Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Corsa B c20xe houd in/stottert/wordt (te) warm…
- Dit onderwerp bevat 100 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 februari 2017om 20:48 door corsa14slow.
-
AuteurBerichten
-
27 december 2016 om 15:25 #18335693
Originele Bosch kun je onder de zes tientjes aan komen hoor. En de vervangingstermijn voor de lambda is 60000km. De pest is dat ze dan zo nog drie ton draaien, maar niet met 100% de juiste waardes. Dit valt haast niet te meten, want hij lijkt op de meter nog wel goed te werken.
27 december 2016 om 16:39 #18335694ah zo, volgende maand APK, dan weet ik het zeker dat ie niet meer goed is ;) (vier gas meting)
maar de temp sensor is dacht ik puur op weerstand meten, voltage blijft gelijk?
27 december 2016 om 17:27 #18335695Je kan de Lambda ook eens uitschakelen voor de test, pin 20 van de ECU aan de massa en dan kiest hij een standaardwaarde en negeert hij de lambdasensor. Dit geldt wel enkel voor de M2.5 motoren.
27 december 2016 om 18:25 #18335697Ik heb de m2.5 motor (Calibra ’92), dus dat scheelt :)
27 december 2016 om 20:47 #18335707Ja, dat scheelt, dan kan je het eens testen.
29 januari 2017 om 13:16 #18337756even een update:
Alle geplande dingen staan on-hold. reden: gescheurde cilinderkop (bekende kwaal van de KS koppen)
De afgelopen weken heb ik de auto dagelijks gebruikt waardoor ie ineens meer kilometers maakte in een week dan in een maand :P
toen werden er meer problemen zichtbaar, Oliepijl zakt en kvs pijl stijgt, uiteraard ook het kvs potje vol met smerige “mayonaise” drap.Heb inmiddels een andere cilinderkop gevonden die nu nog even ter controle naar de revisie boer gaat voor preventieve reparatie van de oliekanaal.
Bij de cilinderkop revisie gaat ik mits het budget het toelaat ook direct de lambda sensor en stappenmotor vervangen (ding blijft de laatste tijd wel heel vaak hangen qua gas, altijd rond de 2k rpm)wordt vervolgt..
30 januari 2017 om 16:22 #18337816Mag je ook gelijk je slangen wel vervangen, olie kunnen koelslangen slecht tegen… Minstens met Dreft er in de boel goed ontvetten, maar vaak is het rubber al goed aangetast. Ook je kachelradiateur goed reinigen.
Lambda kun je voor onder de 60 euro vinden, origineel Bosch, stappenmotor blijft waarschijnlijk inderdaad hangen, maar kun je met goed reinigen en droge teflon meestal wel goed krijgen. Ook hoger plaatsen. En anders afstellen, zodat hij nooit volledig sluit, zoals in mijn andere topic, kan ik je van harte aanraden.
30 januari 2017 om 23:24 #18337848slangen wil ik ook graag vervangen maar ik heb daar echt geen budget voor (wil de siliconen slangen op maat hebben)
ga er van uit dat nadat ik de kop heb vervangen er nog olie blijft hangen in het systeem, wil dit er eerst goed uit ‘flushen’ als voren ik de slangen aanpak.Originele Bosch Lambda heb ik idd op Ebay voor een kleine €60,- incl. verzenden kunnen vinden. Ik heb een reserve stappenmotor liggen die door de vorige eigenaar een wasbenzine badje heeft gehad, deze ga ik dan ook gebruiken en de huidige word onder handen genomen.
Eerst maar eens een geschikte dag vinden..
(tot die tijd kvs potje goed in de gaten houden, en ff een mankeer streepje maken qua niveau hoogte (indicatie olie lek) )Edit: deze week APK :S
30 januari 2017 om 23:40 #18337850Zou met spoelen eigenlijk niet te lang wachten, tja, snap de moeilijkheden, maar dat rubber wordt met de dag poreuzer zo. Als je dit weer betrouwbaar wilt hebben doe je het beter 100% of helemaal niet. Ik heb ZO veel gezeik gehad met slangen die ineens ontplofden, en scheurden enz. en dat is allemaal 100% opgelost al jaren sinds ik de Roose slangen set heb. Vind het nu zeker een van de beste investeringen die ik ooit heb gedaan aan mijn Kadett. Denk altijd maar als je ziet wat je al qua kosten aan benzine in een auto mikt, dan vallen dit soort kosten uiteindelijk compleet in het niet. Ik had toen, in 2010 (dacht ik?) alles vervangen, inclusief lucht slangen en zat op ongeveer 500 euro. Dat over nu dik zes jaar uitgesmeerd, en denk dat ze zo nog tien jaar mee gaan, want ze zijn nog steeds als nieuw.
