Dagrijverlichting Opel Zafira B

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Dagrijverlichting Opel Zafira B

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266871
    udo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 January 2007

      Hallo,

      Heb al een dag zitten lezen en zoeken op dit forum, maar nog niet echt een ‘handleiding’ kunnen vinden over het vervangen van de mistlampen naar dagrijverlichting.
      Ik weet dat GM-tuning deze verkoopt, maar is er een andere manier om dit te schakelen ?
      Ik neem aan dat er toch wel wat hobbyboppers zijn die dit hebben geprobeerd.

      Wat ik wil: een dagrijverlichting (liefst op de plek van de mistlamp of anders een strip) die zo geschakeld wordt als origineel, dus aan als het contact aan gaat en uit als je de volledige lampen aan doet.

      Wie o wie kan me hierbij helpen.

      Graag hoor ik !

      #18242038
      OpelJeff
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 April 2011

        dit kan je toch ook gewoon van philips kopen ?
        gaat ook aan als je contacht aan zet en uit als je hem weer uitschakeld.
        dit zijn gewoon van de balkjes.

        Als je al mistlampen hebt kun je deze gewoon vervangen.
        moet je ze wel alleen zelf aan en uit doen of veranderen in opcom.
        Maar ik weet niet of dat kan?

        #18242039
        Famempeters
          Lid sinds:
          8 March 2008

          er staan schema,s op internet om door middel van een Relais wanneer je je licht aan zet je dag rijverlichting uit zet .
          ik heb het op de A Zafira 2004 ingebouwd van die strips van 18mm die passen precies in de grille . koop je zo,n setje strips zit er een schema bij . anders een Hella relais kopen.10€
          ik heb de geschakelde stroom draad van de aan steker als + gebruikt voor de dag rij verlichting ( deze accepteert ook andere randapparatuur zonder storing meldingen) en via het stadslicht draadje + schakeld het relais de dag rijverlichting uit .

          kijk even op de web site van http://www.car-and-tuning.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; Peter heeft deze strips voor heel weinig ze zijn goed ik meen 15€ de 2 zit een goed schema bij hij heeft ook voor deze een relais op z,n web site staan of mail hem en noem mijn naam Bert Hoofddorp dan weet hij wel welke je moet hebben .

          ik heb in totaal 4 sets ingebouwd 2 x Opel Zafira 2x Opel Sintra . voor de Opel Sintra heb ik de sets gebruikt voor de beginner dus de simpele uit voering ze zijn top kijk op marktplaats advertentie 808939728 kosten 30 € en zijn compleet zit een 3e draad in/aan voor naar de plus + van je stadslicht . dan schakelt de dag rijverlichting uit bij inschakelen verlichting passen mooi naast de mistlampen tussen de grille in .ook hier zit een hand leiding bij .

          Bert

          #18242040
          Famempeters
            Lid sinds:
            8 March 2008

            ik ben nog even verder wezen struinen maar bij GM Tuningparts die hebben een set die met kabels 1 op 1 uit te wisselen is met de mistlampen zonder gedoe bij de B Zafira kijk op marktplaats advertentie 824592564 deze set kost 79€.

            ga je voor de Led strips hier nog een aanstuurmodule voor Opel advertentie 818404259 19,95 kind kan de was doen en geen storingen .

            ik zou buiten me mistlampen om gaan deze lekker laten voor wat het is en strips er naast plaatsen .

            Bert

            #18242041
            aussie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 January 2012

              Ik zou het via opcom aanzetten of een HLS module aanschaffen.
              Met de HLS module kan je nog een aantal leuke functie’s toevoegen

              #18242042
              lebragard
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 October 2013

                Ikzelf heb XB Led Halo Rings geplaast in de mistlampunits.
                Aangesloten via een wissel-relais (5polig) gaan aan bij contact op
                gaan uit bij automatisch of schakelen naar verlichting.
                Draden voor aansluiten:
                – contact + = lichtstekker unit Links (bestuurderskant) zwarte draad
                – geschakelde plusdraad standlicht (parkeerlicht) zwart/grijs draad
                – masse/aarding = bij aan de masse-vijs, aan chassis Li (langs baterij) of Re (luchtfilter)

                Alle bedrading / relais / zekering / geïsoleerd afgeschermd en lopen over de voorste stootbalk.
                Zeer veel plaats en makkelijk te bereiken na demonteren van de bovenste gril.
                Heb alles vastgelegd op foto’s, helaas lukt het me niet direct deze bij te voegen als bijlage.
                Wie meer uitleg wil over deze dagrijverlichting –> bericht.
                Grts
                lebragard

                Mod is gedaan op een Opel Zafira B 2009 (elektrisch schema is voor Opel Zafira B Facelift)
                Via Op-Com dagrijverlichting instellen = 5 mogelijkheden (geen mistlichtfunctie als DRL)
                Geschakelde plusdraad standlicht/parkeerlicht aan de Re kant = grijs/rood draad

