distributie probleem c18xe

Forumindex Forums Techniek Ecotec distributie probleem c18xe

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257109
    arnold kadett
      Lid sinds:
      17 October 2010

      goedendag allemaal

      ik heb vandaag een stel dbillas nokkenassen in mijn c18xe geplaatst
      ze komen uit een goed getunde x20xev
      de inlaat nokkenas poellie is iets groter als de originele inlaat poellie wat ik erg vreemd vind
      heb met de verkoper gesproken die zij dat het altijd zo gedraait hebt met deze poellies
      nu heb ik op wat goed geluk de assen in mijn c18xe gebouwd
      alles 2 keer gecheckt distributie mooi strak draaide mooi vrij
      dus starten ff laten lopen en weer uit en weer chekken
      bleek dat hij tussen de uitlaat poellie en de krukkas poellie weer slap was
      spanner weer recht gezet riem weer mooi strak maar naar een paar keer gas geven weer slap
      pijl van de spanner staat dan ook helemaal rechts (slap)
      distributieriem en spanrollen geleide rollen zijn nog zgan 1 cross oud
      mischien toch spanrol overleden?

      ben als de dood dat mijn moterke in de soep loopt ;)

      iemand suggesties?

      #18127086
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Zitten er orginele x20xev poelies op? Of andere? Als er x20xev poelies op zitten zo laten anders die van je c18xe pakken.
        Ik heb ook dbilas nokken in mijn z16xe, loopt allemaal mooi vrij maar moet ik ook na een aantal keer rond is geweest nog een keer spannen. Maar daarna niet meer? Heb je de oude spanner gebruikt? Gebruik eens een nieuwe en een nieuwe bout? Draad in de oliepomp niet dol gedraaid(waar de bout in gaat)?.

        #18127087
        arnold kadett
          Lid sinds:
          17 October 2010

          er zit een orginele uitlaat poelie op
          inlaat poelie is groter en ook iets breder maar volgens verkoper heeft het altijd zo gezeten
          spanner is wel hergebruikt maar heeft mischien maar 5 km gereden (1cross)
          vind het wat vreemd dat hij eerst wel goed zit maar later weer los gaat en ook de spanner heen en weer gaat tijdens het lopen
          ben er maar mee opgehouden morgen maar weer een fris blik op werpen ;)
          mischien dat ik hem toch te los heb gedraaid en over het nokje heb gedrukt
          kan ik die spanner ook vervangen terwijl het blok erin kan blijven hangen en met de krukkaspoelie erop?

          #18127088
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Weet je ook hoevel graden de nokkenassen zijn.
            Want als je hele scherpe hebt zal die altijd na een paar slagen weer losser gaan en moet je hem nog een keer spannen.

            #18127089
            arnold kadett
              Lid sinds:
              17 October 2010

              weet zo niet uit mijn hoofd hoeveel graden ze zijn
              waren de dikste assen voor normale klepstoters en veren
              als je ze naast de originele ligt zou je ook niet denken dat dat gaat passen
              hij loopt wel als een malle met deze nokken ;)

              maar ik heb hem al een paar keer weer nagespannen maar de speling blijft terug komen

              #18127090
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Maak eens een foto van die nokkenastandwielen. Ben namelijk benieuwd. Welke het zijn.
                Oke, loopt die stationair ook wat onregelmatig maar heb ook de maximum in mijn z16xe en loopt echt wel anders inderdaad.
                Op het oog denk je ook dat het niet gaat passen. Maar als ze erin zitten. Heb je hem wel linksom gespannen?

                #18127091
                arnold kadett
                  Lid sinds:
                  17 October 2010

                  zal wel even proberen een duidelijke foto te maken
                  links om gespannen?

                  #18127092
                  arnold kadett
                    Lid sinds:
                    17 October 2010

                    was ik weer heb vanavond weer van alles geprobreerd
                    distributie wel 10 x overnieuw gespannen maar telkens als ik hem uitzet draait hij een stukje terug en komt er ruimte op de riem
                    ondanks dat de distributie en spanrol geldeiede rollen nog zgan nieuw waren toch mijn twijfels erbij
                    vanavond weer een nieuwe distributie riem en spanrol geplaatst
                    het spul blijft nu wel beter op spanning maar soms als je hem uitzet is er vrij veel speling op de riem
                    zou dit komen door de dikke nokken? zien er wel extreem dik uit
                    zodra de motor loopt staat de riem mooi op spanning zodra ik hem uitzet draait hij soms een stukje terug (tegen de klok in )
                    dan komt er weer speling op de riem tussen de uitlaat nokkenas en de krukas de spanner gaat dan helemaal naar rechts

                    #18127093
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      De spanner moet je linksom spannen (inbus gat) en de bout moet je rechtsom vastdraaien. Ben benieuwd hoe los dat die ligt en welke nokkenwielen er dan op liggen.

                      #18127094
                      the-duke
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 August 2007

                        inlaat nokkenas poellie is iets groter als de originele inlaat poellie

                        Als de poelie van de inlaat en uitlaat nokkenas niet gelijk zijn, gaat het niet goedkomen: stel je maar een fiets voor met een groot en klein tandwiel: er ontstaat een snelheidsverschil tussen de 2 nokkenassen en zal daarmee in een paar omwentelingen kapot draaien.

                        Gr,
                        The Duke

                        #18127095
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          Als de diameter anders is maar het aantal tanden gelijk maakt het niet uit.
                          Maar ik vermoed dat het gewoon orginele x20xev nokken wielen zijn.

                          XEV is namlijk ook zo geleverd:

                          #18127097
                          the-duke
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 August 2007

                            Als de diameter anders is maar het aantal tanden gelijk maakt het niet uit.

