Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Dakproblemen Astra Twintop 1.6 uit 2008
- Dit onderwerp bevat 46 reacties, 16 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 september 2019om 17:39 door Astra Topper.
-
AuteurBerichten
-
3 mei 2013 om 18:37 #17257515
Hallo Allemaal, ik ben Robert en net nieuw hier op dit forum. Werd op dit forum gewezen door een andere Opel rijder, die mijn frustratie over de werking van mijn dak van de Twintop op facebook had gelezen. Al sinds februari 2011 heb ik problemen met het open en dicht gaan van het dak. Op een gegeven moment werkte 1 van de achterflappen niet meer, zodat het dak niet meer open kon. Dit bleek de servo motor te zijn en er werd mij door de dealer verteld, dat het uniek was, dat deze stuk ging. Hij was dus ook niet op voorraad en het heeft zelfs een paar maanden geduurd, voordat hij er was. Gelukkig tijdelijk (na aanhoudend vragen er om) een motor uit een occasion gekregen, zodat het dak wel open kon. Overigens moest ik de vervangende motor zelf betalen, net 1 maand uit de garantie. Heb hier vele brieven en telefoontjes aan gewaagd en uiteindelijk gaf Opel Nederland 50 coulance, koste het mij zelf slechts € 333,00. 1 maand na vervanging begaf de andere motor het. Hetzelfde verhaal, al was de dealer wel zo slim geweest, om meerder motoren aan te schaffen. Echter, vorig jaar toen het lekker weer werd, begaf de motor die als eerste was vervangen het weer. Deze is dus wel onder garantie vervangen. Echter hadden ze ook de kabelboom los gemaakt en deze niet op de juiste wijze teruggeplaatst. Gevolg, 1 maand later de kabelboom defect, omdat die tussen de scharnieren gekomen was. Deze is door de dealer uit coulance dan weer vervangen, maar de frustratie over het dak werd steeds groter. Na de koude winterperiode weer eens het dak open gedaan en wat denk je, geen probleem. En dat is een paar keer gelukt, tot vorige week. Dak ging open, maar bij het dichtgaan stopte hij. De achterklep omhoog, maar het dak bleef in de kofferbak. Vele malen herhaald en uiteindelijk ging hij weer dicht. Dus maar weer naar de dealer gegaan, daar is hij aan de diagnose apparatuur gegaan en daaruit bleek dat de software een upgrade moest hebben en tevens dat de boordcomputer in testmode stond! Dit hebben ze verholpen en zowaar, het dak gaat weer keurig open en dicht. Tot aan vanmiddag, toen het dak weer net als vorige week in de open stand bleef hangen. Vele malen heen en weer laten gaan en dan uiteindelijk gaat hij wel weer dicht, maar dat is zo toch niet de bedoeling. Ik ben er zelf eigenlijk wel een beetje klaar mee, al vind ik het wel zonde, want ik vind de Twintop gewoon een hele mooie auto. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meer berijders van een Twintop een soortgelijke ervaring hebben. Volgens Opel Nederland ben ik uniek (en mag ik verder mij ook niet negatief uitlaten op Facebook e.d., omdat zij vinden dat de kwestie goed afgesloten is), dus wellicht is er niemand met dezelfde ervaringen. Het lijkt mij echter stug. Ik hoor graag jullie reacties.
Groetjes,
Robert
3 mei 2013 om 19:53 #18139683Welkom op het forum Robert, voor mij onbekend maar ik weet wel dat er een ander lid hier vergelijkbaar probleem heeft gehad. Deze gebruiker heet hier op het forum: Demon3
Zie deze post viewtopic.php?f=5&t=175144&hilit=Twintop+dak
Hopelijk zijn er nog wat TwinTop rijders hier die je advies kunnen geven, even afwachten.
4 mei 2013 om 16:17 #18139684Hallo Vectrasport, bedankt voor je reactie. Ik zal rustig afwachten of er nog meer reacties komen en zal ook even contact proberen te leggen met Demon. Vandaag weer hetzelfde probleem gehad, blijft gewoon balen.
