Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Dat doen we ook nooit meer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2013 om 14:50 #17254125
Beste mensen,
Vanmorgen de corsa weggebracht voor de keuring, en we krijgen zojuist een telefoontje dat er van alles aan de hand zou zijn waar ik persoonlijk mijn vraagtekens bij zet.
Allereerst zou de uitlaat bij een hoger toerental teveel lawaai produceren. Dit lijkt mij erg vreemd. Voor de keuring worden er toch geen decibels gemeten? De uitlaat is recent voorzien van een nieuwe voorpijp, nieuwe kat en een nieuwe middendemper. Als einddemper hebben we een sebring demper die eigenlijk alleen geluid maakt als hij warm is. CO was trouwens wel in orde.
Het 2e punt zou de kleur van de achter knipperlichten zijn. Deze zou te wit zijn. Nu valt dit wel op te lossen door 2 oranje lampjes te plaatsen, ik dacht dat deze wit / amber geel mochten zijn?
Vervolgens zou er nog iets met de ophanging van de achteras zijn en iets aan de voorkant. Hier ben ik zelf ook erg benieuwd naar, maar dat horen we straks wel. Mag hij afgekeurd worden op in ieder geval de twee bovenstaande punten?
Gr Sander
3 januari 2013 om 14:52 #18091051Geluid niet, knipperlichten moeten naar mijn weten inderdaad oranje zijn
3 januari 2013 om 15:02 #18091052Ok thanks! Heb zojuist met de garage gebeld, het blijkt meer te zijn dan dat ik heb doorgekregen. De achteras zou doorgeroest zijn en een balk waar deze aan vast zit. De CO blijkt dus wel te hoog te zijn, proberen dus binnenkort maar eerst een nieuwe lamba. Auto moet ook worden uitgelezen, waarschijnlijk zal daar een herkenbare code terug moeten komen.
Tevens was er aan de rechter voorzijde een fusee hoes gescheurd. Al met al zijn het toch een paar dingen, maar voor de reparaties hebben we natuurlijk geen nieuwe wagen. Dat wordt weer klussen.
3 januari 2013 om 15:24 #18091053Hmmm altijd balen dit soort tegenvallertjes.
Mijne is inderdaad ook afgekeurd op witte knipperlichten (+ het bekende plastic blokje onder de koplamp was kapot). Gelukkig viel het bij mij verder mij mee en hadden ze er niks op aan te merken. Ook ik rij met een Sebring uitlaat die als die warm is meer geluid maakt, maar hier heb ik ze met geen woord over gehoord. Auto heeft 20 kilometer snelweg gereden voor ik daar aan kwam en mijn geluid was op dat moment op z’n hardst.
Betreft de CO vertelde iemand mij ooit een keer (geloofwaardigheid van dit verhaal durf ik niet te zeggen), dat je het een keer kan proberen zonder de luchtfilter mat erin. Let wel, ik ben een leek als het gaat over de technische dingen dus of het klopt of totaal niet kan ik niet zeggen…. Misschien kan iemand dat van hier bevestigen:).In ieder geval succes met de reparatie punten !
3 januari 2013 om 15:26 #18091054Achteras is een kwaaltje bij de corsa A en B. CO te hoog kan best een lekke uitlaat zijn, vandaar misschien de opmerking van het geluid.
3 januari 2013 om 15:34 #18091055doorgeroeste achteras lijkt me toch wat sterk
veerschotels zullen hun beste tijd wel gehad hebben
afkeur op geluid kan niet met alleen een sebring
mn astra is zelfs goedgekeurd met een groep n systeemwat voor garage ben je geweest?
3 januari 2013 om 15:39 #18091056@trashmetal wrote:
doorgeroeste achteras lijkt me toch wat sterk
veerschotels zullen hun beste tijd wel gehad hebben
afkeur op geluid kan niet met alleen een sebring
mn astra is zelfs goedgekeurd met een groep n systeemwat voor garage ben je geweest?
Achterasjes van corsa’tjes B en tigra roesten regelmatig door.
Geen controle geluidseisen bij de APK
Bij de Algemene Periodieke Keuring (APK) voor personenauto’s wordt er niet getoetst op geluidseisen. Wel wordt er bij de APK op gelet of de uitlaat niet lek is. Een lekke uitlaat zorgt voor meer geluid dan is toegestaan. In 2013 zal er wel een auditieve controle in de APK worden opgenomen op grond van een EU-richtlijn. Voor motoren en bromfietsen bestaat er nog geen APK.
