datum TID knippert bij aanzetten licht na inbouw relais

Forumindex Forums Modellen Astra datum TID knippert bij aanzetten licht na inbouw relais

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264901
    iAstra
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 March 2013

      hey allemaal,
      Al voor de zomer van 2013 heb ik bij het zekeringkastje 2 schakelaars ingebouwd, deze schakelen mijn neonverlichting en de in de kofferbak gebouwde reisplug (12volt voor bijv. koelkastje of gsm op te laden).


      Sinds dit systeem heb ik mijn neonverlichting niet meer zo vaak aan en dat vind ik wel zonde.
      Daarnaast is het probleem dat als ik een trip zou maken met koelkastje en deze vergeet uit te zetten bij het verlaten van de auto,
      ik kans heb op een lege accu bij terugkomst (en ja dat heb ik -weliswaar niet bij mijn auto- al eens meegemaakt :( ).
      Vandaar dat ik een relais ertussen wil zetten.
      Maar voordat ik begin wil wel enkele dingen weten want ik ben best handig maar ik ben geen elektricien.

      ik heb dit uitgetekend;
      auto uit -> alles uit:

      auto aan -> lampje aan:

      auto aan -> lampje uit:

      :hmmz volgens mij heb ik dit wel goed…
      maar ik moet natuurlijk wel weten vanaf welke draad van het contact ik 12volt af kan tappen om het relais te doen schakelen.
      kan iemand mij een fotootje met uitleg geven welke draad voor wat dient?

      alvast vriendelijk bedankt!
      iAstra

      #18225997
      gose91
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 November 2013

        Jouw Astra heeft nog een redelijke analoge bedrading (je hebt een x16szr zo te zien?). Geen canbus gedoe bedoel ik daar mee. Als dat echt zo is, moet je op zoek gaan naar een zwarte draad. Dit is de geschakelde plus en hier staat 12v op als het contactslot op stand II staat. Deze kleur loopt links en rechts door de auto (radio, radiateurfan, cruise control unit, bij astra f ook remlichten en remlichtschakelaar)

        #18225998
        iAstra
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 March 2013

          top! ja ik heb nog een astra zonder canbus ja (gelukkig).
          ideaal, dus ik hoef niet persé bij het contact zelf een draad af te tappen.. dat is fijn :thumb
          moet ik trouwens de draad vanaf geschakelde plus naar het relais ook zekeren? of is dat niet nodig?

          #18225999
          gose91
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 November 2013

            Het ligt er een beetje aan hoeveel stroom je gaat vragen. Als je een draadje aftapt die maar 5 of 10A gezekerd isen je gaat daar extra verbruikers op aansluiten, heb je best kans dat de bijbehorende zekering eruit vliegt.
            Misschien kan je het beste de draad van de sigarettenaansteker gebruiken. Hier zitten meestal niet veel essentiële systemen op de zekering daarvan. Van die van de radiateurfan zou ik persoonlijk afblijven…

            #18226000
            iAstra
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 March 2013

              Het ligt er een beetje aan hoeveel stroom je gaat vragen. Als je een draadje aftapt die maar 5 of 10A gezekerd isen je gaat daar extra verbruikers op aansluiten, heb je best kans dat de bijbehorende zekering eruit vliegt.

              de schakeldraad die ik ga aftappen wordt toch niet “belast” als ik hem gebruik om het relais te schakelen?!
              ik heb reeds een losse draad van accu naar het zekeringkastje waar ik de schakelaars heb zitten.
              dus zoals aangegeven op de tekening(en) gebruik ik de geschakelde draad alleen maar om het relais te laten weten dat er stroom is en dus het schakeldeel mag omzetten waardoor mijn lampen automatisch stroom krijgen…
              als ik me niet vergis wordt de reeds bestaande schakeldraad dus niet “belast”.

              #18226001
              gose91
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 November 2013

                Ik heb tot nu toe alles op mijn telefoon zitten antwoorden. En dat is lastig schema’s lezen.

                Dan zou ik gewoon een zwarte draad zoeken. Heb er zelf ook twee afgetapt in mijn auto (één voor cruise control en één voor dagrijverlichting) en geen problemen mee gehad).

                Wel een leuk idee voor weer een middagje knutselen dit. Vooral die reisplug achterin is soms best handig!

