Cruise control in Corsa B met X12XE Nu met foto’s!

Forumindex Forums Modellen Corsa Cruise control in Corsa B met X12XE Nu met foto’s!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 47)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249746
    tamiya
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 October 2011

      Zie updates onderaan!

      Ben al een tijdje me aan het inlezen over het inbouwen van cruise control in mijn Corsa B, voorzien van een X12XE motor. Heb inmiddels met behulp van de zoekfunctie al de nodige informatie gevonden. Alleen er zijn mij een aantal dingen nog niet helemaal duidelijk.
      Wat ik begrepen heb, zijn de volgende onderdelen nodig voor een goede werking:

      -Cruise control module, afkomstig uit een Omega/Vectra(maar geen v6 uitvoering, want deze kabel is te lang?)

      – Cruise control hendel, afkomstig uit Omega/Vectra

      -Ik lees over rem en koppelingsschakelaar, remschakelaar is reeds aanwezig in auto. Sommige forumleden hebben dan weer geen koppelingsschakelaar geplaatst, is dit echt een must of is er zonder ook prima mee te rijden?

      Met volgende schema zou het moeten lukken:

      Het monteren van de CC module is wel voldoende ruimte voor(ik heb geen ABS), maar ik begrijp niet helemaal hoe ik de kabel van de CC module aan mijn gaskabel moet bevestigen. De voorbeelden die ik heb kunnen vinden, zijn andere motortypes, en voorzien van een andere gaskabelbevestiging.

      Zo ziet mijn gaskabelbevestiging eruit bij het gasklephuis:

      Hoe kan ik dit het beste op lossen?

      Update september

      Ik zal er binnenkort een How-to van maken, maar i.v.m. drukte laat ik het hier eerst even bij:

      Zoals beloofd de foto’s van hoe ik de cruise control in mijn Corsa heb gebouwd. Het heeft me veel tijd gekost om alle benodigde onderdelen bij elkaar te krijgen en om vervolgens alles in de auto te bouwen. Gelukkig heeft dit forum me enorm geholpen, er waren gelukkig meer mensen die al een CC in hun Corsa/Combo hadden gebouwd. Alleen niet i.c.m. een X12XE motor, dit heb ik dus zelf uitgevogeld.


      Mijn Corsa ziet er dus op het eerste gezicht vrij origineel uit, alleen de hendel aan het stuur verraad dat er CC is ingebouwd king:. De hendel is in goed gezelschap, de ruitenwisserhendel met regelbare interval had ik al gemonteerd, dus nu twee dikke hendels ;)


      Als je de motorkap open doet, heb je dus dit aanzicht. Wat opvalt is de beugel rechts in de motorruimte, waar ik de cc unit aan heb gemonteerd. Dit is de originele beugel, waar die ook in de Vectra(waar de module uit komt) mee bevestigt zat. Ik heb de beugel alleen aangepast. Ik heb de cc-unit met opzet in deze hoek geplaatst in de auto, omdat de cc-kabel anders een te krappe bocht zou maken. Gelukkig(in dit geval) heb ik geen ABS, dus ik had wat speelruimte.


      Zoals je kunt zien is de beugel via 2 bouten bevestigt aan de carrosserie. De rechter bout op de foto, loopt door in het schroefdraad van de cc-unit.

      Ik liep dus tegen het probleem aan, dat ik de cc-kabel aan de gaskabel moest bevestigen. Origineel zit er aan het uiteinde van de cc-kabel een plastic oogje, wat bij een gasklephuis van een 1.6, 1.8, 2.0 motorblok etc achter de gashevel bevestigt kan worden. Helaas gaat dit niet op bij een X12XE(X10XE precies hetzelfde) motor. Bevestiging d.m.v. een klem aan de gaskabel, vond ik niet zo’n geslaagd idee. Het was mijn bedoeling, om eventueel achteraf de cc-unit zonder beschadigingen weer te kunnen uitbouwen.

