Coulance regeling en rechten.

Forumindex Forums Modellen Insignia Coulance regeling en rechten.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18521143
    astra turbo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 October 2014

      Beste lezer,

      Ik zit met het volgende, wij hebben in 2020 een nieuwe Insignia gekocht. In 2021 begon de linker koplamp lekkage te vertonen, doordat er veel condens inzat. Dit uiteraard gemeld bij de dealer in Zeewolde. Ik moest het even aanzien en wellicht trok het weer weg.

      Oke dacht ik zal we zo horen dan. en indd in de zomer was het weg, maar in de winter van 2022 zag je het weer iets  en in feb. 2023 weer een melding gemaakt want was nu veel erger en foto’s gemaakt. En moest een afspraak gemaakt worden want Opel wou het zien.

      Dit gedaan en de koplampen moesten vervangen worden. Nu komt het, Ik heb fotos van de koplampen vol water in januari 2022 toen de auto nog in de fabrieksgarantie zat. (auto was toen 1,5 jaar) Dus dat bewijs is er, Nu zegt Opel, ja de garantie is inmiddels verlopen je draait zelf voor de kosten op. Nou lekker dan! eerst zeggen ze kijk het aan en als de garantie verlopen is moeten de lampen vervangen worden.

      Ik vind het een vreemde gang van zaken. Maar nu zijn we zover dat Opel en Stellantis elk 30 procent coulance willen doen, Nu moet ik zelf nog even 1410 euro bij lappen. Wat zijn mijn rechten wat betreft de oude koplampen? Zijn deze nog mijn eigendom? Of heeft de dealer hier recht op omdat hij 60 procent van de rekening betaald?

      Graag zie ik een reactie waar ik verder mee kan.

      Alvast bedankt!
      Groet Ben,

      #18521821
      astra turbo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 October 2014

        Is er nou echt niemand die hier een antwoord op heeft??

        #18524234
        Insigniauser
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 November 2014

          Als het een nieuwe auto betreft kun je het wellicht gooien op het “non-conformiteitsbeginsel”. Als consument heb je bij nieuwe producten bescherming dat garantie niet ophoud na de fabrieksgarantie, omdat je mag verwachten dat hetgeen je hebt gekocht mininmaal een aantal jaren probleemloos moet functioneren. Waarom zijn de koplampen bij de eerste aangifte van de klacht niet gewoon onder garantie vervangen?

          Daarnaast, ik neem aan dat je bij je dealer (als dan niet) schriftelijk deze klacht hebt ingediend bij de eerste symptomen? Wie heeft jou toen gezegd om het aan te kijken? Koplampen waarin zoveel water staat dat je goudvissen kunt houden is zowiezo geen condens. Ik zou diegene erop aanspreken, en zonodig een proces opstarten via bijv. een rechtsbijstandverzekering en/of bij de branchevereniging om dit aan te kaarten.

          #18524240
          astra turbo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 October 2014

            De auto is nu inmiddels uit de garantie, maar toen zat hij nog een aantal maanden in de garantie, Ik weet niet waarom de lampen niet zijn vervangen na mijn melding, ik heb contact gehad met Opel Zeewolde en heb dit aan hun gemeld omdat ik daar de auto weg had, hij (ene Sander) zei dat ik het even aan moest zien of het weg ging. Ja dat deed het ook wel in de zomer. Dat is nogal wiedes. Het vervelende is nu dat die persoon daar niet meer werkzaam is.
            De lampen zijn nu inmiddels vervangen onder coulance maar ik moet zelf nog wel even 1410 euro bij betalen, voor iets wat in de garantie periode al speelde. Nu eis ik gewoon dat ik mijn oude lampen terug krijg gezien ik de rechter (die is nog perfect) nog kan verkopen. Deze lampen kosten 1500 euro ex BTW per stuk. (wat natuurlijk belachelijk is!)

            Ik heb dit maar gedaan omdat de auto volgend jaar voor de eerste keer voor de APK moet en dan is het afkeur en kan ik het hele bedrag zelf gaan dokken 3600 euro.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.