Forumindex › Forums › Modellen › Speedster, GT › De speedster in detail
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 januari 2011 om 18:22 #17231064
Wat je misschien nog niet wist over de speedster :D
Eerst wat harde cijfers.
Er zijn 7207 stuks speedsters verkocht. 5052 stuks als europesche speedster, en 2155 stuks als vauxhall vx220.
Van die 5052 speedsters, waren er 4052 een 2.2 NA, en 1000 stuks de 2.0 turbo.
Van die 2155 vx220’s waren er 1214 NA’s en 941 turbo’s.In Nederland zijn er in totaal 213 stuks officieel verkocht. Volgens mijn prive databaseje, zijn er nu nog 183 stuks NA over (waarvan 15 geimporteerd) en 23 turbo’s (waarvan 6 geimporteerd).
28 stuks (13%) zijn dus vermoedelijk afgeschreven, of naar het buitenland gegaan.
In belgie zijn er 347 verkocht, en in frankrijk 340.Voor de beeldvorming; van de nieuwe GT zijn er bij mijn weten 128 stuks verkocht in NL.
Welke kleuren rijden er in nederland rond?
Voor de 2.2 is dat:68 x zilver
37 x blauw
25 x zwart
22 x rood
13 x oranje
10 x geel
8 x groen
2 x lichtblauwVoor de turbo is dat:
5 x zilver
5 x blauw
5 x zwart
2 x rood
2 x gunmetal
1 x petrol
1 x switch
1 x oranje
1 x geelDe speedster kende geen makkelijke verkoophistory. De 2.2 koste in de buurt van de 42.000 euro.
In 2003 werdt de turbo versie geintroduceerd voor rond de 45.000.
Omdat zowel de visuele verschillen als de performance zo verschillend was, kon opel de 2.2 alleen nog kwijt met een flinke korting. De actie toen was dat ze voor rond de 30.000 weggingen, om plaats te maken voor de turbo.
Je begrijpt dat veel eigenaren toen hun kans pakten, want de tegenhanger (lotus elise S2 111S) was veel duurder toen.De speedster is in Helthel door lotus gemaakt.
Opel leverde de 2.2 ecotec motor, de hubs (met abs) van de astra, lichtknoppen van de vectra, de airbag en wat badges.
De rest is van lotus in-house of van hun leveranciers. De lotus codenaam voor de speedster was project 116. In de latere elises en exiges kom je dit nummer nog vaak tegen in onderdelen. Deze zijn dan ook uitwisselbaar.Het chassis is grotendeels op de lotus elise S1 gebaseerd, en bestaat uit gelijmd aluminium, wat met een bakprocede knetterhard wordt.
Als je de kans krijgt een speedster van dichtbij te bekijken, kun je via de voorklep of de wielkasten die rode lijm duidelijk zien zitten.
Schade aan het chassis betekend officieel een afgeschreven speedster.De speedster’s buitenkant bestaat uit polyster delen. De voor en achterkant bestaat uit 1 deel.
hier zie je een speedster waar het polyester van verwijderd is:
Een uit de kluiten gegroeide kart :DHier zie je een speedster waar de zij sills er weer op zitten. Alleen de voor en achterclam, en de deuren ontbreken. Alleen de zijsill is gelijmd; de rest is geschroefd.
De onderkant van de speedster (af fabriek ligt deze op 14.5 centimeter) is dicht, om de wind snel af te kunnen voeren, en de auto nog verder naar beneden te zuigen:
Op de laatste onderplaat zie nog 3 naca ducts zitten om de motor ruimte extra te koelen.Toen de speedster geintroduceerd is, mochten maar enkele opel dealers hem verkopen en onderhouden. De monteurs kregen een speedster training, en deze garages worden tot nu nog steeds als voorkeur gehanteerd voor onderhoud (naast lotus specialist van sten, en lotus nederland vd kooij)
De meeste eigenaren worden behoorlijk nerveus als het geen specialist is, die met de auto omgaat. Dat komt omdat de auto behoorlijk gevoelig is.
