Corsa D – geknoeid met de KM stand? Of iets anders ?

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa D – geknoeid met de KM stand? Of iets anders ?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18360584
    Niek Siero
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 December 2016

      Hi Allen,

       

      Ik ben in het bezit van 2 corsa ‘s. Eentje van 2008 en eentje van 2010.

      De eerstgenoemde is een geïmporteerde auto. Vorig jaar gekocht voor een prikkie met wat werk er aan. Boekjes , mapje en stempels netjes aanwezig. Alhoewel, een stempel is 2010 en een stempel in 2014 Maar afijn, de Duitsers staan er om bekend dat ze wat minder vaak onderhoud plegen. Stempels zijn van Schiermeier opeldealer Osnabruck , in 2014 zou er 65.000 op de teller staan.

       

      Nu was ik aan het klussen en heb ik o.a. wiellager en ABS sensoren vervangen. Ik was aan het spelen met de opcom en verschillende blocks aan het uitlezen. De “odometer” gaf niets aan bij stilstand, onder het rijden wel. Echter stond er 180.xxx km , waar mijn teller in het dashboard op 96xxx km staat.

       

      Is er nou geknoeid met de KM stand ? Of is er iets anders aan de hand ?

      En hoe zou ik dit kunnen controleren?

       

      Graag advies !20180922_114424

      #18360585
      Niek Siero
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 December 2016

        Het leek me namelijk bijna te makkelijk om er zo achter te komen… en moet de auto geen storing geven als de digitale teller niet overeenkomt met de km stand die is opgeslagen im de ECU ?

        #18360729
        john-opel
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 June 2012

          Doet wel alarmbellen rinkelen. Mijn ervaring: kilometerstand in de ECU is hetzelfde als de kilometerstand in het dashboard. Bij een kennis vonden wij een verschil van 2duizend km en geen foutmelding. Opcom heeft een functie dat je de getoonde kilometerstand in het dashboard kunt aanpassen.

          Een verschil van 100duizend kilometer is bij deze autos nauwelijks zichtbaar aan slijtage.

          Toont Opcom hetzelfde VIN nummer als in je voorruit staat? Misschien is de ECU vervangen?

          Controleer of er de originele boekjes bijzitten, boekjes zijn heel makkelijk te manipuleren.

          Zit er een Opel Assistance Plus card bij? Daar staat ook kenteken, datum en kilometerstand op genoteerd. En is ook bekend bij de Opel dealer.

          Heeft die auto steeds TUV / APK keuring gehad? Dan is ook de km stand geregistreerd.

          Check of de 2 jaarlijkse anticorrosieservice is uitgevoerd. Staat achterin het Opel Serviceboekje met datum, kilometerstand en stempel. Moet ook bij de Opel dealer bekend zijn.

          Kijk of er op de motor stickers van onderhoud zitten (distributieriem). Check luchtfilter, misschien heeft iemand kmstand en datum van vervanging op het luchtfilterelement geschreven.

          Wat lastiger: Check de Zulassungsbescheinigung (voorheen Fahrzeugbrief), bevraag de duitse opel dealer op basis van chassisnr. En bevraag de vorige eigenaar.

          Check of belangrijk onderhoud (distributieriem) uitgevoerd is. Niet alleen het boekje bekijken, maar ook echt in de motor inspecteren of dit gebeurd is. Dit kan je je motor kosten als het overgeslagen is door de verlaagde kilometerstand.

          Succes.

          #18360730
          Arjen
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Duitse import en dan ook nog goedkoop…… Het auto onderhoud in Duitsland is juist wat serieuzer dan in Nederland. Dus dat verhaal klopt niet. In dit segment kan een handelaar alleen geld verdienen als het een schadeauto is of als de kilometerstand is terug gedraaid. Ga maar eens bij een RDW station kijken. Totaal uitgewoonde auto`s met 25.000 km op de teller………. Niets aan te doen en ook nergens te controleren. De handelaren zorgen er wel voor dat er niets bij zit. Stond laatst ook een heel stuk ergens, dat het gross oplichterij is. Je kunt alleen verdienen aan een Duitse auto in het hogere segment. Transport, keuren, BPM, enz is niet goedkoop meer.

            #18360857
            Niek Siero
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 December 2016

              Erg vreemd..

              Ik heb nog wat verder gekeken en wat opvalt is dat de KM stand via “Engine – Odometer value”  een waarde van ruim 180.xxx aangeeft. Dik 82.XXX meer dan op het dashboard staat. Lees ik echter uit via “IPC instrument – Odometer value” , dan zie ik een waarde die nagenoeg gelijk is aan de waarde op het dashboard. Wie kan me dit verschil uitleggen? En welke waarde is nu de juiste?  Wellicht iemand die ook met zijn opcom beide waardes kan uitlezen?