      Na wat ideetjes, kwam ik hier op uit:

      Ik heb eerst een gaatje geboord door de gashevel heen(recht boren zodat je aan de andere kant gelijk uit komt). Ik heb dit met een 3 mm boortje gedaan.


      Vervolgens heb ik van de cc-kabel het plastic oogje aan het uiteinde afgezaagd, en daarna de onderkant van het overgebleven deel rond geveild(dit heb ik gedaan omdat anders als je gashevel verder open hebt staan de boel zou blokkeren). Daarna heb ik de de cc-kabel aan de gashevel bevestigt d.m.v. een splitpen.


      Hier kun je goed te kabelboom zien, en waar ik deze heen heb laten lopen.


      Ik heb een bestaande doorvoergat gebruikt om de kabelboom naar binnen in de auto te krijgen. Dit doorvoergat lopen standaard alle kabels voor je verlichting/airco etc doorheen. In de auto komt deze kabels links boven je pedalen uit(ter hoogte van de onderkant van je dashboard). Ik heb het doorvoerrubber aangepast(opgerekt) en een voor een de kabels er door heen geleid d.m.v. het uiteinde van elke kabel aan een satéprikker te plakken. Dit werkte perfect.

      Van het soldeerwerk in de auto heb ik verder geen foto’s, maar dit is gelijk aan de andere Cruisecontrol-inbouw-projecten. Ik heb dit uitsluitend gemaakt om uit te leggen hoe ik bij mijn Corsa met een X12XE motor een originele opel cruise control heb ingebouwd. Ik hoop dat andere mensen met een soortgelijk motortype(of X10XE), en die ook een cruise control wens hebben, zo van nuttige informatie kan voorzien ;)

      #18038760
      Oenatje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        hey, bovenste foto is van de mijne

        cc unit: vectra v6 is te lang. omega v6: te kort

        van een omega 2 liter. dan heeft ie een mooie lengte. als je het zelf demonteerd op de sloop van omega pakken. daar kun je nog redelijk bij. koppelingsschakelaar kun je een remschakelaar voor pakken, als je dat niet wil dan de draad aan de 12 volt hangen.

        #18038761
        tamiya
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 October 2011

          Heb inmiddels een cruise control hendel gevonden op de sloop. Helaas is het niet gelukt om een module te vinden, was wel eentje van een v6, maar deze is helaas dus te kort.

          Koppelingsschakelaar laat ik achterwegen. Nu las ik op een duits opel forum dat ze een 4 polige remschakelaar hebben gebruikt i.p.v. een 2 polige(wat gebruikelijk is in een Corsa B). Is dat juist?

          Bevestiging aan gaskabel ben ik nog niet over uit hoe ik dit het beste kan doen. Bij de andere type motors, zit de gaskabel heel anders bevestigt aan het gasklephuis. Wie zou hier een oplossing voor hebben?

          #18038762
          Klopper
            Lid sinds:
            19 September 2010

            Even een eigen beugeltje fabrieken waar je ‘m in kan klikken.
            Koppelingsschakelaar heb ik zelf ook achterwege gelaten, is prima te doen tijdens het rijden :)
            Remlicht-schakelaar moet je eventjes uitzoeken… Kijken op welk van de 2 draden er 0V staat (als de auto op contact / aan staat). Aan deze draad moet je dan ’t draadje van de remschakelaar (G) vastzetten.

            Wat betreft jou plan voor die RAW-hendel, daar kan een probleem zitten, want ik denk niet dat de aansluiting op de stuurkolom hetzelfde is tussen een Corsa B en een Vec/Omega. Maaaar, kan het mis hebben natuurlijk :)

            #18038763
            joop1970
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 September 2010

              De hendels zijn allemaal uitwisselbaar, soms zit er een uitstulping op en moet je even creatief doen maar alles past voor de rest.

              Ik heb zelf de 4 polige versie gebruik, heb de 2 polige hendel ook liggen maar geen idee of die dezelfde functie heeft. Mn cc kabel heb ik gewoon met een soort slangenklem aan de gaskabel vastgemaakt.

