Dynamo of spanningsregelaar?

Forumindex Forums Modellen Astra Dynamo of spanningsregelaar?

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225620
    Empee
      Lid sinds:
      6 February 2010

      Al een tijdje soms last van zwabberende dashboardverlichting en toerental bij stationair draaien na starten. Heb de multimeter eens aan de accu gehangen en waarden gemeten:

      12.4 contact af
      11.8 contact aan, loopt op naar 12.2
      10.9 kort tijdens starten
      14.2 bij stationair lopen na starten (vandaag geen zwabberen)
      13.7 bij achterruitverwarming aan, loopt op naar 14.0
      13.1 bij ook nog airco aan, loopt op naar 13.8

      Bij even gasgeven loopt de spanning terug naar 10-11, herstelt daarna weer. Na dit alles licht zwabberen 12.9-13.2 bij stationair lopen.

      Ik hoop dat het de spanningsregelaar is en vrees dat het de dynamo is. Is er een manier om uit te maken welke van de twee problemen veroorzaakt?

      De accu is in november vervangen, ik dacht toen dat datzelfde zwabberen daaraan te wijten was (accu 5 jaar oud, meer korte dan lange ritten) en daarna was het weer maanden over. Ik zoek het dus niet bij de accu.

      Astra G stationcar 1.7 CDTI van maart 2004.

      #17725449
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        De spanningsregelaar zit in de dynamo, deze moet zowiezo los dan.

        Willem

        #17725450
        erwin78
          Lid sinds:
          23 May 2009

          13 -14 volt is een normale laadspanning, 13,2 tot 14,5 in normaal.

          #17725451
          Melvivio
            Lid sinds:
            3 September 2008

            En deze mag onder belasting niet zakken tot de waardes die je noemt (11-12.9v)
            Heb het bij mijn 2e auto zojuist ook. Mijn fases zijn naar de #%$@!.

            Oplossing, nieuwe dynamo erin. Een revisie dyn kost ook niet al te veel.

            #17725452
            Empee
              Lid sinds:
              6 February 2010

              De dynamo was inderdaad gaar. Mijn vrouw kwam er in Limburg mee stil te staan, accu was ook om zeep. Onopgeloste vraag: heeft de accu de dynamo gesloopt of de dynamo de accu? Afijn, ruildynamo en nieuwe accu erin. Zak geld armer, sadder and wiser.

              #17725453
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Dynamo kan ook gewoon slijtage zijn natuurlijk.

                En een Dynamo zal de Accu niet slopen door te weinig te laden, wel als deze Te veel zou laden.

                Van een lege accu mag de dynamo niet kapot kunnen gaan, deze moet namelijk al de gebruikte stroom kunnen leveren die in de auto aanwezig is, de Accu word enkel gebruikt als Bufferruimte.

                Willem

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.