               

              Daarnaast nogmaals in de boekjes gekeken. Er lagen vloermatten in de corsa van Opel dealer Schiermeier. Boekjes zaten er ook bij en zijn ingevuld. Zie hieronder. Onderhoud tot 2014, halve ton op de teller. Helaas geen oude TUV papieren o.i.d., wel heb ik nog het oude kenteken (OS-CH775). Zit tevens ook een Opel Card in het mapje met het VIN nummer dat ik ook uitlees met de OPCOM en dat overal terug komt in het boekje.

               

              Wie kan me verder op weg helpen?

               

               

              thumbnail_20181005_222126
              thumbnail_20181005_221202
              thumbnail_20181005_221458
              thumbnail_20181005_222049<br />some famous poems of william wordsworth<br />

              #18360859
              liviu2004
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 April 2014

                Fake service boekje, fake km teller.

                #18360861
                Niek Siero
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 December 2016

                  <p style=”text-align: left;”>Ik heb de betreffende dealer gemaild . Hoop dat zij me wat meer kunnen vertellen.</p>
                  Hoe kunnen ze die boekjes overigens zo makkelijk namaken? En zo random met stempels tot 2014? Ik zou hem dan wel doorstempelen tot 2018. Tevens ook verschillende handschriften, en niet het handschrift van de verkoper.

                  Ook nog 1 grote stempel van de firma en kleinere onderhoudsstempels. De verkoper doet ook niet alleen Opel, dus Zou dan van allemaal dealers stempels hebben om te vervalsen?

                   

                  En wat hebben ze dan precies gedaan als de teller op 1 plek (ECM) anders is dan op de andere plek (IPC)

                  #18360882
                  john-opel
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 June 2012

                    IPC = Instrument Panel Control module. Deze geeft als verwacht dezelfde km stand als het dashboard aan.

                    Dus  er is een verschil van 82duizend km met de Engine Control Module. Trek je conclusies maar. Iemand heeft de IPC aangepast, of de ECM is afkomstig uit een andere wagen.

                    Misschien kan de Opel dealer nog nagaan of de 2 jaarlijkse anticorrosie checks hebben plaatsgehad en bij welke km standen, of er een schadeverleden is wat men aan onderhoud gepleegd heeft.

                    Boekjes, stempels, handtekeningen zien er indrukwekkend uit maar je moet het allemaal checken met wat de dealer in zn computersysteem heeft staan.

                    Ik zou op dit moment uit gaan van de hoge km stand en checken of alle onderhoud heeft plaatsgevonden, als er een distributieriem in zit is die dan bijtijds vervangen?

                    Als de auto verder goed is en je er inderdaad een prikkie voor hebt betaald, maakt die hoge km stand ook niets uit.

                    Ben benieuwd hoe de dealer reageert. Succes.

                    .

                     

                     

                    #18360891
                    Arjen
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Voor de duidelijkheid. Er is niet in Duitsland mee geknoeid maar door de Nederlandse handelaar. Als er al mee geknoeid is, wat dat is niet duidelijk.

                       

                      #18360899
                      Niek Siero
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        19 December 2016

                        Even afwachten wat de dealer zegt waar ik de auto gekocht heb.

                         

                        Ik snap dat er waarschijnlijk pas mee gefraudeerd is in Nederland. Ofwel door mijn verkoper of de persoon waar de verkoper hem van gekocht heeft.

                         

                        Omdat de laatste stempel ib 2014 was met een veel lagere km stand, zou dat betekenen dat het boekje vervalst is. Dit dan door een persoon die; de stempels had van de dealer, de nieuwe vloermatten had van de dealer, een mapje had van de dealer waar de boekjes in zaten. Dat vind ik toch nog wel frappant en zou echt next level frauderen zijn voor een autootje van 4000 euro.

                        #18360900
                        Niek Siero
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 December 2016

                          Ik vind het overigens wel heel erg vreemd dat je bij een autp uit 2008 zo eenvoudig kunt “terugdraaien” .

                          Gewoon in de opcom een andere waarde invoeren in de IPC en “klaar”. Kan het zelfs nog aanpassen nu. En dat zonder foutmelding of wat dan ook, terwijl de ECM een andere waarde heeft. Meeste fraudeerwerk zit hem dan in de boekjes en stempels.

                          #18360933
                          the-duke
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 August 2007

                            Kijk eens naar hoe er is aangevinkt in je onderhoudsboekje op 2 verschillende datums. Dat is gewoon te veel hetzelfde qua vinkje dat ze hebben gebruikt, dit lijkt achter elkaar te zijn ingevuld en niet met een grote periode er tussen.

                            Gr,
                            The Duke

                            #18360959
                            Corsa_GSi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              Misschien is er gewoon een andere tellerunit of ecu ingekomen en hebben ze deze nooit gelijk gezet.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.