Dure Vakantie

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Dure Vakantie

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 40)
  • Auteur
    Berichten
  • #17226082
    scirocco92
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 February 2007

      Hallo allemaal,

      Nou ik heb t weer ff gehad met de vec. Eindelijk na 3 jaar op vakantie. All the way to sunny Drenthe. We zouden aanvankelijk de 6e vertrekken naar t hogen noorden vanuit Deurne. Maar me vriendin wilde zondag al naar m’n ouders gaan, die ook mee gingen op vakantie en dan vanuit Rotterdam waar ze wonen maandag naar Drenthe met ze vieren. Leuk plan, ook geen probleem daar we toch al alles klaar hadden om te vertrekken. Veccie gecontroleerd op olie lucht, wasbeurtje. Dus zondag lekkr de de vaart er in naar t westen. Tot net voor de Moerdijk! Zegt me vriendin, die reedt ineens: He er brandt een lampje. Dus ik kijk, zie ik dat t motor management lampje brandt, Ik had eerst nog zoiets van t zal wel, Opel kwaaltje. Toen viel me oog op me temperatuur meter, die helemaal in t rood stond. Toen viel me ook de rare lucht op die ik rook. Dus meteen die auto aan de kant gezet en de kap open gegooid. Water reservoir was helemaal leeg en ergens achter t blok kwam de stoom vandaan. Gelukkig ben ik lid van de ANWB, die me snel hebben afgesleept. Bleek dus dat me koppaking eruit lag. Nou daar gaat de vakantie dan!!!!! Via de buren van me ouders kon ik de auto laten maken. Bleek nog veel meer aan de hand te zijn met me auto. Inderdaad lekke koppakking, gescheurde kop, motorsteun kapot, distributieriem 20.000 te laat vervangen. Dus al met al een flinke rekening. Auto na 1,5 week terug. Ga ik die kerel die m gemaakt heb thuis afzetten, weer stoom onder de kap vandaan, bleek er ook nog een voorschakel app van me kachel kapot te zijn waar al het water door weg gelopen was. Was ik er mee gaan rijden was het zelfde gebeurd.

      Maar waar ik nog het meeste mee in me maag zit is het verhaaltje over de pakkingen:
      Volgens die kerel zat er een verkeerde koppakking op. Ik heb namelijk een vectra 1,8 16v van 23-07-98. En zou er een aluminium pakking op horen en zat er een “kartonnen” op, waardoor alle ellende is ontstaan. Hoe kan ik uitsluiten wat voor blok ik heb. Want is dit zo?? Al met al rijdt de vec weer prima nu. En is ook heb probleem van het uitvallen bij de stoplichten weg doordat hij de gas klep schoon gemaakt heeft.
      En nog een ding wat ik graag wil weten, kan door een kokende motor de ontsteking van tijd af zijn, want dat was ook het geval volgens die kerel, nooit iets van gemerkt namelijk.
      Ik hoop nu weer een paar jaar door te kunnen met de vec. MIsschien wel langer dan gepland nu

      #17730368
      sw_reijnders
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 October 2005

        je nokken assen kunnen van tijd zijn, je krukas kan van tijd zijn . . . maar je ontsteking kan NIET van tijd zijn.
        die wordt electronisch geregeld door de DIS module en daar valt niks aan af te stellen.
        vroeger met die oude verdeel kappen kon je de ontsteking afstellen (Vroeger / Later), maar ik zou niet weten hoe je dat zou moeten doen ,met een DIS module.

        en ja die distributieriem is gewoon HEEL dom.
        die moet je gewoon om de 60.000 km vervangen.
        Als die breekt, ben je nog veel verder van huis.

        over de verschillende koppakkingen weet ik even niet welke je moet hebben, er staan er 2 op http://www.h-base.nl
        maar natuurlijk zijn er niet compleet kartonnen koppakkingen.
        daar zitten altijd stalen ringen in bij de cilinders.

        #17730369
        Henk042
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 June 2008

          Nog wel in drenthe geweest dan?
          Want daar is het wél heel mooi hoor:wub

          #17730370
          scirocco92
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 February 2007

            Ja ik weet het van die distributieriem. Maar heb me ook een beetje door die verkoper gek laten maken vorig jaar door te geloven dat ie net vervangen was……….
            Maar van die ontsteking leek mij ook al sterk, heb er ook nooit iets van gemerkt, liep juist als een zonnetje
            En ja we zijn nog wel naar Drenthe geweest, had de auto van me zussie geleend. Wel ff heel wat anders hoor een FIAT Tempra. Maar het heeft ons wel uit de brand geholpen.

