Ditributierriem 1 tandje verschoven is dat gelijk funest?

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Ditributierriem 1 tandje verschoven is dat gelijk funest?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17226359
    rinus747
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 May 2010

      Distributieriem vervangen, maar motor maakt toch wat meer lawaai dan normaal. Ik heb hem maar snel uitgezet. Wie kan de volgende vragen beantwoorden?

      Ik neem aan dat al dat gemorrel, en heen en een heel klein beetje heen en weer draaien van de nokkenas, tijdens het opleggen, ook wat effect hebben op de hydraulische afregelingen van de kleppen. Is het normaal dat die bij het starten deze wat extra geluid maken na het vervangen van een distriebutie riem?

      Ik heb alles netjes volgens het handboek gedaan, en alles wel 3x gechecked. Dus ik denk niet dat er tanden verschoven zijn. Toch de vraag: Mocht de zaak toch op de krukas 1 enkel tantje mis-staan, is dat dan gelijk funest? Of is 1 tande marge aanwezig? De twee nokassen staan echt goed, dus daar licht het zerker niet aan.

      Iemand ervaring of de eerste 15 seconden het geluid altijd een beetje anders is?

      #17733550
      rinus747
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 May 2010

        PS het betreft een zafira 1.8

        #17733551
        Baas J.
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 May 2008

          Je moet m altijd stilstaand controleren door je motor handmatig 2x rond te draaien, daarna moeten alle merktekens weer precies tegenover elkaar staan.

          #17733552
          Baas J.
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 May 2008

            origineel gepost door rinus747
            PS het betreft een zafira 1.8

            Sinds er geen zafira opc 1.8 bestaat post je dit in de verkeerde sub-groep.

            #17733553
            rinus747
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 May 2010

              Controle heb ik gedaan. Een van de nokassen was 1 tandje verkeer, dus netjes op tijd kunne herstellen
              Daarna alles uit zekerheid wel 3x gecontroleerd.

              OK ik zit inderdaad verkeerd denk ik. Auto gegevens zijn:

              Opel Zafira Elegance
              Zafira-A
              Motor Z1.8XE nummer W0L0TGF757522082998
              F75
              1.8 DOHC

              Ik ga maar eens kijken waar dit dan WEL thuis hoort

              #17733554
              Baas J.
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 May 2008
                #17733555
                erwin78
                  Lid sinds:
                  23 May 2009

                  Heb je de riem wel op de juiste spanning staan???

                  #17733556
                  rinus747
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 May 2010

                    Feestje…Alles is goed…..:P

                    Deze amateur schrok zich rot toen de motor gestart werd na het verniewen van distributieriemset en waterpomp, schakelde hem in paniek uit, en heeft een dagje gezweet en alles nog eens lopen controleren voor een tweede poging te wagen.

                    Wat bleek….alles is goed. Waar ik van schrok is eigenlijk “normaal” gedrag na het vernieuwen van de distributie riem
                    1) De hydrualische kleppen hadden even tijd nodig om weer netjes ingeregeld te raken.
                    2) Het blok was koud, en moest nog een beetje opwarmen.

                    Door de nerveusiteit heb ik de “min of meer normale start herrie” geinterpreteerd als “Pech, Paniek, ik heb mijn wagen sloop-rijp gemaakt”.

                    Win-V6 wist me gerust te stellen met de opmerking “Als het geluid regelmatig is, en de motor regelmatig loopt, dan zijn de kleppen waarschijnlijk in orde. Geef de hydrauliek gewoon even de tijd”. Daarnaast was het dus ook nog een een kwestie van opwarmen.

                    De paniek was dus een gebrek aan zelfvertrouwen, en een overmaat aan zenuwen.

                    Wat me wel opviel bij een extra controle was dat de riemspanning al gezakt was naar het niveau van een “gebruikte riem”, terwijl hij maar 30 sec gelopen had. Ik heb nogal lopen sjorren om het krukaswiel vast te zetten, en mijn blokkering was “gammel”. Ik ga uit veiligheid nog maar een niew riempje halen, en heb intussen ook een mooie “blokkeertooltje” bedacht:

                    Links onder het krukaswiel zit een aangietsel in het motorblok. Waarschijnlijk bedacht voor een sensor die mijn versie niet heeft (?) Het is een armpje met een gat dat wijst naar de tanden in het krukaswiel (poly-V-riem wiel). Lange bout beetje puntig geslepen (botte punt met radius 4mm), en erin gestopt, en de “botte” punt in de tanden laten vallen. Met twee moeren, aan elke kant van het uitgietsel een, de zaak gefixeerd, en de bout stevig tegen het wiel laten drukken. Gaat perfect. Geen beweging meer mogelijk.

                    Vraagje: Waarvoor dient dat aangietsel in het blok? Waarom heeft het krukaswiel waar de multi-V-riem over loop, ook nog een randje tanden?

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.