Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B roest herstellen (motorkap + achterklep)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 mei 2016 om 10:59 #17276648
Beste allen,
Ook onze corsa heeft de bekende plekken.
De vorige eigenaar heeft wat herstelwerk verricht, maar ik zou het graag opnieuw doen/ verbeteren.
Ik ben wat onzeker over de te nemen stappen en zou daarom graag advies willen inwinnen bij jullie.Hieronder vast 2 foto’s van de motorkap:
Sorry van de insectenlijkjes. Willem(zo heet de corsa) is de kilometervreter/ autobahnstormer van het stel en doet het goed ;)
En de binnenkant:
Mijn plan was het volgende:
Schuren tot de zichtbare roest weg is(met welke grofte sluit ik af?);
Roest omvormer;
Ligt opschuren(welke grofte?);
Reinigen en ontvetten;
Epoxy primer spuiten met afplakken;
Licht opschuren en afplakrand glad schuren(welke grofte voor hechting?);
Reinigen en ontvetten;
2K Kleurlak, iets uitwaaien over bestaande lak;
Eventueel bijspuitverdunning om een mooie overgang te krijgen;
Indien nodig: Wetsanden en polijsten vanaf 2000P.Vragen betreffen:
Is het de goede manier om voor de komende 3 jaar roestvrij te zijn?
Zijn er middelen of primers die ik beter kan gebruiken ter voorkoming van roest?
Welke grofheid van schuurpapiertjes gebruik ik voor een goede hechting van de lakken?
Moet er nog een filler of plamuur gebruikt worden en zo ja, wanneer? En zijn er nog speciale handelingen nodig?
Klopt mijn inschatting dat er geen blanke lak nodig is bij deze kleur?En natuurlijk algehele feedback op mijn plan.
17 mei 2016 om 11:14 #18318973de roest valt opzich mee.. ik heb slechter gezien en ervaren…
om het roest op te schuren zou ik geen schuur papier pakken ( ben je een tijdje bezig als je het goed wil doen)
je zou een accuboor kunnen pakken met een staalborstel kop eraan.. dat vreet door de roest heen tot je weer op het metaal zit…
dan roest stop ( novorox) eroverheen smeren.. een nachtje laten zitten ( heeft 24 uur droogtijd nodig volgens mij) en dan zelf wit spuiten als je het netjes kan of als je de hele kap in 1 nieuwe kleur wil hebben verf stripper pakken ( zou makkelijker zijn om de kap te verwijderen van de auto… het is nogal agressief spul)
verfstripper eroverheen smeren. dat vreet heel de lak eraf tot op het metaal dan kun je de lak er bijna af vegen.. en dan in de primer zetten en spuiten in de kleur van de auto
blanke lak zit er altijd overheen ( 2 a 4 lagen) ter bescherming van de lak… als je gaat polijsten gaat er altijd wel een laag vanaf.. zou jammer zijn om de lak eraf te polijsten17 mei 2016 om 11:27 #18318974Vergeten te vermelden. Het gaat buiten gebeuren. Hele kap spuiten vermijd ik dus liever i.v.m. groter oppervlak voor voor stof en beestjes om op de natte lak te komen. Stof zou binnen denk ik ook de uitdaging worden.
Schuren wilde ik een excentrische machine voor gebruiken.Het gewenste resultaat moet naar omstandigheden het best haalbare worden.
Novorox vervult ook de rol van primer?
Ontvetten: ammonia, verfreiniger, remreiniger of toch iets anders?Uiteraard bedankt voor het meedenken :thumbup
17 mei 2016 om 12:06 #18318975met verf stripper komt er geen stof vrij.. het is een gel soort dat je erop smeert en dan begint het de lak af te buiten.. de kap kun je dan binnen spuiten in een goed geventileerde ruimte
met zo wel schuren als de staal borstel zal er stof vrij komen.. dat kun je doen als de kap nog aan de auto zit…
novorox is alleen een roest stopper.. geen primer.. dat moet je daarna daar overheen doen als je het spul na drogen gladgeschuurd hebt
om een oppervlakte schoon te krijgen hebben ze bij een auto zaak zoals broekdhuizen , APS etc van die doekjes voor.. zowel voor schoonmaken na schuren als schoonmaken voor spuiten
als je de kleurcode van je corsa weet kun je bij een verfhandel de kleur op code na laten maken in een spuitbus…17 mei 2016 om 12:15 #18318976Motip levert ook alle opel kleuren ;)
mijn motorkap ziet er trouwens erger uit :D17 mei 2016 om 15:17 #18318977Kleur maak ik me niet zo’n zorgen om. Idd motip of op kleur laten maken hier in de buurt. Perfect zal het voor een spuiter dan vast niet zijn, maar een leek zal minstens 2 keer moeten kijken om kleurverschil te zien(hoop ik).
Waar ik me wel zorgen om maak ik dat de roest voorlopig weg blijft en de lag blijft zitten.
Als je inzoomt zie je dat de bijgewerkte verf weer los laat ;)17 mei 2016 om 15:35 #18318978komt doordat roest niet iets is waar lak goed op hecht…
dus ik zou een staal borstel pakken aan zo`n accu boord en tot op het metaal terug schuren… dan heb je weer een goede ondergrond om op te lakken17 mei 2016 om 16:21 #18318979:thumb
Hoe “glad” moet de ondergrond zijn?
Staalborstelkrassen, 120P, 250P, 3000P?
Misschien domme vragen hoor. Heb geprobeerd met motip knikkerbusjes de stalen velgen op te knappen en dat is dus mooi mislukt. Lak knapt er mooi af :(17 mei 2016 om 16:29 #18318980met een staalborstel ga je sowieso niet verder dan blank metaal.. dan kun je met 1000 of 1200 korrel het metaal een beetje ruwer maken zodat de primer er in hecht..
op blank metaal hecht verf sowieso niet goed als je de ondergrond ( metaal) niet voor behandeld
in het metaal kun je het beste lichte krasjes hebben voor de primer te laten hechten… te diepe krassen zoals krassen op de lak van sleutels die zijn te diep… en zullen dan zichtbaar zijn..17 mei 2016 om 16:39 #18318981Gaan we het zo eens proberen. Bedankt Bart :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.