Distributierem + waterpomp vervangen?

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Distributierem + waterpomp vervangen?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17234451
    Zastava
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 March 2011

      Vraagje, ben sinds kort de eigenaar van een Zafira B (1.9 CITD Executive) uit 2008.

      Binnenkort moet de distributieriem vervangen worden.
      Op sommige fora lees ik dat het het beste is om meteen de waterpomp te vervangen.

      Wat is hier van waar?

      Ruud

      #17840877
      Cobus
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 February 2010

        Hallo,

        Waterpomp kun je beter meteen mee vervangen.
        Dit zijn de kosten ook weer niet.
        De waterpomp word aangedreven door de distributieriem.
        Gezien de nieuwe riem stugger is dan een oude komt er een andere spanning op de lagers van je waterpomp, en is de kans dat je waterpomp het alsnog begeeft.
        Mocht je alleen de riem vervangen en je waterpomp gaat laten we maar zeggen een maand later defect, dan kun je alsnog alles weer vervangen.
        Als je meteen de waterpomp vervangt speel je in iedergeval op safe.

        #17840878
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          [rquote=1895936&tid=144874&author=Cobus]Hallo,

          Waterpomp kun je beter meteen mee vervangen.
          Dit zijn de kosten ook weer niet.
          De waterpomp word aangedreven door de distributieriem.
          Gezien de nieuwe riem stugger is dan een oude komt er een andere spanning op de lagers van je waterpomp, en is de kans dat je waterpomp het alsnog begeeft.
          Mocht je alleen de riem vervangen en je waterpomp gaat laten we maar zeggen een maand later defect, dan kun je alsnog alles weer vervangen.
          Als je meteen de waterpomp vervangt speel je in iedergeval op safe.[/rquote]

          Als de waterpomp vastloop, ligt in VEEL gevallen de gehele motor aan puin.

          deze pompen lopen vaak kapot (vast), niet al te lang na vervangen van de riem, afgelopen maand al 2 in het Vectra gedeelte met dit probleem.

          tis eigenlijk zelfs vereist om hem mee te vervangen.
          je kijgt als je m niet mee laat vervangen bij een garage ook geen garantie op de motorschade,

          Willem

          #17840879
          Stephan Zaf. cosmo
            Lid sinds:
            7 March 2011

            Hoi.

            Mijn zafira-b 1,9 cdti is momenteel ook binnen voor de distributieriem en de waterpomp word ook meevervangen, dit is een standaardpakket omdat anders kort erna de waterpomp het begeeft en dus inderdaad in de meeste gevallen héél de motor om zeep is.
            ohja als de gloeibougies nog niet vervangen zijn deze ook meteen laten doen dan kune ze er toch makkelijk bij. Deze moeten rond de 100000 km vervangen worden.

            #17840880
            dutch
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 July 2005

              Willem,

              voor mijn info: is dat alleen voor de diesels of ook voor de 1.8 benzine?

              Bij voorbaat dank, Dutch

              #17840881
              Zastava
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 March 2011

                Dank voor de reacties. Ik zal de waterpomp mee laten vervangen.

                Ruud

                #17840882
                TJINNE
                  Lid sinds:
                  7 December 2005

                  Als de waterpomp vastloop, ligt in VEEL gevallen de gehele motor aan puin.

                  deze pompen lopen vaak kapot (vast), niet al te lang na vervangen van de riem, afgelopen maand al 2 in het Vectra gedeelte met dit probleem.

                  tis eigenlijk zelfs vereist om hem mee te vervangen.
                  je kijgt als je m niet mee laat vervangen bij een garage ook geen garantie op de motorschade,

                  Willem[/rquote]

                  Hallo Wim , aan hoeveel km moet de 19cdti 150 pk vervangen worden , ik heb er nu 105000 , dank bij voorbaat , Tjinne ;)

                  #17840883
                  Zastava
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 March 2011

                    [rquote=1898170&tid=144874&author=TJINNE]
                    Hallo Wim , aan hoeveel km moet de 19cdti 150 pk vervangen worden , ik heb er nu 105000 , dank bij voorbaat , Tjinne ;)[/rquote]

                    Voor zover ik heb begrepen bij 120.000 km.
                    Die van mij staat nu op bijna 118.000 km en is volgende week aan de beurt.

                    Op advies van de kenners hier incl. de waterpomp.

                    Ruud

                    #17840884
                    Spacejam
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 November 2006

                      officieel bij 150.000km pas al is het wel aan te raden om het bij 120.000 al te doen. De waterpomp moet je gewoon meevervangen;)

                      #17840885
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        [rquote=1896689&tid=144874&author=dutch]Willem,

                        voor mijn info: is dat alleen voor de diesels of ook voor de 1.8 benzine?

                        Bij voorbaat dank, Dutch
                        [/rquote]

                        De Z18XER heeft de waterpomp niet op de distributie, deze zou je kunnen laten zitten.

                        De z18XE is wel aan te raden om de waterpomp mee te vervangen.

                        Willem

                        #17840886
                        dutch
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          13 July 2005

                          Dank je Willem. Zaf B heeft als ik het goed gegoogled heb een Z18XER, als de tijd daar is zullen we wel even kijken of we de pomp meenemen of niet. Ding heeft ook niet het eeuwige leven dus misschien is het niet onverstandig die dan meteen mee te vervangen.

                          #17840887
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            zo is het..

                            willem

                            #17840888
                            dutch
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 July 2005

                              Even topic van een paar maanden geleden weer wakker schudden.

                              Zaf 1.8 XER staat bij de Opel dealer voor beurtje. Krijg net telefoontje dat de distributieriem rafelig is en dat vervangen zeer dringend aangeraden is. Ding is nog geen 3 jaar oud, wel 83 dkm gelopen. Omdat bij de XER de waterpomp niet op de riem zit besloten die maar te laten zitten. Normaal schijnt de riem 150 dkm of 10 jaar mee te gaan, als ie dat had gehaald dan hadden we de pomp waarschijnlijk wel meevervangen, nu leek dat in overleg met de dealer wat overbodig.

                              Greetz, Dutch

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.