            O en zit net ff op Hbase te kijken m’n verwarmingsklep lekte, althans daar kwam de stoom uit toen de motor kookte….

            #17730371
            sw_reijnders
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 October 2005

              nou moet je die nog even vervangen . . . dat zijn de grootste kosten niet.
              je zal alleen even bij een rioolput in de buurt moeten gaan staan voor eventueel lekken van koelvloeistof.

              #17730372
              scirocco92
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 February 2007

                Nee alles is vervangen ondertussen. Houdt weer netjes zijn koelvloeistof vast. Temp blijft onder de 90 graden.
                Dus nu hoop ik dat ie het voorlopig goed blijft doen.

                #17730373
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  koppakking voor de Bigblock 1.8 16V zijn allen gelijk.

                  koppakking is altijd van een bepaald geperst materiaal met metalen (aluminium) ringen rond de cilinders.

                  er zijn ook Compleet Metaal koppakkingen, maar die zijn vaak voor turbo motoren.

                  Willem

                  #17730374
                  vectra2004gts
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 August 2007

                    origineel gepost door sw_reijnders
                    nou moet je die nog even vervangen . . . dat zijn de grootste kosten niet.
                    je zal alleen even bij een rioolput in de buurt moeten gaan staan voor eventueel lekken van koelvloeistof.

                    ff een teiltje eronder zou het niet in het riool laten lopen

                    #17730375
                    scirocco92
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 February 2007

                      er zijn ook Compleet Metaal koppakkingen, maar die zijn vaak voor turbo motoren.

                      Nou als je inderdaad bij Hbase kijkt zie je dat vanaf januari 98 een andere pakking gebruikt wordt. En dat is ook wat die garage-houder mij vertelde. Als je daar ook kijkt lijken de pakkingen ook niet op elkaar. Er schijnt nu dus een “ijzere” pakking in te zitten. Wat hij ook zij is dat de aandraai momenten van de bouten anders zouden zijn. Nu heb ik daar al helemaal geen bal verstand van dus kan ie me alles wijsmaken.

                      #17730376
                      CommoCruiser
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 March 2007

                        Is de ene niet voor een X18XE1 en de andere voor een X18XE?
                        De eerste is een small block en de andere een big block, dus dan zijn de pakkingen inderdaad verschillend.

                        #17730377
                        scirocco92
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 February 2007

                          Okee???

                          Volgens mij heb ik nu dan de eerste pakking. Maar is dat ook aannemelijk? Wat is het verschil tussen een big en een small blok.

                          #17730378
                          scirocco92
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 February 2007

                            Schoonpa belde zojuist, waren we gister ff geweest en nadat ik weg was lag er een olie-achtig vlekje op de grond. Gelijk hier ook ff gekeken en ook hier wat nattigheid op de grond. Olie peil is nog wel okee, alleen heb ik het idee dat er toch wat koelvloeistof uit is………
                            En me blok zit ook behoorlijk onder de smut aan de rechterkant (als je er voorstaat).
                            Morgen die knakker maar weer bellen.

                            #17730379
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Ik hoop niet dat ze die na 98 pakking geplaatst hebben.

                              Die zal inderdaad van een X18XE1 zijn, en dat is een HEEEELLLLLEEEE andere motor.

                              de pakkingen verschillen te veel om voor eenzelfde motor te zijn.

                              Willem

                              #17730380
                              scirocco92
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                18 February 2007

                                origineel gepost door wim-v6
                                Ik hoop niet dat ze die na 98 pakking geplaatst hebben.

                                Die zal inderdaad van een X18XE1 zijn, en dat is een HEEEELLLLLEEEE andere motor.

                                de pakkingen verschillen te veel om voor eenzelfde motor te zijn.

                                Willem

                                Die zit er dus wel op. Is er ook een zichtbaar verschil tussen een X18 E1 en X18 E?

                                En hoe zit het met de koppen? Komen die wel overeen, want daarvan weet ik niet welke er nou opzit?