                            Tanden zijn i.d.d. bepalend, maar hoe kunnen het aantal tanden gelijk zijn als de diameter anders is, dan moeten de tanden anders zijn en dan past de riem weer niet :???:

                            Gr,
                            The Duke

                            #18127098
                            arnold kadett
                              Lid sinds:
                              17 October 2010

                              ik heb indd de originele x20xev nokkenas poelies erop zitten
                              heb me wat verkeken en te vroeg geroepen
                              tkreng zit me nog steeds niet naar het zin soms komt hij toch weer slap te zitten als ik hem uitzet
                              hij draait en heel klein stukje terug soms als ik hem uitzet dan komt er wat speling op
                              is nu wel minder met de nieuwe riem en spanrol maar hij is voor de cross dus gaat heel wat meemaken ;)
                              zou het kunnen dat de nokkenassen te dik zijn voor deze klepveren ofzo?

                              #18127099
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                Staan de markeringen recht tegen over elkaar? Echt exact goed? Wanneer je tussen de twee nokkenas wielen in 1 tandje te weinig hebt zitten krijg je ook dit probleem. Maar ook doordat de nokken erg scherp zijn heeft de spanner en riem wat meer te verduren.

                                #18127100
                                arnold kadett
                                  Lid sinds:
                                  17 October 2010

                                  ja precies goed loopt ook perfect vliegt echt in toeren zo :wub

                                  #18127101
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    En stationair klinkt die van brrr br br brrr br br brrr? Maak eens een foto van wat je bedoelt met slap staan?

                                    #18127102
                                    arnold kadett
                                      Lid sinds:
                                      17 October 2010

                                      loopt stationair nog wel redelijk valt mij niet tegen nokken war echt overduidelijk veel stomper en hij hangt nu veel meer aan het gas
                                      zal morgen een foto of filmpje maken van de distrbutie staat niet extreem slap maar ….
                                      je hebt ook een pm ;)

                                      #18127096
                                      Haasje17
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        8 September 2009

                                        Oja gespannen volgens onderstaande stap?
                                        Stap 10: Spanrol op spanning

                                        Draai de spanrol met het instelexcenter naar links, totdat de wijzer de rechteraanslag raakt. Daarbij draait het inbusplaatje tegen de klok in omhoog. Gebruik een inbussleutel. Zet daarna de spanrol licht vast.
                                        Dit is een heel belangrijke stap! Zonder zit er te weinig spanning in de riem, zodat die na korte tijd lawaai gaat maken.

                                        Stap 11: Twee keer rond

                                        Verwijder het nokkenasblokkeergereedschap en draai de motor met de hand twee toeren in de looprichting.

                                        Stap 12: Spanrol instellen

                                        Draai de bout van de spanrol los en draai de rol naar rechts tot de wijzer lijnt met de uitsparing op het plaatje. Zet de bout vast met 20 Nm en draai de motor opnieuw twee toeren. Staat de wijzer nog steeds op de uitsparing? Nee? Opnieuw instellen!

                                        #18127103
                                        arnold kadett
                                          Lid sinds:
                                          17 October 2010

                                          volgens mij net als hierboven beschreven staat gedaan
                                          spanrol los erop riem erom spanrol met de imbusbout tegen de klok in op spanning gezet
                                          met de hand gedraait blijft prima staan laten lopen blijft ook prima staan maar heel soms na het uitzetten draait hij een klein stukje terug dan komt die speling erop als ik hem dan weer start ofzo is het meteen weg

                                          #18127104
                                          Haasje17
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            8 September 2009

                                            hier vandaan geplukt http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/2011/1/Foutloos-Opel-distributie-vervangen-AMT029738W/” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                            Gaat toevallig over de c18xe xel

                                            #18127105
                                            arnold kadett
                                              Lid sinds:
                                              17 October 2010

                                              had ik ook al een paar keer gelezen heb alle plaatjes en info wel opgezocht ;)
                                              zit volgen mij ook wel goed in elkaar eerder ook wel gedaan en nooit problemen gehad
                                              ga morgen of overmorgen nog 1 avond ernaar kijken en dan gaat de kap erop en zien we het wel ;)

                                              #18127106
                                              Dr.Ed
                                                Lid sinds:
                                                9 October 2011

                                                @arnold kadett wrote:

                                                had ik ook al een paar keer gelezen heb alle plaatjes en info wel opgezocht ;)
                                                zit volgen mij ook wel goed in elkaar eerder ook wel gedaan en nooit problemen gehad
                                                ga morgen of overmorgen nog 1 avond ernaar kijken en dan gaat de kap erop en zien we het wel ;)

                                                Hahhaha, karakter :thumb

                                                #18127107
                                                arnold kadett
                                                  Lid sinds:
                                                  17 October 2010

                                                  he dr ed heb je ons nog nooit horen brullen in driesum ?

                                                  #18127108
                                                  Dr.Ed
                                                    Lid sinds:
                                                    9 October 2011

                                                    @arnold kadett wrote:

                                                    he dr ed heb je ons nog nooit horen brullen in driesum ?

                                                    Nee, geen idee waar jullie zitten. BMW coureur Butty ken ik persoonlijk. Doe anders via pm wat details…

                                                    #18127109
                                                    arnold kadett
                                                      Lid sinds:
                                                      17 October 2010

                                                      ben weer even bezig geweest en heb het spul weer in elkaar
                                                      heb hem net iets strakker gezet dan moest nu valt het wel iets mee maar soms toch weer die speling
                                                      ben er wel achter dat hij dat alleen doet als hij koud is
                                                      denk toch dat het een kwestie is van te slappe klepveren voor deze nokken
                                                      heb even een kleine test gedaan maar loopt echt als een malle
                                                      volgende week maar even naar de bank toe om te kijken naar het resultaat en mengverhouding ;)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.