                #18242043
                udo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 January 2007

                  @Famempeters wrote:

                  er staan schema,s op internet om door middel van een Relais wanneer je je licht aan zet je dag rijverlichting uit zet .
                  ik heb het op de A Zafira 2004 ingebouwd van die strips van 18mm die passen precies in de grille . koop je zo,n setje strips zit er een schema bij . anders een Hella relais kopen.10€
                  ik heb de geschakelde stroom draad van de aan steker als + gebruikt voor de dag rij verlichting ( deze accepteert ook andere randapparatuur zonder storing meldingen) en via het stadslicht draadje + schakeld het relais de dag rijverlichting uit .

                  kijk even op de web site van http://www.car-and-tuning.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; Peter heeft deze strips voor heel weinig ze zijn goed ik meen 15€ de 2 zit een goed schema bij hij heeft ook voor deze een relais op z,n web site staan of mail hem en noem mijn naam Bert Hoofddorp dan weet hij wel welke je moet hebben .

                  ik heb in totaal 4 sets ingebouwd 2 x Opel Zafira 2x Opel Sintra . voor de Opel Sintra heb ik de sets gebruikt voor de beginner dus de simpele uit voering ze zijn top kijk op marktplaats advertentie 808939728 kosten 30 € en zijn compleet zit een 3e draad in/aan voor naar de plus + van je stadslicht . dan schakelt de dag rijverlichting uit bij inschakelen verlichting passen mooi naast de mistlampen tussen de grille in .ook hier zit een hand leiding bij .

                  Bert

                  Hoi Bert, heb je deze ook bij een opel zafira B geplaatst ?
                  En weet je toevallig nog wat de afmetingen hiervan zijn ?
                  Goede info trouwens !
                  En Bovensmilde ligt naast mijn woonplaats, denk dat ik ze dan wel even ga halen !

                  #18242044
                  udo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 January 2007

                    @Famempeters wrote:

                    ik ben nog even verder wezen struinen maar bij GM Tuningparts die hebben een set die met kabels 1 op 1 uit te wisselen is met de mistlampen zonder gedoe bij de B Zafira kijk op marktplaats advertentie 824592564 deze set kost 79€.

                    ga je voor de Led strips hier nog een aanstuurmodule voor Opel advertentie 818404259 19,95 kind kan de was doen en geen storingen .

                    ik zou buiten me mistlampen om gaan deze lekker laten voor wat het is en strips er naast plaatsen .

                    Bert

                    Heb hen gemaild maar bij deze set heb je eigenlijk een andere set nodig voor het monteren van de lampen. Deze lampen van € 79 zijn bedoeld voor als je ze al een keer vervangen hebt

                    #18242045
                    udo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 January 2007

                      @lebragard wrote:

                      Ikzelf heb XB Led Halo Rings geplaast in de mistlampunits.
                      Aangesloten via een wissel-relais (5polig) gaan aan bij contact op
                      gaan uit bij automatisch of schakelen naar verlichting.
                      Draden voor aansluiten:
                      – contact + = lichtstekker unit Links (bestuurderskant) zwarte draad
                      – geschakelde plusdraad standlicht (parkeerlicht) zwart/grijs draad
                      – masse/aarding = bij aan de masse-vijs, aan chassis Li (langs baterij) of Re (luchtfilter)

                      Alle bedrading / relais / zekering / geïsoleerd afgeschermd en lopen over de voorste stootbalk.
                      Zeer veel plaats en makkelijk te bereiken na demonteren van de bovenste gril.
                      Heb alles vastgelegd op foto’s, helaas lukt het me niet direct deze bij te voegen als bijlage.
                      Wie meer uitleg wil over deze dagrijverlichting –> bericht.
                      Grts
                      lebragard

                      Mod is gedaan op een Opel Zafira B 2009 (elektrisch schema is voor Opel Zafira B Facelift)
                      Via Op-Com dagrijverlichting instellen = 5 mogelijkheden (geen mistlichtfunctie als DRL)
                      Geschakelde plusdraad standlicht/parkeerlicht aan de Re kant = grijs/rood draad

                      Bedankt voor je foto’s !
                      Misschien iets om hier een HOW TO van te maken !
                      Denk wel dat dat je lukt !
                      Bij de Op-Com waar heb de instelling gedaan: bij Daytime Runninglights en dan bij allen op version 5 zetten ?

                      #18242046
                      lebragard
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 October 2013

                        Wie kan mijn foto’s plaatsen zodat de DRL plaatsing kan gezien worden en maakt de uitleg duidelijker, graag iemand ?

