Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Jasper’s ’97er Corsa B X16SZR
- Dit onderwerp bevat 47 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 1 januari 2023om 17:56 door Jasper98.
-
AuteurBerichten
-
21 december 2017 om 18:57 #18350734
Netjes gedaan allemaal!
Dat er toch nog iemand een 5-deurs zoveel aandacht en liefde geeft,
Het is tenslotte niet het mooiste model..en ja, dat mag ik zeggen, heb er zelf jaaaaren in gereden (2 stuks)
Zou de achterruitensproeier geen apk punt zijn..? onder het motto:
“als het erop zit moet het werken”?
ik heb de mijne ooit ook gerepareerd..
Heb de sproeier met een naaldje schoongemaakt, en meende dat de aanvoerslang tussen de auto en de klep gescheurd was..Controleer ook goed de achteras..die roesten(rotten) ook aardig van deze..
21 december 2017 om 19:23 #18350736Bedankt voor het compliment! Sommigen verklaren mij voor gek dat ik er zoveel tijd en moeite in steek.
Zelf kijk ik daar natuurlijk heel anders tegenaan en sleutelen aan het Corsaatje is een verademing in vergelijking met een moderne auto.
Niet het mooiste model. Tja, wel is een 5-deurs veel praktischer dan een driedeurs alhoewel dit geen bewuste keuze is geweest.
Van die achterruitsproeier heb ik het een keer aan een keurmeester op het werk gevraagd, volgens hem geen keuringseis. Mocht het wel zo zijn dan moet ik maar eens op onderzoek uitgaan.
De achteras is trouwens al een keer door een van de vorige 8 eigenaren vervangen. Volgende week zal ik hem nog eens goed bekijken.
Groet,
Jasper
31 december 2017 om 14:01 #18351195Inmiddels schieten de laswerkzaamheden aardig op, op de chassisbalken had ik nog meer (oppervlakte) roest gevonden. Ook zat er in beide achterste wielkasten een gat van 5 x 10 cm. Daar heb ik weer vers plaatwerk ingelast, nu alleen nog de linker veerschotel vastlassen en de boel tegen roest beschermen.
Foto’s komen nog, door familieomstandigheden heeft dit ‘project’ behoorlijk vertraging opgelopen.
Bij deze wil ik ook iedereen alvast een gezond en gelukkig 2018 toewensen!
Groet,
Jasper
2 januari 2018 om 09:13 #18351264goed werk zeg! M’n ouders hadden een Astra F uit ’96 met deze x16szr motor, en dat was een heerlijk laagtoerige motor. Ik denk dat deze inderdaad in een lichtere Corsa goed tot z’n recht komt.
En die veerschotels… bekend probleem. Bij de Astra van m’n ouders toen ook moeten vervangen.
4 januari 2018 om 20:41 #18351395@ginkelvanmichiel :dank-u:
Vandaag de laatste dingen gedaan, nieuwe schokdempers voor de achteras, de oude waren nog de originele en waren helemaal op.
De oude veerschotels, nadat ze ze vakkundig (lees: hardhandig) van de chassisbalken zijn afgebeiteld:
Dat afbeitelen viel nog vies tegen trouwens. Ondanks de flinke roestvorming zaten ze toch nog allebei met zo’n vier tot vijf puntlassen stevig vast aan de langsbalken. Het was bijna niet te zien op welke plekken ze waren gepuntlast, dus uitboren was geen beginnen aan.
Maar goed, het eindresultaat mag er zijn:
Het hele project heeft mij bij elkaar zeker drie hele dagen gekost, gelukkig kan ik dit zelf rustig thuis op de brug doen.
Maar wat een verschil met nieuwe dempers zeg, de Corsa ligt nu veel stabieler op de weg en ook verkeersdrempels zijn veel beter te nemen.
Als klap op de vuurpijl maar meteen doorgereden naar de garage voor de apk, de RZ-PZ-32 rolt weer lekker door tot 3 maart 2019!!
