Corsa B roest herstellen (motorkap + achterklep)

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B roest herstellen (motorkap + achterklep)

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276648
    Astra_R
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 September 2011

      Beste allen,

      Ook onze corsa heeft de bekende plekken.
      De vorige eigenaar heeft wat herstelwerk verricht, maar ik zou het graag opnieuw doen/ verbeteren.
      Ik ben wat onzeker over de te nemen stappen en zou daarom graag advies willen inwinnen bij jullie.

      Hieronder vast 2 foto’s van de motorkap:
      Sorry van de insectenlijkjes. Willem(zo heet de corsa) is de kilometervreter/ autobahnstormer van het stel en doet het goed ;)

      En de binnenkant:

      Mijn plan was het volgende:
      Schuren tot de zichtbare roest weg is(met welke grofte sluit ik af?);
      Roest omvormer;
      Ligt opschuren(welke grofte?);
      Reinigen en ontvetten;
      Epoxy primer spuiten met afplakken;
      Licht opschuren en afplakrand glad schuren(welke grofte voor hechting?);
      Reinigen en ontvetten;
      2K Kleurlak, iets uitwaaien over bestaande lak;
      Eventueel bijspuitverdunning om een mooie overgang te krijgen;
      Indien nodig: Wetsanden en polijsten vanaf 2000P.

      Vragen betreffen:
      Is het de goede manier om voor de komende 3 jaar roestvrij te zijn?
      Zijn er middelen of primers die ik beter kan gebruiken ter voorkoming van roest?
      Welke grofheid van schuurpapiertjes gebruik ik voor een goede hechting van de lakken?
      Moet er nog een filler of plamuur gebruikt worden en zo ja, wanneer? En zijn er nog speciale handelingen nodig?
      Klopt mijn inschatting dat er geen blanke lak nodig is bij deze kleur?

      En natuurlijk algehele feedback op mijn plan.

      #18318973
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        de roest valt opzich mee.. ik heb slechter gezien en ervaren…
        om het roest op te schuren zou ik geen schuur papier pakken ( ben je een tijdje bezig als je het goed wil doen)
        je zou een accuboor kunnen pakken met een staalborstel kop eraan.. dat vreet door de roest heen tot je weer op het metaal zit…
        dan roest stop ( novorox) eroverheen smeren.. een nachtje laten zitten ( heeft 24 uur droogtijd nodig volgens mij) en dan zelf wit spuiten als je het netjes kan of als je de hele kap in 1 nieuwe kleur wil hebben verf stripper pakken ( zou makkelijker zijn om de kap te verwijderen van de auto… het is nogal agressief spul)
        verfstripper eroverheen smeren. dat vreet heel de lak eraf tot op het metaal dan kun je de lak er bijna af vegen.. en dan in de primer zetten en spuiten in de kleur van de auto
        blanke lak zit er altijd overheen ( 2 a 4 lagen) ter bescherming van de lak… als je gaat polijsten gaat er altijd wel een laag vanaf.. zou jammer zijn om de lak eraf te polijsten

        #18318974
        Astra_R
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 September 2011

          Vergeten te vermelden. Het gaat buiten gebeuren. Hele kap spuiten vermijd ik dus liever i.v.m. groter oppervlak voor voor stof en beestjes om op de natte lak te komen. Stof zou binnen denk ik ook de uitdaging worden.
          Schuren wilde ik een excentrische machine voor gebruiken.

          Het gewenste resultaat moet naar omstandigheden het best haalbare worden.

          Novorox vervult ook de rol van primer?
          Ontvetten: ammonia, verfreiniger, remreiniger of toch iets anders?

          Uiteraard bedankt voor het meedenken :thumbup

          #18318975
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            met verf stripper komt er geen stof vrij.. het is een gel soort dat je erop smeert en dan begint het de lak af te buiten.. de kap kun je dan binnen spuiten in een goed geventileerde ruimte
            met zo wel schuren als de staal borstel zal er stof vrij komen.. dat kun je doen als de kap nog aan de auto zit…
            novorox is alleen een roest stopper.. geen primer.. dat moet je daarna daar overheen doen als je het spul na drogen gladgeschuurd hebt
            om een oppervlakte schoon te krijgen hebben ze bij een auto zaak zoals broekdhuizen , APS etc van die doekjes voor.. zowel voor schoonmaken na schuren als schoonmaken voor spuiten
            als je de kleurcode van je corsa weet kun je bij een verfhandel de kleur op code na laten maken in een spuitbus…

            #18318976
            trashmetal
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 February 2007

              Motip levert ook alle opel kleuren ;)
              mijn motorkap ziet er trouwens erger uit :D

              #18318977
              Astra_R
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 September 2011

                Kleur maak ik me niet zo’n zorgen om. Idd motip of op kleur laten maken hier in de buurt. Perfect zal het voor een spuiter dan vast niet zijn, maar een leek zal minstens 2 keer moeten kijken om kleurverschil te zien(hoop ik).

                Waar ik me wel zorgen om maak ik dat de roest voorlopig weg blijft en de lag blijft zitten.
                Als je inzoomt zie je dat de bijgewerkte verf weer los laat ;)

                #18318978
                bart-gsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2012

                  komt doordat roest niet iets is waar lak goed op hecht…
                  dus ik zou een staal borstel pakken aan zo`n accu boord en tot op het metaal terug schuren… dan heb je weer een goede ondergrond om op te lakken

                  #18318979
                  Astra_R
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 September 2011

                    :thumb
                    Hoe “glad” moet de ondergrond zijn?
                    Staalborstelkrassen, 120P, 250P, 3000P?
                    Misschien domme vragen hoor. Heb geprobeerd met motip knikkerbusjes de stalen velgen op te knappen en dat is dus mooi mislukt. Lak knapt er mooi af :(

                    #18318980
                    bart-gsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 July 2012

                      met een staalborstel ga je sowieso niet verder dan blank metaal.. dan kun je met 1000 of 1200 korrel het metaal een beetje ruwer maken zodat de primer er in hecht..
                      op blank metaal hecht verf sowieso niet goed als je de ondergrond ( metaal) niet voor behandeld
                      in het metaal kun je het beste lichte krasjes hebben voor de primer te laten hechten… te diepe krassen zoals krassen op de lak van sleutels die zijn te diep… en zullen dan zichtbaar zijn..

                      #18318981
                      Astra_R
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        26 September 2011

                        Gaan we het zo eens proberen. Bedankt Bart :thumbup

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.