Dit gebeurd er als je de krikpunten niet doorhebt, en er een wiel afhaald: (de speedster is bijna in perfecte balans; 1 wiel eraf, en dit gebeurd)
De foto is van een elise, maar het gaat om het idee.
Ook als je net naast het krikpunt zit, ga je dwars door het polyester heen:
Als je per ongeluk op de sill gaat staan bij het instappen, kan hij snel scheuren. Als je per ongeluk de motorkap ontgrendelings handle naar rechts ipv naar links tikt, breekt hij af. De lak is ongeloofelijk zacht door de weekmakers. Leg er iets op, en je hebt een kras te pakken.
Laat hem in de winter buiten staan, en door de vrieskou kunnen er stukken polyester afvallen.
Een auto met gebruiksaanwijzing dus. :hmmzTot zover het gevoelige deel :cry
Als je met de auto gaat rijden, ben je dit allemaal zo vergeten :agent
Het is een puristische rijdersauto. Doordat de auto bijna in perfecte balans is, maakt het hem een heerlijke auto, zodra je hem hebt leren kennen.
Eigenlijk is hij op het circuit nog beter op zijn plaats. Enkele speedster eigenaren rijden er dan ook graag track dagen mee.Nog niet snel genoeg?
De NA doet 0-100 in 5.9. De turbo doet dit in 4.9
De 2.2 ecotec is in de USA ook uitgebracht als 2.4 versie. Het inlaatspruitstuk en de gasklep passen ook op de 2.2. Als je ook de precat verwijderd, en een goede remap hebt, kun je tot 175 pk komen. (vanaf 147). Met een dikkere uitlaat tot 180/185.Van de 2.2 ecotec opvolger; de 2.0 ecotec is in de USA ook een supercharger versie uitgebracht. Deze supercharger kan ook op de 2.2 gemonteerd worden.
Met een juiste remap kom je dan ongeveer op 250pk. Met een dikkere uitlaat naar de 265.
De 2.2 NA is door opel motorsport afgegeven dat het standaard binnenwerk tot 275 pk aankan.
Zo’n supercharged speedster doet 0-100 in ongeveer 4.2 sec:
[youtube]x9Gzgcx2CUc[/youtube]
Link naar het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=x9Gzgcx2CUcWil je nog hoger doortunen, dan zul je interne onderdelen moeten vervangen voor betere.
De meest extreme 2.2 met een harrop supercharger heeft 360pkOok kun je een aftermarket turbo kit op je speedster laten zetten.
De stage II variant daarvan gaat tot 300pk.De turbo kan omdat hij van staal is (de 2.2 is van aluminium) veel verder doorgetuned worden.
Standaard heeft hij 200 pk, en na een fatsoenlijke remap is dit al naar 240 te trekken.
De meest extreme is hier al eerder getoond; dat is die gele van stefan klaasen met 600pk.De meeste getuned turbo speedsters houden op bij 300pk.
Er zijn in nederland 2 speedsters die wat verder gegaan zijn. Een blauwe met 477pk, die gericht is op kwart mijl sprinten. Deze doet 0-100 in 3.5 seconden:
[youtube]h_X8589rEIw[/youtube]
Link naar het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=h_X8589rEIwEen andere, meer circuit georienteerde eigenaar heeft hem compleet omgebouwd met een exige GT3 bodykit en heeft 405 pk. Deze doet 0-100 in ongeveer 3.66 seconden:
[youtube]JGWopd_RZ74[/youtube]
Link naar het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=JGWopd_RZ74Mocht je meer over de speedster willen weten; brandt maar los :thumbup
14 januari 2011 om 18:33 #17797153Mooi verhaal Smiley :thumbup
Ik herken veel :)
Gr,
The Duke31 januari 2011 om 21:29 #17797154knap gedaan, Stefan! ooit gedacht om een carrière te beginnen als presentator van een autoprogramma? :D
mss nog ff meedelen hoe je een turbo van een 2.2 kunt onderscheiden:
-embleem aan de voorzijde (bij een 2.2 zit het embleem in een in carrosseriekleur gespoten lat, bij een turbo zit het embleem alleen in de grille)
-een turbo heeft onder de voorbumper 2 “lipjes” die zorgen voor extra downforce bij hogere snelheden
-de velgen zijn anders
-een turbo heeft 2 luchthappers aan de zijkant (achter de deuren)
-een turbo heeft een achterspoilertje
-het gaas van de motorkap komt bij een turbo iets hoger dan bij een 2.2
-de tellerplaten zijn iets anders
-een turbo heeft lederen deurbekledingen
-de optionele turbo hardtop is in carrosseriekleur en is vanbinnen bekleed (die van de 2.2 is mat zilver, ongeveer dezelfde kleur als de raamkader)
-centrale vergrendeling is enkel op de turbo geleverd (optioneel dacht ik)dat was het, als ik nog iets vergeten ben, hoor ik het wel :)
31 januari 2011 om 21:33 #17797155Leuk verhaal :D
Dat kentekenplaatje (1e foto), is wel erg klein he? Mag dat wel?:hmmz
31 januari 2011 om 23:21 #17797156[rquote=1856971&tid=140523&author=Fearless]Dat kentekenplaatje (1e foto), is wel erg klein he? Mag dat wel?:hmmz[/rquote]
Nee, Officieel 90 euro bekeuring.
