Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Jasper’s ’97er Corsa B X16SZR
- Dit onderwerp bevat 47 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 1 januari 2023om 17:56 door Jasper98.
-
AuteurBerichten
-
16 juni 2017 om 21:33 #18344737
Introductie
Ik ben Jasper, 19 jaar oud en ik ben nog student en woon tussen de grote rivieren. Stel: je koopt voor 400 euro een 20 jaar oude opknapper en je bent niet al te bang om vieze handen te krijgen. Is dat een verstandige keus? Misschien. Je wordt er in elk geval altijd wijzer van.
Update
Dit topic gaat inmiddels over het wel en wee van mijn blauwe Corsa B die op 13 augustus 1997 op NL kenteken is gezet en op 14 juli van hetzelfde jaar geproduceerd is. Deze alinea schrijf ik anderhalf jaar na het openen van dit topic en inmiddels is de auto getransformeerd, voor een klein deel uiterlijk maar vooral technisch bekeken is de auto nu helemaal bij en een zeer betrouwbare daily driver. Alle noemenswaardige dingen die ik aan de auto gedaan heb staan hier op het forum.
De Corsa in januari 201716 juni 2017: Start motorombouw naar 1.6 8 klepper
Na 10.000 km zonder grote problemen in een jaartje tijd liet mijn Corsa me afgelopen maandag helaas in de steek. Kort na het wegrijden ineens totaal geen vermogen meer en maar met moeite bleef de motor lopen totdat na enkele tientallen meters verder het hele spul tot stilstand kwam. Tja, daar sta je dan, langs de kant van de weg met een bijna twintig jaar oude Opel… Flink wat bekijks van medeweggebruikers natuurlijk (in de spits).
De volgende dag een compressietest gedaan, bij koude motor weliswaar (weinig keus), en daarbij bleek dat zowel cilinder 3 als 4 geen compressie meer hebben. Nu is de motor in het verleden bij vorige eigenaren meerdere keren oververhit geweest waarbij de cilinderkop flink krom was. Die is bij mijn reparatie destijds gevlakt, maar dat maakt er nog geen nieuwe cilinderkop van natuurlijk. De kop is dus weer kromgetrokken. (Edit; nee. Tussen cilinder 3 en 4 was er een stukje koppakking tussenuit geblazen.)
Dan nu de keus, of weer geld in dit blok stoppen, met sowieso een andere cilinderkop, of een ander blok. Afgaand op de titel van dit topic wordt het dus een andere motor. Nu zag ik op dit forum wel vaker voorbij komen dat er een X16SZR blok uit bijvoorbeeld een Astra in kan. Dat lijkt me wel wat.
Nu vraag ik me af of er nog specifieke dingen zijn waar ik op moet letten als ik naar een X16SZR blok ga kijken. Heeft iemand wat tips voor me?
Afijn, na zo’n lap tekst, een plaatje bij het praatje. Het begin van het demontage werk is vandaag gedaan.
Groet,
Jasper
17 juni 2017 om 00:17 #18344742je kan ook het zelfde overwegen als wat B4RT aan het doen is.. 2.0 ombouw… kost iets meer maar hebt meer plezier met de auto achteraf en omkeuren is dacht ik 75 euro voor een auto die ouder is dan 1998
ik denk dat dat simpeler is omdat meer mensen het al gedaan hebben dan als je voor een andere 1600 gaat kijken…
17 juni 2017 om 12:44 #18344747Bedankt voor je reactie
2 liter zou nog veel mooier zijn natuurlijk. Maar in wezen ook veel meer werk lijkt me.
Andere motorsteunen, inspuitsysteem, ontsteking, kabelboom, brandstofpomp. Daar heb ik eerlijk gezegd niet zo’n behoefte aan, dat allemaal aanpassen.
Daarom lijkt me de X16SZ of X16SZR een goede optie, nauwelijks anders dan de X14SZ die er nu nog in zit namelijk (wel de ECU heb ik horen zeggen).
