Dat doen we ook nooit meer

Forumindex Forums Modellen Corsa Dat doen we ook nooit meer

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254125
    2e-c14nz
      Lid sinds:
      5 June 2009

      Beste mensen,

      Vanmorgen de corsa weggebracht voor de keuring, en we krijgen zojuist een telefoontje dat er van alles aan de hand zou zijn waar ik persoonlijk mijn vraagtekens bij zet.

      Allereerst zou de uitlaat bij een hoger toerental teveel lawaai produceren. Dit lijkt mij erg vreemd. Voor de keuring worden er toch geen decibels gemeten? De uitlaat is recent voorzien van een nieuwe voorpijp, nieuwe kat en een nieuwe middendemper. Als einddemper hebben we een sebring demper die eigenlijk alleen geluid maakt als hij warm is. CO was trouwens wel in orde.

      Het 2e punt zou de kleur van de achter knipperlichten zijn. Deze zou te wit zijn. Nu valt dit wel op te lossen door 2 oranje lampjes te plaatsen, ik dacht dat deze wit / amber geel mochten zijn?

      Vervolgens zou er nog iets met de ophanging van de achteras zijn en iets aan de voorkant. Hier ben ik zelf ook erg benieuwd naar, maar dat horen we straks wel. Mag hij afgekeurd worden op in ieder geval de twee bovenstaande punten?

      Gr Sander

      #18091051
      Jurgen
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 September 2007

        Geluid niet, knipperlichten moeten naar mijn weten inderdaad oranje zijn

        #18091052
        2e-c14nz
          Lid sinds:
          5 June 2009

          Ok thanks! Heb zojuist met de garage gebeld, het blijkt meer te zijn dan dat ik heb doorgekregen. De achteras zou doorgeroest zijn en een balk waar deze aan vast zit. De CO blijkt dus wel te hoog te zijn, proberen dus binnenkort maar eerst een nieuwe lamba. Auto moet ook worden uitgelezen, waarschijnlijk zal daar een herkenbare code terug moeten komen.

          Tevens was er aan de rechter voorzijde een fusee hoes gescheurd. Al met al zijn het toch een paar dingen, maar voor de reparaties hebben we natuurlijk geen nieuwe wagen. Dat wordt weer klussen.

          #18091053
          dennisnmgn88
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 February 2012

            Hmmm altijd balen dit soort tegenvallertjes.

            Mijne is inderdaad ook afgekeurd op witte knipperlichten (+ het bekende plastic blokje onder de koplamp was kapot). Gelukkig viel het bij mij verder mij mee en hadden ze er niks op aan te merken. Ook ik rij met een Sebring uitlaat die als die warm is meer geluid maakt, maar hier heb ik ze met geen woord over gehoord. Auto heeft 20 kilometer snelweg gereden voor ik daar aan kwam en mijn geluid was op dat moment op z’n hardst.
            Betreft de CO vertelde iemand mij ooit een keer (geloofwaardigheid van dit verhaal durf ik niet te zeggen), dat je het een keer kan proberen zonder de luchtfilter mat erin. Let wel, ik ben een leek als het gaat over de technische dingen dus of het klopt of totaal niet kan ik niet zeggen…. Misschien kan iemand dat van hier bevestigen:).

            In ieder geval succes met de reparatie punten !

            #18091054
            Jurgen
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 September 2007

              Achteras is een kwaaltje bij de corsa A en B. CO te hoog kan best een lekke uitlaat zijn, vandaar misschien de opmerking van het geluid.

              #18091055
              trashmetal
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 February 2007

                doorgeroeste achteras lijkt me toch wat sterk
                veerschotels zullen hun beste tijd wel gehad hebben
                afkeur op geluid kan niet met alleen een sebring
                mn astra is zelfs goedgekeurd met een groep n systeem

                wat voor garage ben je geweest?

                #18091056
                Looney
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 June 2010

                  @trashmetal wrote:

                  doorgeroeste achteras lijkt me toch wat sterk
                  veerschotels zullen hun beste tijd wel gehad hebben
                  afkeur op geluid kan niet met alleen een sebring
                  mn astra is zelfs goedgekeurd met een groep n systeem

                  wat voor garage ben je geweest?

                  Achterasjes van corsa’tjes B en tigra roesten regelmatig door.

                  Geen controle geluidseisen bij de APK

                  Bij de Algemene Periodieke Keuring (APK) voor personenauto’s wordt er niet getoetst op geluidseisen. Wel wordt er bij de APK op gelet of de uitlaat niet lek is. Een lekke uitlaat zorgt voor meer geluid dan is toegestaan. In 2013 zal er wel een auditieve controle in de APK worden opgenomen op grond van een EU-richtlijn. Voor motoren en bromfietsen bestaat er nog geen APK.

                  Quote van rijkoverheid.

