Corsa B remmen/achteras upgrade (van trommel naar schijf)

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B remmen/achteras upgrade (van trommel naar schijf)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18364010
    Shaktakash
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 June 2017

      Goedendag allemaal

       

      Ben nieuw hier en heb overigens een tijdje rondgekeken sinds dat ik een Opel heb gekocht. Daarvoor had ik een aantal auto’s van andere modellen zoals 2l-Espero en 3cilinders-Polo. Nu heb ik een aantal vragen over mijn Opel en heb ik rondgezocht voor informatie op deze forum. Ik heb wel wat gevonden en ook wel iets nuttigs, maar 2 topics die ik gelezen heb dateren 2014 en 2011. Dus ik weet niet, of dat info nog actueel is en of de mensen er nog online komen, en bovendien betreft mijn vraag iets meer dan wat ik gevonden heb.

      Context van de topic heb ik geprobeerd te formuleren in de titel. Upgrade van de remsysteem is mijn eerste grote stap in mijn werk aan deze auto. Hiervoor had ik het alleen maar een beetje gepolijst, bijgelakt, distributieketting laten vervangen en een aantal andere banaliteiten. Het is een 1.2 Corsa B uit 2000, die loopt nu op 17 inch. En vraag me niet hoe. Dit is namelijk een noodoplossing, normaal gesproken had ik doodgewone zwarte stalen 15” eronder. Maar toen gebeurde dit…

       

      [url=https://radikal.ru][img]https://c.radikal.ru/c35/1902/e8/17df797e145d.jpg[/img][/url]

       

      …en omdat ik met deze auto dagelijks naar mijn werk en terug moet rijden, heb ik van mijn vriend een set witte velgen vanonder Mini gekregen…die ik ff snel heb overgespoten natuurlijk…

       

      [url=https://radikal.ru/big/ssni4bifubegx][img]https://d.radikal.ru/d06/1902/81/927e2d35e209t.jpg[/img][/url]

       

      Ik weet dat het op een monster truck lijkt. Weet ik. Tis 215/40/17″ Ik schaam me dood, echt waar. Dus ik doe muziek wat harder, dan klopt ten minste de image :D Maar echt, serieus, zodra ik de nieuwe 15” stalen velg krijg, stap ik back to normal…Anyway, to the point. Nu wil ik de achterbas vervangen zodat ik ipv trommelremmen een set schrijfremmen krijg. Het irriteert me gewoon. Dus ik wil daar schijven met klauwen zien. Nou vragen! Welk model Opel achteras moet ik zoeken? Welk diameter remschrijf achteras is mogelijk/wenselijk uitgaand van velgen 17”/15”? Zijn er 1 op 1 opties? Zijn er betere opties die wat meer moeite kosten? Verder een vraag uit 2014 die niemand toen had beantwoord: Waar halen jullie de 3-40 remdrukverdelers vandaan?

       

      Wat voorkant betreft, heb ik wel her en der informatie kunnen vinden. Ik begreep dat (correct me if im wrong) 256/24 mm is wenselijk voor 15” maar iemand uit de oudere topic wees naar 280 mm remschrijven voor. Heb geen idee of dat kan met 17″ laat staan met 15″. Weet iemand misschien? Plus, qua merken heb ik wat voorbij zien vliegen zoals Mtec of Bosch. Gemiddelde is wat ik ga kiezen, dat is het minste. Maar als iemand mij een paar modellen Opel/ofnietOpel kan noemen, waarvan ik een goeie combi voor/achteras remschrijven klauwen remcilinder drukverdeler, kortom van A tot Z kan kopen en aanpassen/monteren, dan zou dat denk ik veel makkelijker zijn.

       

      Alvast bedankt!  :bye:

      #18364201
      freek corsa
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 December 2004

        Je wil dus alleen de remmen ombouwen omdat het er beter uitziet ?

        Er is zover mij bekend niet een originele opel achteras met schijfremmen die er zo onder past.

        Er zijn wel meer mensen die een achteras hebben aangepast, zo een achteras moet je zien te kopen.

        Of zelf een achteras aanpassen.

         

        Voorremmen kun je 256x24mm nemen, maar 284 of 288mm past ook met de 15 inch stalen opel velgen.

         

        #18364251
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          De remklauwen voor de 256×24 schijven + klauwen vind je op heel veel Opels (vanaf Astra F 1.6 16v) en zijn een directe vervanger voor je huidige set.

          Als je nieuwe remmen erop zetten, neemt dan een goed merk (Bosch bijvoorbeeld).

