Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa D – geknoeid met de KM stand? Of iets anders ?
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 oktober 2018om 14:57 door Corsa_GSi.
-
AuteurBerichten
-
24 september 2018 om 07:13 #18360584
Hi Allen,
Ik ben in het bezit van 2 corsa ‘s. Eentje van 2008 en eentje van 2010.
De eerstgenoemde is een geïmporteerde auto. Vorig jaar gekocht voor een prikkie met wat werk er aan. Boekjes , mapje en stempels netjes aanwezig. Alhoewel, een stempel is 2010 en een stempel in 2014 Maar afijn, de Duitsers staan er om bekend dat ze wat minder vaak onderhoud plegen. Stempels zijn van Schiermeier opeldealer Osnabruck , in 2014 zou er 65.000 op de teller staan.
Nu was ik aan het klussen en heb ik o.a. wiellager en ABS sensoren vervangen. Ik was aan het spelen met de opcom en verschillende blocks aan het uitlezen. De “odometer” gaf niets aan bij stilstand, onder het rijden wel. Echter stond er 180.xxx km , waar mijn teller in het dashboard op 96xxx km staat.
Is er nou geknoeid met de KM stand ? Of is er iets anders aan de hand ?
En hoe zou ik dit kunnen controleren?
Graag advies !
24 september 2018 om 07:15 #18360585Het leek me namelijk bijna te makkelijk om er zo achter te komen… en moet de auto geen storing geven als de digitale teller niet overeenkomt met de km stand die is opgeslagen im de ECU ?
30 september 2018 om 12:09 #18360729Doet wel alarmbellen rinkelen. Mijn ervaring: kilometerstand in de ECU is hetzelfde als de kilometerstand in het dashboard. Bij een kennis vonden wij een verschil van 2duizend km en geen foutmelding. Opcom heeft een functie dat je de getoonde kilometerstand in het dashboard kunt aanpassen.
Een verschil van 100duizend kilometer is bij deze autos nauwelijks zichtbaar aan slijtage.
Toont Opcom hetzelfde VIN nummer als in je voorruit staat? Misschien is de ECU vervangen?
Controleer of er de originele boekjes bijzitten, boekjes zijn heel makkelijk te manipuleren.
Zit er een Opel Assistance Plus card bij? Daar staat ook kenteken, datum en kilometerstand op genoteerd. En is ook bekend bij de Opel dealer.
Heeft die auto steeds TUV / APK keuring gehad? Dan is ook de km stand geregistreerd.
Check of de 2 jaarlijkse anticorrosieservice is uitgevoerd. Staat achterin het Opel Serviceboekje met datum, kilometerstand en stempel. Moet ook bij de Opel dealer bekend zijn.
Kijk of er op de motor stickers van onderhoud zitten (distributieriem). Check luchtfilter, misschien heeft iemand kmstand en datum van vervanging op het luchtfilterelement geschreven.
Wat lastiger: Check de Zulassungsbescheinigung (voorheen Fahrzeugbrief), bevraag de duitse opel dealer op basis van chassisnr. En bevraag de vorige eigenaar.
Check of belangrijk onderhoud (distributieriem) uitgevoerd is. Niet alleen het boekje bekijken, maar ook echt in de motor inspecteren of dit gebeurd is. Dit kan je je motor kosten als het overgeslagen is door de verlaagde kilometerstand.
Succes.
30 september 2018 om 13:45 #18360730Duitse import en dan ook nog goedkoop…… Het auto onderhoud in Duitsland is juist wat serieuzer dan in Nederland. Dus dat verhaal klopt niet. In dit segment kan een handelaar alleen geld verdienen als het een schadeauto is of als de kilometerstand is terug gedraaid. Ga maar eens bij een RDW station kijken. Totaal uitgewoonde auto`s met 25.000 km op de teller………. Niets aan te doen en ook nergens te controleren. De handelaren zorgen er wel voor dat er niets bij zit. Stond laatst ook een heel stuk ergens, dat het gross oplichterij is. Je kunt alleen verdienen aan een Duitse auto in het hogere segment. Transport, keuren, BPM, enz is niet goedkoop meer.
5 oktober 2018 om 22:42 #18360857Erg vreemd..
Ik heb nog wat verder gekeken en wat opvalt is dat de KM stand via “Engine – Odometer value” een waarde van ruim 180.xxx aangeeft. Dik 82.XXX meer dan op het dashboard staat. Lees ik echter uit via “IPC instrument – Odometer value” , dan zie ik een waarde die nagenoeg gelijk is aan de waarde op het dashboard. Wie kan me dit verschil uitleggen? En welke waarde is nu de juiste? Wellicht iemand die ook met zijn opcom beide waardes kan uitlezen?