De meeste eigenaren komen er met een waarschuwing vanaf.
Probleem is dat je de kentekenplaat rechstreeks in de clam schroeft. Als de kentekenplaat de grond of een snelheidsdrempel raakt, kan de plaat er zo afgerukt worden, en zit je met flinke schade.
Dan is af en toe 90 euri aftikken goedkoper.
(Ik heb de auto al 2 jaar, en ben er nog niet voor aangehouden)2 februari 2011 om 09:02 #17797157ik had de mijne een week en ik had er al een bekeuring voor gekregen :(
23 maart 2011 om 16:04 #17797158Hele mooie info, ik ben langzaam aan het kijken voor een speedster.:cool:
in eindhoven hebben ze import vx-en alleen zeggen ze dat het proefrondje maar 500 meter is :S23 maart 2011 om 16:08 #17797159Hoe kom je dan aan zo’n kleine plaat?
23 maart 2011 om 16:48 #17797160[rquote=1898233&tid=140523&author=modfreak]Hele mooie info, ik ben langzaam aan het kijken voor een speedster.:cool:
in eindhoven hebben ze import vx-en alleen zeggen ze dat het proefrondje maar 500 meter is :S[/rquote]Bij target halen ze vx’en binnen die niet altijd even zuiver zijn.
Als je er 1 op het oog hebt, kun je je het beste op het UK forum registreren, en navragen of iemand de auto, en de history kent. http://www.vx220.org.uk/forums/index.php
Als er namelijk iets met het chassis gebeurd is, is de auto gelijk duidenden euro’s minder waard.23 maart 2011 om 16:50 #17797161[rquote=1898236&tid=140523&author=DarkNL08]Hoe kom je dan aan zo’n kleine plaat?[/rquote]
Hij zat er bij mij al op, maar als je googled naar kentekenstickers kun je het vast wel vinden.
5 april 2011 om 09:23 #17797162Leuk om gelezen te hebben :D
22 november 2011 om 07:51 #17797152Ja, heel leuk om eens te lezen!
Hoe ben je aan de informatie gekomen over de aantallen?
Ik zou namelijk graag iets soortgelijks willen maken over de Astra Coupé. En zo’n kleine kentekensticker komt er bij mij ook zeker weten op! Veel mooier dan zo’n grote plaat.22 november 2011 om 21:10 #17797163@RISL wrote:
Hoe ben je aan de informatie gekomen over de aantallen?
Productiecijfers komen van diverse samengevoegde wikipedia sites.
De NL informatie heb ik zelf in de loop der jaren bijgehouden.
Relatief makkelijk omdat ze op autogespot.com voorkomen.30 november 2011 om 22:03 #17797164Heel interessante informatie,
leuk om gelezen te hebben,
veel rijplezier met je speedster ! :D30 november 2011 om 23:05 #17797165Dit zelfde verhaal had ik ook al eens gelezen op driving-fun.com.