Quote van rijkoverheid.
3 januari 2013 om 15:48 #18091057Ik durf het eigenlijk niet te zeggen waar ik geweest ben, ik zeg alleen dat we het bij een garage hebben laten doen die een blauw logo met witte letters heeft met daar onder in het geel het woord ”autoservice” heeft hangen… ;) Normaal doen we het bij onze vaste garagehouder, maar deze was op kerstvakantie. De lampjes vervang ik vanavond door oranje versies, en de rest wordt morgen naar gekeken door onze vaste monteur.
3 januari 2013 om 16:11 #18091058Hoi het te hoge CO heb ik laatst gehad, bleek een vervuild luchtfilter te zijn. Na deze vervangen te hebben was CO goed
3 januari 2013 om 16:16 #18091059CO was trouwens wel in orde.
Co is niets mis mee. Op geluidniveau kan die niet afgekeurd worden. Alleen moet de uitlaat gasdicht zijn en moet die aan de emissie-eisen voldoen.. Wacht eerst maar eens de reactie van de garage af. Goed doorvragen en laat ze het desnoods maar zien.
3 januari 2013 om 16:21 #18091060@Looney wrote:
@trashmetal wrote:
doorgeroeste achteras lijkt me toch wat sterk
veerschotels zullen hun beste tijd wel gehad hebben
afkeur op geluid kan niet met alleen een sebring
mn astra is zelfs goedgekeurd met een groep n systeemwat voor garage ben je geweest?
Achterasjes van corsa’tjes B en tigra roesten regelmatig door.
Geen controle geluidseisen bij de APK
Bij de Algemene Periodieke Keuring (APK) voor personenauto’s wordt er niet getoetst op geluidseisen. Wel wordt er bij de APK op gelet of de uitlaat niet lek is. Een lekke uitlaat zorgt voor meer geluid dan is toegestaan. In 2013 zal er wel een auditieve controle in de APK worden opgenomen op grond van een EU-richtlijn. Voor motoren en bromfietsen bestaat er nog geen APK.
Quote van rijkoverheid.
:hmmz raar dat ik dat dan nog nooit gezien heb
achteras op onze huidige corsa is ongeveer 27 jaar en helemaal hard
vorige corsa is met 24 jaar naar de sloop gegaan
en de achteras zelf was een van de weinige dingen die nog hard warenop welke plek moet dat zijn dan?
misschien moet ik nog beter kijken :D3 januari 2013 om 16:37 #18091061Achterlichten moeten amber geel of rood zijn
En vanaf 1 januari dit jaar MOETEN we db meten tijdens de keuring!!
3 januari 2013 om 17:01 #18091062Raar dat die verplichte geluidsmeting nog niet aangegeven staat op de site dan.
Foto’s geleend offcourse. Heb het al vaker gezien en regelmatig gehoord.
3 januari 2013 om 17:07 #18091063:hmmz da’s goed rot, dit zou me wel opgevallen zijn
heb ik iigv geluk met de achterasjes, nu de rest nog :jerryzijn die van de corsa a beter dan of zo?
misschien kan 2e-c14nz er dan beter een van een a corsa op monteren :hmmz3 januari 2013 om 17:15 #18091064A assen rotten minder als die van n B
En over dat geluidsmeten, dat staat idd nog niet online maar wel in de update die we pas half december kregen en geldt vanaf 1 jan
3 januari 2013 om 17:27 #18091065Die van m’n A Corsa roest ook al, gewoon zo goed mogelijk schoon krabben en volblaffen met tectyl ofzo.
3 januari 2013 om 19:17 #18091066@otdh wrote:
A assen rotten minder als die van n B
En over dat geluidsmeten, dat staat idd nog niet online maar wel in de update die we pas half december kregen en geldt vanaf 1 jan
Enkel als je een db meter hebt en.niet elk bedrijf heeft dat. En je bent niet verplicht om er 1 aan te schaffen zoals bij de remmentestbank wel is…..
Kortom…..regel van niks weer.
