Corsa C GSI van bijna dood terug in leven..

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa C GSI van bijna dood terug in leven..

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272643
    Camlica
      Lid sinds:
      7 July 2015

      Hi,
      Mijn eerste post hier en helaas niet in “Show hier je corsa-topic”…

      Ik rij al een tijdje tot volle tevredenheid in een Corsa C GSI C18XE 2003. Dealer onderhouden en in prima staat.

      Alleen doet hij sinds kort iets waar ik de kriebels van krijg. Na een ruige start en een paar meters/kilometers rijden vertoont de kilometerteller wispelturig gedrag: de teller maakt kleine sprongen en blijft niet stabiel.

      Ik merk, dat wanneer ik dingen doe waarmee ik stroom gebruik (knipperlicht, grootlicht, sturen in stilstand etc.), de teller wilder tekeer gaat. Na een kilometer of 5 resulteert dit in het volgende:

      – Interieur en exterieur lampjes dimmen
      – Sturen gaat zwaarder
      – Ruitenwissers in slow motion
      – Elektrische ramen in slow motion
      – Airco gaat willekeurig zachter / harder blazen
      – Cruise control werkt niet, want auto weet niet hoe hard ie gaat
      – Gas geven en loslaten voelt hard, schokkerig en niet vloeiend
      – Toerenteller heeft er geen last van

      Het lijkt alsof je een zaklamp met slechte batterijen hebt die langzaam opraken, het gaat alleen sneller als je meer stroom verbruikt.

      Daarom heb ik de accu laten checken en ook al is het een redelijk oude Varta ~7 jaar, hij blijkt nog wel oké te zijn.

      Laatst had ik het weer en mijn dimlichten, dashboard lichtjes, begonnen weer te dimmen. Het werd zelfs zo erg, dat er verschillende waarschuwingslampjes en controlelampjes op het dashboard verschenen…uiteindelijk viel ook de stuurbekrachtiging uit…kilometerteller bleef op nul, radio viel uit etc. en het was bijna donker binnen en buiten de auto.

      Ik wilde de auto langs de weg stilzetten, maar er was geen plek waardoor ik toch 100 meter moest doorrijden. Op het moment dat ik de auto wilde stilzetten hoorde ik een klik en alles kwam wonderbaarlijk weer tot leven, alsof er niets aan de was.

      Nieuwsgierig dat ik ben, heb ik de bovenstaande een paar keer uitgeprobeerd op een (veilige en rustige) parkeerplaats: auto starten, paar rondjes rijden totdat de teller gaat springen. Grootlicht aan, ramen op en neer, alarmlichten etc. alles om zo veel mogelijk stroom te gebruiken en als resultaat: teller ging ‘springend’ richting de 0 km.
      Alles werd weer donker, controlelampjes en waarschuwingslampjes gingen aan en op het moment dat je denk: auto valt zo uit. Kwam alles weer tot leven, deze keer zonder een klik te horen.
      Het lijkt na een paar keer zo getest te hebben, dat op het moment dat je denk dat het over is, hij terug in leven komt en weer gewoon goed rijdt en blijft rijden totdat je de motor uitzet en bv. volgende dag weer start.

      Wat kan het zijn? Ik wil een afspraak maken om de auto te laten uitlezen, maar graag zou ik ook jullie mening willen horen.
      Ik heb de auto een tijdje terug door een wasstraat gehaald, kan dat er ook iets mee te maken hebben?

      Vorig jaar is dit 1x gebeurd en daarna nooit meer. Daarom heb ik er ook geen aandacht aan bested, vond het toen juist wel grappig. Ik had het gelukkig opgenomen, zie linkje:
      https://www.youtube.com/watch?v=kWnAzjdoqXI” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Je hoort de airco ‘kraken’ als ik gas geef, hij stopt dan met blazen…

      #18289721
      SimpleFace
        Lid sinds:
        14 July 2014

        7 jaar oude accu, ondanks ok getest (hoe?) zou ik het toch in die richting zoeken. De tellerhuis is gevoelig voor zwakke accu. Ook dat alles langzamer gaat zoals elektrische ramen lijkt daarop te wijzen.
        Slechte contacten op de accu is ook nog mogelijk, maar nogmaals, ik zou een 7 jaar oude accu gewoon uit preventief onderhoud vervangen, kost maar 6-7 tientjes en vroeg of laat moet hij toch vervangen worden. Of je probeert eens een leenaccu van iemand anders.