Groet,
Jasper
5 maart 2018 om 21:38 #18353505Even een kleine update: de Corsa heeft de afgelopen maanden feilloos zijn werk gedaan. Ondanks de kou van de afgelopen tijd een gemiddeld verbruik van 1:14,3 en gewoon starten en lopen (even afkloppen…).
Wat staat er verder nog op de planning? Een vervangend rechter achterportier in de kleur Z282 (Polar Sea Blue) zien te vinden. Die van mij is de strijd tegen roest aan het verliezen en een restauratie poging daartoe viel nogal tegen. Dus als iemand iets weet… (inmiddels, in jan ’19 is dit gelukt)
Groet,
Jasper
26 maart 2018 om 04:46 #18354209Mooi project, leuk om te zien hoeveel moeite er nog in de corsa word gestoken?
13 april 2018 om 21:36 #18355010@ joop, bedankt!
Vandaag nieuwe vloermatten binnengekregen, zowel voor als achter. Ziet er weer lekker fris uit zo, misschien nog eens een nieuwe hoes voor de versnellingspook en handrem.
Vorige week nog geluk gehad op de sloop. Ik heb namelijk drie hoofdsteunen voor de achterbank gevonden welke standaard alleen in de B2 CDX van modeljaren 99 en 00 zaten (deze komen uit een Edition 100 actiemodel). De gaten waren al voorbereid en voelbaar onder de bekleding, hoofdsteunen waren voor zover ik weet ook als optie leverbaar. Wel geinig dat je dan gelijk 3 exemplaren kreeg, alsof je ooit met drie man achterin zou zitten.
Groet,
Jasper
19 april 2018 om 23:13 #1835519020 april 2018 om 14:43 #18355214@ enrik
Bedankt! Die ga ik eens proberen!
Groet,
Jasper
26 april 2018 om 20:48 #18355439Super leuk project, dit wil ik ook gaan doen.
Heb je het al laten herkeuren bij rdw? En ik vroeg ma af wat dit nou gekost heeft? Wil dit volgend jaar ook gaan doen bij onze corsa.
26 april 2018 om 22:02 #18355443Bedankt!
Nee, ik ben nog niet langs de rdw geweest (zou ik natuurlijk wel moeten doen). De kosten vallen in mijn geval mee, omdat mijn Corsa op kenteken is gezet in 1997. Voor exacte kosten kun je het beste even met de rdw bellen, maar misschien weet iemand anders op dit forum het ook.
Wat betreft de ombouw: heel goed te doen. Je kunt een X16SZR blok pakken van een late Astra F of een Astra G van 1998-2000. Als je die van een Astra G hebt moet je de meeste aanbouwdelen van je oude motor overzetten (inlaatspruitstuk, motorsteun, multiriemspanner, afdekkappen distributieriem). Uitlaatspruitstuk hangt er een beetje vanaf, daar zijn wat verschillende versies van. Bij een blok van een Astra F zijn er wat meer aanbouwdelen gelijk aan die van een Corsa met een X14SZ (of X12SZ).
Ik heb de kabelboom en ECU van de X14SZ laten zitten en dat heeft geen problemen opgeleverd.
Als je verder nog iets wilt weten, geen probleem!
Groet,
Jasper
29 april 2018 om 10:56 #18355511Ik zat te denken je hoeft pas herkeuring als je een toe name hebt van 20% toch? Maar omdat je de ecu van je 1.4 hebt gebruikt heb je maar 11 pk meer dit valt binnen de 20% en hoef je geen herkeuring.(de x16szr eco zorgt voor 4 pk meer)
Ik zou trouwens ook de oring achter de bobine vervangen daar lekte onze 1.4 op 5 euro bij de Opel dealer.