Daarnaast nogmaals in de boekjes gekeken. Er lagen vloermatten in de corsa van Opel dealer Schiermeier. Boekjes zaten er ook bij en zijn ingevuld. Zie hieronder. Onderhoud tot 2014, halve ton op de teller. Helaas geen oude TUV papieren o.i.d., wel heb ik nog het oude kenteken (OS-CH775). Zit tevens ook een Opel Card in het mapje met het VIN nummer dat ik ook uitlees met de OPCOM en dat overal terug komt in het boekje.
Wie kan me verder op weg helpen?
<br />some famous poems of william wordsworth<br />6 oktober 2018 om 07:23 #18360859Fake service boekje, fake km teller.
6 oktober 2018 om 08:53 #18360861<p style=”text-align: left;”>Ik heb de betreffende dealer gemaild . Hoop dat zij me wat meer kunnen vertellen.</p>
Hoe kunnen ze die boekjes overigens zo makkelijk namaken? En zo random met stempels tot 2014? Ik zou hem dan wel doorstempelen tot 2018. Tevens ook verschillende handschriften, en niet het handschrift van de verkoper.Ook nog 1 grote stempel van de firma en kleinere onderhoudsstempels. De verkoper doet ook niet alleen Opel, dus Zou dan van allemaal dealers stempels hebben om te vervalsen?
En wat hebben ze dan precies gedaan als de teller op 1 plek (ECM) anders is dan op de andere plek (IPC)
6 oktober 2018 om 20:43 #18360882IPC = Instrument Panel Control module. Deze geeft als verwacht dezelfde km stand als het dashboard aan.
Dus er is een verschil van 82duizend km met de Engine Control Module. Trek je conclusies maar. Iemand heeft de IPC aangepast, of de ECM is afkomstig uit een andere wagen.
Misschien kan de Opel dealer nog nagaan of de 2 jaarlijkse anticorrosie checks hebben plaatsgehad en bij welke km standen, of er een schadeverleden is wat men aan onderhoud gepleegd heeft.
Boekjes, stempels, handtekeningen zien er indrukwekkend uit maar je moet het allemaal checken met wat de dealer in zn computersysteem heeft staan.
Ik zou op dit moment uit gaan van de hoge km stand en checken of alle onderhoud heeft plaatsgevonden, als er een distributieriem in zit is die dan bijtijds vervangen?
Als de auto verder goed is en je er inderdaad een prikkie voor hebt betaald, maakt die hoge km stand ook niets uit.
Ben benieuwd hoe de dealer reageert. Succes.
.
7 oktober 2018 om 11:51 #18360891Voor de duidelijkheid. Er is niet in Duitsland mee geknoeid maar door de Nederlandse handelaar. Als er al mee geknoeid is, wat dat is niet duidelijk.
7 oktober 2018 om 15:46 #18360899Even afwachten wat de dealer zegt waar ik de auto gekocht heb.
Ik snap dat er waarschijnlijk pas mee gefraudeerd is in Nederland. Ofwel door mijn verkoper of de persoon waar de verkoper hem van gekocht heeft.
Omdat de laatste stempel ib 2014 was met een veel lagere km stand, zou dat betekenen dat het boekje vervalst is. Dit dan door een persoon die; de stempels had van de dealer, de nieuwe vloermatten had van de dealer, een mapje had van de dealer waar de boekjes in zaten. Dat vind ik toch nog wel frappant en zou echt next level frauderen zijn voor een autootje van 4000 euro.
7 oktober 2018 om 17:00 #18360900Ik vind het overigens wel heel erg vreemd dat je bij een autp uit 2008 zo eenvoudig kunt “terugdraaien” .
Gewoon in de opcom een andere waarde invoeren in de IPC en “klaar”. Kan het zelfs nog aanpassen nu. En dat zonder foutmelding of wat dan ook, terwijl de ECM een andere waarde heeft. Meeste fraudeerwerk zit hem dan in de boekjes en stempels.
8 oktober 2018 om 18:48 #18360933Kijk eens naar hoe er is aangevinkt in je onderhoudsboekje op 2 verschillende datums. Dat is gewoon te veel hetzelfde qua vinkje dat ze hebben gebruikt, dit lijkt achter elkaar te zijn ingevuld en niet met een grote periode er tussen.
Gr,
The Duke9 oktober 2018 om 14:57 #18360959Misschien is er gewoon een andere tellerunit of ecu ingekomen en hebben ze deze nooit gelijk gezet.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.