Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › distributie probleem c18xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 april 2013 om 21:26 #17257109
goedendag allemaal
ik heb vandaag een stel dbillas nokkenassen in mijn c18xe geplaatst
ze komen uit een goed getunde x20xev
de inlaat nokkenas poellie is iets groter als de originele inlaat poellie wat ik erg vreemd vind
heb met de verkoper gesproken die zij dat het altijd zo gedraait hebt met deze poellies
nu heb ik op wat goed geluk de assen in mijn c18xe gebouwd
alles 2 keer gecheckt distributie mooi strak draaide mooi vrij
dus starten ff laten lopen en weer uit en weer chekken
bleek dat hij tussen de uitlaat poellie en de krukkas poellie weer slap was
spanner weer recht gezet riem weer mooi strak maar naar een paar keer gas geven weer slap
pijl van de spanner staat dan ook helemaal rechts (slap)
distributieriem en spanrollen geleide rollen zijn nog zgan 1 cross oud
mischien toch spanrol overleden?ben als de dood dat mijn moterke in de soep loopt ;)
iemand suggesties?
16 april 2013 om 21:37 #18127086Zitten er orginele x20xev poelies op? Of andere? Als er x20xev poelies op zitten zo laten anders die van je c18xe pakken.
Ik heb ook dbilas nokken in mijn z16xe, loopt allemaal mooi vrij maar moet ik ook na een aantal keer rond is geweest nog een keer spannen. Maar daarna niet meer? Heb je de oude spanner gebruikt? Gebruik eens een nieuwe en een nieuwe bout? Draad in de oliepomp niet dol gedraaid(waar de bout in gaat)?.16 april 2013 om 21:51 #18127087er zit een orginele uitlaat poelie op
inlaat poelie is groter en ook iets breder maar volgens verkoper heeft het altijd zo gezeten
spanner is wel hergebruikt maar heeft mischien maar 5 km gereden (1cross)
vind het wat vreemd dat hij eerst wel goed zit maar later weer los gaat en ook de spanner heen en weer gaat tijdens het lopen
ben er maar mee opgehouden morgen maar weer een fris blik op werpen ;)
mischien dat ik hem toch te los heb gedraaid en over het nokje heb gedrukt
kan ik die spanner ook vervangen terwijl het blok erin kan blijven hangen en met de krukkaspoelie erop?17 april 2013 om 04:59 #18127088Weet je ook hoevel graden de nokkenassen zijn.
Want als je hele scherpe hebt zal die altijd na een paar slagen weer losser gaan en moet je hem nog een keer spannen.17 april 2013 om 07:42 #18127089weet zo niet uit mijn hoofd hoeveel graden ze zijn
waren de dikste assen voor normale klepstoters en veren
als je ze naast de originele ligt zou je ook niet denken dat dat gaat passen
hij loopt wel als een malle met deze nokken ;)maar ik heb hem al een paar keer weer nagespannen maar de speling blijft terug komen
17 april 2013 om 10:12 #18127090Maak eens een foto van die nokkenastandwielen. Ben namelijk benieuwd. Welke het zijn.
Oke, loopt die stationair ook wat onregelmatig maar heb ook de maximum in mijn z16xe en loopt echt wel anders inderdaad.
Op het oog denk je ook dat het niet gaat passen. Maar als ze erin zitten. Heb je hem wel linksom gespannen?17 april 2013 om 10:17 #18127091zal wel even proberen een duidelijke foto te maken
links om gespannen?17 april 2013 om 22:17 #18127092was ik weer heb vanavond weer van alles geprobreerd
distributie wel 10 x overnieuw gespannen maar telkens als ik hem uitzet draait hij een stukje terug en komt er ruimte op de riem
ondanks dat de distributie en spanrol geldeiede rollen nog zgan nieuw waren toch mijn twijfels erbij
vanavond weer een nieuwe distributie riem en spanrol geplaatst
het spul blijft nu wel beter op spanning maar soms als je hem uitzet is er vrij veel speling op de riem
zou dit komen door de dikke nokken? zien er wel extreem dik uit
zodra de motor loopt staat de riem mooi op spanning zodra ik hem uitzet draait hij soms een stukje terug (tegen de klok in )
dan komt er weer speling op de riem tussen de uitlaat nokkenas en de krukas de spanner gaat dan helemaal naar rechts18 april 2013 om 03:24 #18127093De spanner moet je linksom spannen (inbus gat) en de bout moet je rechtsom vastdraaien. Ben benieuwd hoe los dat die ligt en welke nokkenwielen er dan op liggen.
18 april 2013 om 17:28 #18127094inlaat nokkenas poellie is iets groter als de originele inlaat poellie
Als de poelie van de inlaat en uitlaat nokkenas niet gelijk zijn, gaat het niet goedkomen: stel je maar een fiets voor met een groot en klein tandwiel: er ontstaat een snelheidsverschil tussen de 2 nokkenassen en zal daarmee in een paar omwentelingen kapot draaien.
Gr,
The Duke18 april 2013 om 17:32 #18127095Als de diameter anders is maar het aantal tanden gelijk maakt het niet uit.