Op de sloop hier in de buurt (waar ik inmiddels vaste klant ben) kan ik voor 150 euro aan een X16SZR motor komen. Is dat een goede deal?Groet,
Jasper
21 juni 2017 om 22:29 #18344961Vanavond heb ik weer even kunnen sleutelen aan de Corsa. Onder andere de radiateur, koelslangen, het koelvloeistofreservoir, de stuurbekrachtigingspomp en dynamo zijn gedemonteerd. Nu is er dermate veel ruimte ontstaan dat ik erover denk om de motor en bak er via de bovenkant uit te halen. Nou ja, dat zien we nog wel, zover is het nog niet.
Nog wel een vraag van mijn kant. De motorsteun van de X14SZ met stuurbekrachtiging bij de distributiezijde ziet er zo uit:
Als je dan bij de X16SZR in een Astra G kijkt zit de steun op een andere plaats. Weet iemand of ik dan beter naar een X16SZR uit een late Astra F kan kijken?
Groet,
Jasper
22 juni 2017 om 07:00 #18344963Aanbouwdelen gewoon overzetten, als je een uit een astra g pakt, moet je ook ecu en kabelboom overzetten en wellicht meer.
22 juni 2017 om 07:01 #18344964Voor de duidelijkheid dus alle aanbouwdelen van je 1.4 op de 1.6 overzetten.
22 juni 2017 om 08:17 #18344966Oké, bedankt!
22 juni 2017 om 21:23 #18344994Vandaag bij de sloop geweest (Van Spanje in Ingen) om naar een motor te kijken. Dit moet ‘m gaan worden:
Deze Astra G automaat uit 1999 heeft het eind van de levenscyclus bereikt, maar het hart gaat voortleven. De motor heeft niet veel km gedraaid en de nokkenas ziet er nog goed uit. Verder heb ik via het kenteken de historie van de Astra kunnen achterhalen.
Ondertussen nog weer verder gewerkt aan de Corsa nu ik een paar dagen vrij van school heb.Nu ik er goed bij kan heb ik ook de radiateurbalk van alle oppervlakteroest ontdaan en in de Owatrol gezet. Later nog een keer spuiten.
Tot zover deze kleine update, deze Corsa komt hopelijk binnen afzienbare tijd weer op de weg.
23 juni 2017 om 13:24 #18345023Gewoon alles wat in de motorruimte zit eruit halen en meenemen voor die 150€, dus ook de bak, slangen, luchtfilterhuis enzo.
Daarnaast dus ook de ecu en kabelboom enzo meenemen.
Dus beter teveel meenemen dan te weinig.Daarna rustig het nieuwe blok netjes maken (distributie vervangen, pakkingen controleren, krukaskeerringen controleren etc.).
Hierna inbouwen met alle aanbouwdelen van de 1400.
Als laatste voor het nette even omkeuren bij de RDW als de auto van voor 1998 is. Dat kost slecht 50€.
23 juni 2017 om 13:26 #18345024Trouwens of die 150€ duur is of niet, dat hangt dus vanaf wat je allemaal mee mag nemen van de donor auto. Hoeveel km-er de motor gemaakt heeft en de staat van onderhoud etc..
Als die Astra trouwens geventileerde schijven heeft aan de voorzijde, dan zou ik die ook gelijk meenemen (brackets, klauwen, blokken en schijven).
Je gaat er toch een 15pk bij krijgen en zover ik weer hebben de 1400tjes op een B Corsa massieve schijven aan de voorzijde.23 juni 2017 om 22:30 #18345045Bedankt voor je reacties, daar kan ik wat mee!
1 juli 2017 om 19:24 #18345356Inmiddels zijn we weer een week verder en is er veel gedaan. Nu volgt dus een grote update met veel foto’s van wat er allemaal aan onderdelen door mijn handen is geglipt.
Als eerste op de sloop de ‘nieuwe’ motor en andere benodigde delen opgehaald.
Het blok was aan de achterzijde behoorlijk schoon, maar aan de uitlaatzijde heeft de kleppendekselpakking veel gelekt. Na een avondje schoonmaken zag het er zo uit:Aangezien de motor aan een automaatbak vastgeknoopt zat moet ik het vliegwiel van de 1.4 overzetten. Daar komt dan gelijk een nieuwe koppeling etc. op.