29 april 2018 om 15:01 #18355524Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.Het gaat om de wijziging van:
de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.Mijn motor lekt niet op de afdichting achter de bobine dus heb ik die niet vervangen. Dit klusje is ook nog prima te doen nu de motor ingebouwd is.
Het verschil tussen de X16SZ (71 pk) en X16SZR (75 pk) zit volgens mij vooral in de software. De enige hardware aanpassingen die ik kan vinden zijn het inlaatspruitstuk (EGR anders en zonder aparte temp. sensor voor dashboard, maar met dezelfde grootte poorten dus dit is het waarschijnlijk niet) en een aangepaste voorvolumekamer (dat grote zwarte kunststof ding bovenop het inspuithuis). Welk vermogen mijn motor nu heeft weet ik niet zeker.
Groet,
Jasper
29 september 2018 om 18:23 #18360721Het is weer even geleden dus tijd voor een update over mijn Corsa.
Vorige week heb ik beide achterwiellagers vervangen waarbij ik ontdekte dat beide wielremcilinders lek waren, die dus maar gelijk mee vervangen.
Tijdens het handmatig (of beter gezegd voetmatig) ontluchten van de remmen niet goed opgepast en de hoofdremcilinder om zeep geholpen, dus een uit Duitsland laten komen via autodoc. Duurde wel wat langer dan via de lokale materialenzaak (1 week) maar het prijsverschil was gewoon teveel.
Maar nu komt het: tijdens al deze werkzaamheden kwam ik toch wat nieuwe bubbels op de anti-steenslagcoating van de bodem tegen. Roest dus.
Dit viel ERG tegen, vooral rondom de rubber doppen die hier en daar in de bodem zitten. De gaten vielen er hier en daar in, uiteindelijk op 4 plekken.
Toen besloten om het goed aan te pakken en alle slechte plekken kaal te maken en waar nodig nieuw staal in te lassen. Zat wel één klein addertje onder het gras: de voorstoelen en vloerbedekking moesten eruit (brandgevaar tijdens lassen), zucht…. Was achteraf gezegd goed te doen.
Inmiddels zijn we een week verder en heb ik zojuist de vloerbedekking weer teruggeplaatst. Een paar plaatjes bij het praatje:
Voetruimte passagier bij ECU/A-stijl
Voetruimte linksachter
Netjes al het roest eruit geslepen, nieuw 1 mm plaatwerk pas gemaakt en zo goed als voor mij (amateur) mogelijk is rondom gepuntlast met het mig-lasapparaat. Daarna alle slag verwijderd, waar nodig vlakgeslepen en behandeld met zinkspray en/of Owatrol. Hopelijk blijft de roest nu weg en kan de Corsa er weer wat jaartjes tegenaan.
Groet,
Jasper
2 oktober 2018 om 09:26 #18360772Als je auto netjes en APK waardig is, dan kost omkeuren je 55 euro of zo. Gewoon bij de RDW een afspraak maken. Je moet tegenwoordig wel de gegevens van de donor auto hebben, dus waar de motor uit gekomen is.
2 oktober 2018 om 13:15 #18360781Oké, gelukkig heb ik die gegevens nog.
Op dit moment ben ik bijna klaar met alle werkzaamheden, APK waardig is hij nu zeker.
Groet,
Jasper
7 oktober 2018 om 21:19 #18360911Gisteren de laatste dingen gedaan om de auto weer rijklaar te maken, dat moest ook wel want vanaf morgen heb ik hem weer dagelijks nodig.
Om de nu roestvrije bodem goed te beschermen heb ik met een UBC spuitpistool een bitumencoating aangebracht.