                  #18091057
                  2e-c14nz
                    Lid sinds:
                    5 June 2009

                    Ik durf het eigenlijk niet te zeggen waar ik geweest ben, ik zeg alleen dat we het bij een garage hebben laten doen die een blauw logo met witte letters heeft met daar onder in het geel het woord ”autoservice” heeft hangen… ;) Normaal doen we het bij onze vaste garagehouder, maar deze was op kerstvakantie. De lampjes vervang ik vanavond door oranje versies, en de rest wordt morgen naar gekeken door onze vaste monteur.

                    #18091058
                    fam.schell
                      Lid sinds:
                      2 July 2011

                      Hoi het te hoge CO heb ik laatst gehad, bleek een vervuild luchtfilter te zijn. Na deze vervangen te hebben was CO goed

                      #18091059
                      Looney
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 June 2010

                        CO was trouwens wel in orde.

                        Co is niets mis mee. Op geluidniveau kan die niet afgekeurd worden. Alleen moet de uitlaat gasdicht zijn en moet die aan de emissie-eisen voldoen.. Wacht eerst maar eens de reactie van de garage af. Goed doorvragen en laat ze het desnoods maar zien.

                        #18091060
                        trashmetal
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 February 2007

                          @Looney wrote:

                          @trashmetal wrote:

                          doorgeroeste achteras lijkt me toch wat sterk
                          veerschotels zullen hun beste tijd wel gehad hebben
                          afkeur op geluid kan niet met alleen een sebring
                          mn astra is zelfs goedgekeurd met een groep n systeem

                          wat voor garage ben je geweest?

                          Achterasjes van corsa’tjes B en tigra roesten regelmatig door.

                          Geen controle geluidseisen bij de APK

                          Bij de Algemene Periodieke Keuring (APK) voor personenauto’s wordt er niet getoetst op geluidseisen. Wel wordt er bij de APK op gelet of de uitlaat niet lek is. Een lekke uitlaat zorgt voor meer geluid dan is toegestaan. In 2013 zal er wel een auditieve controle in de APK worden opgenomen op grond van een EU-richtlijn. Voor motoren en bromfietsen bestaat er nog geen APK.

                          Quote van rijkoverheid.

                          :hmmz raar dat ik dat dan nog nooit gezien heb
                          achteras op onze huidige corsa is ongeveer 27 jaar en helemaal hard
                          vorige corsa is met 24 jaar naar de sloop gegaan
                          en de achteras zelf was een van de weinige dingen die nog hard waren

                          op welke plek moet dat zijn dan?
                          misschien moet ik nog beter kijken :D

                          #18091061
                          otdh
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            2 March 2010

                            Achterlichten moeten amber geel of rood zijn

                            En vanaf 1 januari dit jaar MOETEN we db meten tijdens de keuring!!

                            #18091062
                            Looney
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 June 2010

                              Raar dat die verplichte geluidsmeting nog niet aangegeven staat op de site dan.

                              Foto’s geleend offcourse. Heb het al vaker gezien en regelmatig gehoord.

                              #18091063
                              trashmetal
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 February 2007

                                :hmmz da’s goed rot, dit zou me wel opgevallen zijn
                                heb ik iigv geluk met de achterasjes, nu de rest nog :jerry

                                zijn die van de corsa a beter dan of zo?
                                misschien kan 2e-c14nz er dan beter een van een a corsa op monteren :hmmz

                                #18091064
                                otdh
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  2 March 2010

                                  A assen rotten minder als die van n B

                                  En over dat geluidsmeten, dat staat idd nog niet online maar wel in de update die we pas half december kregen en geldt vanaf 1 jan

                                  #18091065
                                  Jurgen
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 September 2007

                                    Die van m’n A Corsa roest ook al, gewoon zo goed mogelijk schoon krabben en volblaffen met tectyl ofzo.

                                    #18091066
                                    Fearless
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      9 January 2005

                                      @otdh wrote:

                                      A assen rotten minder als die van n B

                                      En over dat geluidsmeten, dat staat idd nog niet online maar wel in de update die we pas half december kregen en geldt vanaf 1 jan

                                      Enkel als je een db meter hebt en.niet elk bedrijf heeft dat. En je bent niet verplicht om er 1 aan te schaffen zoals bij de remmentestbank wel is…..

                                      Kortom…..regel van niks weer.

                                      #18091067
                                      otdh
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        2 March 2010

                                        klopt

                                        is toch makkelijk geld in t laatje

                                        db meten = te hoog met sport demper
                                        verkoop je toch weer n std einddempertje ;)

                                        #18091068
                                        soepkiepe
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 August 2010

                                          ff over die co waarde.
                                          trap je je auto wel eens los op de snelweg?