        #18289722
        Camlica
          Lid sinds:
          7 July 2015

          Een collega van mij had nog een “battery tester” in de auto liggen. Dat ding gaf toen “Oké” aan.

          De auto stond toen al wel stil van 9:00 tot 17:00. Door de “Oké” heb ik er ook niet bij stilgestaan, ondanks de leeftijd.

          Op het internet kom ik verhalen tegen van kapotte ABS sensoren, dat je absoluut niet meer mag doorrijden, kapotte dynamo’s etc.
          Je hebt gelijk en de accu moet toch vervangen worden, ik zal morgen eens een nieuwe bestellen.

          Hoe zou je het kunnen verklaren dat ie nadat ie bijna helemaal leeg is, toch wonderbaarlijk tot leven komt?

          #18289723
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            @Camlica wrote:

            Een collega van mij had nog een “battery tester” in de auto liggen. Dat ding gaf toen “Oké” aan.

            De auto stond toen al wel stil van 9:00 tot 17:00. Door de “Oké” heb ik er ook niet bij stilgestaan, ondanks de leeftijd.

            Op het internet kom ik verhalen tegen van kapotte ABS sensoren, dat je absoluut niet meer mag doorrijden, kapotte dynamo’s etc.
            Je hebt gelijk en de accu moet toch vervangen worden, ik zal morgen eens een nieuwe bestellen.

            Hoe zou je het kunnen verklaren dat ie nadat ie bijna helemaal leeg is, toch wonderbaarlijk tot leven komt?

            als je dynamo alleen voldoende stroom levert om je motor in leven te houden.. en een deel van je accessoires het andere deel daarvan pakt hij van de accu ter ondersteuning.. als je accu op sterven ligt dan kan het te veel worden voor je dynamo en gaan je lampen enzo vreemd doen..

            #18289724
            SimpleFace
              Lid sinds:
              14 July 2014

              Dynamo laad hem mogelijk weer voldoende op om de boel weer te laten werken. Vervolgens na een dagje rust is de ‘power’ er weer uit, en krijg je hetzelfde probleem na het starten en inschakelen van verbruiksapparatuur.

              Accu testers heb je in verschillende soorten en maten, maar ze zijn niet allemaal even betrouwbaar. Het kan best zo zijn dat de accu voor langere geen hoge stromen kan leveren, ga je dan een paar seconden met een metertje aan zitten, lijkt het net alsof het prima werkt. Inwendige weerstand heeft er alles mee te maken.

              Een simpele (maar ook niet allesbepalend) test is het volgende:
              – Motor uit, koplampen aan
              – Vervolgens blower en verwarming op hoogste stand
              – Bedien een aantal ramen en kijk of je koplampen in lichtintensiteit veranderen.
              – Als je koplampen minder fel worden heb je een gare accu.

              #18289725
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Dynamo en of Accu

                #18289726
                Camlica
                  Lid sinds:
                  7 July 2015

                  @SimpleFace bedankt , ik ga morgenochtend de test uitvoeren. Ben benieuwd wat er dan gebeurt. Als er niets minder fel wordt, heb ik dan een groter probleem?

                  Hebben jullie een betrouwbare, kwaliteit/prijs site die jullie zouden aanbevelen voor accu’s of zal ik een Brezan binnenlopen?

                  #18289727
                  SimpleFace
                    Lid sinds:
                    14 July 2014

                    Zolang je niet meer dan +-70 euro betaalt zit je wel goed. Brezan, autoparts etc kan je proberen. Eventueel een no name garage in de buurt kan ook.
                    Via internet iets goedkoper, maar die dingen zijn zo zwaar dat de verzendkosten weer een stuk hoger zijn.

                    Maar eerst eens testen.