3 januari 2013 om 19:18 #18091067klopt
is toch makkelijk geld in t laatje
db meten = te hoog met sport demper
verkoop je toch weer n std einddempertje ;)3 januari 2013 om 19:26 #18091068ff over die co waarde.
trap je je auto wel eens los op de snelweg?mijn ex ford werd ook afgekeurd op een te hoog co.
ff 120 in zijn 4, weer terug bij de apk, toen was ie al aardig gezakt ,maar had net iets te veel.
luchtfilter er ff uit gehaald, paar keer gas gegeven en hij was goed ;)dus laat die lambda eerst eens wezen, iedereen met een te hoog co heeft het gelijk al over de lambda, maar is helemaal niet altijd de oorzaak.
ik zeg niet dat het hem niet is, maar probeer eerst maar eens wat ik zei ;)
stukje snelweg 120 in de 4, 10 minuten kan al genoeg zijn :)3 januari 2013 om 19:34 #18091069over de snelweg boeren is onzin.
enige wat je doet is de kat warm stoken.
dat is ook alles wat je moet doen. komt er eigenlijk op neer dat je kat goed vervuilt is. en dus weinig doet.3 januari 2013 om 22:06 #18091070Auto is uitgelezen en er kwam een lamba gerelateerde code terug. We rijden hem altijd goed warm voordat we eventueel door rijden, nooit trappen. De kat is een kleine twee maanden geleden vervangen voor een nieuwe samen met de voorpijp omdat deze op beide flenzen waren doorgeroest. Voorgaande jaren nooit problemen gehad en.nu wel, ach komt helemaal goed.
Owja de auto zou een te hoog toerental hebben?? Nu zit bij ons de secundaire luchtpomp nog gewoon aangesloten, wellicht fat ze dat bedoelde met te hoog toerental?Bij een koude motor zuigt deze uiteraard meer lucht aan om de kat sneller op te warmen, dit resulteert in het bekende hogere toerental. Of is dit technische praat met een andere betekenis?
4 januari 2013 om 09:51 #18091071Hoeveel toeren draait ie stationair dan?
en schommelt dat ook?
misschien dat de stappenmotorgasklephuis wel een schoonmaakbeurtje kan gebruiken :D4 januari 2013 om 10:03 #18091072Bij een koude start, als de secundaire luchtpomp aanschiet maakt hij maximaal 1100 toeren, wanneer deze uit gaat zakt hij netjes terug naar zo’n 890-900. De gasklep staat gelukkig al op de agenda, want deze is redelijk vuil. Vorig jaar maakte ik er bijhoorlijk wat lange ritjes mee, lees zo’n 700 km per week. Echter nu ik mijn eigen auto heb is het aantal (lange) snelweg km’s met de corsa flink wat minder geworden. Dat is ook de rede dat ik hem minimaal 1 keer in de week mee neem naar mijn stage (delft). De symptomen van een vervuilde gasklep + stappenmotor zijn allemaal aanwezig, vandaar dat we daar al reeds een afspraak voor hebben gemaakt.
De auto is zojuist aangekomen bij de monteur die er naar gaat kijken. Het ”vreemde” is wel, dat bij het winterplan, een aantal weken geleden, er niets van de roest is gezegd. Nu lijkt me een as die doorgeroest is toch wel makkelijk te zien? Maar goed, feit blijft wel dat het een auto uit 97 is, dus dit soort dingen kunnen nu eenmaal voorkomen. Voor de rest rijd hij heerlijk en ziet hij er nog prima uit.
4 januari 2013 om 15:36 #18091073Ik heb zojuist een telefoontje ontvangen van onze monteur en zijn conclusie was als volgt. De achteras is nog kei hard, er zit alleen lichte vlieg roest op. De as gaat er alsnog onderuit om een nieuwe coating te krijgen. Tevens zagen alle balken er nog goed uit, maar belangrijker, ze waren allemaal nog hard.. Ook heeft hij voor de zekerheid de veerschotels nog bekeken, deze zijn een kleine 2.5 jaar geleden allebei al vervangen, dus hier kon eigenlijk vrij weinig mee mis zijn. Al met al een bijzonder warrig verhaal waar zeer zeker nog geen eind aan zit. De CO heeft hij niet kunnen meten, maar dit komt komende maandag bij de nieuwe keuring wel.
Het is dat we zelf goede contacten hebben, en niet bang zijn om door te vragen. Mocht je nu erg onwetend zijn, dan wordt je echt een flink oor aan genaaid. Zo gaat toch ook het vertrouwen in de betreffende garage toch naar de vaantjes?
4 januari 2013 om 16:25 #18091074Verschil tussen een doorgerotte of keiharde achteras is nogal groot, vind je niet?
Mij zouden ze iigv als klant niet meer terug zien na zo’n grapjeAls mijn garage iets ziet wat niet door de apk kan
Word ik gelijk gebeld of ik wil komen kijken
En of ik het zelf oplos of hun :thumbup -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.