Vervolgens ben ik begonnen met de distributie. Omdat de motorsteun van de Corsa op een andere plek zit dan bij de Astra G en er op die plek een multiriemspanner moet komen, heb ik de beschermkappen overgezet. Het was opmerkelijk hoe mooi schoon alles nog was, zoals:Ondertussen ook nog de radiateurbalk gelakt:
Wat is een nieuw onderdeel toch mooi…
Ook de thermostaat is nieuw, nu ik er toch goed bij kon komen gelijk vervangen.
En voila, het hele zaakje gemonteerd:
Uiteraard ook met de waterpomp de basisspanning van de riem afgesteld:
Nieuwe kleppendekselafdichting:
Preventief de pakking van het uitlaat- en inlaatspuitstuk vervangen:
Een vergelijking van de inlaatspruitstukken van de 1.4 op links en de 1.6 op rechts. De Astra G heeft er 1 temp sensor in zitten, terwijl de Corsa B er een extra heeft zitten voor het dashboard. Ook de EGR klep is anders.
Oké dan. Toen was het wel eens tijd om het oude, nog op twee cilinders lopende X14SZ blok uit de Corsa te halen. Na nog net geen 20 jaar en bijna 215.000 kilometer is de strijd gestreden zogezegd. Omhoog en op de assteun (bedoeld voor vrachtwagens, dus een Corsa kan er nog net op haha) met het hele zaakje dus.
Onderzijde van de fusees losgemaakt, steekassen eruit, 3 motorsteunen los en toen kon de motor plus bak er via de bovenkant uit. Op deze manier hoefde ik niet de uitlaat door te slijpen. De F13WR bak werkt nog prima en gaat dus een tweede ronde mee.
Toen was het leeg…
Zo ziet een originele door Sachs geleverde GM koppelingsplaat eruit na vermoedelijk 215 duizend kilometers. Het nieuwe is er dus wel van af…
De krukaskeerring aan de bakzijde van de X16SZR was lichtjes aan het zweten. Deze is dus vervangen. Een gaatje in het metalen deel van de oude geboord, schroefje erin gedraaid en met de klauwhamer voorzichtig uit de passing getrokken.
Vervolgens voorzichtig de nieuwe er gelijkmatig ingeklopt. Nu maar hopen dat het niet gaat lekken.
Nieuwe koppeling en drukgroep. Ook het druklager heb ik vervangen.
Daarna de versnellingsbak aan de buitenkant goed schoongemaakt en aan de motor vastgeknoopt. Toen kwam het moment waarop de Corsa een nieuw hart mocht ontvangen.
Inmiddels kan de Corsa weer op vier wieltjes staan. Tot zover deze grote update, volgende week alle andere onderdelen weer terug monteren en op de sloop een ECU ophalen.
Groet,
Jasper
3 juli 2017 om 18:27 #18345425Nog even een vraag. Omdat ik een andere ECU moet plaatsen moet ik ook rekening houden met de startonderbreking. Nu weet ik dat dit ingebouwd zit in de software van de ECU, maar welke onderdelen naast minstens één bijhorende sleutel met chip moet ik verder nog hebben?
Groet,
Jasper
3 juli 2017 om 22:19 #18345435Heb je het inlaatspruitstuk van de 1.4 geplaatst en de sensoren? Ik zou gewoon de kabelboom en sensoren compleet van de 1.4 overzetten.
3 juli 2017 om 22:19 #18345436Dan kun je dus gewoon rijden op je eigen ECU.
3 juli 2017 om 23:01 #18345443Ik heb het inlaatspruitstuk van de 1.4 gepakt. Alle sensoren zijn verder hetzelfde, op in ieder geval één na. Namelijk het krukassignaal. De sensor zelf is hetzelfde, maar de tandkrans is anders. De plaats waar een paar tanden missen verschilt bij de 1.6 t.o.v. de 1.4. Daarom heb ik de krukaspoelie van de 1.6 gebruikt en wil ik ook met de bijbehorende software van de 1.6 ECU gaan rijden, vandaar. Of zou de 1.4 ECU hiermee overweg kunnen?
4 juli 2017 om 08:42 #18345448Dit gaat gewoon goed met de 1.4 ecu. Het verschil is het tijdstip van ontsteking. Als de klopsensor gaat ingrijpen de andere poelie monteren.