                        Je moet enkele draden hebben voor de aansluiting van de DRL.
                        – een contact plus ( DRL gaan aan bij contact en bij draaiende motor)
                        – de standlicht plus (Drl gaan uit bij aanzetten van andere verlichting)
                        – de masse ( deze vindt je gemakkelijk oa. chassis vijs-aarding achter de luchtfilter, ik heb deze gebruikt)
                        (een andere vindt je ook aan de zijkant aan de batterij)

                        De contact plus en de standlicht plus vindt je aan de verlichting stekker aansluiting aan de bestuurderskant cfr.foto
                        ZWART is de contact plus
                        ZWART-GRIJS is de standlicht plus
                        De verlichting stekker aan de bestuurderskant kan je het gemakkelijks bereiken door de wielkastbescherming los te halen
                        en dan kan je zo bij deze stekker.
                        Hier kan je dan de draden aftakken, best solderen, en goed af isoleren.
                        De contact plus draad moet je voorzien van een (zweef)zekering. (Veiligheid boven alles)

                        Ik heb alle leidingen gevoerd (zwart plastieken draadbuisje) en netjes verwerkt op de steunbalk (achter de bovenste autogrill.)

                        Hoe ik gewerkt heb :
                        1) wielkast bestuurderskant los gemaakt en de twee draden afgetakt, gesoldeerd en af geïsoleerd.

                        2) voorbumper gedemonteerd ( zie How to ) om de mistlichtunits te kunnen demonteren, deze zitten vastgepind in/op de bumper.

                        3) de mistlichtunits openen = hoogte-regelaar-stangetje kan je gewoon losklikken alsook de mistlamp-spiegel is een kliksysteem.(foto)

                        4) de XB COB led rings, diameter 8mm.(foto)

                        5) leg de cob led rings op de mistlamp-spiegel, de cob ring steekt enkele mm. over de rand, merk op dat de perfecte aansluiting moeilijk is door
                        de twee aansluitdraden van de ring, een perfecte aansluiting krijgt men als we enkele mm. op deze plaats waar de twee draden zijn
                        weghaalt , ikzelf heb enkele mm. weggehaald dmv.een dremel. (niet te zien na installatie) (foto)

                        6) de cob led rings, vastkleven aan de mistlamp-spiegel, ik gebruik doorzichtige silicone (geschikt op spiegels en glas) en dit aan de achterkant.
                        Je kan de cob led ring met enkele plankbandstrookjes fixeren en dan de silicone aanbrengen aan de achterkant. (foto)
                        (tip: doe dit eerst alvorens te beginnen met de andere bedrading, silicone kan harden)
                        (de draad van de cob led rings ongeveer 50 cm verlengen en voorzien van een waterdichte stekker aansluiting)

                        7) relais plaatsen en alle aansluitingen doen. relais en leidingen kan je netjes wegwerken en fixeren op de steunbalk.(foto en kleurmarkering)
                        relais geschroefd aan de zijkant van de plastieken steun op de steunbalk (foto)
                        (ikzelf heb twee relais gebruikt één voor elke kant maar één relais is voldoende)

                        8) gebruik een mannelijke en vrouwelijke waterdichte tweepolige stekker om de DRL aan te sluiten (ingeval de bumper eraf moet, kan je de DRL loskoppelen.)
                        dus 1 stekker voor de bedrading komende van de relais en 1 stekker komende van de DRL.

                        9) testen, contact op – starten – licht aanzetten

                        10) alles monteren

                        Wat heb je nodig :
                        – een goed overzicht en geduld, niet gehaast werken.
                        – twee XB COB led angel eyes met led-driver, http://www.retrofitlab.com prijs 39,00€
                        ( ook andere XB cob led halo rings zijn overal te vinden , zelfs de laatste nieuwe in een WITTE kleur dus zonder de phosfor laag, geel)
                        – 4 stuks twee polige waterdichte stekkers, twee aan elke kant 1 voor de DRL en 1 voor de aansluiting.
                        – zweefzekering, voorzien de contactplus draad
                        – 1 of twee vijfpolige wissel – relais.
                        – 1 dag werk

                        Tot zover
                        Meer info nodig—>mail en zo je wil bel ik je wel voor meer uitleg.

                        #18242047
                        opel-mark
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 March 2011

                          ik ga even bezig om je foto’s te plaatsen.

                          Mark
                          http://www.AstraTuningClub.nl

                          #18242048
                          opel-mark
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 March 2011

                            1
                            2
                            3
                            4
                            5

                            6
                            7
                            8
                            9
                            10

                            11
                            12
                            13
                            14
                            15

                            16
                            17
                            18
                            19

                            http://www.AstraTuningClub.nl

                            #18242049
                            lebragard
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 October 2013

                              :kewlpics
                              Opel-Mark, hartelijk dank om mijn foto’s op het forum te plaatsen.
                              Grts
                              Le Bragard

                              ps.Mod kan ook bij een Opel Astra H (2005 = ongeveer zelfde configuratie als een Zafira)

                              #18369097
                              lebragard
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 October 2013

                                twee foto s

                                IMGP2839opel zafira

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.