Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Distributie Ketting Astra J 1.4 Turbo uitgerekt na 60000Km
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 september 2015 om 14:50 #17273698
Beste Form leden
ik ben in het bezit van een 1.4 turbo Opel Astra. 3 jaar oud
afgelopen weekend na het starten van de motor liep de motor van geen meter
ik naar de dealer gereden .. wat bleek 1 nokkenas stond niet meer op tijd.
ik was behoorlijk verbaasd hoe is dit mogelijk met 60000km in 3 jaar tijd dat de ketting even over het tandwiel heen springt ?
de auto heeft 3 service beurtjes gehad de afgelopen 3 jaar
volgens de dealer was de ketting uitgerekt ? waarop ik de vraag stelde het is toch geen Aluminium ketting.
al met Al heeft Opel Nederland 60% van de reparatie kosten betaald..
mijn vraag is hoe is dit mogelijk dat de ketting uitrekt ?Groet Ben
30 september 2015 om 16:27 #18297814Dat die rekt is volkomen normaal, teveel alleen niet.
30 september 2015 om 17:45 #18297815Parkeer je de auto in de versnelling of netjes op de handrem?
30 september 2015 om 19:07 #18297816@arjontje wrote:
Parkeer je de auto in de versnelling of netjes op de handrem?
gewoon in de Versnelling ..niet op de handrem maakt dat het verschil dan ?
30 september 2015 om 19:16 #18297817Jep, zodra je hem in de versnelling weg zet op een helling bijvoorbeeld trekt ie als het ware aan de ketting waardoor die nog sneller uitrekt.
Altijd op de handrem zetten!
30 september 2015 om 19:47 #18297818Ja dan rekt de ketting op.
Er komt dan veel stress op de ketting te staan.
Veel auto’s waarbij de ketting opgerekt is zetten hem in de versnelling ipv op de handrem. Wil niet zegggen dat dat de oorzaak is maar het helpt wel.Altijd je auto op de handrem.
30 september 2015 om 20:22 #18297819ja is wel een logische reden wat hier boven word geschreven,
Vw- heeft veel last gehad van opgerekte kettingen de eerste klachten kwamen al bij 40.000 km. In de meeste gevallen knapte de ketting en kost het een compleet blok.
Bmw heeft ook een kwaal van de modellen vanaf 2008/2009 1 serie en 3 serie kettingen rekken heel snel.Wat ik zelf denk is dat de kettingen bij lichte motoren ook ( lichter is ) dus waarschijnlijk ook iets minder sterk, ( dit om minder wrijvingen te krijgen/ minder weerstand )
1 oktober 2015 om 07:40 #18297820Vreemd dat hij zou oprekken als hij in de versnelling staat, immers de ketting zit niet in de aandrijving, het enige wat het doet is de kleppen bedienen.
1 oktober 2015 om 08:04 #18297821Verdiep je eens verder in die techniek. Er komt wel degelijk een bepaalde kracht op de ketting te staan waneer de wagen enkel in zijn versnelling staat.
1 oktober 2015 om 08:06 #18297822Volgens mij slaat het ook nergens op…
Die kracht is zo indirect, verwaarloosbaar.
Het probleem met de huidige kettingen KAN ZIJN dat de schakels uitslijten bij de schakelpennen, hierdoor krijg je een soort sleufgat wat met alle schakels bij elkaar opgeteld lijdt tot een te lange ketting.
1 oktober 2015 om 08:38 #18297823AnoniemLid sinds:
1 January 1970Slaat inderdaad nergens op. Wat er wel loos is….zoek het eerder in het feit dat de distributieketting, onder gedimensioneerd is!!! Zo als overal,moet er zo licht mogelijke materialen gebruikt worden en dat lijdt tot dergelijk toestanden…distributieketting,totaal versleten na amper 60.000km. :swear
Niet alles is zaligmakend in de technische sector….lichter materiaal gebruik,heeft zijn grenzen en dan komt het verhaal van,abnormaal korte levensduur in het vizier!
Wait and see,geldt nog veel meer voor al dat “downsizing” syndroom -offtopic
1 oktober 2015 om 08:42 #18297824Ben ik even blij met mijn gietijzeren bootanker :P Maar dit is wel heel achterlijk mij die km stand.
1 oktober 2015 om 08:55 #18297825Het is niet zo dat je auto aan je riem/ketting hangt, de auto hangt aan de cilinder die z’n compressieslag begint. De enige spanning in de riem komt uit het feit dat de nokkenas wordt meegetrokken met de krukas.
De motor zal nooit stilvallen op een halve slag, dus als je ‘m stil zet en parkeert op de handrem, blijft de krukas in rust (2 zuigers boven, 2 zuigers beneden).
Echter als je ‘m niet op de handrem zet, maar in z’n versnelling (op een helling), dan hangt de auto aan jouw motor en de krukas verdraait ietsje, maar wordt tegengehouden door de cilinder die een compressieslag wil maken. In theorie komt er dan ietsje spanning op de riem/ketting te staan, maar ik denk dat die spanning in de riem verwaarloosbaar is ten opzichte van draaiende motor.
