Distributieriem ontspannen x20xer

Forumindex Forums Techniek Ecotec Distributieriem ontspannen x20xer

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249864
    Niels0478
      Lid sinds:
      14 July 2010

      Ik ben bezig met de koppaking van mijn x20xer, nu heb ik de distrubutie op tijd gezet (met die merktekentjes bovenaan) nou weet ik aleen niet waar ik de riem kan ontspannen zodat ik deze eraf kan halen, weet iemand hier meer van ? heeft er iemand ook de aanhaalmomenten en volgorde voor de nokkenassen ? van de kopbouten heb ik al. bij voorbaat dank :thumbup

      #18039949
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Je kunt hiervoor de spanrolbout losdraaien. Dat is de rol met het metalen lipje eraan met een torx uitsparing erin. Hierin zit een bout als je die losdraaid kan de riem er gemakkelijk af.

        #18039950
        Niels0478
          Lid sinds:
          14 July 2010

          Je bedoelt die pouli die je ook gebruikt om de distributie op tijd te zetten met die 4 torx boutjes ?

          #18039951
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            De onderste poelie met 4 boutjes is niet voor optijd zetten.
            Daarover loopt je multieriem.

            Hierboven zit een spanrol metalen glimmende rol met 1 torx bout erin deze moet je losdraaien dan kan de hele riem er af.
            Wel verangen nadat je hem los hebt gehad de spanner en riem niet hergebruiken ook al zijn ze maar een paar km oud.

            #18039952
            Niels0478
              Lid sinds:
              14 July 2010

              Bedankt voor de info, maar met die poulie heb ik tog wel de nokkaspoulies mee optijd gezet is dit fout dan ?

              #18039953
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Dit is de krukas die je ronddraaid en daarmee kun je de polies op de juiste stand zetten voordat je de riem er inderdaad afhaalt. Opspannen en optijd zetten doe je met de spanrol

                #18039954
                Niels0478
                  Lid sinds:
                  14 July 2010

                  Hoe kun je hem dan op tijd zetten met die spanrol, bij mij staan er verder geen streepjes op, ik heb effe een fototje gemaakt (crappy kwaliteit) je bedoelt toch de spanrol rechts boven in de hoek van de foto ?

                  #18039955
                  Dr.Ed
                    Lid sinds:
                    9 October 2011

                    Da’s de geleiderol. De spanrol heeft een klein schaalverdelinkje en kun je m.b.v. een imbussleutel op en ontspannen. Tenminste, op mijn X20XEV zit dit zo…

                    Ed

                    #18039956
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Nee hoor dat is de spanrol van de multieriem. Als je de poelie demonteerd. zie je hierachter een tandwiel met daarop een markering, deze markering staat ook op de nokkenassen deze moeten allen goed staan voordat je de riem monteerd.

                      De rol op de foto kun je met een sleutel omhoogduwen en dan gaat de spanning van je multieriem af en kun je deze demonteren. Als de nokkenassen met de markeringen juist staan dus twee streepjes boven gelijk met de klepdeksel en twee tegenover elkaar in het midden. En de krukasmarkering schuin naar beneden staan deze goed. Poelie eerst demonteren voordat je hem optijd zet en de riem eraf haalt want hierachter staat tevens een markering welke nauwkeuriger is dan die op de poelie.

                      Nokkenassen op tijd

                      Krukas optijd

                      Spanrol op juiste spanning

                      Spanrol te los (voordat je een aantal keer hebt rondgedraaid met de hand mag deze best wat te strak) Riem gaat altijd wat losser bij paar keer draaien.

                      #18039957
                      Niels0478
                        Lid sinds:
                        14 July 2010

                        Kijk nou komen we al een heel eind verder, bedankt man ik ga morgenavond een nieuwe poging wagen

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.