Corsa D (z12xep) houdt in bij lage toeren

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa D (z12xep) houdt in bij lage toeren

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18547765
    DD1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 April 2005

      Ik heb Corsa D gekocht met een lekke koppakking. Ik weet dus niet hoe de auto reed voor dat dit gebeurde. Na het vervangen van de koppakking met alles wat daarbij hoort starte die netjes en bleef die ook netjes lopen. Alleen bij het eerste test rondje viel het mij op dat die wel heel erg langzaam accelereert.

      Nu was de tank voor 3/4 vol en had de verkoper aangegeven dat die al een paar maanden stil had gestaan. Dus ik gaf de goedkope E10 benzine de schuld in combinatie met wellicht wat water in de tank. Aangezien die voor de rest prima liep, geen foutmeldingen liet zien in opcom, de compressie van de motor goed is en ik de timing voor de 3de keer gecontroleert had besloten om de tank dan maar leeg te rijden en hem dan te voorzien van een injectie reiniger en een sloot verse E5. Naarmate de tank leger raakte ging de corsa beter rijden, het continu traag accelereren kwam niet meer voor maar zo nu en dan zakte hij nog wel even weg en stationair begon die onregelmatig te lopen alsof die soms een cilinder oversloeg.

      helaas moest ik voor ik de injectie reiniger in de tank kon kieperen tanken dus besloten om er 10 liter Shell V Power E5 in te gooien. Hier gingen de probelemen niet mee weg, dus besloten om de injectie rail te demonteren en het sproei patroon te bekijken. Dit leek al erg netjes, voor de zekerheid toch een cleaner in de rail gegoten en deze na het laten weken een aantal keer laten sproeien om het proces nog een keer te herhalen. Ook dit bood nog steeds geen oplossing, ondertussen ging de tweede 10 liter E5 de tank in zonder resultaat.

      Omdat ik tot op een bepaalde hoogte ervan overtuigd was dat de brandstof toevoer goed was ben ik eens verder gaan kijken of er wellicht sensoren zijn die niet functioneren ondanks dat ik geen foutmeldingen krijg. Als ik de stekkers loshaal van de MAF, inlaat temp of egr dan gaat die direct anders lopen (en krijg ik foutmeldingen). Opcom laat keurig zonder hakkelen de TPS signalen zien als ik het gaspedaal bedien. De dynamo levert ook keurig een gewenst constant voltage en dipt niet onder de 12v als het probleem zich voordoet. de temperatuur blijft keurig stabiel en de fan slaat zo nu en dan netjes aan. Het maakt geen verschil of ik de airco en of de verlichting aan of uit heb.

      Ik heb alleen niet goed naar de lambda sensoren gekeken maar daar ben ik vanuit gegaan dat die goed regelde omdat hij bij zijn CO meting keurig het co regelde en goed binnen de apk norm bleef.

      Dus ben ik het in de ontsteking gaan zoeken. De bobine rail nagekeken en de veertjes met hun aansluitingen schoongemaakt.

      Kan je de bobine doormeten? 

      De bougies gecontroleerd en ze zijn de juiste voor dit type motor (DENSO KJ16CR-L11), het viel mij alleen op dat een van de bougies een hogere interne weerstand heeft dan de andere 3. ik meet 3x 3.8 Kohm en 1x 4.8 KOhm. Hiermee dacht ik het probleem gevonden te hebben. Helaas heb ik niet de oude bougies bewaard maar ik had nog een set nieuwe bougies liggen die eigenlijk iets te koud zijn voor de Corsa. Deze erin geschroefd en daarmee leek in ieder geval het stationair onregelmatig lopen te zijn verholpen. Alleen het wegvallen van vermogen tijdens het rijden (vooral met optrekken) bleef en lijkt weer erger te worden.

      Ik heb ondertussen een nieuwe bougie besteld van het zelfde merk en type met het idee dat deze dan de afwijkende bougie kan vervangen. Echter bij het doormeten van deze nog niet gebruikte bougie kwam ik op een weerstand van 5.7 KOhm. Dit snap ik nog niet helemaal, ik denk dat hem er wel maar even in schroef om na een aantal km hem nog eens te meten, wellicht moet er intern eerst iets inbranden of zo…

      Ik ben zelf niet zo van het blind componenten vervangen in de hoop dat het overgaat, maar ik kan hier ook niet echt duidelijk mijn vinger op leggen. Wat rond googlen gaf nog als suggesties, de tweede lambda sensor die niet mee doet, een brandstof pomp die hapert (of het relais), of een verstopte EGR voor de inlaat.

      Deze wil ik nog nalopen al vind ik brandstofdruk meten lastig met een rijdende auto als er geen sensor in het systeem zit.

      Maar heeft iemand anders nog een idee of een soortgelijk probleem gehad en hoe is dat opgelost?

      #18547779
      Dmitry
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2023

        Als u een diagnoseapparaat hebt, kijk dan naar ECU correctie brandstofhoeveelheid, lambda-gegevens, brandstofdruk.
        Volgens ervaring, in afnemende volgorde van waarschijnlijkheid:
        * EGR
        * vervuilde gasklep
        * luchtaanzuiging na MAF-sensor
        * lambda
        * Twinport
        * bobine

        #18547791
        DD1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 April 2005

          Dank je voor de terugkoppeling. Ik ga het eens nalopen. Na het kijken van een paar EGR probleem symptoom probleem filmpjes ben ik het met je eens dat dit een goede kandidaat is. Stom dat ik die niet beter heb nagekeken dat die naast de motor lag voor de koppakking wissel.

          #18547839
          DD1
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 April 2005

            Ondertussen de EGR klep gedemonteerd, deze leek op het oog keurig schoon… Voor de zekerheid met de powerprobe even een paar keer de klep heen en weer bediend en ook dat werkte zonder problemen.

            zie https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/threads/testing-linear-egr-valves.492585/ voor de pinout van de EGR.

            Omdat ik niet zoveel zin had om het hele inlaat traject los te halen om te kijken of de pijp wellicht verstopt zat heb ik er beetje lucht op gezet en gevoeld bij gasklep of ik flow voelde. Dat was ook het geval.

            Alles weer terug gemonteerd en de koelvoeistof afgevuld, om tot de ontdekking te komen dat de pakking niet goed zat waardoor die vloeistof lekte… Lekker een sloot koelvloeistof de uitlaat in. Dus alles weer los, nieuwe pakking erop en weer terug gemonteerd. Auto buiten gestart en laten opwarmen (en alle koelvoeistof laten verbranden….) En snappen doe ik het niet want hij lijkt nu prima te lopen.

            Nog even met opcom gekeken en ook daar zag ik geen problemen, beide lambda sensoren functioneren, de MAP geeft tussen de 40 en 42 Kpa stationair aan dus ik vermoed ook geen vacuum lek.

            Voor nu laat ik hem maar even zo en ga ik een paar km maken met hem.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.