                    #18289728
                    richardschaeks
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 October 2008

                      Ff inhalen hierop, ikzelf rijd een corsa c z10xep van augustus 2006, deze vertoonde in februari deels de klachten,
                      -teller viel terug van 0 en ging op en neer
                      -teller verlichting viel wel eens ff weg of knipperde

                      Toen heb ik de teller eruit gehaald lampjes alle 3 vervangen en toen ging dit goed tot 2 dagen geleden, weer begon me snelheids meter te trippen richting de 0

                      Eec uitgezet en lampen en toen werkte het weer goed, lampen aan en daar ging die weer trippen!

                      Naar huis gereden, motor niet uitgezet en me accu spanning gemeten… 12.3 volt op lopende motor… Motor uit accu tester erop, en de accu zat toen al richting zwak, de accu belast en bam hij zei de accu is zwak! Je zou denken dat de dynamo niet meer goed doet opladen!

                      Nu komt die, motor gestart weer gemeten, 12.3 volt, accu klemmen eraf op lopende motor deze gemeten en opeens 14 volt, hmmz hij laad dus wel, toen eerst de plus klem op de accu, gemeten en 13 volt toen de min klem erbij weer gemeten en toen opeens 14 volt… Probleem is nu ook weer weg…. Althans gister avond, xenon aan, ecc aan op vol blazen radio hard met de ramen spelen en hij bleef goed!

                      #18289729
                      midnight black
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 December 2011

                        Er zou ook nog wel eens een probleem kunnen zijn met een slechte massa of voeding, als de metersgek doen met een zwakke accu is dit normaliter alleen bij het starten.

                        #18289730
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Massa of Voeding zat ik ook aan te denken.

                          verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                          #18289731
                          Camlica
                            Lid sinds:
                            7 July 2015

                            Een ‘ dure ‘ update…

                            Ik kon de test die SimpleFace eerder voorstelde helaas niet uitvoeren. Niets dimde zolang de auto niet gestart was.

                            Vandaag startte de auto niet, ANWB kwam en conclusie:

                            Accu die erin zat was niet 7, maar 12 jaar oud. Eerste accu van de auto. Dat ding heeft het goed volgehouden.

                            Nieuwe originele Opel accu zou 118 euro inc. kosten bij de dealer. Mooi dacht ik, laat ik dat meteen doen.
                            Maar, wat blijkt: Dynamo is ook kapot…Zelfs na een aantal klappen erop, reageerde die niet.

                            Omdat ik zelf twee linkerhanden heb en toch graag iets van een garantie wil gaat dit alles mij 565 euro kosten…

                            #18289732
                            liviu2004
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 April 2014

                              € 565 voor een dynamo en de batterij?

                              Hoe zit het met een reparatieset en laad de oude batterij?

                              #18289733
                              SimpleFace
                                Lid sinds:
                                14 July 2014

                                Anders universele garage bezoeken voor offerte, 565 is wel erg veel. Accu hoeft niet perse van Opel te zijn.

                                #18289734
                                trashmetal
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 February 2007

                                  Ik zou eerst eens alle massa aansluitingen schoon (laten) maken
                                  en een nieuw (niet opel) accutje er in
                                  565 euro is echt van de gekke :puke

                                  #18289735
                                  Eviltruckdriver
                                    Lid sinds:
                                    4 August 2013

                                    ik zou het bijna zelf voor je vervangen 500+ ik bijna diefstal wou dat ik het zo makkelijk kon verdienen :agent

                                    #18289736
                                    Camlica
                                      Lid sinds:
                                      7 July 2015

                                      Ja, ik was iets te enthausiast…maja

                                      Alles lijkt met een nieuwe accu en dynamo gefixed te zijn: meters werken weer naar behoren, auto is een stuk stiller (kwam door dynamo?) en heeft meer power.

                                      Ik heb 3 en 5 jaar garantie op de onderdelen, dat komt wel goed.

                                      #18289737
                                      richardschaeks
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        14 October 2008

                                        Mooi, goed om te horen, mijn dynamo heb ik gister vervangen en mijne loopt ook veel beter en dat zeurend geluid is er nu ook uit, ws lager dynamo, snelheidsmeter doet t tot nu toe ook nog goed

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.