30 januari 2017 om 23:57 #18337852klopt, die Roose moto sport slangen die staan op m’n verlang lijstje, maar helaas is het budget dus danig krap dat eigenlijk net niet de cilinderkop reparatie kan, maar zit niet stil!
hoewel op ebay ook complete koppakkingskitjes staan voor nog geen 3 tientjes, geen merk maar wel ruim binnen het budget…
(NIET DAT IK DAAR AAN GA BEGINNEN! goedkoop is duurkoop, wil graag nog wat langer met de auto doen, tis geen export ding.)31 januari 2017 om 00:03 #18337853Nog nooit nodig gehad (gelukkig) dus geen eerstehands ervaring mee, maar volgens mij zijn de setjes van Elring wel goed.
31 januari 2017 om 00:06 #18337854lokale auto handelaar heeft idd elring. kost ietsje meer (iets van €40 alleen de koppakking (zonder korting) )
31 januari 2017 om 15:36 #18337879Kijk even in duitsland, kost die minder dan de helft, ook van elring. Victor reinz is ook prima.
1 februari 2017 om 11:48 #18337916zo, Hij weer terug van APK. het is voor nu een afkeur geworden.
– te hoog lambda waarde (1.05 op zijn laagst/best, hij stinkt ook) => lambda (0258003300) en stappenmoter liggen klaar.
– fusee kogel recht voor, te veel speling (lijkt er op dat er een te kleine bout inzit of dat het de verkeerde kogel is (het viel me de laatste tijd al op dat ik hier en daar een bonk geluid hoorde))
– beide ashoezen, beide zitten los, nieuwe afdichtklemmen en klein gaatje afkitten)Niet een APK afkeur wel aandacht nodig.
– rondom veerschotel goed schoonmaken en goed in de verf zetten.
– dorpels
– Overmatige Olie lekkage, oliekoeler adapterplaat en de oliepeil sensorhuis.Gemaakt tijdens de apk:
Koplamp hoogte te laag.Voor de rest zit het er prima uit, ja ze vonden het niet helemaal tof dat ie niet vooruit de 4 kolommer op kon :P
Heb ook even geïnformeerd over de evt gescheurde cilinderkop.
Kreeg de tip om de olie lekkage aan te pakken en vervolgens op het koelsysteem bij koude motor de komende weken even een mankeer streepje te zetten en dit in de gaten houden, bij geen veranderingen koelsysteem goed reinigen en na het goed reinigen de slangen vervangen. (slang van thermostaat naar radiateur eventueel alvast vervangen door een goede donor want deze is een zeer slechte staat, lees: kan ieder moment scheuren)
Dus de kans ik aanwezig dat de cilinderkop gewoon nog prima is en ik een te vlugge (verkeerde)diagnose heb gemaakt…11 februari 2017 om 15:08 #18338483zo bezig geweest met wat APK afkeur puntjes, kom ik er achter dat ik 2! katalysators heb :S
dat wordt een andere kat… (of een dikke rvs uitlaat op maat :D )
Lambda heb ik vervangen en het lijkt erop dat ie er beter mee werkt, va de week weer een gokje wagen.Plaatje bij verhaaltje:
en ja, op de foto is te zien dat ik een bodemplug mis, ik ben er naar opzoek…13 februari 2017 om 23:44 #18338680Zo, lekker aan geknutseld weer. Die fuseekogel gaan echt mijn nekharen van overeind staan…rrrrr…
Olielekkage, dan zou ik de carterventielatie allereerst checken, voordat je dingen uit mekaar gaat trekken of vervangen. Dit is namelijk makkelijk te checken door het dunne slangetje van de kleppendeksel los te trekken en even op te blazen. Hier moet lucht door kunnen. Zit dit verstopt, fix dit dan eerst. Carter bouwt dan namelijk druk op bij stationair en zo pers je al snel op allerlei plaatsen olie er uit.
Verder gewoon schoonpoetsen en heel goed kijken waar de olie precies lekt.
Bij te hoge CO altijd EERST een nieuwe temperatuursensor er in, en een goeie, want er is een hoop troep in omloop!
