Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Dagrijverlichting Opel Zafira B
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 oktober 2019om 10:52 door lebragard.
-
AuteurBerichten
-
8 juli 2014 om 18:05 #17266871
Hallo,
Heb al een dag zitten lezen en zoeken op dit forum, maar nog niet echt een ‘handleiding’ kunnen vinden over het vervangen van de mistlampen naar dagrijverlichting.
Ik weet dat GM-tuning deze verkoopt, maar is er een andere manier om dit te schakelen ?
Ik neem aan dat er toch wel wat hobbyboppers zijn die dit hebben geprobeerd.Wat ik wil: een dagrijverlichting (liefst op de plek van de mistlamp of anders een strip) die zo geschakeld wordt als origineel, dus aan als het contact aan gaat en uit als je de volledige lampen aan doet.
Wie o wie kan me hierbij helpen.
Graag hoor ik !
9 juli 2014 om 09:42 #18242038dit kan je toch ook gewoon van philips kopen ?
gaat ook aan als je contacht aan zet en uit als je hem weer uitschakeld.
dit zijn gewoon van de balkjes.Als je al mistlampen hebt kun je deze gewoon vervangen.
moet je ze wel alleen zelf aan en uit doen of veranderen in opcom.
Maar ik weet niet of dat kan?9 juli 2014 om 16:07 #18242039er staan schema,s op internet om door middel van een Relais wanneer je je licht aan zet je dag rijverlichting uit zet .
ik heb het op de A Zafira 2004 ingebouwd van die strips van 18mm die passen precies in de grille . koop je zo,n setje strips zit er een schema bij . anders een Hella relais kopen.10€
ik heb de geschakelde stroom draad van de aan steker als + gebruikt voor de dag rij verlichting ( deze accepteert ook andere randapparatuur zonder storing meldingen) en via het stadslicht draadje + schakeld het relais de dag rijverlichting uit .kijk even op de web site van http://www.car-and-tuning.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; Peter heeft deze strips voor heel weinig ze zijn goed ik meen 15€ de 2 zit een goed schema bij hij heeft ook voor deze een relais op z,n web site staan of mail hem en noem mijn naam Bert Hoofddorp dan weet hij wel welke je moet hebben .
ik heb in totaal 4 sets ingebouwd 2 x Opel Zafira 2x Opel Sintra . voor de Opel Sintra heb ik de sets gebruikt voor de beginner dus de simpele uit voering ze zijn top kijk op marktplaats advertentie 808939728 kosten 30 € en zijn compleet zit een 3e draad in/aan voor naar de plus + van je stadslicht . dan schakelt de dag rijverlichting uit bij inschakelen verlichting passen mooi naast de mistlampen tussen de grille in .ook hier zit een hand leiding bij .
Bert
9 juli 2014 om 17:22 #18242040ik ben nog even verder wezen struinen maar bij GM Tuningparts die hebben een set die met kabels 1 op 1 uit te wisselen is met de mistlampen zonder gedoe bij de B Zafira kijk op marktplaats advertentie 824592564 deze set kost 79€.
ga je voor de Led strips hier nog een aanstuurmodule voor Opel advertentie 818404259 19,95 kind kan de was doen en geen storingen .
ik zou buiten me mistlampen om gaan deze lekker laten voor wat het is en strips er naast plaatsen .
Bert
9 juli 2014 om 17:35 #18242041Ik zou het via opcom aanzetten of een HLS module aanschaffen.
Met de HLS module kan je nog een aantal leuke functie’s toevoegen9 juli 2014 om 18:49 #18242042Ikzelf heb XB Led Halo Rings geplaast in de mistlampunits.
Aangesloten via een wissel-relais (5polig) gaan aan bij contact op
gaan uit bij automatisch of schakelen naar verlichting.
Draden voor aansluiten:
– contact + = lichtstekker unit Links (bestuurderskant) zwarte draad
– geschakelde plusdraad standlicht (parkeerlicht) zwart/grijs draad
– masse/aarding = bij aan de masse-vijs, aan chassis Li (langs baterij) of Re (luchtfilter)Alle bedrading / relais / zekering / geïsoleerd afgeschermd en lopen over de voorste stootbalk.
Zeer veel plaats en makkelijk te bereiken na demonteren van de bovenste gril.
Heb alles vastgelegd op foto’s, helaas lukt het me niet direct deze bij te voegen als bijlage.
Wie meer uitleg wil over deze dagrijverlichting –> bericht.
