Cruise control Vivaro 2012 werkt niet

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Cruise control Vivaro 2012 werkt niet

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18552308
    Dirk1234
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 May 2024

      Hoi allemaal,

      Ik ben nieuw op dit forum en heb een probleem met de cruise control van onze Opel Vivaro uit 2012. Misschien kan iemand op dit forum mij op de juiste route helpen.

      We hebben de bus ongeveer een jaar geleden gekocht. Toen deed de cruise control het nog. Na een paar maanden werkt de cruise control af en toe niet meer en dit is geleidelijk steeds erger geworden. Inmiddels zijn we op het punt dat het vrijwel niet meer werkt. Héél  af en toe doet hij het nog (1 op 100 keer), maar zodra je de motor uitzet en herstart houdt het weer op. Ondertussen is het gaspedaal en de remschakelaar vervangen in de hoop dat het probleem daar zat, maar dat heeft helaas niet gewerkt.

      Mijn vraag nu is:

      1. Heeft iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten? Zou het misschien de koppelingsschakelaar nog kunnen zijn?

      2. Heeft het zin om een OBD scanner aan te schaffen? Kan ik daar iets meer uitlezen wat betreft de cruise control?

      3. Weet iemand of er een elektrische schema is van de cruise control? Dat helpt wellicht bij het uitsluiten van oorzaken.

      4. Heeft iemand nog andere goede ideeën?

       

      Ik ben benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft. Als meer informatie nodig is, dan hoor ik het graag!

      Groeten Dirk

      #18552343
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Koppeling schakelaar kan zeker een oorzaak zijn.

        Kan ook zijn dat je wikkelveer ( in je stuurkolom) defect is waardoor hij het signaal van je knoppen op je stuur niet krijgt.

        Met een goede uitleeskast kan je zien of ie de input signalen van alle knoppen en schakelaars ziet.

        Dat werkt niet met een goedkope OBD scanner.

        #18552928
        Dirk1234
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 May 2024

          Bedankt voor je reactie! Inmiddels doet de cruise control het spontaan weer en ik vermoed dat het probleem bij de koppelingschakelaar zat. Daar zat een veer los en sindsdien doet de cc het weer. De veer is weer goed teruggezet en de cc doet het nog steeds. Mocht hij ooit weer stoppen te werken, zal ik dan hier als eerst gaan kijken.

          Wat betreft het uitlezen van de knoppen. Wat zou daar een goede uitleenkast voor zijn?

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.