Daarbij zijn er ook motoren waarbij de nokkenas niet in rust staat als de krukas wel in rust staat en dus constant die spanning in de riem/ketting hebben. Deze motoren zijn te herkennen aan het feit dat de nokkenas verspringt als je de riem eraf haalt. Dat zijn dus sowieso alle 16v’s van Opel. Deze hebben allemaal spanning in de riem terwijl je ‘m parkeert, ongeacht of die in z’n versnelling staat of op de handrem.
1 oktober 2015 om 09:38 #18297826Het zal per auto verschillen in hoeverre, maar dat er meer stress op de ketting komt is zeker waar!!
Laatst nog een Vivaro op het werk gehad, handrem was stuk, in z’n versnelling gezet op een helling, bij terug komst proberen te starten ging mooi niet ketting was een aantal tanden versprongen kleppen krom etc.
Dus slaat wel degelijk ergens op.
1 oktober 2015 om 10:04 #18297827ONdanks alle gezever over de ketting, hebben ze hem nagemeten fysiek gecontroleerd of die opgerekt is?
Wellicht is het enkel de spanner die niet meer zijn werk doet!1 oktober 2015 om 11:04 #18297828Laten we wel even eerlijk zijn…..Die kettingen van tegenwoordig stellen niks voor.
We moeten terug naar de ouderwetse dubbele ketting zoals op de cih motoren.
Voordat die aan vervanging toe waren kon je nog al wat km’s maken.Tegenwoordig liever een riem als zo’n enkele ketting.
1 oktober 2015 om 21:23 #18297829De ketting is gevoelig voor veel korte ritten en starts.
Iedere keer krijgt deze samen met de spanner een aardige tik daar de ketting iedere keer kort zonder spanning zit waardoor hij de spanner een zet geeft en deze een aardig stuk los komt te hangen om vervolgens weer op spanning fetrokken te worden.De meeste kettingen die woj vervangen hebben is bij auto’s met weinig kilometers.
Ik weet ook zat van de kleine 4cilinder kettingmotoren die ruim 300.000km gedraait hebben op de eerste ketting.
Maar ook zat waarbij de ketting ruim onder de 100.000km op was.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 oktober 2015 om 08:50 #18297830@Vannos wrote:
Verdiep je eens verder in die techniek. Er komt wel degelijk een bepaalde kracht op de ketting te staan waneer de wagen enkel in zijn versnelling staat.
vertel hoe komt daar zoveel kracht op te staan tot hij uitrekt want het bedient enkel de kleppen.
2 oktober 2015 om 10:58 #18297831Lezen is ook lastig soms he. Bepaalde kracht er staat wat spanning op de ketting. Zeg niet dat het er daadwerkelijk tot leid dat de ketting uitrekt :vertag
2 oktober 2015 om 18:17 #18297832Het is echt de eerste keer dat het hier gaat over al dan niet in de versnelling parkeren. Even voor de nieuwsgierigheid:
Is zoiets ook bekend bij oldskool riemen?!? Zelfde principe, wel iets flexibeler natuurlijk. Zijn er gevallen dat mensen met een oprit met een helling hun riem vroegtijdig hebben moeten vervangen vanwege overmatige rek?2 oktober 2015 om 18:55 #18297833Ketting motoren kunnen gevoelig zijn voor tegen de richting draaien.
Dan kan in de versnelling parkeren schadelijk zijn.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 oktober 2015 om 19:10 #18297834naar mijn idee als je de wagen in de versnelling zet rol je meestal een tikje terug en vaak achteruit ( dus tegen de draairichting in ) , tenzij ie niet in achteruit versnelling staat
nog even benadrukken uit eerdere post,
Wat ik zelf denk is dat de kettingen bij lichte motoren ook ( lichter is ) dus waarschijnlijk ook iets minder sterk, ( dit om minder wrijvingen te krijgen/ minder weerstand )
2 oktober 2015 om 21:52 #18297835Hebben ze maar 60% betaald, zeer slecht van opel , ik was er niet mee akkoord gegaan
2 oktober 2015 om 22:14 #18297836@ topic starter, Als 1 nokkenas een tand verspringt moet het serieus slap staan, Dan zou ook wel wat bijgeluiden gehoord moeten hebben lijkt me ?
vorige week zo,n soort geval gehad maar dan met een distributie riem. Klant kwam voor een piepje dat ie opgelost wou hebben voordat hij vertrok naar Ierland, in de loop van de dag de wagen bekeken en remmen wat onderhoud gegeven, maar hoorde van begin af aan al een vreemd geluid uit de motor komen. Verder onderzocht bleek dat de distributie riem 8 jaar oud was en 100.000km oud hij mag 8 jaar zijn en 90.000 km hebben.
Hier het filmpje riem stond zeer slap maar is niet versprongen !
https://www.youtube.com/watch?v=7k-Tqb0fe28″ onclick=”window.open(this.href);return false;
na vervanging liep de motor stukken rustiger en stiller.
2 oktober 2015 om 22:35 #18297837Wel op de handrem niet op de handrem in de winter stel het vriest echt…dan heb ik geleerd niet op de handremwang dan vriezen de remmen vast hoe zit dan dan…. :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.