Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Cruise control in Corsa B met X12XE Nu met foto’s!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 september 2012 om 18:55 #18038784
welke pin is dat willem?
23 september 2012 om 21:24 #18038785er is maar 1 lege pin op de Cruise Stekker, en die is het, dus degene die niet gebruikt word.. en dus geen draadje in zit..
welke pin kan ik niet eens meer zien bij mij haha… (Vol zo’n V6 ruimte)
Willem
24 september 2012 om 18:38 #18038786@wim-v6 wrote:
Er is nog een pin vrij op de stekker van de Cruise, maak daar een pinnetje in met draad, en leg het draadje aan een van de lampjes niet gebruikt worden en je hebt ook nog eens een Cruise control lampje
Willem
Bedankt voor de tip Willem! Ik heb nog wel in de planning om dat op termijn werkend te maken. Ik wist alleen nog niet precies waar ik het signaal weg moest halen, maar dat is dus nu ook duidelijk :thumb
10 november 2012 om 18:05 #180387873 januari 2013 om 14:39 #18038788Topic even omhoog geschopt. Cruise control werkt nog steeds perfect, erg blij mee! :thumb
Alleen ik wil het onder de motorkap nog even wat strakker hebben. De cruise control kabel aan het gasklephuis moet nog even wat (origineler) beter worden opgelost i.p.v. tirerips.
Zo is het nu.Ik wil het beugeltje waar de gaskabel aan vast zit verbouwen tot dit:
Zo kan de cruise control kabel er ook mooi bij. Alleen nu staat me er iets van bij, dat er een type opel motor is geweest waarbij het gaslklephuis al zo’n beugel had(dus gaskabel en cc kabel op een beugel). Ben vandaag 5 sloperijen afgeweest, alle opels even onder de motorkap bekeken, maar er was geen eentje bij die zo’n beugel heeft. Wie weet op welk type ik dit kan vinden?
3 januari 2013 om 20:53 #18038789Even naar een vectra of een omega zoeken met cc. Corsa’s hebben niet zon beugel.
6 januari 2013 om 21:22 #18038790joop1970, weet je toevallig ook welk type motor? Ik meende dat ze op de V6 zaten, maar daar heb ik afgelopen week een paar van bekeken, maar daar zat het niet op :hmmz. Dat beugeltje was net anders.
10 januari 2013 om 18:54 #18038791Pfoe, geen idee 123. Heb wel is zoiets gezien op de sloop maar of die plug and play waren… Word sowieso een beetje doe het zelfven denk ik.
10 januari 2013 om 20:29 #18038792Oke ja ik heb ze dus ook wel gezien op de sloop, maar toen zocht ik er nog niet om. Het doe het zelfven komt wel goed, dat is het hele cruise control gebeuren al ;).
20 maart 2013 om 11:27 #18038793Met interesse volg ik de discussie, om uiteindelijk zelf een poging te wagen de unit in te bouwen.
Ik ben in het bezit van een Corsa B X12XE uit 1999 en ben op de sloop een losse CC unit van een Omega tegen gekomen.
Origineel is de Corsa niet uitgevoerd met CC.Kan één van jullie me vertellen hoe het snelheidssignaal aangesloten moet worden? Is dit een kwestie van een aftakking (kroonsteentje o.i.d) van de kabel (naar tellerhuis) naar positie K op de CC unit?
Bedankt alvast voor je antwoord!20 maart 2013 om 11:52 #18038794Geen kroonsteentjes gebruiken! Geeft storingen, beste is om te solderen. Het snelheids signaal is te vinden onder je TID display, kabel kaal maken en de cc kabel daar op solderen, aftakken inderdaad.
Als je abs hebt is het ook in de motorruimte te vinden.
20 maart 2013 om 12:34 #18038795AnoniemLid sinds:
1 January 1970@wim-v6 wrote:
er is maar 1 lege pin op de Cruise Stekker, en die is het, dus degene die niet gebruikt word.. en dus geen draadje in zit..
welke pin kan ik niet eens meer zien bij mij haha… (Vol zo’n V6 ruimte)
Willem
Is dat ook met een apart lampje te regelen ? Bijvoorbeeld met een (12 volt ?) ledje wat je aan de ene kant aansluit op de CC-unit en de andere kant op de massa ? Ik heb niet zoveel zin om m’n halve dashboard / tellerkast te slopen voor een lampje maar als ik ergens simpel een ledje weg kan werken is dat wel een idee :p
20 maart 2013 om 12:37 #18038796Halve dashboard slopen is ook wat overdreven. Alleen tellerhuis eruit en daar een ongebruikt lampje pakken.