5 mei 2013 om 15:43 #18139685Dit is 1 van de redenen voor mij toen geweest om hem na aankoop in 2006 in 2009 weer van de hand te doen na het verstrijken van de garantie. Heb toen er 9900 km opstond 1x beide flap motoren moeten laten vervangen, vanwege het probleem wat jij nu ondervind. Daarna is de cim module een keer vervangen/ gemodificeerd vanwege een bekent astra h probleem en is mn 3de remlicht een keer vervangen omdat deze spontaan eraf viel. Dit was toen nieuw een auto van ruim €39000,- en na het verstrijken van de garantie was ik huiverig voor wat er komen zou gaan, let wel…. Het dak van de twintop is een complex systeem en als je er wat mee krijgt gaat dat goed in de papieren lopen;)
Ik weet van toen dat de stelmotoren een regelmatig voorkomend probleem waren met de 1ste lichting astra twintops ( zoals de mijne toen ) de cim module was een algeheel astra h probleem en het derde remlicht wat los kwam was ook een bekend probleem voor de astra twintop. Maargoed die was van juli 2006 ( 1 van de eerste ) ik mag hopen dat ze dat in latere bouwjaren hebben gemodificeerd:( voor mij was de lol er wel af toen.
Ik was toen lid van het twintopforum: http://www.twintop.be/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Daar zitten veel mensen met een astra twintop en tigra twintop
Wellicht herkenen de mensen daar jouw probleem en kunnen je mischien verder helpen?
Ook was het toen zo dat niet iedere opeldealer het gereedschap en expertise had om aan het dak te mogen sleutelen! Hiervoor moest je naar een opeldealer die dat wel mochten doen.
Hopelijk heb je wat aan deze info;)
Succes ermee,
Jeroen15 mei 2013 om 10:30 #18139686Oh oh wat herkenbaar! Ik heb ruim een jaar geleden een Opel Twintop gekocht uit 2007. Niets dan ellende! Het begon bij iets kleins: een ophanging bij de motor. Netjes bij de buurtgarage onder garantie kunnen laten vervangen. Daarna het dak: heel vaak bleef ‘ie “hangen”. Moest ik ‘m elke keer weer dicht doen en dat vaak een paar keer achter elkaar! Plotseling wilde de kofferbak niet meer open en ook m’n dak niet meer. Het gongetje van deur open bleef klinken: om gek van te worden! Wat bleek: de bedrading had vervangen moeten worden. Dat is een TERUGROEPACTIE van Opel geweest!! Garantie dus, maar ook een hoop ergernis. Daarna kwam de radio aan de beurt. Die wilde niet meer uit of hij stond opeens aan (hoorde ik m’n radio spelen toen ik vuilnis buiten zette en ik langs m’n geparkeerde auto liep). Die ook vervangen onder de garantie. Effin….nu weer een kapotte radiateur voor de 2e keer in 6 weken (staat nu al bijna 5 weken bij garage) en helaas kreeg ik nu bericht, dat er nog veel meer is……. O ja, werd ook nog gemeld: dit valt helaas niet meer onder uw garantie van 1 jaar! Al met al heb ik eigenlijk maar 3 maanden zorgeloos gereden.
15 mei 2013 om 11:01 #18139687Nog even dit: het schijnt normaliter een kleine ingreep te zijn bij het dak indien je er op tijd bij bent. Nu je al klachten hebt, ben je wellicht al te laat en zijn er al draden aan vervanging toe of moet alles al vervangen worden. Sterkte en ik hoop echt, dat het toch iets anders is!
23 mei 2013 om 01:34 #18139688Netjes bij de buurtgarage onder garantie kunnen laten vervangen.
let op, zoals eerder vermeld zijn er diverse terugroepacties / service acties geweest van de astra cabrio. o.a. cim-module, 3e remlicht en nog diverse zaken. Normaliter word dit automatisch uitgevoerd bij een eerstvolgende werkplaatsbezoek of bij klachten.
Is jou buurt garage een echte dealer? Zelfs lang niet alle opel dealers mogen aan dit dak werken vanwege het complexe systeem. En indien de auto altijd in onderhoud is geweest bij een erkende twintop dealer hadden misschien veel zaken voorkomen kunnen worden, anders opgelost, etc.
Blijft natuurlijk vervelend en 1 ding is zeker, je bent niet uniek hoor, dit komt helaas vaker voor bij de eerste lichtingen van de ATT
26 juni 2013 om 09:57 #18139689Hoi, mijn naam is Fred en rij zelf sinds enige jaren een opel Astra Twintop uit 2006. Tot voor kort tot volle tevredenheid. De bovenstaande dakproblemen herken ik. Ondanks dat het net in de kofferbak gespannen is, krijg ik een gong te horen. Het dak gaat niet open. Vorig jaar heel kort een storing gehad met de kofferbak. Deze wilde ook niet open. Een dag erna ging het weer. Sindsdien heb ik het probleem met de kofferbak niet meer gehad, maar sinds een tijdje treedt nu het probleem met het dak op. Mijn opeldealer komt er niet uit. Weet iemand een goede astra twintop specialist die hiernaar kan kijken? Ik woon zelf in Groningen. Heb van de mijn opeldealer begrepen dat er maar een paar in Nederland zijn.