          Je kan ook je hoofdremcilinder+rembekrachtiger vervangen. Degene die je kan nemen is die van een Corsa B GSi of Kadett GSi (16v). Let erop dat je moet zoeken naar de ABS of niet ABS versie, afhankelijk of je dat nu ook hebt.

          De achteras ombouwen naar schijven dat is een veel grotere klus, omdat je dan ook remdrukbegrenzers moet hebben (3/20 of 3/40) en je last afhankelijke die nu op de achteras zit moet uitschakelen.

          Wil je echt die ombouw doen, dan moet je een Corsa C schijvenachteras nemen als donor, maar dan nog moet je iets bouwen om je handrem goed te laten werken.

          #18364303
          freek corsa
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 December 2004
            #18366072
            Shaktakash
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 June 2017

              Goedemiddag

              [quote quote=18364201]Je wil dus alleen de remmen ombouwen omdat het er beter uitziet ?[/quote]

              Ehm, niet helemaal. Ik heb een meer-stappen-plan, en de ophanging + chassis versterking is de eerste fase van. Ik concentreerde me alleen hier op in deze post. Zodra ik deze voor elkaar krijg, wil ik verder met deze Corsatje. Uiteindelijk wil ik richting x20…

              [quote quote=18364201]Er is zover mij bekend niet een originele opel achteras met schijfremmen die er zo onder past. Er zijn wel meer mensen die een achteras hebben aangepast, zo een achteras moet je zien te kopen. Of zelf een achteras aanpassen. [/quote]

              Klopt, ik heb er ook geen een van gevonden. Maar er werd mij gewezen naar de dwarsbalk van Astra F (gsi?) en die heb ik voor 40 euro gevonden. Alleen die uiteinden waaraan de wielnaaf zit en welk op je foto duidelijk te zien is (twee bredere delen aan beide kanten van de dwarsdrager),

              die kan ik dus niet vinden. Of misschien ken ik de juiste benoeming ervan niet. Any help?

              In de winkel is de foto heel onduidelijk :( https://www.auto-onderdelen24.nl/hd-karosserieteile/7048234

              Want als ik dat voor elkaar krijg, dan is er een set te koop, en klaar compleet van Astra F : klauwen (voor 256, achter 260) + schrijven. En dan ga ik over nadenken wat 288 voor de voorkant betreft, ipv 256.

               

              Iig thanks voor reactie! :good: Ik vind het altijd makkelijker om persoonlijk iemand met eigen ervaring te vragen dan koude google door te zoeken.

              #18366073
              Shaktakash
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 June 2017

                Maar de remschrijven zitten er toch lelijk uit…

                 

                [url=https://radikal.ru][img]https://a.radikal.ru/a17/1905/1a/7628f415bada.jpg[/img][/url]

                #18366074
                Shaktakash
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 June 2017

                  [quote quote=18364251]De remklauwen voor de 256×24 schijven + klauwen vind je op heel veel Opels (vanaf Astra F 1.6 16v) en zijn een directe vervanger voor je huidige set. Als je nieuwe remmen erop zetten, neemt dan een goed merk (Bosch bijvoorbeeld).[/quote]

                  Dankjewel. Na het her en der zoeken kwam ik tot diezelfde conclusie wat Astra F betreft. En omdat ik nog niet het complete (financiele) plaatje voor de ogen heb, probeer ik het voorzichtig uit te geven, dus ben voor JP gegaan https://www.auto-onderdelen24.nl/jp-group/8180036 Kamoka  https://www.auto-onderdelen24.nl/kamoka/12870902 en Maxgear schijven (voor en achter) waar van alle drie merken heb ik nooit eerder gehoord. We zullen zien hoe dat uitkomt.

                  [quote quote=18364251]Je kan ook je hoofdremcilinder+rembekrachtiger vervangen. Degene die je kan nemen is die van een Corsa B GSi of Kadett GSi (16v). Let erop dat je moet zoeken naar de ABS of niet ABS versie, afhankelijk of je dat nu ook hebt. …[]…omdat je dan ook remdrukbegrenzers moet hebben (3/20 of 3/40) [/quote]

                  Yep, daar heb ik veel over gelezen maar niet veel over begrepen. Hoofdremcilinder met de boring 20,64 mm is geschikt zowel voor 1.2 als voor 1.6 gsi? En als ik zoek naar Astra F 2.0 V16 dan is de naafboring 22.2 mm. Is dit correct?

