Druk op koelsysteem

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214356
    kywieman
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 February 2009

      Hallo,

      Sinds een tijdje heb ik een Commodore C met een 2.5s motor.
      Na het vervangen van de nokkenas, omdat hij gebroken was, heb ik de kop latten vlakken.
      Daarna deze gemonteerd met een nieuwe koppakking.
      Toen de eerste 1000KM rustig gereden, en daarna de kopbouten na getrokken.

      Dit alles en een maand geleden gebeurt.
      Maar nu komt het probleem:
      Ik krijg erg veel druk op het expansie vaatje.
      Wat kan ik hier aan doen.
      De thermostaat werkt naar behoren.
      Allen viel mij wel op de de indicatie op het dashboard van de motor temperatuur net uit het blauwe gebied kwam.
      De kachel werd altijd wel goed warm.

      MVG: Kywieman

      #17553827
      obelix
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 November 2005

        lijkt mij dat je veel lucht in het koelsysteem hebt
        heb je hem ook goed ontlucht na het vervangen van de koppaking

        #17553828
        obelix
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 November 2005

          trouwens druk op het expantie vaatje ???
          daar zit toch een heel kein gaatje in de dop
          en zo dop sluit toch nooit lucht dicht af

          #17553829
          kywieman
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 February 2009

            Ja het systeem is goed ontlucht na mijn mening, mocht dit niet het geval zijn hoe kan ik dat dan controleren.

            Heb het gedaan zoals in het werkplaats boek staat:
            Eerst de radiateur vullen, dan het opluchting boutje los gedraaid en het expansie vaatje gevuld tot kault.

            Ja er zit een gaatje op de dop van het expansie vaatje, en naar mijn mening sluit deze inderdaad niet lucht dicht af.

            Maar toch staat er veel druk op het koelsysteem.

            Maar ik heb net alles afgetapt.

            Binnenkort weer vullen, maar ga het nu via de kachel slangen doen.
            Zodat ik zeker weet dat daar geen lucht blijft hangen.

            #17553830
            kywieman
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 February 2009

              En is er een manier om te controleren of de koppakking lek is.
              Is dit allen mogelijk met compressie test, op de plek waar de bougie’s zitten?

              Ik heb nog geen schuimend koelwater.
              En het olie is nog steeds bruin/zwart.

              #17553831
              kenny900wb
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 September 2007

                Lekkende koppaking; probeer het eens met zeep langs de randen, maar ik denk met kop vlakken dat dat wel verholpen zal zijn.

                Gaat je radiator dop wel netjes los bij warme motor ? Ik bedenk me nu iets, je drukvat mag je wellicht niet afvullen bij deze motor. Geldt volgens mij alleen als je geen overloop in je radiator hebt. Je drukvat zal maar 1 inkomende leiding hebben, geen uitgaande.
                Zodra het koelsysteem op druk komt zal de dop bij 1 bar loskomen en het overtollige koelwater komt in het drukvat.
                Het koelsysteem dient dan ook gewoon via de radiator gevuld te worden totdat die vol is, niet meer dan dat.

                Groet, Marco

                #17553832
                obelix
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 November 2005

                  je hebt neem ik aan een radiateur met dop
                  heb je hem ook ontlucht na dat de thermostaat los gegaan is
                  en er kan nooit druk in het vaatje kommen
                  zoals je in het eerste stukje schrijft

                  #17553833
                  kywieman
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 February 2009

                    Heb net het hele systeem ontlucht
                    Daarna bevroor de verdamper direct, en werd de kachel niet warm.

                    en als ik de dop van de radiateur hal spuit het koelwater niet omhoog. En is ook niet erg warm.(waar ik voor gewaarschuwd wedt)

                    Heb de motor zeker 10 min laten lopen.

                    Morgen slangen van de verdamper aanvullen en zo proberen het lucht er uit te halen als dat wil.

                    Heb het zelfde systeem als hier onder staat.

                    Met 1 slang die van de radiateur naar het expansie vaatje loopt.

                    #17553834
                    Ghanz
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 July 2005

                      en nu..?

                      #17553835
                      obelix
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        8 November 2005

                        origineel gepost door kywieman
                        Heb net het hele systeem ontlucht
                        Daarna bevroor de verdamper direct, en werd de kachel niet warm.

                        en als ik de dop van de radiateur hal spuit het koelwater niet omhoog. En is ook niet erg warm.(waar ik voor gewaarschuwd wedt)

                        Heb de motor zeker 10 min laten lopen.

                        Morgen slangen van de verdamper aanvullen en zo proberen het lucht er uit te halen als dat wil.

                        Heb het zelfde systeem als hier onder staat.

                        Met 1 slang die van de radiateur naar het expansie vaatje loopt.

                        als je verdamper bevriest en kachel niet warm word
                        heb je gewoon nog veel lucht in het systeem
                        en dan vind ik ook niet raar dat je druk in het systeem hebt

                        #17553836
                        GSE
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 August 2006

                          Dat drukvat of hoe je het noemt komt geen druk op staan omdat der een gaatje van 1/2 mm groot inzit en daarmee in verbinding staat met de buitenlucht..

                          Als je echt de koppaking lekt hebt kun je sympthonen krijgen:

                          Je verliest koelvloeistof en je auto rookt wit.

                          Je hebt dat reservoir de heletijd kostvol zitten en de temp meter zit in het rood.

                          Bij slecht onluchten heb je de verdamper zo dicht zitten met ijs,mijn advies:
                          Haal eens een nieuwe thermostaat 87 of 92 graden moet je zelf weten en bouw deze in en ontlucht eens op deze manier als alles 100% leeg is:
                          Radiateur kotsvol schudden,verdamper slang loshalen en de verdamper kotsvol schudden,kachel slang loshalen en deze kotsvol schudden.

                          Als je dan nog gekke dingen hebt kun je ff naar de garage rijden daar hebben ze een meter om te meten of der uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten,mocht dat zo zijn is je werk voor jan lul geweest..

                          #17553837
                          kywieman
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            20 February 2009

                            okee,

                            dat vraagt niet om uitleg:P

                            Dank u allen voor de informatie.

                            Wat een ict’er wel niet allemaal kan leren van het Opel forum:cool:

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.