              #18038764
              tamiya
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 October 2011

                joop1970, heb je toevallig een foto van de gebruikte slangenklem en hoe je dit bevestigt hebt aan je gaskabel? Waar heb jij je CC module uit gehaald?(een 2 liter omega?) Heb al foto’s van jou inbouw gevonden, maar kan niet goed zien wat voor constructie je hebt gebruikt bij de gaskabel ;)

                Klopper, de hendel is zo uitwisselbaar, zit op dezelfde manier bevestigt bij de stuurkolom ;) Heb de hendel uit een Astra G gehaald, Vectra B en Omega B hebben hetzelfde systeem.

                De 2 polige remschakelaar, die reeds al gemonteerd is,zou dus wel kunnen worden gebruikt.

                En als ik het goed begrijp, hoef ik op de CC module aansluiting H(=diagnose) en J(=ecu) niet te gebruiken?

                #18038765
                Oenatje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  die hendel is het er 1 met 2 of 4 draden?

                  is allemaal wel uitwisselbaar maar er zijn veel soorten

                  2 draden electronische gas
                  4 draden mechanische gas

                  en dan zijn er nog die niet alle koperen klemmen hebben waar de stekker op komt

                  #18038766
                  joop1970
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 September 2010

                    @Oenatje:
                    Daar is dus die 2 draads versie voor, weet ik dat ook weer, bedankt!


                    @tamiya

                    Het klemmetje wat ik gebruikt heb is hetzelfde klemmetje wat aan de bovenkant van de radiateur in je corsa zit ;). Radiateur kun je gewoon met een boutje, moertje vastzetten. Beetje beun maar het werk goed, anders moest ik weer een ander gasklephuis kopen.

                    De unit heb ik opgehangen in het al bestaande gaatje, kabel is van een 2 liter maar is net aan, maat van mij heeft er 1 van een v6, zijn een stuk langer en kun je de unit echt overal kwijt.

                    De kabel kun je overigens van de unit afdraaien, mooiste is de unit uit een 2 liter halen en de kabel uit een v6. Unit van een v6 op de sloop eruit knutselen is een dagtaak, die van een 2 liter kan je iets beter bij. Zoals je kunt zien heb ik de min kabel gelijk op een boutje geschroefd. (zit nu allemaal wat netter, was een testopstelling). H en J hoef je inderdaad niks mee te doen. Snelheidssignaal haal je onder je TID vandaan.

                    #18038767
                    Oenatje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      let wel

                      vectra v6 is de kabel erg lang

                      omega v6 is de kabel erg kort

                      auto’s met cc en electronische gas hebben geen aparte cc unit

                      #18038768
                      tamiya
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 October 2011

                        Oenatje, heb er even een remschakelaar bij gepakt afkomstig uit een Corsa B. Deze heeft 3 draden. Een geel/zwarte draad(welke je dus een draad tussen moet zetten voor signaal CC unit als ik het goed begrijp) en twee zwarte draden(voor de remlichten? Dan zou ik tussen beide draden een draad tussen moeten zetten voor remlichtsignaal voor juiste werking CC?)

                        joop1970, bedankt voor je info! Dat klemmetje ga ik proberen, eens op de sloop van een corsa afhalen. Die cruisecontrol unit, v6 kabel van een vectra(omega v6 is te kort) dus het beste pakken en module uit 2 liter(kan ik altijd kabel van 2 liter nog gebruiken). Zulke informatie heb ik wat aan :thumb

                        #18038769
                        Oenatje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          ik bedoelde het aantal draden die uit je cc hendel komen
                          kijk ook ff naar het aantal koperen klemmetjes op je hendel. die moeten allemaal aanwezig zijn

                          zwart is geschakelde plus
                          geel/zwart is het remsignaal

                          #18038770
                          tamiya
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            23 October 2011

                            Ik tel 10 koperen klemmetjes op de hendel(waar de stekker voor ruitenwisser op komt) en een losse stekker voorzien van 4 draden( groen, blauw, rood en grijs).