20 maart 2013 om 12:42 #18038797AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hmm :p Hoeveel ongebruikte lampjes zitten daar ? En wat voor symbooltjes zitten daarbij ? Of kun je die gewoon zelf invullen met een overheadsheet en een printer ? :angel
20 maart 2013 om 13:29 #18038798Dat laatste zou ik niet weten, als je een beetje handig bent is alles mogelijk.
Kijk dit topic even door:
viewtopic.php?f=8&t=89911Staat ergens een foto van het tellerhuis met alle lampjes aan (bij willem gaat altijd de hele kerstboom aan :jerry ) Kun je kiezen.
22 maart 2013 om 19:14 #18038799@ Carpento:
je zal + aan het lampje moeten maken, de CC motor geeft eenb geschakelde –
Lampjes welke mogenlijk over zijn:
– Automaat
– ABS
– EPS (niet zijnde een 1.0 12V of 1.2 16V met stuurbekrachtiging).
– lampje Gordel niet omBij de niet toerenteller tellerbakken van na de facelift heb je ook een heel groen vlakje zonder tekentje erin, over, alleen werkt deze andersom, deze moet je voeden met + ipv –
met het maken van mijn testopstelling cruise control lampje in mijn Combo-B (corsa-B) was ik met draadje leggen, naar binnen trekken en aansluitng incl teller eruit en erin nog geen 30 minuten bezig.
Willem
22 maart 2013 om 19:27 #18038800lampje automaat is de meest mooie oplossing
24 maart 2013 om 15:23 #18038801AnoniemLid sinds:
1 January 1970@robert_corsa wrote:
lampje automaat is de meest mooie oplossing
Die gaan we dan maar gebruiken tzt. Zeker op de langere ritten naar schoonfamilie enzo is cruise control toch wel lekker denk ik :) Binnenkort de onderdelen maar eens bij elkaar gaan dokteren :D
24 maart 2013 om 18:00 #18038802Lampje uit een andere teller, in een niet gebruikt vakje prutsen
dat is het mooist.
Velen jonge auto’s hebben zo’n lampje er wel op zitten.
Willem
24 maart 2013 om 18:03 #18038803Ik ben waarschijnlijk van plan om het logo van de ABS(heb geen ABS) te vervangen voor een Cruise control logo afkomstig van een andere Opel. Dat wordt dus wat knip/plakwerk, maar dan lijkt het origineel ;)
24 maart 2013 om 18:11 #18038804Volgens mij is de Vectra-B2 teller de makkelijkste keuze.
Ook de strip waar het cruise lampje op zit is lang gevoeg en breed genoef voor dat vakje.
Ik had op het ABS lamp plaats een lampje van de Catalystor geplaats uit een B1 teller, en deze op het MM lampje aangesloten, gewoon voor de Fun.
foto met ALLES aan wat er aan lampjes op de Toerenteller teller zit (hier nog met ABS lampje):
Willem
30 maart 2013 om 18:55 #18038805Vandaag de inbouw van de CC unit voltooid.
Wat specs:Auto:
CORSA-B; X1.2XECC-unit afkomstig uit:
Vectra, 1.8 uit 1996.De inbouw is geheel volgens de HOW-TO van Tamiya, met uitzondering van de bevestiging van de ‘lier’ aan de gashendel.
Dit heb ik namelijk met behulp van een remkabel van een fiets gedaan.
Eerst boorde ik een gat aan het eind van de slag van de gashendel, vlakbij de bevestiging van de kabel van het gaspedaal.
Hier stak ik de remkabel doorheen, waarna ik zowel de remkabel als de ‘lier’ afknipte en middels een kale kroonsteen met elkaar verbond.
Dit heeft als voordeel dat er wat te verstellen valt.Vervolgens gooide de koppelingsschakelaar roet in het eten. Beter gezegd: het gebrek aan een koppelingsschakelaar. Anders dan de remschakelaar is de koppelingsschakelaar een breekcontact en dient er permanent 12V op te staan.
Hier ben ik na een tijdje meten achterkomen, waarna het euvel snel uit de weg was geholpen.Bedankt voor jullie tips!
Hieronder wat foto’s.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.