Grts
lebragardMod is gedaan op een Opel Zafira B 2009 (elektrisch schema is voor Opel Zafira B Facelift)
Via Op-Com dagrijverlichting instellen = 5 mogelijkheden (geen mistlichtfunctie als DRL)
Geschakelde plusdraad standlicht/parkeerlicht aan de Re kant = grijs/rood draad15 juli 2014 om 16:08 #18242043@Famempeters wrote:
er staan schema,s op internet om door middel van een Relais wanneer je je licht aan zet je dag rijverlichting uit zet .
ik heb het op de A Zafira 2004 ingebouwd van die strips van 18mm die passen precies in de grille . koop je zo,n setje strips zit er een schema bij . anders een Hella relais kopen.10€
ik heb de geschakelde stroom draad van de aan steker als + gebruikt voor de dag rij verlichting ( deze accepteert ook andere randapparatuur zonder storing meldingen) en via het stadslicht draadje + schakeld het relais de dag rijverlichting uit .kijk even op de web site van http://www.car-and-tuning.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; Peter heeft deze strips voor heel weinig ze zijn goed ik meen 15€ de 2 zit een goed schema bij hij heeft ook voor deze een relais op z,n web site staan of mail hem en noem mijn naam Bert Hoofddorp dan weet hij wel welke je moet hebben .
ik heb in totaal 4 sets ingebouwd 2 x Opel Zafira 2x Opel Sintra . voor de Opel Sintra heb ik de sets gebruikt voor de beginner dus de simpele uit voering ze zijn top kijk op marktplaats advertentie 808939728 kosten 30 € en zijn compleet zit een 3e draad in/aan voor naar de plus + van je stadslicht . dan schakelt de dag rijverlichting uit bij inschakelen verlichting passen mooi naast de mistlampen tussen de grille in .ook hier zit een hand leiding bij .
Bert
Hoi Bert, heb je deze ook bij een opel zafira B geplaatst ?
En weet je toevallig nog wat de afmetingen hiervan zijn ?
Goede info trouwens !
En Bovensmilde ligt naast mijn woonplaats, denk dat ik ze dan wel even ga halen !15 juli 2014 om 16:09 #18242044@Famempeters wrote:
ik ben nog even verder wezen struinen maar bij GM Tuningparts die hebben een set die met kabels 1 op 1 uit te wisselen is met de mistlampen zonder gedoe bij de B Zafira kijk op marktplaats advertentie 824592564 deze set kost 79€.
ga je voor de Led strips hier nog een aanstuurmodule voor Opel advertentie 818404259 19,95 kind kan de was doen en geen storingen .
ik zou buiten me mistlampen om gaan deze lekker laten voor wat het is en strips er naast plaatsen .
Bert
Heb hen gemaild maar bij deze set heb je eigenlijk een andere set nodig voor het monteren van de lampen. Deze lampen van € 79 zijn bedoeld voor als je ze al een keer vervangen hebt
16 juli 2014 om 17:31 #18242045@lebragard wrote:
Ikzelf heb XB Led Halo Rings geplaast in de mistlampunits.
Aangesloten via een wissel-relais (5polig) gaan aan bij contact op
gaan uit bij automatisch of schakelen naar verlichting.
Draden voor aansluiten:
– contact + = lichtstekker unit Links (bestuurderskant) zwarte draad
– geschakelde plusdraad standlicht (parkeerlicht) zwart/grijs draad
– masse/aarding = bij aan de masse-vijs, aan chassis Li (langs baterij) of Re (luchtfilter)Alle bedrading / relais / zekering / geïsoleerd afgeschermd en lopen over de voorste stootbalk.
Zeer veel plaats en makkelijk te bereiken na demonteren van de bovenste gril.
Heb alles vastgelegd op foto’s, helaas lukt het me niet direct deze bij te voegen als bijlage.
Wie meer uitleg wil over deze dagrijverlichting –> bericht.
Grts
lebragardMod is gedaan op een Opel Zafira B 2009 (elektrisch schema is voor Opel Zafira B Facelift)
Via Op-Com dagrijverlichting instellen = 5 mogelijkheden (geen mistlichtfunctie als DRL)
Geschakelde plusdraad standlicht/parkeerlicht aan de Re kant = grijs/rood draadBedankt voor je foto’s !
Misschien iets om hier een HOW TO van te maken !
Denk wel dat dat je lukt !
Bij de Op-Com waar heb de instelling gedaan: bij Daytime Runninglights en dan bij allen op version 5 zetten ?16 juli 2014 om 21:54 #18242046Wie kan mijn foto’s plaatsen zodat de DRL plaatsing kan gezien worden en maakt de uitleg duidelijker, graag iemand ?