5 juli 2017 om 16:11 #18345513Ziet er keurig uit.
Ik zou ook gewoon de 1.4 ECU blijven gebruiken.6 juli 2017 om 22:03 #18345602Gisteravond nog even de motorsteun rechtsvoor vervangen, het rubber was aan de bovenkant helemaal ingescheurd. Dit was één van de laatste echte ‘werkzaamheden’ die nog moesten gebeuren voordat de motor gestart kon worden. Uiteraard ook nieuwe motorolie, oliefilter, bougies, bakolie en koelvloeistof erop of erin gedaan. Vervolgens eerst op de startmotor laten draaien om oliedruk op te bouwen en vervolgens voor de eerste keer een poging gedaan om hem te laten lopen. :praying02:
Gelukkig loopt het als een naaimachientje, geen vreemde geluiden of wat dan ook.Vandaag met een maat van mij de hele voorkant van de Corsa weer in elkaar gezet en de eerste echte rit gemaakt. Het extra vermogen t.o.v. de 1.4 is echt duidelijk merkbaar. Wat mij betreft is de 1.6 8 klepper echt een prima motor voor de Corsa, bijna onbegrijpelijk dat Opel hem nooit zo heeft geleverd. Maar voor wie meer vermogen wilde waren er natuurlijk ook nog motoren met 16 kleppen.
Voor de duidelijkheid, de X16SZR loopt nu inderdaad prima op de 1.4 ECU met de oude kabelboom, zonder storingen.
Gelijk even een viergastest gedaan op het bedrijf waar ik op vrije dagen werk, gewoon prima.Iedereen die geholpen heeft/interesse heeft getoond tijdens de laatste paar weken, ontzettend bedankt!!
Nog even een paar foto’s als afsluiting van deze post.
Groet,
Jasper
28 juli 2017 om 23:39 #18346553De foto’s werken niet meer, hoe dat komt weet iedereen intussen wel. Ik zal ze ergens anders onderbrengen en opnieuw plaatsen.
**Edit: opgelost**
2 september 2017 om 22:49 #18347819Mooi project Jasper, heb je netjes gedaan. Is een fijne soepele motor inderdaad.
Veel plezier ermee, kan je weer een tijd vooruit.2 september 2017 om 22:57 #18347821[quote quote=18345602]Uiteraard ook nieuwe motorolie, oliefilter, bougies, bakolie en koelvloeistof erop of erin gedaan[/quote]
Ik lees niks over waterpomp/distrubutieriem/spanrollen?
3 september 2017 om 09:49 #18347834[quote quote=18347821]
Uiteraard ook nieuwe motorolie, oliefilter, bougies, bakolie en koelvloeistof erop of erin gedaan
Ik lees niks over waterpomp/distrubutieriem/spanrollen?
[/quote]
Zie mijn post van 1 juli. Ik heb daar niet specifiek genoemd dat ook de spanrol en distributieriem nieuw zijn, maar dat is uiteraard wel het geval. Zou natuurlijk zonde zijn als na al dit werk de riem breekt.
Groet,
Jasper
2 november 2017 om 22:51 #18349564Tijd voor een update.
Een aantal weken na het wisselen van de motor hoorde ik af en toe bij het intrappen van de koppeling een vreemd schavend geluid. Omdat ik van buitenaf niet achter de oorzaak kon komen en dus de versnellingsbak moest weghalen heb ik de Corsa een aantal weken in de hoek gezet. Ondertussen een nieuwe werkplaats met 2-koloms hefbrug opgebouwd. Vervolgens ben ik aan de klus begonnen. Niet iets waar ik op gehoopt had, zeker niet na al het werk eerder afgelopen zomer, maar het gaf wel de kans om een groot deel van het eerdere werk te controleren, voor wat het waard is…
Om de motor te ondersteunen op het moment dat twee motorsteunen zouden ontbreken, deze speciale motorsteun gekocht. Voordeel hiervan is dat de hefbrug dan nog gewoon vrij omlaag of omhoog te bewegen is, i.t.t. wanneer je een bok met een stukkie hout onder het carter zet.
Een avondje later:
De oorzaak van het geluid bleek een gefaald druklager te zijn (is vervangen afgelopen zomer), naar mijn idee een productiefout. Het lager was los gaan zitten op zijn houder.
