Corsa C Z1.2XEP

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Corsa C Z1.2XEP

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #18547633
    Wilco D
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 October 2023

      Hallo, even voorstellen, ik ben Wilco en nieuw hier. Weet ook niet of ik het nu goed doe maar het gaat om het volgende.  We zijn al jaren in het bezit van een Corsa C Silverline 5 drs Z1.2XEP van Bj 2006. Twee jaar geleden begonnen de startproblemen en dit werd geweten aan de ECU. Dus 2e hands geresette ECU bij de dealer laten programmeren en hij deed het weer. Nu is de ellende weer begonnen een maand of 8 geleden en de garage zei: Brandstofpomp, dus nieuwe erin. Hij liep weer gewoon en na twee weken wilde hij niet meer starten. Auto heeft vonk, EGR klep is brandschoon, nieuwe bougies en brandstoffilter enz. Soms is het bij het proberen met starten of hij aan wil slaan maar doet dat dus niet. Wanneer ik het contact aanzet en met een losse akku 12V op de brandstofpomp zet, draait de pomp en dan kan ik starten. Auto heb ik ook uitgelezen met m’n Autolink AL619 maar geen foutcodes. Ook op het dashbord geen knipperend motorblok lampje of het lampje met de sleutel erin. Het lijkt of de benzine pomp niet juist aangestuurd wordt o.i.d. Ook de paarse realais in de zekering kast omgewisseld en van een andere Corsa geprobeerd maar ook dat maakt niks uit. Heeft iemand een idee en wellicht een elektrisch schema van hoe de brandstofpomp aangestuurd wordt zodat ik kan meten. Alvast bedankt voor de reactie!! Grt van Wilco een inmiddels hopeloze hobbyist.

      #18547731
      Dmitry
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2023

        Controleer of het brandstofpomprelais (K35 op het schema) werkt – het probleem zit in de ECU. Alle ECU’s van dat type hebben er vroeg of laat last van. In sommige gevallen is er een mogelijkheid om de ECU te repareren.

         

        Screenshot from 2023-10-08 21-28-33

        #18547746
        Wilco D
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 October 2023

          Dmitry,

          bedankt voor het schema. Komend weekend maar eens kijken. K35 is toch het paarse relais wat in de zekeringkast zit als ik het juist heb? En het idiote is dat afgelopen weekend ik probeerde de auto gewoon te starten zonder dat ik met de losse akku spanning op de brandstofpomp zetten en toen startte de auto gewoon en heeft gewoon gelopen en reageerde normaal op het gasgeven. Ik ben in electronica niet zo thuis maar als een ECU stuk is dan is hij toch stuk of ligt dat aan mij? De dag erna weer geprobeerd gewoon te starten en toen deed hij het weer niet. Vervolgens met de losse akku er spanning op gezet en toen startte hij weer en dat begrijp ik dus niet………….Grt, Wilco

          #18547747
          Wilco D
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 October 2023

            Dmitry, weet je een bedrijf die zo’n ECU eventueel kan repareren ?

            grt, Wilco

            #18547752
            Dmitry
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2023

              Ja, het moet een paars relais zijn.

              Controleer eerst de bedrading en het benzinepomprelais. Als de storing zich opnieuw voordoet, controleer dan of de ECU een signaal geeft om de benzinepomp zo dicht mogelijk bij de ECU in te schakelen, bij voorkeur bij de connector van de ECU zelf. Zo niet, dan moet deze worden gerepareerd of vervangen. Het probleem met deze ECU is dat de printplaat met dunne draadjes is verbonden met de connector in de ECU en na verloop van tijd vallen ze eraf, maar de gel kan de draad vasthouden en het probleem blijft zweven. Het komt ook voor dat de aansluitingen op de microcontroller eraf vallen, dan is reparatie niet mogelijk.
              In ieder geval moet je de bedrading controleren voordat je de unit opent.
              Het is misschien makkelijker om de benzinepomp gewoon aan te sluiten via een relais op het contact en het verder te vergeten.
              Ik kan proberen de ECU te repareren, maar dat is niet altijd mogelijk, misschien is het makkelijker om hem te vervangen. Hier is een video van hoe je een vergelijkbare ECU repareert https://www.youtube.com/watch?v=AXzAyoW744o

              #18548317
              Wilco D
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 October 2023

                Dmitry, ik ben een tijdje volledig uit de running geweest vandaar de late reactie.

                Op wat voor manier kan ik controleren of de Ecu een signaal geeft?