27 juni 2013 om 09:36 #18139690Hoi Fred, dat zei de Opeldealer hier in Leiden eo ook, maar bijna iedere dealer kan het dak uitlezen! Soms heeft een bedrijf met meerdere vestigingen maar 1 locatie waar dat kan! Ik zou de telefoon pakken en de telefoongids! Sinds dat bij mij de bedrading vervangen is, heb ik geen problemen meer gehad met haperingen oid. Sterkte ermee!
5 juli 2013 om 06:18 #18139691En ja hoor, het probleem zat em in de bedrading. Ben superblij dat het verholpen is. Laat het mooie weer maar komen :)
15 juli 2013 om 22:59 #18139692welk deel van de bedrading is dan vervangen ?
mvg
arthur16 juli 2013 om 07:10 #18139693Aan de linkerkant, waar de bedrading langs een scharnierpunt van de kofferdeksel loopt. Doordat afgelopen jaren de kofferdeksel regelmatig open en dicht gaat is dat deel in de loop der tijd kapot gegaan. Zie je in eerste instantie niet omdat er veel beschermingsmateriaal omheen zit. Bij het verwijderen van het beschermingsmateriaal werd duidelijk waar het probleem zat.
16 juli 2013 om 23:12 #18139694ook gehad hier probleem opgelost.
mocht iemand dat probleem hebben kan ik dat probleem oplossen kost je geen 300 euries voor een nieuwe kabelboom22 april 2014 om 07:49 #18139695Heb hetzelfde probleem: koffer zit op slot, belletje blijft gaan. Opel dealer hier (Motorhuis Delft) komt er niet uit, ze hebben vorige week de schakelaar die in de kofferbakklep zit vervangen. Daarna ging de klep wel open maar het dak niet meer.. En nu gaat de kofferbakklep ook weer niet open :( Ik heb ze al een paar keer verteld wat jullie hierboven beschrijven, maar ze geloven klaarblijkelijk alleen hun diagnose apparaat. Wat ik verder raar vind, is dat ze zeggen dat alle terugroepacties zijn uitgevoerd maar dat in het lijstje daarvan die kabelboom niet voorkomt….
Ik denk dat ik het maar zelf ga repareren. Heeft iemand toevallig een bedradingsschema of een fotootje waar het probleem precies zit?
Dank! Rene23 april 2014 om 20:08 #18139696Beste Rene,
Check deze site http://www.astratwintop.net” onclick=”window.open(this.href);return false; lost alle je problemen op.
En er is een Spaanse topper op het gebied van astra twintop, de man heet Maravillas hij weet letterlijk alles.
Heeft mij erg geholpen.
Dit is zijn site http://solucionesopel.xopie.com/tags/index” onclick=”window.open(this.href);return false;
En nog een tip, als je een opcom hebt die is zeer handig voor deze type auto’s.23 april 2014 om 22:12 #18139697Dank je wel Chakib! Die Engelse site heeft bizar veel info!
René25 april 2014 om 14:31 #18139698sinds vandaag ook problemen met mij twintop
wilde het dak open doen en krijg alleen 3 gonge te horen eerste gedachte was dat ik de veiligheidsnet niet had uitgestrekt dit bleekt helaas niet het geval
bij thuis komst heb ik ff de opcom erop gedaan en jawel 1 foutcode en wel deze
B3011 – Circuit sensor ‘Kofferdeksel open’, spanning te hoogiemand hier ervaring mee is soms de sensor kapot zo ja waar zit deze sensor en ken je deze makkelijk zelf vervangen
grtz
patjuhw26 april 2014 om 06:56 #18139699Hey Pat,
Volgens de Engelse TT site is de kans groot dat het zit in de kabelboom aan de linkerkant. Zie http://www.astratwintop.net/roof-problem-and-how-i-fixed-it-please-read-t2240.html?hilit=Roof%20problems&start=30″ onclick=”window.open(this.href);return false; Je moet wel even registreren.
Dus ik zou dat eerst controleren. De mantel kan trouwens ok zijn, terwijl de draden beschadigd zijn. Ik heb inmiddels een nieuwe kabelboom besteld en ga die er zelf inbouwen.
Ik zal mijn ervaringen hier tzt posten.
Succes!