Ashoezen, breek me de bek niet open. Ook hier zijn enorm veel kwaliteiten in te krijgen. Neem NOOIT OF TE NIMMER universele!!! Die kosten geen drol, maar het is ook TROEP! Neem ze van een merk als Febi als je geen originele kunt vinden, of een ander reputabel merk. En vervang het vet.
Kitten? Leuk om de APK te halen, maar geen blijvertje hoor. Moet je eens kijken wat die paar gram vet op draaisnelheid aan kracht uitoefent op de hele boel. Als slechte hoezen het al geen drie weken overleven, dan dit ook beslist niet. Of het is mijn rijstijl haha!
Die dubbele kats, ach, als het dicht zit niks mis mee, maar het is een behoorlijke restrictie voor de flow.
Die bodemplug kun je zo bestellen of bij de dealer halen.
http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/15/52/2083/19828/
http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/22/34/2199/21298/14 februari 2017 om 00:06 #18338681lambda, ashoezen en fuseekogel zijn al aangepakt…
wou een mooi rvs uitlaatje eronder doen maar op dit moment gebeurt dat niet ivm schade (mocht je lid zijn van de FB opel-forum pagina dan zie je ‘m er wel tussen staan, blok heeft nu namelijk geen kvs en olie meer, stuurolie is nog wel vol :P )
wordt vervolgd…14 februari 2017 om 11:44 #18338701Pff ok, gecondoleerd man!
Maar zit niet op FB, hekel aan.
14 februari 2017 om 15:19 #18338713Aanstaand de weekend komt een kameraad de schade eens goed bekijken, het lijkt erop dat de chassisbalken zelf nog recht zijn. alleen alles rondom de lampenunit, slotbalk en dwarsbalk is krom. alles is tot het uitlaatspruitstuk door gedrukt. (zelf tot nu toe geen lak scheuren of zo tegen gekomen op de chassis balk)
Oliekoeler heeft een best gat, daar is dus de olie naar toe gegaan (heb ik in ieder geval de overmatige olie lekkage goed verholpen xD)
Pluspuntje: temp sensor is afgebroken dus die moet sowieso vernieuwd worden :Phet is gelukkig op wat spierpijn na, allemaal bij materiële schade gebleven.
20 februari 2017 om 18:41 #18339130ondanks dat dit niet de juiste topic is, wil ik toch eventjes de schade laten zien. de bedoeling is eigenlijk om hem weer heel te krijgen.
balk rechts is naar binnen geschoven…
Edit
Heb ff onder de auto gelegen. gehele rechterkant is naar binnen geschoven, dit is echt niet meer fatsoenlijk recht te krijgen, hij is dus total los en gaat dan ook de deur uit… opzoek naar een andere. Topic is nu dan ook niet meer nodig…22 februari 2017 om 15:19 #18339209Alles is te repareren, maar das toch een beste schade hoor. De voorkant van de balken is ook wel geraakt en daar is het mooie wel van af ook. Je moet maar afwachten of alle kitnaden rond het schutbord nog goed sluiten en zo. Het hangt ook van de rest af, hoe is het interieur, hoe is de roest verder bij bijvoorbeeld de wielkasten naar de vloer achter.
Soms haal je beter een op met een lekke koppakking en nog goede koets, en maak je van twee een hele mooie die schadevrij is.
22 februari 2017 om 21:35 #18339240koets is zelf krom, ben onder de auto geweest. rechter poot staat een stukje naar achter, accu is een centimeter of 2 naar binnen geschoven. dashboard los gehaald en daar is ook te zien dat ie naar binnen is gekomen.
Corsa gaat de deur uit. alle onderdelen die ik heb liggen worden in de loop der tijd verkocht (gereviseerde cilinderkop, radiateur(met fan), velgen (zomerset en winterset) Cruisecontrol etc.
Ik heb als alles morgen mee zit een Astra G (z22se, GEEN ratelende ketting!) gekocht met wat puntjes (o.a. geen werkend dashboard, iets met zekering denk ik)23 februari 2017 om 18:49 #18339276Ok, das ook een oplossing haha, proficiat.
23 februari 2017 om 19:23 #18339277thnx! een goedkopere en snelle oplossing. minpuntje is dan wel het dashboard, priegelen met de stekker :P
23 februari 2017 om 20:28 #18339284Geef mij maar elektrische problemen hoor, heb ik veel liever dan mechanische haha! Ik vind mechanisch gesleutel alleen leuk als het voor een verbeterd eindresultaat is, maar ‘gewoon’ omdat er iets stuk is of ‘gewoon’ onderhoud dat kan me gestolen worden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.