Corsa D koeling mysterie

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa D koeling mysterie

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18427988
    DD1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 April 2005

      Het is al even geleden dat ik hier geweest was maar ik heb vandaag sinds lange tijd weer een opeltje voor de deur staan. Gekocht met een probleem waavan ik dacht dat het iets kleins moest wezen maar bij nadere inspectie zit het toch wat dieper.

      De klachten waren dat het koelvaatje binnen een aantal kilometer leeg was en dan de auto melde dat hij te warm was geworden. Een rondje rijden bevestigde dit inderdaad. Bij nadere inspectie bleek dat de dop op het expantie vat helemaal niet de goede was. Deze vervangen voor een nieuwe maar die paste niet lekker op het vaatje. Ook een nieuw vaatje gemonteerd en dat loste de grote lekkage op. Na een rondje rijden bleek die ook nog te lekken op een slang op het gasklep huis dus die ook goed gemonteerd en nu was het systeem weer vloeistof dicht. Auto een tijd stationair laten draaien maar zonder temp meter is het toch een beetje gokken en ook de fan leek niet aan te gaan.

      na wat googlen het “geheime” menu gevonden waarbij ik de temperatuur kon aflezen en zo een rondje gaan rijden. Het viel mij op dat deze in eerste instantie keuring rond de 90 graden bleef en opeens naar over de 110 schoot bij afremmen of even stil staan. Maar bij rijden zakte de temp al weer snel naar een schappelijke 90 graden. Dat ik de auto parkeerde hoorde ik ook bij een graad of 110 de fan aanslaan maar in plaats van dat het koeler werd liep de temperatuur alleen maar op tot ik het bij 120 genoeg vond.

      De olie van de auto blijft keurig schoon, er lijkt geen witte rook uit de uitlaat te komen of een zoetige geur mee te komen en ook het expansie vat borrelt niet. Zou het kunnen dat de waterpomp bij stationair toerental niet voldoende flow levert waardoor die niet koelt of is er iets anders aan de hand?

      Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?

      #18427990
      DD1
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 April 2005

        Wellicht is het ook handig als je erbij zet wat voor een type het is….

        het is een corsa met een Z12XEP motor zonder airco.

        #18428114
        Nopel Crossa
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 May 2021

          <p style=”text-align: left;”>Wordt de auto binnen wel warm als je de verwarming aan zet? Klinkt als een verstopping/versmeerd systeem of een thermostaat die niet helemaal open gaat.</p>

          #18428118
          DD1
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 April 2005

            kachel wordt goed warm en relatief snel ook. ik twijfel ook nog aan een slechte thermostaat. ik zal hem er eens uithalen en kijken of dat beter gaat. maar als de thermostaat dicht zou blijven dan zou het niet uit moeten maken of je ermee rijdt of dat die stationair stil staat.

            #18428144
            Nopel Crossa
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 May 2021

              Als de thermostaat helemaal dicht blijft had je hem in no time aan de kook en als je gaat rijden wordt het blok ook gekoeld door rijwind. Misschien is er ooit een keer olie in het koelwater gelekt en zit de radiator vol sludge, denk aan lekke koppakking of distributie deksel pakking.

              #18428150
              DD1
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 April 2005

                Het koelwater is mooi roze, en er is absoluut geen sludge of mayo te vinden in het blok dus een lekkage in de motor verwacht ik niet echt. Als er lekkage zou zijn in het distributie deksel gedeelte zou ik zeker water in de olie verwachten en niet zozeer een warm lopend blok behalve als het niveau echt te laag wordt. een koppakking zou wel druk en warmte kunnen veroorzaken. ik vermoed een circulatie probleem. ik zal voor de zekerheid de radiator en kachel wel even doorspoelen als ik de thermostaat losgooi.

                #18428289
                Koffie
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 November 2019

                  Geeft de meter ongeveer 90 aan of precies 90? Het plotselinge wegschieten van 90 graden kan erger lijken dan het is als de auto niet de werkelijke temperatuur doorgeeft. Dan hoeft het wegschieten van 90 naar 110 graden alleen te berekenen dat het water opwarmt van 105 tot 110.

                   

                  [quote quote=18428144]Misschien is er ooit een keer olie in het koelwater gelekt en zit de radiator vol sludge, denk aan lekke koppakking of distributie deksel pakking.[/quote]Als je dan afremt draait de motor stationair, waardoor de waterpomp ook maar langzaam draait. De motor blijft echter warmte afgeven aan het water.

                  #18428293
                  DD1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 April 2005

                    Hij loopt echt per graad op, in het menu. Afkoelen gaat wel met grote sprongen.

                    Vandaag tussen de buien door heel even tijd gehad om de thermostaat eruit te vissen. Door het systeem af te tappen via de plug in de radiator kwam er iets minder als 2,5 liter vloeistof uit. Bij het loshalen van het thermostaat huis (zit bij deze aan de distributie zijde) kwam er geen vloeistof meer uit. Thermostaat eruit gehaald, de ontluchting schroef op de radiator open gedraaid en het dunne slangetje van de gasklep naar het overloop tankje los gehaald bij de overloop en omhoog gehangen. Vloeistof er weer allemaal in gegooid (ging zonder problemen) , schroef dicht gedraaid , slang weer aangesloten kachel op heet en gestart zonder dop erop. beetje laten pruttelen en in de slangen geknepen om het laatste beetje lucht eruit te krijgen. Nog een beetje verse vloeistof erin gegooid.