                            #18038771
                            Oenatje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              oke, die hendel is 100% de goede

                              #18038772
                              tamiya
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                23 October 2011

                                Kan lastig aan een cruise control unit komen afkomstig van een 2.0 liter motor. Maar ik geef de moed niet op! ;) Nu kwam ik dit tegen, past dit ook van een 1.8 liter? Is dit trouwens wel de dezelfde unit?

                                http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s-anzeige/tempomat-opel-vectra-1,8-l-baujahr-1996/71410432

                                #18038773
                                robert_corsa
                                  Lid sinds:
                                  16 May 2009

                                  rijd eens naar de ooyevaar in blokker.
                                  grote kans dat die er 1 heeft

                                  #18038774
                                  Oenatje
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    @tamiya wrote:

                                    Kan lastig aan een cruise control unit komen afkomstig van een 2.0 liter motor. Maar ik geef de moed niet op! ;) Nu kwam ik dit tegen, past dit ook van een 1.8 liter? Is dit trouwens wel de dezelfde unit?

                                    http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s-anzeige/tempomat-opel-vectra-1,8-l-baujahr-1996/71410432

                                    die kan er op. 40 euro is een nette prijs

                                    #18038775
                                    tamiya
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 October 2011

                                      Het heeft even geduurd, maar ik heb niet stil gezeten! :thumb

                                      Heb inmiddels een cruise control unit binnen! Is de unit uit de ebay advertentie die hier boven staat ;). De stekker voor in de CC unit heb ik van de sloop gehaald(van een cc unit uit een omega V6). De kabelboom is inmiddels klaar, kabels zijn allemaal gelabeld.

                                      Heb vandaag een beugel gemaakt voor de CC unit, deze komt straks rechts in de motorruimte te hangen. Binnenkort een Corsa C(met cruise control) met een 1.0 motor bekijken, om te zien op welke manier hier de CC kabel aan het gasklephuis is bevestigt. Wil het graag een beetje origineel oplossen.

                                      #18038776
                                      Oenatje
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        mooi man, succes met inbouwen

                                        #18038777
                                        tamiya
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 October 2011

                                          Vandaag heb ik gekeken bij die Corsa C, wat blijkt nou, die heeft een elektronisch gaspedaal :evil:. Is eentje van de eerste Corsa C’s, dacht dat deze nog een mechanisch gaspedaal hadden.

                                          Dus ik moet even wat anders bedenken, om de kabel van de CC aan de gaskabel te bevestigen.

                                          Wordt vervolgd….

                                          #18038778
                                          tamiya
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            23 October 2011

                                            UPDATE Vandaag de hele dag met Corsa bezig geweest, met als resultaat:

                                            Cruise control :afro, meteen even 270 km getest, werkt perfect!

                                            Foto’s e.d. volgen binnenkort!

                                            #18038779
                                            Oenatje
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              mooi dat het werkt.

                                              #18038780
                                              tamiya
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                23 October 2011

                                                Update! Zie beginpost. Ik zal er binnenkort een How-to van maken(als er belangstelling voor is), maar i.v.m. drukte laat ik het hier eerst even bij.

                                                #18038781
                                                robert_corsa
                                                  Lid sinds:
                                                  16 May 2009

                                                  die how to zou top zijn, ik wil er wel voor gaan:D

                                                  #18038782
                                                  joop1970
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 September 2010

                                                    Haha, netjes opgelost met die beugel. Gaskabel ook met tyraps. Die splitpen vind ik wel netjes, doe ik de volgende keer ook!

                                                    #18038783
                                                    wim-v6
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 August 2005

                                                      Er is nog een pin vrij op de stekker van de Cruise, maak daar een pinnetje in met draad, en leg het draadje aan een van de lampjes niet gebruikt worden en je hebt ook nog eens een Cruise control lampje

                                                      Willem

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 47)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.