Ik heb het vliegwielhuis van de bak nog een keer extra schoongemaakt en ook de geleiderbus van het druklager vervangen met zowaar een origineel Opel onderdeel.
Ik heb ook gelijk maar de aandrijfaskeerringen vervangen. De koppelingset die ik deze keer gekozen heb is van Sachs (tegenwoordig onderdeel van ZF), het merk wat ook origineel gemonteerd was. De oude Sachs set had ik nog liggen en kon ik vergelijken. De oude plaat en drukgroep hadden een diameter van 190 mm. De nieuwe set van 200 mm. De diameter van het contactvlak v/h vliegwiel is echter ruim 210 mm. De set van 190 mm bleek moeilijk tot niet leverbaar via mijn plaatselijke onderdelenzaak. 200 mm blijkt de standaard voor X14XE en X16XE benzinemotoren. Afijn, alles past dus prima. Op de onderstaande foto’s is een deel weer gemonteerd, deze keer ook met nieuwe bevestigingsboutjes voor het vliegwiel:
En hier de bak weer herenigd met de X16SZR motor (die trouwens prima dienst heeft gedaan tot nu toe):
Daarna natuurlijk alles in de vorm van motor/baksteunen, aandrijfassen, fusees etc weer gemonteerd. Als laatste nog even het gasklephuis losgehad en goed schoongemaakt:
Inmiddels heb ik weer aardig wat goede kilometers met de Corsa gemaakt, hij blijft mijn daily driver. De koppeling werkt prima. Mijn conclusie; er is meestal niets mis met het gebruiken van imitatie/aftermarket etc. onderdelen, maar de volgende keer bij een lastig te bereiken onderdeel zoals de koppeling denk ik wel twee keer na. Deze Sachs set was namelijk helemaal niet zo veel duurder als de KM set die ik afgelopen zomer geplaatst had…
Groet,
Jasper
20 december 2017 om 22:02 #18350693Wederom een update. In maart moet de Corsa weer voor de keuring. Nu heb ik ondertussen een behoorlijk goed beeld van de technische staat (goh..) en weet ik dat de bovenste veerschotels aan de achterzijde verroest zijn. Ik heb ze eerder al voor zover het kon schoongemaakt en in de tectiel gezet, maar nu is de koek wel op. Planning is om dit volgende week te gaan doen. Foto’s van het resultaat volgen dan nog wel.
Mocht iemand nog tips hiervoor hebben dan hoor ik het graag. Ik ben van plan om een x aantal gaatjes in de schotels te boren en op die plekken de schotels aan de draagbalken te lassen met het MIG-apparaat. Er zullen vast wel forumleden zijn dit dit vaker hebben gedaan, tips zijn welkom.
Verder nog gebreken?
– achterruitsproeier werkt niet, geen afkeur en ik mis het niet. Hier ga ik dus niets aan doen.
– linker koplamp zit los aan de onderkant. Hier hoort een wit plastic clipje op. Kleine fix.
Dat was het wel, valt dus wel mee voor een twintig jaar oude auto. Zeker na de investeringen van afgelopen zomer/herfst is het wel mijn bedoeling om zo lang mogelijk met de Corsa te blijven rijden.
Gemiddeld verbruik tot nu toe 1:13,7
Gemeten over de laatste 2 maanden. Zeker in deze best koude periode geen slechte score, maar nu ook weer niet extreem zuinig. Veel snelwegkilometers.
Verdere plannen
– Opzoeken en plaatsen van antraciet/zwarte deurpanelen. Eerder heb ik een GSI interieur (voorstoelen + achterbank) geplaatst, de huidige deurpanelen passen daar niet meer bij. Ik hoop deze op de sloop voor een 5-deurs te vinden.
– Portier rechtsachter vervangen, deze is verroest aan de onderkant en het overspuiten hiervan is geen geweldig succes geworden. Kleurcode Z282 Polar Sea Blue mocht iemand nog iets hebben staan…
– Om laten keuren bij de RDW. Dit is er simpelweg nog niet van gekomen. Vooral ook door het probleem met de koppeling.
Tot zover.
Groet,
Jasper
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.