Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa C X01 – 1.4 (F08,F68) bj. 2001 brandstofpomprelais gaat niet aan
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 juli 2024om 10:21 door Gefreggelte.
-
AuteurBerichten
-
26 oktober 2023 om 17:07 #18548041
Goedemiddag. Ik ben Ramon en ik heb een Corsa C X01 – 1.4 (F08,F68) bj. 2001.
Ik wou een stukje gaan rijden maar helaas kreeg ik de auto niet gestart. De motor draait wel rond, niet te licht en ook niet te zwaar.
De brandstofpomp maakt geen geluid bij contact en daarom heb ik de zekeringen maar ook het brandstofpomp relais nagekeken.
Het relais heb ik getest door er een externe voeding op aan te sluiten en de weerstand te meten. Ook heb ik dit relais vervangen door een ander werkend relais maar de brandstofpomp gaat niet aan.Als ik het brandstofpomprelais overbrug door een stukje draad in de klemmen te drukken van de zekeringkast dan draait de pomp prima maar krijg ik de auto niet gestart. Ik heb de pomp ook buiten de auto getest.
Ik heb wel een vonk en op advies van de garage heb ik een bus remmenreiniger meegenomen en de auto zo proberen te starten. Er werd gezegd dat ik niet te veel in moest spuiten.
Door mijn gebrek aan ervaring heb ik waarschijnlijk te weinig ingespoten (ongeveer 1 seconde spuiten) want de auto start niet, en mij lijkt het logisch dat er in ieder geval een sputter zou zijn om proberen te starten.De toerenteller op het dashboard werkt ook.
Ik ben natuurlijk op zoek naar de oplossing maar ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken.
Ik kreeg overigens pas foutcodes te zien nadat ik het relais en de pomp etc. heb losgemaakt en weer heb aangesloten.
Dat zijn:
Brandstofpomp relais
Brandstofpomp
Brandstoftankinhoud(Linkje naar zekeringkast) https://fusesdiagram.com/wp-content/uploads/2017/02/ENCorsaC-blok-kapot-2.jpg
Volgens het internet (wat ik tot nu kan vinden) is relais R7 van de ECU en stuurt deze R10 aan maar volgens een filmpje op youtube, van een in mijn ogen zeer ervaren persoon, is R15 welke o.a. R10 (brandstofpomprelais) aan zou moeten sturen.
Dat is dit filmpje bij ongeveer ~14 minuten https://www.youtube.com/watch?v=pNwO8bI6-RYIk krijg ineens een flashback naar een easytronic die ik heb gehad met een losse stekker achter op de teller maar dat had volgens mij iets andere symptonen buiten niet starten en willekeurig uitvallen.
Kunnen jullie mij verder helpen?
26 oktober 2023 om 17:34 #18548044Heeft deze motor een distributieriem nog, of is lang geleden kapot?
26 oktober 2023 om 20:01 #18548056Hoi liviu2004 bedankt voor je reactie. Denk je dat de riem defect is en daardoor de remmenreiniger niet werkt?
Ik heb net even gekeken en het lijkt er op dat ik morgen eens de kap er af moet draaien, het is heel donker en krap aan die kant van de motor.26 oktober 2023 om 21:35 #18548059Heb je vonk, zeker lucht, zeker brandstof (spray), als uitlaat niet verstopt is, wat anders dan geen compressie (riem kapot).
3 november 2023 om 09:52 #18548280Wegens het slechte weer heb ik de afgelopen week plek gemaakt in de schuur zodat de auto er hopelijk dit weekend in geduwd kan worden.
Ik denk dat ik vandaag nog even de riem na kan kijken. Als deze goed is, is jouw advies om de uitlaat na te kijken voor verstopping.
Mocht de riem en uitlaat OK zijn, wat zou de volgende stap zijn?Heeft een OPCOM PIC18F458 V1.59 nog toegevoegde waarde of is dat weggegooid geld?
5 november 2023 om 11:17 #18548312Klinkt eerder dat de de injectoren en de bobine niet aangestuurd worden. Krijg je geen foutmelding in je scherm over dat de start onderbreker niet vrijgegeven wordt?
8 november 2023 om 13:03 #18548362Mijn hulpje heeft rugklachten, de auto staat nog buiten.
Een melding van de startonderbreker krijg ik niet. Ik heb twee sleutels getest.
Ik heb alleen deze foutmeldingen via het knipperende lampje doorgekregen:
Fuel Pump; Fuel Pump relay ; Fuel Level sensorAls ik je goed begrijp kan ik met een vonk een slechte aansturing hebben. Een nokkenas sensor die defect is, volgens internet weerstand 200 – 1000 ohm en hij is goed, klopt dat? Zou ik daar geen melding van krijgen?
De riem heb ik niet goed kunnen bekijken i.v.m. motorsteun die in de weg zit, ga ik nog even naar kijken.
8 november 2023 om 13:40 #18548363Ik kan mijn post niet bewerken in Firefox en in Edge heb ik geen bewerk knop.
Helaas heb ik geen fatsoenlijke gebogen torx ringsleutel (E8) maar ik heb het met een waterpomptang + dop + vingers los kunnen krijgen.
De riem ziet er prima uit. De timing staat nog aangegeven en daar zit geen wezenlijk groot verschil in.