Leuke cijfers
11 november 2014 om 23:18 #17797167Foto’s van de fabriek toendertijd. (terwijl fotograferen streng verboden was)
[youtube:nbibg4u6]http://www.youtube.com/watch?v=GL_VGDf0PUw[/youtube:nbibg4u6]
12 november 2014 om 08:47 #17797166Lol, een auto van papier mache en lijm. Goed bezig ! Nee hoor grapje, wat een brute en pure auto. Lijkt me zeer lekker rijden inderdaad.
Vond de Speedster altijd supermooi, vooral in het dieprood zoals op de 1e foto.
12 november 2014 om 11:11 #17797168@smileyspeedster wrote:
Wat je misschien nog niet wist over de speedster :D
Voor de turbo is dat:
5 x zilver
5 x blauw
5 x zwart
2 x rood
2 x gunmetal
1 x petrol
1 x switch
1 x oranje
1 x geelEen kennis van me heeft een groene turbo, en dat is volgens mij een originele Nederlander :shock:
12 november 2014 om 11:13 #17797169Mooi stukje trouwens!! Wil over een paar jaar de kadett weg doen en dan of een speedster, of een GT er voor terug :thumbup
12 november 2014 om 20:15 #17797170@2000 wrote:
Een kennis van me heeft een groene turbo, en dat is volgens mij een originele Nederlander :shock:
Dan heeft ie hem goed verborgen gehouden al die jaren (autogespot enzo)
Le mans groen was inderdaad een turbo kleur toendertijd.
Dan is ie de enige in Nederland.Inmiddels staat mijn database voor de turbo op:
4 x zilver
5 x blauw
5 x zwart
2 x rood
2 x gunmetal
1 x petrol
2 x switch
1 x oranje
1 x geel12 november 2014 om 20:17 #17797171@2000 wrote:
Wil over een paar jaar de kadett weg doen en dan of een speedster, of een GT er voor terug :thumbup
Flink verschil tussen een sportauto en een cruiser.
Lees je dan in elk geval goed in op de minpunten van de speedster (om teleurstellingen te voorkomen)13 november 2014 om 07:14 #17797172@2000, ik heb in beide wagens mogen mee rijden en het is inderdaad een enorm verschil tussen de twee. Dat begint al met instappen ;)
@smiley, er staat heel veel niet op dat autogespot. Ik doe af en toe ook wel eens aan wat ‘auto spotten’ (m.n. voor de chassisnummers) en heb de kentekens eens nagetrokken bij hun, maar ik heb best wel veel wat daar nog niet op staat. Zelfde geld bijv. voor het Nederlandse Ferrari-register, ik heb die man in het afgelopen jaar zeker een stuk of 25 kentekens gestuurd die niet op zijn website stonden. Staan er overigens nog niet allemaal op inmiddels, er zijn wat problemen met de website.13 november 2014 om 09:58 #17797173@smileyspeedster wrote:
@2000 wrote:
Een kennis van me heeft een groene turbo, en dat is volgens mij een originele Nederlander :shock:
Dan heeft ie hem goed verborgen gehouden al die jaren (autogespot enzo)
Le mans groen was inderdaad een turbo kleur toendertijd.
Dan is ie de enige in Nederland.Inmiddels staat mijn database voor de turbo op:
4 x zilver
5 x blauw
5 x zwart
2 x rood
2 x gunmetal
1 x petrol
2 x switch
1 x oranje
1 x geelKlopt, de wagen schijnt heel lang in een showroom te hebben gestaan. Had ook erg weinig km’s.
13 november 2014 om 10:01 #17797174@smileyspeedster wrote:
@2000 wrote:
Wil over een paar jaar de kadett weg doen en dan of een speedster, of een GT er voor terug :thumbup
Flink verschil tussen een sportauto en een cruiser.
Lees je dan in elk geval goed in op de minpunten van de speedster (om teleurstellingen te voorkomen)Vind ze allebei gewoon prachtig :D
13 november 2014 om 12:34 #17797175Bedankt voor het delen van deze geweldige informatie. Heb het met veel plezier gelezen.
Heb zelf de zelfde motor die in een Speedstar is geleverd.:thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.