                    Temp menu weer opgevraagd en een rondje gaan rijden. Bij 70 graden maar eens aan de kant gegooid om te kijken hoever we waren. radiatorslangen knal hard maar geen flow in de tank. Nogmaals de schroef los gedraaid van de radiator om daar nog lucht te laten ontsnappen, hierdoor werden de slangen weer normaal maar nog steeds geen flow. Stukje verder gereden tot de motor 90 graden bereikte. Het viel op dat met rijwind de motor slecht op de 90 kon blijven maar eerder rond de 83 schommelde. Bij stilstand ging de temp wel snel omhoog. Nogmaals de boel ontlucht op de radiator, er blijft lucht uit komen maar wel steeds minder. Bij 110 graden ging de fan aan, omdat ik nog steeds geen flow zag in de overflow heb ik besloten om maar een stilstaand gas te geven (3000rpm) en verrekt daar kwam de vloeistof en zakte de temp opeens terug naar onder 90 graden. Weer een rondje gereden en het nogmaals herhaald, alleen de derde keer dat ik het probeerde wilde hij niet meer afkoelen, maar ook geen beweging in het vaatje dus maar uitgezet.

                    Het viel mij nu op dat alle slangen goed heet werden en behoorlijk hard voelen behalve de slang naar het gasklephuis die blijft drukloos en hand warm.

                    Vandaag maar even een koelsysteem druk tester en een koppakking lek test kit bestelt kijken of we daar meer duidelijkheid mee krijgen. Maar ik vermoed nog steeds een flow probleem waardoor er lucht in het systeem blijft.

                    Wat is de juiste procedure van ontluchten van deze motoren?

                    #18431950
                    DD1
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 April 2005

                      Er zat een vakantie tussen maar ondertussen ben ik wel weer wat verder met de corsa. De koppakking lek test wees uit dat er toch uitlaatgas in het koelsysteem zou zitten. Bij nadere inspectie zag ik dat de egr klep niet met een pakking gemonteerd was maar met siliconekit. Deze vervangen voor een goede pakking in de hoop dat dit het lekkage euvel zou zijn.

                      Het duurde na deze reparatie wel langer voor de motor warm werd maar nog steeds te warm. Alleen nu viel het op dat als de motor de 110 graden bereikt ook de temperatuur in de auto wegviel. de lucht uit de kachel werd een behoorlijk stuk kouder.

                      Dus de kachel radiator gedemonteerd en doorgespoeld, daar kwam redelijk wat rommel uit. Omdat ook de radiator er niet al te fris uit zag en de onderdelen voor deze auto’s toch niet zo duur zijn besloten om een kachel radiator, een radiator, een waterpomp en een thermostaat te bestellen met nieuwe vloeistof en vanaf daar verder te kijken.

                      Rijdend blijft de auto nu behoorlijk goed op temperatuur je ziet goed dat de thermostaat zijn werk doet. alleen op het moment dat je hem warm stil zet (zeg maar file rijden) dan klimt de temperatuur naar boven de 110 graden en krijgt de fan hem niet meer koel. En wederom wordt de kachel weer koud als dit gebeurd. De slangen worden dan ook weer behoorlijk hard. Het lijkt erop dat er zich een luchtbel vormt bij de waterpomp waardoor die geen vloeistof meer verplaatst.

                      Zou het nog lucht in het systeem kunnen zijn of zit er niks anders op dan de kop eraf te trekken?

                       

                      #18452426
                      J.v.H
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 April 2020

                        <p style=”text-align: left;”>Hallo, ik las je bericht ,( probleem) , het zelfde aan mijn kant, al zeker 3 keer aan de kook , nieuwe thermostaat gekregen 2 keer , nieuwe Pot met dop, nieuwe waterpomp, nieuwe computer,  nieuwe bekabeling van een besturingssysteem naar een ander besturingssysteem (??) Geen idee wat dit is, maar oke. Ze kunnen het niet vinden waarom hij steeds aan de kook gaat.</p>
                        Ben jij er al achter wat het is, zelf denk ik een lekke koppakking maar daar wil de garage niet in mee. Ze zeggen dat als dat zo is hij altijd aan de kook is , en dat het zich zelf niet kan herstellen. Er zit ongeveer een 3 kwart jaar tussen, en er wordt ongeveer 350 km per week mee gereden.

                        Graag zie ik je antwoordt tegemoet.

                        #18452471
                        DD1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 April 2005

                          Ja de koppakking vervangen. Na 2x flushen en alles in het koelsysteem vervangen te hebben en hem tig keer ontlucht bleef die aan de kook raken. Het lijkt erop dat er op een gegeven moment zoveel uitlaatgassen in de het koelsysteem komen dan er een luchtbel ontstaat die de flow van vloeistof blokkeerde waardoor die opeens heel heet werd. Als je hem dan ontluchtte kon je er weer een periode mee rijden.

                          Ik heb uiteindelijk de kop eraf getrokken, die laten vlakken bij een revisie bedrijfje en via ebay een koppakking set met alle pakkingen en nieuwe distributie ketting met tandwielen ed bestelt. Dit alles weer in elkaar geschroefd en toen was het over. Als je het zelf kan hoef je het voor de kosten niet te laten. de Ebay set was inclusief verzenden en douane kosten (kwam uit UK) 115 euro, kop vlakken 60 euro. Kan met verse koelvloeistof, verse olie en een filter en hier en daar wat klein materiaal ben je voor onder 250 euro weer helemaal klaar.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.