8 november 2023 om 17:41 #18548374Toen ik mijn Opel corsa c kocht was er een kabel gelegd vanuit het relai van de brandstofpomp naar de brandstofpomp toe.
Als ik die los maakte liep de pomp ook niet en starte de opel niet meer.
Bleek dus dat de ecu kapot was. Liviu heeft mij toen een andere ecu ingebouwd en het was verholpen.
30 november 2023 om 07:37 #18548688Begrijp ik het goed dat je de auto met kabel wel kon starten? Dat kan ik (met draaiende pomp) namelijk niet.
30 november 2023 om 11:32 #18548693ik heb het vermoeden dat je start onderbreker de oorzaak is kijk eens op het dashboard tijdens het starten of het sleuteltje knippert tijdens het starten , wat ik zelf ook al eens heb gehad is dat als je een klap op de dashboard bekleding geeft dat hij het dan wel doed de mijne gaat soms onder het rijden uit dan geef ik daar een klap op dan slaat de motor weer aan.
30 november 2023 om 17:08 #18548704Ja met de kabel aan het railay kon ik hem starten en loopt de pomp ook op contact.
Met kabel los starte hij niet en liep de pomp niet en kreeg geen benzine.
24 juli 2024 om 10:21 #18554241Halloooooooooo! Daar ben ik weer. Na mijn hernia heb ik weer erge last gekregen van PTSS verschijnselen maar ik heb ondertussen wel de garage aan kant kunnen maken en de auto er in kunnen zetten, ondanks dat ik nog steeds rugklachten heb ga ik er toch af en toe aan sleutelen.
De ECU is inderdaad defect en heeft een aardingsfout. Er zijn daarvoor twee oplossingen.
Oplossing 1 heeft mijn voorkeur als geld niet zo’n probleem is. De ECU opsturen en laten reviseren. Ik had zoiets via ACtronics willen doen maar dat kan alleen via aangesloten dealers. Wellicht dat @liviu2004 daar nog een andere oplossing voor heeft? Ik kon dus geen prijzen zien en een tussenpersoon kost natuurlijk altijd extra.
Oplossing 2 is een nieuwe “aarde” (min/negatief) aanleggen. Deze kun je als volgt aanleggen, zie foto van @bandido hier boven:
De twee paarse relais zijn het EC(engine control) relais (links) en het brandstofpomp relais (rechts).Je probeert als eerste het rechter brandstofpomp relais, als dat niet werkt, doe je exact hetzelfde bij het linker relais.
Contact moet dus uit staan. Officieel haal je de accu polen ook los.
Haal alleen het brandstofpomp relais er uit – Maak een flexibele draad vast aan pin 85 door deze er omheen te wikkelen. Steek dan het relais terug. Let op dat je draad geen andere pinnen aan kan raken.
Maak de andere kant van de draad vast aan het chassis als “aarde”, let daarbij op dat dit punt wel goed in verbinding staat met het chassis. Je kan hem ook aan je accu minpool vast maken, let daarbij goed op dat je niet blind vertrouwt op de kabelkleur en wellicht zou je in dat geval ook “fused wire” willen gebruiken, een steekzekering met draad heet zoiets volgens mij in het Nederlands.Bij mij blijft op deze manier de brandstofpomp constant draaien, ook alleen met het contact er op. Dit is potentieel gevaarlijk en slijtage gevoelig, indien je een ongeluk krijgt blijft de pomp dus draaien en bij een kapotte brandstofleiding heb je dus een verhoogd risico dat de boel in brand vliegt. Ik heb daar persoonlijk toch een probleem mee. Ook zal je waarschijnlijk wel eens hebben, dat je ergens stil staat met de radio aan en met een lege accu komt te staan omdat je pomp stieken blijft draaien.
Probeer de auto te starten.
Lukt dat niet dan probeer je hetzelfde bij het linker (EC) relais.
Exact hetzelfde, draadje op 85 en op de min.Op de onderkant van het relais staan de nummers, mocht dat niet zo zijn dan is pin85 van boven gezien de linkerkant.
Bij mij was oplossing 2 de daadwerkelijke oplossing.
Ik hou zelf niet zo van draadjes die ergens omheen zijn gewikkeld en zo storingsgevoelig zijn dus ik heb het draadje boven aan de schroef bij de EC vast gemaakt met een eindhuls en aan de kabelboom bevestigd met taiwraps. In de zekeringkast zijde ga ik nog even kijken hoe ik het ga doen, waarschijnlijk de originele kabel samen met de frankenstein kabel in een nieuwe relais-klem zetten, of een beetje strippen en netjes solderen.
Mijn foutcodes kwamen als volgt 0460 – 1230 – 0230 – 1230
Gedetailleerde beschrijvingen:P0460 Fuel Level Sensor Circuit High Input C-14
P0460 Fuel Level Sensor Circuit Low Input C-14
P0460 Purge flow sensor circuit malfunction C-14
P1230 Main Relay Circuit Voltage High C-03
P1230 Main Relay Open Circuit C-03
P0230 Fuel pump secondary circuit high C-07
P0230 Fuel Pump Relay Open Circuit C-07
P1230 Main Relay Circuit Voltage High C-03
P1230 Main Relay Open Circuit C-03 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.