Maar ik vermoed dat het gewoon orginele x20xev nokken wielen zijn.XEV is namlijk ook zo geleverd:
18 april 2013 om 20:23 #18127097Als de diameter anders is maar het aantal tanden gelijk maakt het niet uit.
Tanden zijn i.d.d. bepalend, maar hoe kunnen het aantal tanden gelijk zijn als de diameter anders is, dan moeten de tanden anders zijn en dan past de riem weer niet :???:
Gr,
The Duke18 april 2013 om 20:28 #18127098ik heb indd de originele x20xev nokkenas poelies erop zitten
heb me wat verkeken en te vroeg geroepen
tkreng zit me nog steeds niet naar het zin soms komt hij toch weer slap te zitten als ik hem uitzet
hij draait en heel klein stukje terug soms als ik hem uitzet dan komt er wat speling op
is nu wel minder met de nieuwe riem en spanrol maar hij is voor de cross dus gaat heel wat meemaken ;)
zou het kunnen dat de nokkenassen te dik zijn voor deze klepveren ofzo?18 april 2013 om 20:42 #18127099Staan de markeringen recht tegen over elkaar? Echt exact goed? Wanneer je tussen de twee nokkenas wielen in 1 tandje te weinig hebt zitten krijg je ook dit probleem. Maar ook doordat de nokken erg scherp zijn heeft de spanner en riem wat meer te verduren.
18 april 2013 om 20:44 #18127100ja precies goed loopt ook perfect vliegt echt in toeren zo :wub
18 april 2013 om 21:04 #18127101En stationair klinkt die van brrr br br brrr br br brrr? Maak eens een foto van wat je bedoelt met slap staan?
18 april 2013 om 21:07 #18127102loopt stationair nog wel redelijk valt mij niet tegen nokken war echt overduidelijk veel stomper en hij hangt nu veel meer aan het gas
zal morgen een foto of filmpje maken van de distrbutie staat niet extreem slap maar ….
je hebt ook een pm ;)18 april 2013 om 21:08 #18127096Oja gespannen volgens onderstaande stap?
Stap 10: Spanrol op spanningDraai de spanrol met het instelexcenter naar links, totdat de wijzer de rechteraanslag raakt. Daarbij draait het inbusplaatje tegen de klok in omhoog. Gebruik een inbussleutel. Zet daarna de spanrol licht vast.
Dit is een heel belangrijke stap! Zonder zit er te weinig spanning in de riem, zodat die na korte tijd lawaai gaat maken.Stap 11: Twee keer rond
Verwijder het nokkenasblokkeergereedschap en draai de motor met de hand twee toeren in de looprichting.
Stap 12: Spanrol instellen
Draai de bout van de spanrol los en draai de rol naar rechts tot de wijzer lijnt met de uitsparing op het plaatje. Zet de bout vast met 20 Nm en draai de motor opnieuw twee toeren. Staat de wijzer nog steeds op de uitsparing? Nee? Opnieuw instellen!
18 april 2013 om 21:12 #18127103volgens mij net als hierboven beschreven staat gedaan
spanrol los erop riem erom spanrol met de imbusbout tegen de klok in op spanning gezet
met de hand gedraait blijft prima staan laten lopen blijft ook prima staan maar heel soms na het uitzetten draait hij een klein stukje terug dan komt die speling erop als ik hem dan weer start ofzo is het meteen weg18 april 2013 om 21:12 #18127104hier vandaan geplukt http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/2011/1/Foutloos-Opel-distributie-vervangen-AMT029738W/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Gaat toevallig over de c18xe xel
18 april 2013 om 21:18 #18127105had ik ook al een paar keer gelezen heb alle plaatjes en info wel opgezocht ;)
zit volgen mij ook wel goed in elkaar eerder ook wel gedaan en nooit problemen gehad
ga morgen of overmorgen nog 1 avond ernaar kijken en dan gaat de kap erop en zien we het wel ;)18 april 2013 om 21:27 #18127106@arnold kadett wrote:
had ik ook al een paar keer gelezen heb alle plaatjes en info wel opgezocht ;)
zit volgen mij ook wel goed in elkaar eerder ook wel gedaan en nooit problemen gehad
ga morgen of overmorgen nog 1 avond ernaar kijken en dan gaat de kap erop en zien we het wel ;)Hahhaha, karakter :thumb
18 april 2013 om 21:28 #18127107he dr ed heb je ons nog nooit horen brullen in driesum ?
19 april 2013 om 12:13 #18127108@arnold kadett wrote:
he dr ed heb je ons nog nooit horen brullen in driesum ?
Nee, geen idee waar jullie zitten. BMW coureur Butty ken ik persoonlijk. Doe anders via pm wat details…
24 april 2013 om 20:00 #18127109ben weer even bezig geweest en heb het spul weer in elkaar
heb hem net iets strakker gezet dan moest nu valt het wel iets mee maar soms toch weer die speling
ben er wel achter dat hij dat alleen doet als hij koud is
denk toch dat het een kwestie is van te slappe klepveren voor deze nokken
heb even een kleine test gedaan maar loopt echt als een malle
volgende week maar even naar de bank toe om te kijken naar het resultaat en mengverhouding ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.