen
      – de twee dynamo bouten losmaken
      -airco leiding uit de steunen
      en vice versa voor inbouwen.

      Echter nu geeft de onderste bout me nogal wat problemen.
      -Ik heb anderhalf uur zitten friemelen omdat er een moer aan de achterkant zit die meedraait , wat niet vermeld stond. Achteraf bleek het een moer maat 16 te zijn. (als ik dat nu eens van te voren had geweten…) . Je kunt er eigenlijk niet goed bij, maar met een te kleine steek sleutel er tegen duwen

      -Nu is die bout eindelijk los, maar nu krijg ik hem er niet uit. Ik kan hem 75mm uitschuiven , terwijl de bout minimaal 120mm lang is. (dynamo is al 115).
      -Zie foto links onderin, hij komt tegen het chassis.

      Is hier iemand die weet of hier een handige oplossing voor is?

      Ik denk nu aan het losmaken van de motorsteun die ernaast zit, en met een krik de motor wat optillen zodat ik hopelijk ~4cm omhoog ga, zodat ik de schroef er helemaal uit kan krijgen en straks er ook weer in.

      De bovenste bout krijg je trouwens ook niet goed los, dus heb ik de bovensteun maar in z’n geheel los gemaakt. In de hoop dat ik de dynamo er zo uitkrijg en dan genoeg ruimte heb. Verder heb ik dus ook speciaal gereedschap moeten aanschaffen om uitwendige Torx bouten los te kunnen krijgen.

      Ik dacht dat Opels wel makkelijk zouden zijn om aan te sleutelen (reed hiervoor altijd alfa). Maar dat valt dus wel een beetje tegen (of Alfa viel mee ;-)

      Alle goeie hulp hier op het forum wordt gewaardeerd. Het is onze enige gezins auto, dus ik kan hem niet te lang hier kapot op de oprit laten staan. Ik hoop snel wat reacties te hebben. ’t is de eerste keer dat ik op dit forum post, dus ik ben benieuwd.

      PS. Ik heb met de zoek functie hier niks over kunnen vinden, maar dat licht misschien aan mij.
      PS2 : Ik wilde een foto toeveogen in bijlage. Op OPC modellen forum lukte dat wel (per ongeluk gepost daar). Maar hier niet… helaas…

      #17696663
      erwin78
        Lid sinds:
        23 May 2009

        Idd motorsteun loshalen en met krik (blokje hout tussen krik en caterpan) motor wat oplichten.

        Vaak staat het in een wp handboek redelijk goed beschreven maar niet tot in detail, anders worden die boeken zo dik als een complete encyclopedie.

        En kwa sleutel gemak, tja iedere fabrikant maakt het zodanig dat het in de productie zo makkelijk en sne lmogelijk gemonteerd kan worden, hoe je het naderhand los / uit elkaar moet krijgen daar kijken ze echt niet na!!!!!

        P.s. wel even je accu min pool loshalen voordat je de dynamo loshaald, dit om kortsluiting te voorkomen.

        #17696664
        zaffiertje
          Lid sinds:
          7 July 2010

          Bedankt voor de reactie.

          yep. Zo heb ik het nu ook gedaan. Tjonge jonge wat een klus al je eerst denkt dat je maar een paar boutjes los en vast hoeft te draaien.

          Ook bij montage is die onderste bout lastig te bereiken. Heeft me zeker een half uur gekost om die er goed en wel op te krijgen. Dit terwijl de avond in viel en ik door de muggen lekgeprikt ben. Buiten sleutelen is ’s avonds toch minder relaxed.

          Daarvoor was het ook al lastig om de contactpunten te monteren. Kom je wel bij, maar is toch even knutselen omdat de kabels niet echt overlengte hebben. Dus je zit maar in een klein hoekje.

          Auto nog niet kunnen starten omdat ik nog niet klaar ben. Heb er dus nu al ca. 4uur aan besteed. Ben benieuwd hoe snel een garage dat doet. Met ervaring kun je het natuurlijk een stuk sneller, maar als een garage het model niet kent kan het toch ook aardig in de papieren lopen. Gelukkig had ik een nieuwe dynamo voor 90 Euro ex btw bij K&K hier in Eindhoven. Dat was nog al een verschil met de automaterialen zaak en online waar ik tussen de 200 a 300 euro zat voor een 100A dynamo.

          Overigens: Vraagbaak is van P.H. Olving zie ik nu. NIet van Haynes dus. Als ik ergens legaal een werkplaatshandboek kan bemachtigen voor een schappelijke prijs lijkt me dat wel de moeite waard als dit soort dingen er ook in staan.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.