duplicaatcode kentekenplaten

Forumindex Forums Overige APK & RDW duplicaatcode kentekenplaten

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206873
    meangreen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Nav onderstaand verhaal;

      Hoe zijn momenteel de regels hierover omtrend de duplicaatcodes vwb de APK??

      *********************************************
      Procedure verlies kentekenbewijs of kentekenplaat gaat veranderen
      De RDW is van plan de procedure rondom het aanvragen van een vervangend kentekenbewijs te wijzigen. Nog steeds moeten voertuigbezitters bij het verlies van een kentekenbewijs of -plaat beide vernieuwen. Wie zijn kentekenpapieren straks kwijt raakt, hoeft geen nieuwe kentekenplaten met een zogeheten duplicaatcode aan te schaffen.
      De huidige aanvraagprocedure kost voertuigeigenaren onnodig geld en bezorgt de RDW extra handelingen. Om deze te veranderen gaat de RDW dit jaar nog de duplicaatcode splitsen naar een duplicaatcode voor het kentekenbewijs en een aparte duplicaatcode voor de kentekenplaten. Bij verlies van uw kentekenbewijs hoeft u dan geen nieuwe kentekenplaten meer aan te schaffen. Andersom geldt hetzelfde bij verlies van uw kentekenplaat. U hoeft dan ook geen nieuwe papieren aan te vragen. De wijziging van de regeling gaat waarschijnlijk in de tweede helft van dit jaar nog in.
      De duplicaatcode is een cijfertoevoeging, meestal een kleine 1, die op de kentekenplaat en de kentekenpapieren vermeld wordt. Bij vervanging van het kentekenbewijs kregen beide dezelfde duplicaatcode. Deze koppeling is ingevoerd in de strijd tegen het misbruik van gestolen of verloren kentekenplaten en -bewijzen.

      #17398752
      manus
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Duplicaatcode op het kentekenbewijs hoeft voor de apk niet op de kentekenplaten te staan.
        De duplicaatcode op het kentekenbewijs moet wel overeen komen met de gegevens die in het scherm raadplegen voertuig staat behalve als het een kentekenbewijs is waar geen duplicaatcode op staat.
        Maar dat zijn alleen de oudere kentekenbewijzen.

        #17398753
        meangreen
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          ik ben bezig een auto aan tge schaffen waarbij ik zag dat het 1tje weg is gepoetst.
          Verkoper verteld dat de duplicaatcode is opgeheven en dat het 1tje niet meer zichtbaar hoeft te zijn.
          Hij vertelde dat ikeventueel ook nieuwe platen kan halen zonder deze code erop.

          Daarom ben ik gaan zoeken op de rdw site ;)

          #17398754
          manus
            Lid sinds:
            30 June 2004

            ik vergat ook nog te melden dat voor de wet het verhaal wel overeen moet komen.
            Naar mijn weten is dat nog steeds zo dus zou het nog wel gewoon zichtbaar moeten zijn.

            Lekker geregeld in nederland,jij komt met je auto bij de apk met 01 op je kentekenbewijs en niet op je platen,auto word goedgekeurd.
            Je rijd de weg op en word 200 mtr verder aangehouden en krijgt een prent omdat je kentekenplaat niet overeenkomt met je kentekenbewijs :argue

            Ik meld het er tegenwoordig maar bij aan de klant scheelt een hoop gezeik.

            #17398755
            Opelkees
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 September 2007

              ja wetterlijk is t wel verplicht je kan er bekeuring voor krijgen.

              verhaal van manus klopt idd helemaal:thumbup

              #17398756
              meangreen
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                auto gaat niet door dus dit is voor mij niet meer relevant;)

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.