Als afsluiting een kleine opsomming van alles wat ik de laatste drie weken heb gedaan:
– Nieuwe wiellagers achteras
– Nieuwe remcilinders achteras
– Nieuwe hoofdremcilinder
– Alle roestschade aan bodem gerepareerd/nieuwe delen ingelast/behandeld
– Schijven + blokken vóór vervangen
– Nieuwe remvloeistof
– Knipperlichtinstallatie aangesloten op de cv unit afkomstig uit een Astra G d.m.v. relais (geplaatst boven ECU)
– Verlichting tellers en controlelampjes vervangen (géén LED)
– Aftermarket Kamei armsteun geplaatst die bevestigd wordt onder de stoelgeleiders voor wat extra comfort
Een aantal dingen was ik daadwerkelijk van plan, sommige zaken kwam ik gaandeweg tegen. Al met al vallen de kosten mee gelukkig.
En nu weer lekker :smiley-car: (Alhoewel, wel eerst de nieuwe remmen inrijden)
Groet,
Jasper
Nog even wat foto’s
3 november 2018 om 17:06 #18361555Zo, vandaag weer een kleine ergernis verholpen: het verweerde rubber van het tankklepje vervangen.
In elk geval nog verkrijgbaar bij Cope parts in Emmen en past ook op de Tigra A. Ik wilde eerst het complete klepje uitwisselen met een van de sloop, maar de klepjes voor een 3 en 5 deurs hebben verschillende oogjes voor de vergrendeling. Ik heb nog wat van deze rubbers over (origineel Opel), dus doe maar een pm bij interesse.
Verder nog wat dingen die ik in het voorjaar al gedaan heb:
Heldere koplampen (merk Arteb, glas, goed passend, tweedehands)
Zijwindschermen (merk Heko, gebruikt, bevestiging 3M dubbelzijdig automotive tape)
Ik ben meer iemand van de subtiele aanpassingen, dat merken jullie wel
Groet,
Jasper
4 januari 2019 om 23:07 #18362876Vandaag de dynamo van de Corsa laten reviseren (lagers, sleepring en koolborstels waren versleten) en een nieuwe multiriem spanner gemonteerd (lager was versleten). Verder is ie gisteren weer gekeurd en zit er weer 14 maanden apk op.
Groet,
Jasper
11 januari 2019 om 22:44 #18363042Eindelijk. Na twee jaar zoeken heb ik een keer geluk en stond er een vijfdeurs model in de juiste kleur op de sloop, met een nog goed achterportier. Helaas dus ook weer een andere Corsa B die niet meer op de weg is, maar ten minste één (nogal groot) onderdeel zal voortleven.
Ik heb de deur al in die van mij gezet, maar de wagen nog niet kunnen wassen en bij goed licht een foto gemaakt. De kleurcode komt natuurlijk overeen en een metallic lak verbleekt niet gauw, toch is het allemaal meer dan 20 jaar oud en massaproductie. Het kleurverschil is gelukkig nihil, zeker als je het niet weet.
Groet,
Jasper
P.S. Een tijdje terug ook nog een mooi stukje echt plastic hout uit een Tigra van de sloop geplukt, met bijpassende pookknop trouwens (geen superfoto ik weet het).
13 augustus 2019 om 22:10 #18367989Leuk dit Jasper. Ik heb wat aan je foto’s gehad i.v.m. een eigen reparatie, en heb de rest van het topic met plezier gelezen ter inspiratie voor de toekomst.
1 januari 2023 om 17:56 #18502046Hallo mensen, het is alweer lange tijd geleden dat ik wat van mij heb laten horen, dus hier weer een update
Ik heb de Corsa nog steeds in bezit en gebruik deze dagelijks om naar m’n werk te rijden. Sinds al het hierboven beschreven werk wat ik eraan gedaan zijn er geen noemenswaardige problemen geweest. Het is al weer bijna 6 jaar geleden dat ik de 1600 motor erin gebouwd heb, dus weer tijd voor een nieuwe distributieset
Inmiddels begin ik toch wel te merken dat de Corsa B niet meer op elke straathoek te vinden is, maakt het voor des te meer een sport om ‘m zo lang mogelijk te houden.
Iedereen een goed 2023 gewenst en wie weet tot snel weer
Jasper
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.