                #18226002
                iAstra
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 March 2013

                  ow :shock: haha :thumb bedankt dat je dit allemaal op je gsm aan het beantwoorden was!
                  ja die reisplug heeft ons in Frankrijk afgelopen zomer zijn dienst bewezen! echt handig en fijn!
                  morgenvroeg ga ik naar de lokale elektronica zaak om een relais, krimpfolie, wat kabel en een relaisvoet te halen…
                  en gezien morgen het zonnetje zich laat zien :wors (het in ieder geval droog blijft) lijkt het mij ideaal om te gaan knutselen. :D

                  #18226003
                  iAstra
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 March 2013

                    Nou…
                    vandaag was het uiteindelijk toch nog mooi weer om te kunnen klussen :wors
                    alles is prima verlopen en alles werkt :thumb
                    nu is er een vervelend punt :swear zodra ik de auto op contact zet en de relais schakelt is alles in orde zolang de verlichting uit blijft.
                    als de verlichting aan gezet word dan begint de datum op mijn TID te knipperen :swear :hmmz
                    waarom? ik heb het relais laten schakelen met de stroom van de sigaretten aansteker, en heb het ook al geprobeerd op de radio.
                    het blijft knipperen… ik dacht dat het aan mijn daglicht verlichting lag, maar die eenmaal uitgetrokken kwam ik erachter dat het dat ook niet was. :swear
                    ik ben ten einde raad :cry

                    hier effe filmpje zodat jullie kunnen zien wat er gebeurd:
                    https://www.youtube.com/watch?v=RTWRJHQKCM4″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                    #18226004
                    iAstra
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 March 2013

                      ik ga vanavond (hoop ik) nog wat uitproberen met de hoop dat de storing daarmee is verholpen.
                      ik heb namelijk steeds de “plus” en “min” achter de middenconsole gebruikt om het relais te doen schakelen.
                      wat ik nu ga proberen is dat ik de “plus” gebruik van bijv. sigarettenaansteker/radio en de “min” directnaar de accu.
                      kan me voorstellen dat een dergelijk relais een signaal meegeeft over het elektronisch circuit, als ik puur de plus gebruik van het bestaande circuit en de massa als accu zelf gebruik komt dat signaal (naar mijn idee) niet terug in het circuit van de computer/radio/tid.
                      op hoop van zegen :wors

                      #18226005
                      ZakhooiTM
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 November 2013

                        Lijkt erop alsof de draad naar de MID (Rood-witte draad vannuit radio naar MID) stroom oppikt.
                        Heb je nog een orginele radio in je wagen zitten of een andere ?
                        Als het een andere is, is de radio uit de MID geprogrammeerd?
                        Als deze neit is uitgeprogrammeerd, heb de kabel naar het MID onderbroken en loos gelaten ? (zodat je altijd de datum blijft zien)

                        Als deze loos is, dan kan het soms wel eens voorkomen dat de MID iets van spanning oppikt (EMI) en dan schakelt.
                        Gooi het kabeltje op de Min (massa) dan zou het niet meer voor moeten komen.
                        (Note : Pak wel eerst effe de multimeter om te controleren of er echt geen spanning / 12v op staat)

                        #18226006
                        iAstra
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 March 2013

                          Heel raar :???: ik heb nu werkelijk alles geprobeert maar de storing op de TID blijft, datum knippert wanneer de lampen aan zijn (met het relais ingeschakeld) en de motor van de auto aan is.
                          Zelfs wanneer ik de zelfgelegde kabel direct van de accu gebruik :wtf om het relais te schakelen (dus wanneer er geen kabel afgetapt wordt).
                          Nu is de vraag: kan het relais voor een signaal zorgen dat stoort op de TID? Zou een ander relais de oplossing kunnen zijn? Of zou de locatie van het relais verschil kunnen maken?

                          Enige hulp zou welkom zijn!
                          Alvast bedankt :thumb

                          *edit* ik heb geen originele radio meer en ik heb geen MID maar TID

                          #18226007
                          iAstra
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            20 March 2013

                            Kijk nu komen we ergens, bedankt zakhooi! Ik had die kabel inderdaad loshangen, heb hem eens aangesloten en zodra de radio aanging verdween de datum van de TID!
                            Kan ik deze kabel nu loskoppelen en op de massa (lees: min) aansluiten?

                            Grt iAstra

                            #18226008
                            ZakhooiTM
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 November 2013

                              In principe kan je die draad op massa aansluiten, hou er alleen wel rekening mee dat er 2 kabels op de zelfde iso stekker pin zitten. De ene voor de tid en de andere antenne versterkert.
                              het mooiste zou zijn dat je de radio eruit programmeert maar daar is wel een tech2 voor nodig…

                              #18226009
                              iAstra
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                20 March 2013

                                Probleem lijkt opgelost :thumb Vriendelijk dank aan zakhooi je hebt mij zeer blij gemaakt :wors
                                Mocht er weer eens wat zijn laat ik het weten maar voor nu ga ik alles aansluiten

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.