Je moet enkele draden hebben voor de aansluiting van de DRL.
– een contact plus ( DRL gaan aan bij contact en bij draaiende motor)
– de standlicht plus (Drl gaan uit bij aanzetten van andere verlichting)
– de masse ( deze vindt je gemakkelijk oa. chassis vijs-aarding achter de luchtfilter, ik heb deze gebruikt)
(een andere vindt je ook aan de zijkant aan de batterij)De contact plus en de standlicht plus vindt je aan de verlichting stekker aansluiting aan de bestuurderskant cfr.foto
ZWART is de contact plus
ZWART-GRIJS is de standlicht plus
De verlichting stekker aan de bestuurderskant kan je het gemakkelijks bereiken door de wielkastbescherming los te halen
en dan kan je zo bij deze stekker.
Hier kan je dan de draden aftakken, best solderen, en goed af isoleren.
De contact plus draad moet je voorzien van een (zweef)zekering. (Veiligheid boven alles)Ik heb alle leidingen gevoerd (zwart plastieken draadbuisje) en netjes verwerkt op de steunbalk (achter de bovenste autogrill.)
Hoe ik gewerkt heb :
1) wielkast bestuurderskant los gemaakt en de twee draden afgetakt, gesoldeerd en af geïsoleerd.2) voorbumper gedemonteerd ( zie How to ) om de mistlichtunits te kunnen demonteren, deze zitten vastgepind in/op de bumper.
3) de mistlichtunits openen = hoogte-regelaar-stangetje kan je gewoon losklikken alsook de mistlamp-spiegel is een kliksysteem.(foto)
4) de XB COB led rings, diameter 8mm.(foto)
5) leg de cob led rings op de mistlamp-spiegel, de cob ring steekt enkele mm. over de rand, merk op dat de perfecte aansluiting moeilijk is door
de twee aansluitdraden van de ring, een perfecte aansluiting krijgt men als we enkele mm. op deze plaats waar de twee draden zijn
weghaalt , ikzelf heb enkele mm. weggehaald dmv.een dremel. (niet te zien na installatie) (foto)6) de cob led rings, vastkleven aan de mistlamp-spiegel, ik gebruik doorzichtige silicone (geschikt op spiegels en glas) en dit aan de achterkant.
Je kan de cob led ring met enkele plankbandstrookjes fixeren en dan de silicone aanbrengen aan de achterkant. (foto)
(tip: doe dit eerst alvorens te beginnen met de andere bedrading, silicone kan harden)
(de draad van de cob led rings ongeveer 50 cm verlengen en voorzien van een waterdichte stekker aansluiting)7) relais plaatsen en alle aansluitingen doen. relais en leidingen kan je netjes wegwerken en fixeren op de steunbalk.(foto en kleurmarkering)
relais geschroefd aan de zijkant van de plastieken steun op de steunbalk (foto)
(ikzelf heb twee relais gebruikt één voor elke kant maar één relais is voldoende)8) gebruik een mannelijke en vrouwelijke waterdichte tweepolige stekker om de DRL aan te sluiten (ingeval de bumper eraf moet, kan je de DRL loskoppelen.)
dus 1 stekker voor de bedrading komende van de relais en 1 stekker komende van de DRL.9) testen, contact op – starten – licht aanzetten
10) alles monteren
Wat heb je nodig :
– een goed overzicht en geduld, niet gehaast werken.
– twee XB COB led angel eyes met led-driver, http://www.retrofitlab.com prijs 39,00€
( ook andere XB cob led halo rings zijn overal te vinden , zelfs de laatste nieuwe in een WITTE kleur dus zonder de phosfor laag, geel)
– 4 stuks twee polige waterdichte stekkers, twee aan elke kant 1 voor de DRL en 1 voor de aansluiting.
– zweefzekering, voorzien de contactplus draad
– 1 of twee vijfpolige wissel – relais.
– 1 dag werkTot zover
Meer info nodig—>mail en zo je wil bel ik je wel voor meer uitleg.17 juli 2014 om 12:15 #18242047ik ga even bezig om je foto’s te plaatsen.
17 juli 2014 om 12:19 #1824204817 juli 2014 om 15:04 #18242049:kewlpics
Opel-Mark, hartelijk dank om mijn foto’s op het forum te plaatsen.
Grts
Le Bragardps.Mod kan ook bij een Opel Astra H (2005 = ongeveer zelfde configuratie als een Zafira)
7 oktober 2019 om 10:52 #18369097twee foto s
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.