                                #17730381
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  ehh Ja, Motor is compleet anders:

                                  C18XE C18XEL X18XE X20XEV X22XE Y22XE Z22XE:

                                  X16XEL-II Z16XE Z16YNG X18XE1 Z18XE:

                                  zonder deksel

                                  #17730382
                                  scirocco92
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    18 February 2007

                                    De bovenste heb ik inderdaad En dat is dus met de metalen pakking niet de goede combinatie?!

                                    #17730383
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Bij de Bigblock motoren zit een gelaagde pakking op.

                                      geperst materiaal aan de buitenzijden en middenlaag is een metaal plaat.

                                      Willem

                                      #17730384
                                      scirocco92
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        18 February 2007

                                        okee,

                                        maar als je kijkt bij hbase snap ik wel wat er mis is gegaan.
                                        Als je zoekt op mijn kenteken: TTLH09 zie je de pakkingen. En dan afgaande op de info die erbij staat heb ik dus de verkeerde pakking nu. En dat zou dus ook het natte blok verklaren. De temp. die rond de 90graden staat ipv 85? Het, toch weer afgenomen waterpeil.
                                        Of wordt ik nu gewoon paranoia?

                                        #17730385
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          ik weet niet wat er exact gebeurt is

                                          Willem

                                          #17730386
                                          scirocco92
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            18 February 2007

                                            Nou na het lekke koppakking verhaal is ie dus naar een garage gegaan.
                                            Toen werd ik gebeld, nadat ie had gekeken dat er meer met me motor gerommeld was. Dat ie al een keer verkeerd gerepareerd was. Dat er een composiete pakking tussen zat en er volgens hem vanaf 01-98 een metalen pakking gemonteerd diende te worden. Die spullen heeft ie toen ook aan de hand van hbase besteld. Daarbij kwam dat me kop ook gescheurd zou zijn omdat alle 4 de cylinders vol water stonden.
                                            Maar sinds ik m dinsdag heb opgehaald is er alweer wat water uit me resevoir weg. En de temp op de snelweg ligt ook ronde de 90graden ipv de 85 die die voorheen aangaf. En dan erbij genomen dat me blok nu onder de olie zit wat voorheen ook niet was en dat ie ook plasjes achterlaat op straat wat ie voorheen niet deed, heb ik mijn twijfels aan de pakking. Vandaar dat ik me tot jullie wendt, de mensen die verstand van Opels hebben.

                                            #17730387
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              Ik zou al eerst kijken wat de garage nog voor je WIL doen, is dat weinig, heb ik toch meer vertrouwen in de vorige die m heeft gerepareerd.

                                              dat van die metalen pakking vind ik een vreemd verhaal.

                                              ik heb van lieverlee meerdere van deze motoren uit elkaar gehad van ’93ers tot 2000 XEV motoren, allemaal 1 pot nat.

                                              enige verschil kan zijn is de balans assen in het oliecarter, de ene heeft ze wel en de ander niet.

                                              Willem

                                              #17730388
                                              scirocco92
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                18 February 2007

                                                hij had het ook over andere aandraai momenten van de kopbouten.
                                                Ben eigenlijk een beetje bang dat ie op de een of andere maniet in verwarring is gekomen met een 125pk blok.
                                                En het lastige is ook dat die kerel 175km weg zit. zit in de Lier en ik hier in de buurt v eindhoven. Ga m morgen middag nog maar eens bellen. Wil toch eigenlijk wel dat me auto in orde is voor €1250,-

                                                #17730389
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  De lier is bij mij om de hoek haha…

                                                  Westlanders, Tja wat moet ik er van zeggen (Sorrie jan0405 haha).

                                                  ik hoop dat het zo gauw mogenlijk goed komt.

                                                  Willem

                                                  #17730390
                                                  CommoCruiser
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    23 March 2007

                                                    Aanhaalmomenten van het small en big block zijn inderdaad iets verschillend :

                                                    Small Block : 25 Nm, 90, 90, 90 en 45 graden
                                                    Big Block : 25Nm, 90, 90, 90 en 15 graden

                                                    En voor 1250 euro mag hij zeker wel in orde zijn, ja.

                                                    #17730391
                                                    wim-v6
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 August 2005

                                                      je kan me ook op msn spreken als je het makkelijker vind.

                                                      namelijk op wim-v6@live.nl

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 40)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.