                                          mijn ex ford werd ook afgekeurd op een te hoog co.
                                          ff 120 in zijn 4, weer terug bij de apk, toen was ie al aardig gezakt ,maar had net iets te veel.
                                          luchtfilter er ff uit gehaald, paar keer gas gegeven en hij was goed ;)

                                          dus laat die lambda eerst eens wezen, iedereen met een te hoog co heeft het gelijk al over de lambda, maar is helemaal niet altijd de oorzaak.
                                          ik zeg niet dat het hem niet is, maar probeer eerst maar eens wat ik zei ;)
                                          stukje snelweg 120 in de 4, 10 minuten kan al genoeg zijn :)

                                          #18091069
                                          robert_corsa
                                            Lid sinds:
                                            16 May 2009

                                            over de snelweg boeren is onzin.
                                            enige wat je doet is de kat warm stoken.
                                            dat is ook alles wat je moet doen. komt er eigenlijk op neer dat je kat goed vervuilt is. en dus weinig doet.

                                            #18091070
                                            2e-c14nz
                                              Lid sinds:
                                              5 June 2009

                                              Auto is uitgelezen en er kwam een lamba gerelateerde code terug. We rijden hem altijd goed warm voordat we eventueel door rijden, nooit trappen. De kat is een kleine twee maanden geleden vervangen voor een nieuwe samen met de voorpijp omdat deze op beide flenzen waren doorgeroest. Voorgaande jaren nooit problemen gehad en.nu wel, ach komt helemaal goed.

                                              Owja de auto zou een te hoog toerental hebben?? Nu zit bij ons de secundaire luchtpomp nog gewoon aangesloten, wellicht fat ze dat bedoelde met te hoog toerental?Bij een koude motor zuigt deze uiteraard meer lucht aan om de kat sneller op te warmen, dit resulteert in het bekende hogere toerental. Of is dit technische praat met een andere betekenis?

                                              #18091071
                                              trashmetal
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 February 2007

                                                Hoeveel toeren draait ie stationair dan?
                                                en schommelt dat ook?
                                                misschien dat de stappenmotorgasklephuis wel een schoonmaakbeurtje kan gebruiken :D

                                                #18091072
                                                2e-c14nz
                                                  Lid sinds:
                                                  5 June 2009

                                                  Bij een koude start, als de secundaire luchtpomp aanschiet maakt hij maximaal 1100 toeren, wanneer deze uit gaat zakt hij netjes terug naar zo’n 890-900. De gasklep staat gelukkig al op de agenda, want deze is redelijk vuil. Vorig jaar maakte ik er bijhoorlijk wat lange ritjes mee, lees zo’n 700 km per week. Echter nu ik mijn eigen auto heb is het aantal (lange) snelweg km’s met de corsa flink wat minder geworden. Dat is ook de rede dat ik hem minimaal 1 keer in de week mee neem naar mijn stage (delft). De symptomen van een vervuilde gasklep + stappenmotor zijn allemaal aanwezig, vandaar dat we daar al reeds een afspraak voor hebben gemaakt.

                                                  De auto is zojuist aangekomen bij de monteur die er naar gaat kijken. Het ”vreemde” is wel, dat bij het winterplan, een aantal weken geleden, er niets van de roest is gezegd. Nu lijkt me een as die doorgeroest is toch wel makkelijk te zien? Maar goed, feit blijft wel dat het een auto uit 97 is, dus dit soort dingen kunnen nu eenmaal voorkomen. Voor de rest rijd hij heerlijk en ziet hij er nog prima uit.

                                                  #18091073
                                                  2e-c14nz
                                                    Lid sinds:
                                                    5 June 2009

                                                    Ik heb zojuist een telefoontje ontvangen van onze monteur en zijn conclusie was als volgt. De achteras is nog kei hard, er zit alleen lichte vlieg roest op. De as gaat er alsnog onderuit om een nieuwe coating te krijgen. Tevens zagen alle balken er nog goed uit, maar belangrijker, ze waren allemaal nog hard.. Ook heeft hij voor de zekerheid de veerschotels nog bekeken, deze zijn een kleine 2.5 jaar geleden allebei al vervangen, dus hier kon eigenlijk vrij weinig mee mis zijn. Al met al een bijzonder warrig verhaal waar zeer zeker nog geen eind aan zit. De CO heeft hij niet kunnen meten, maar dit komt komende maandag bij de nieuwe keuring wel.

                                                    Het is dat we zelf goede contacten hebben, en niet bang zijn om door te vragen. Mocht je nu erg onwetend zijn, dan wordt je echt een flink oor aan genaaid. Zo gaat toch ook het vertrouwen in de betreffende garage toch naar de vaantjes?

                                                    #18091074
                                                    trashmetal
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 February 2007

                                                      Verschil tussen een doorgerotte of keiharde achteras is nogal groot, vind je niet?
                                                      Mij zouden ze iigv als klant niet meer terug zien na zo’n grapje

                                                      Als mijn garage iets ziet wat niet door de apk kan
                                                      Word ik gelijk gebeld of ik wil komen kijken
                                                      En of ik het zelf oplos of hun :thumbup

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.