                #18548325
                liviu2004
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 April 2014

                  Met een test lamp. Bosch ecu z12xep hybrid pcb niemand kan in deze wereld repareren dus vergeten. Dmitry is nieuw hier heeft een zo ecu nooit gezien.

                  #18548372
                  Wilco D
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 October 2023

                    Hallo Liviu2004, bedankt voor je reactie. Maar even een vraag aan jou dan. Als jij mij relaas leest heb jij dan enig idee waardoor dit probleem komt. Ik begrijp er werkelijk niks meer van en de vorige ECU 55352622 SS heb ik toen vervangen en door de dealer laten programmeren met de originele software.

                    Ik hoor graag van je in de hoop dat ik dan weer verder kan.

                    Wilco

                     

                    #18549177
                    knapedgrettle
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 January 2024

                      Ja, het moet een paars relais zijn.

                      Controleer eerst de bedrading en het benzinepomprelais. Als de storing zich opnieuw voordoet, controleer dan of de ECU een signaal geeft om de benzinepomp zo dicht mogelijk bij de ECU in te schakelen, bij voorkeur bij de connector van de ECU zelf. Zo niet, dan moet deze worden gerepareerd of vervangen. Het probleem met deze ECU is dat de printplaat met dunne draadjes is verbonden met de connector in de ECU en na verloop van tijd vallen ze eraf, maar de gel kan de draad vasthouden en het probleem blijft zweven. Het komt ook voor dat de aansluitingen op de microcontroller eraf vallen, dan is reparatie niet mogelijk.
                      In ieder geval moet je de bedrading controleren voordat je de unit opent.
                      Het is misschien makkelijker om de benzinepomp gewoon aan te sluiten via een relais op het contact en het verder te vergeten.
                      Ik kan proberen de ECU te repareren, maar dat is niet altijd mogelijk, misschien is het makkelijker om hem te vervangen. Hier is een video van hoe je een vergelijkbare ECU repareert

                      https://www.youtube.com/watch?v=Coreball

                      AXzAyoW744o

                      Deze manier werkt voor mij. De auto startte normaal nadat ik de instructies had gevolgd.

                      #18549301
                      Wilco D
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 October 2023

                        Hallo, knapedgrettle

                        helaas kom ik niet verder. Het paarse brandstofrelais is vervangen door een zelfde te gebruiken uit een vergelijkbare Corsa en dat verandert niks. Bedrading lijkt ook in orde en zoals gezegd wanneer er rechtreeks spanning met een losse accu op de brandstofpomp gezet wordt draait deze en kan je de auto starten. En met een relais via het contactslot zou kunnen maar dat liever niet. En ik heb werkelijk geen idee hoe ik de benzinepomp via de connector van de ECU zou moeten inschakelen want zo technisch ben ik qua elektronica niet. Dus wie o wie zou mij kunnen helpen.  Wat ook een optie zou zijn is een vervangende ECU en dan de software klonen alleen heb ik daar helaas geen apparatuur voor. Wel kan ik aan een ECU komen waar de originele seq.code bijzit maar die niet gereset is. Tevens heb ik de Vorige ECU ook nog liggen die eropzat voordat deze erop ging. Vervelende is dus dat ik niet echt verder kom en aangezien de Corsa toch wel een redelijk oud beestje is wil ik er liever geen vermogen aan uit geven. En de tijd begint een beetje te dringen want half maart moet hij weer APK gekeurd worden.

                        #18549304
                        liviu2004
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 April 2014

                          Ik kan je helpen, breng de auto naar Krimpen a/d Lek en heb je zeker een oplossing.

                          #18549312
                          Wilco D
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 October 2023

                            Liviu2004 dat zou ontzettend fijn zijn zeg en op voorhand bedankt voor je aanbod. Ik kom uit Gouda dus das in de buurt. Hoe kunnen we een afspraak maken?

                             

                            groet,

                            Wilco

                            #18549314
                            liviu2004
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 April 2014

                              Ik laat je weten met een prive bericht.

                              #18549563
                              Wilco D
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 October 2023

                                Goedemiddag Liviu,

                                De auto doet het weer als vanouds en dus zijn mijn vrouw en ik erg blij dat jullie de Corsa hebben kunnen maken. Ik was daar zelf echt niet uitgekomen dus Chapeau voor jou en Ahmad en heel erg bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                                M.v.g,

                                Wilco

                                #18549686
                                liviu2004
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 April 2014

                                  Hoi Wilco, geen dank. :)

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.