                  En de voorbeelden van de remkrachtverdelers (3/20 of 3/40) kan ik ff niet snel vinden. Hoewel ik daar zeker eerder iets van gelezen heb tijdens een van mijn google zoektocht B-)

                  #18366075
                  Shaktakash
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 June 2017

                    En volgens mij is dat link zelfs dwarsdrager voor de voorkant en niet van de achteras, gezien de prijs denk ik dan…

                    #18366187
                    Shaktakash
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 June 2017

                      [quote quote=18364251]Wil je echt die ombouw doen, dan moet je een Corsa C schijvenachteras nemen als donor[/quote]Heeft Corsa C dan schijfremmen achter? :scratch:

                      #18366212
                      Corsa_GSi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Je hoofdremcilinder (hrc) / bekrachtiger zet je pedaalkracht/beweging om in remdruk.

                        Als je grotere remmen monteert met gelijk blijvende hrc, dan zal je meer kracht op je pedaal moeten uitvoeren voor de zelfde remkracht.

                        Dus ja een grotere hrc diameter is beter.

                        Corsa B GSi is 21 mm, Kadett GSi is 22 mm, Calibra Turbo is 23 mm.

                        Als je een hrc hebt die niet past op je rembekrachtiger, dan pak je daar ook een andere voor, maar een Corsa B GSi hrc past op een Kadett GSI rembekrachtiger en vise versa.

                         

                        En ja de Corsa C GSi heeft schijven achter, ook de 1.7 Diesel heeft dat. Die onderdelen zijn 1 op 1 over te zetten op je Corsa B trommelas, alleen handremkabels aanpassen en mogelijk je remslangen. Die zou ik soweiso vervangen voor van die Goodridge slangen (staalomvlochten teflon dingen).

                        #18366423
                        Shaktakash
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 June 2017

                          Hartelijk bedankt voor je uitleg! Ik ga later m’n kop nog breken over cilinder/bekrachtiger, maar nu wou ik even snel wat vragen.[quote quote=18366212]En ja de Corsa C GSi heeft schijven achter, ook de 1.7 Diesel heeft dat. Die onderdelen zijn 1 op 1 over te zetten op je Corsa B trommelas, alleen handremkabels aanpassen en mogelijk je remslangen. [/quote]Ik rij al weken regelmatig langs 4 of 5 sloperijen hier in de regio, alleen om te kijken welk vaianten achteras ik tegen kom en wat de verschillen zijn.

                          Dit is wat ik nu als huidige situatie heb.

                          [IMG]https://www.mupload.nl/img/m1duo9bito.jpg[/IMG]

                          Op de achteras van verschillende Opels die ik tegen kwam (ik keek uit naar Astra, Calibra en Vectra) zag ik bijna in elk geval waar het schijf aan zat, hetzelfde formaat plaat waarop de remklauw met 2x bouten is gemonteerd. Dat metalen plaat zelf  is met 4 bouten aan de achteras bevestigd. Opvallend is, dat de remtrommel zit ook met 4 bouten aan de as vast. Alleen deze gaten vormen een rechthoekige vierkant (als je denkbeeldige lijnen trekt), terwijl gaten op de wiellager die bij de schijfremmen hoort, van een Astra 2.0, heeft andere afstanden tussen de gaten. Als ik zoek naar zo’n wielnaaf en/of wiellager, ziet het ongeveer zo uit:

                          [IMG]https://www.mupload.nl/img/5dlzda3j.jpg[/IMG]

                          Dus weet ik niet, als het gaat alleen om de plaat, met de juiste gaten, dan is die plaat zo gemaakt. Maar als je zegt dat Corsa C Gsi of 1.7 diesel diezelfde bevestigingspunten hebben, dan hoef ik die plaat niet, als ik je goed heb begrepen. Dan zou ik liever voor deze optie kiezen.

                          Alleen tot nu toe heb ik geen Corsa C Gsi in de lijst gevonden. Op een aantaal grotere auto-onderdelen winkels heb ik ongeveer hetzelfde lijst.

                          [IMG]https://www.mupload.nl/img/tbbpakdt7nvh.jpg[/IMG]

                          Wat diesel 1.7 di, dti betreft, heeft het wel aan dat ie achter scijfremmen heeft, als ik maar wielnaaf/wiel lager zoek, dan kom ik alleen op de lager uit :(

                          [IMG]https://www.mupload.nl/img/jfsow4koo.jpg[/IMG]

                          Ik denk gewoon dat ik verkeerd zoek…Ben nooit zo goed in geweest :scratch:

                          PS heb je ergens op internet tekeningen van Corsa B in PDF/JPEG/whatever? De enige wat ik kon vinden waren de wiring diagrams, maar helaas geen tekeningen van de constructie (frame, wielbasis, etc), die ben ik nog niet tegen gekomen.

                           

                           

                          #18366580
                          Corsa_GSi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            COrsa C GSi heeft als motor de Z18XE 125pk.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.