distributie ketting na 110000km versleten

Forumindex Forums Modellen Adam distributie ketting na 110000km versleten

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18512717
    futurist
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 May 2019

      Wat heeft opel toch met distriebutie’s Vroeger waren er al B en C Corsa’s waar de riem brak voor de eerste grote beurt. Nu heb ik een Opel Adam 1,2 uit 2013 met 110000km waar de distributie ketting slap hangt. Of het nu de ketting of de spanner is het kost een bom geld om dit te repareren. Is het normaal dat een “onderhoudsvrije” ketting al na 100000km vervangen moet. Ik hoop niet dat de Meriva van mijn vrouw ook al zo snel een nieuwe ketting moet (1.6DTI).  Ze hadden beter de riemen gehouden dat was in ieder geval gemakkelijker en goedkoper te onderhouden.

      groet Cor

      #18516876
      trashmetal
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 February 2007

        Da’s knap waardeloos.

        Onlangs mijn corsa d z14xep gedaan die zit nu rond de 2 ton.

        Ketting en tandwielen waren opzich nog prima.

        Alleen de geleiders waren zwaar versleten en een was gebroken. :cry:

        Waardoor hij ratelde.

        Heb ooit nog een corsa b x12xe gehad met 230k met nog de originele ketting. :yahoo:

        Of het nu alleen de spanner is of heel de meuk maakt qua tijd niet zoveel uit want alles moet sowieso open.

        Is zelf te doen maar je wordt er niet vrolijk van kan ik je zeggen.

        #18516889
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          <p style=”text-align: left;”>De ketting van geen enkel modern automerk is nog onderhoudsvrij. Ongeveer om nabij de 100.000km spanner en of ketting vervangen. Veel korte ritten en beperkt onderhoud versnelt slijtage.</p>

          #18517137
          futurist
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 May 2019

            Nou dat laatste vind ik onzin, ik doe ook wel eens onderhoud aan bv Nissan’s, ook vroeger toen ik nog werkte werd er regelmatig aan Nissan’s, Mercedes-Benz, Isuzu motoren en welke auto’s met kettingen gedaan in mijn werkplaats en nog nooit, nooit kettingen vervangen. Ooit van Mercedes bussen maar dat werd door Mercedes toen tot 300000km onder coulance gedaan ivm een slechte kwaliteit ketting. Ooit Mitshubishi Canters in onderhoud gehad tot wel >400000km en nooit kettingen vervangen.

            Het kan dus wel. En riemen met 240000km is ook normaal tegenwoordig. Dus waarom, slechte ontwikkeling en nu Opel motoren van PSA komen zijn we helemaal verloren kijk maar eens naar de problemen ivm distributie met de 3 cil motoren van die club. Het was zelfs bij kassa afgelopen weekend.

            #18517247
            Ralbers
            Deelnemer
              Lid sinds:
              16 July 2021

              Ketting motor ook daarbij moet elke 100tot150dkm vervangen ketting slijt en de gelijders ook dus niet onderhouds vrij.

              dat denken teveel mensen maar kettingen knappen daarom ook vaak in auto,s.

              Door dat het niet tijdig vervangen.

              en vroeger viel dat wel mee omdat de auto vaak een grote motor heeft en en stuk minder vermogen dan de huidige motoren 1.0 1.2 1.4 met turbo,s enz enz heeft gewoon veel teveel teljiden

              ??

               

               

              #18517412
              futurist
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 May 2019

                Nou idd slechte zaak dus. VW, Peugeot, bijna alle Jappaners krijgen het voor elkaar om hun motoren met gewone tandriemen 160000 tot 240000km mee te laten gaan. Dat vind ik onderhouds vriendelijk. Overigens vind ik voor eerder genoemde auto GEEN onderhoudsinterval in het fabrieksonderhoud schema voor de ketting. Slappe hap dit verhaal dus. Voor mij een reden om de volgende dus Japans of Europees met een gewone riem te kopen.

                Discussie voor mij gesloten na duidelijke conclusie. Een ketting na iedere 4e gr brt nou ja zeg.

                #18519359
                1Mandine
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 September 2022

                  Naar mijn mening is dit een slechte deal. Ik adviseer vaak om de tijd te nemen voordat je dit soort aankopen doet, omdat je moet weten hoe je de kansen ziet. Heb je nog andere opties?

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.