René26 april 2014 om 07:53 #18139700Hey rene
bedankt voor de tip gaat ff op dat forum kijken
Hoop niet dat het de kabelboom is want dat zou wel een duur grapje zijn
maandag bel ik ook ff de opel dealer in hardewijk want daar is die verleden jaar ook geweest omdat het dak niet open wilde was toen voordat ik hem kocht dus met een klein beetje geluk word het garantie werkgrtz
patrick27 april 2014 om 19:39 #18139701Kabelboom kost € 195 inclusief btw bij de dealer.
Zelf inbouwen als je handig bent de beste optie.
Via astra twintop site kun je alles vinden over je probleem. Zou snel haast maken anders zit je straks met een dichte kofferbak.
Als je het alter wilt doen moet je de 2 dikke stekkers van je dak ecu eruit halen, dan schakel je je dak uit.27 april 2014 om 19:45 #18139702nou dak gaat inmidels gewoon weer open en dicht en de fout code is ook ineens weg snap er niks meer van haha
morgen maar is bellen met de opel dealer in harderwijk is kijken wat die zeggen van de fout code
nogmaals bedankt voor de info en het advies27 april 2014 om 20:37 #18139703Fouten worden vaak veroorzaakt door bedrading welke van binnen is gebroken. Ook gaan hierdoor de stelmotoren stuk.
Dus als je motor stuk is tevens bedrading laten vervangen!28 april 2014 om 08:56 #18139704Zelf heb ik nu net een jaar mijn twintoppie.
Problemen die ik gehad heb:
– dak ging bij activeren easy load functie door de sensor heen (en stopte dus niet). Dit was een defecte kabelboom, en die is onder garantie vervangen (uit voorzorg de gehele kabelboom van het dak)probleem wat ik af en toe nog heb:
– het “hoedenplank oortje” aan de bestuurderskant wil niet altijd bewegen. Dit komt door versleten tandwieltje (veel voorkomend probleem). Ik ga dit tandwiel (wat je niet los kunt bestellen….) 180 graden draaien, dat kan namelijk. Is hij dan weer versleten, komt er een setje metalen tandwielen in (te koop via ebay engeland voor 100 euro ongeveer). Klusje kun je zelf (velen kunnen het tandwiel compleet vervangen hebben met het dak half open, voordat de waarschuwing in gaat dat het dak automatisch verder beweegt)Verder nog geen problemen gehad met mijn twintoppie :) Ook niet de eerste keer open gaan na de winter (heb wel de rubbers enzo netjes behandeld voor de winter, en doe dat regelmatig)
2 mei 2014 om 14:12 #18139705Ik heb gisteren de kabelboom vervangen. Flink klusje, maar goed te doen. Je hebt nodig: Schroevendraaier met 3 maten sterbitjes, platbekschroevendraaier, klein kniptangetje en wat nieuwe tie-reps. PM me even als je hulp nodig hebt, ik heb ook wat foto’s gemaakt.
Het lastigste was om de kofferbak van binnenuit open te maken, kan via het “skiluikje” met een bezemsteel waaraan je een grote platback schroevendraaier vasttaped. Kan ook met een diagnoseapparaatje in 1 minuut, maar de dealer had geen tijd…
Let op: er zijn twee types kabelboom (kwam ik achter)! Ik heb één van de eerste TT’s, uit 2006. Deze heeft een kabelboom die 363 Euro kost :( , bestelnummer heb ik voor je. Ze zijn in 2007 overgestapt op een nieuw type, simpeler en veel goedkoper, die echter niet in de eerste serie past.
In ieder geval: alles doet het weer prima!
Aan iedereen die dit probleem af en toe heeft en waarbij het telkens uit zichzelf weggaat: je hebt waarschijnlijk al een draadbreuk, maar dat wordt alleen maar erger en overvalt je een keer als het echt niet uitkomt :-). Je kunt ook de mantel openmaken, checken voor beschadigde draden en die eventueel repareren. Is een stuk goedkoper, maar dan moet je wel kunnen solderen en gebruik een hele goede kwaliteit kabel.
Succes! Rene2 mei 2014 om 17:37 #18139706Beste Rene,
Er was iemand op de astra twintop forum en die had een twintop uit 2006.
Via Raym9112 kwam hij erachter dat er 2 typen kabelboom zijn.
Maar de nieuwere versie past ook in de 2006 model. Dat is uitvoerig getest door de leden en werkt tot heden nog goed.
Wat was het verschil volgend jou tussen de 2006 en de vanaf 2007 kabelboom. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.