Corsa B c20xe houd in/stottert/wordt (te) warm…

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Corsa B c20xe houd in/stottert/wordt (te) warm…

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 101)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276180
    corsa14slow
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 December 2011

      Nu zit ik met het volgende:
      laatst moest ik een flink end rijden en dat ging overigens prima, maar wel zag ik dat de temperatuur bij 130km/h tegen de 100c aan zit, niet dat dat een ramp is, 100c is nog niet in het rode gebied… maar het volgende: Ik heb geen Oliekoeler erop zitten, nu is het mij bekent dat die standaard op een c20xe zit dus deze wil er nog wel op hebben. (als iemand er een heeft en er iemand me er mee kan helpen (-> zelf geen ervaring mee)
      zo ermee doorrijden lijkt mij niet verstandig, ik weet tenslotte niet wat de olietemperatuur is…

      Maar dan nog het volgende: ook heeft ie last van stotteren/inhouden bij toeren lager dan 2500/3000, daarboven gaat ie als een malle.
      zaken als LMM zijn me bekent, maar voordat ik die ga vervangen wou ik eerst even wat info hier op het forum vergaren over deze symptomen.
      vandaar mijn vraag; is er iemand met dit soort symptomen bekend?
      Direct dingen gaan vervangen/toevoegen vind ik op dit moment een beetje zonde als het probleem eigenlijk heel wat anders is.

      zaken waar ik na ga kijken:
      – realtime waardes zien uit te lezen, misschien dat een universele tester wel de data kan lezen
      – brandstoffilter vervangen + cleaner
      – openluchtfilter vervanger (als ik een originele Corsa filterbak er in kan krijgen ga ik het liefst daarvoor)
      – tempsensor?
      – koelvloeistof vervangen?
      – evt. een oliekoeler erop monteren (hier heb ik hulp bij nodig, het is tenslotte wel het smeersysteem, je kan maar één keer een fout maken…)

      iemand nog wat tips/tricks, uitleg, of me gewoon gerust stellen dat er eigenlijk niet zo heel veel aan de hand is en ik er gewoon rustig mee kan door rijden (er staat een reis van flink wat kilometers in de planning) ik hoor het graag :D

      #18316360
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Misschien dat WimV6 je met de luchftfilterbak kan helpen.
        En misschien ook wel met de oliekoeler.

        #18316361
        kaneelschep
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 November 2004

          Voor een oliekoeler moet je gewoon marktplaats even in de gaten houden.
          Wordt nog wel eens aangeboden. Ik had jaar terug iig een hele nette te pakken.
          Even spoelen en gaan. Lijkt me dat het nu gewoon afgedopt is als je er geen hebt.
          Dus kwestie van 2 slangen weer aansluiten ipv de doppen.
          Koeler zelf past altijd wel ergens achter de grill of eronder. Slangen zijn lang zat.
          Niks moeilijks aan.

          Deze motor hoeft voor 130 in een corsa echt helemaal niks te doen. En wordt dan zelfs door de wind nog heerlijk gekoeld ook.
          Lijkt me niet normaal dat hij dan dus al 100 graden wordt.
          Wat doet hij wachtend voor het stoplicht wel niet dan??

          Originele luchtfilterbak zelfde geval. Marktplaats of de sloop. Of misschien heeft iemand er hier 1 voor je.

          #18316362
          corsa14slow
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 December 2011

            luchtfilterbakken liggen idd op de sloop voor het oprapen, maar het er in krijgen is me nog niet helemaal duidelijk. heb op Engelse forums gezien dat het wel past, maar hoe ze die er in hebben gekregen?? :S
            Wat betreft oliekoeler, als ik zo de oliefilter heb gezien zit het tussen stukje waar de slangen op aangesloten worden er niet tussen…
            de motor draait bij 130km/h toch zo’n 4000rpm, bij de stoplichten/stadsverkeer hang ie rond de 95 graden. (ventilatie gaat al zachtjes draaien bij 95 graden)

            #18316363
            corsa14slow
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 December 2011

              Update:
              Temp. sensor vervangen door eentje met de blauwe stekker (zat een zwarte in) flink stuk op de snelweg gereden, bleef hangen rond de 95 graden (omgeving temp. was +/- 16 tot 19c)
              ook ff een stukje stadsverkeer gereden, tot nu toe geen stotters of inhoudingen gemerkt. wel bleef ie her-en-der bij koppeling intrappen een paar tellen rond de 1500 rpm hangen om vervolgens stationair te draaien..
              verder geen vage geluiden of dergelijks gehoord.
              Wie weet of aanstaande zondag de rit na Klazienaveen door kan gaan ;)

              #18316364
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Ik dacht gelijk al aan de temp sensor bovenaan met lezen. Persoonlijk zou ik geen oliekoeler nemen op een straatauto. Ik heb er jaren een op gehad, en terwijl de motor toen nog temperatuurproblemen had en ook tegen het rood aan heeft gezeten door a. een slechte thermostaat, b. een te dichte bumper (eerste model Kadett GT bumpers, compleet dicht zo ongeveer) had ik hem een keer los en zat geen druppel olie in. Wist toen nog niet eens dat je die dingen moet voorvullen, anders zakt je oliepijl gelijk een halve liter als hij wel open zou gaan. In elk geval twee jaar gek gedaan alles en niet open geweest! :shock: Ding achteraf getest, en opende in een pannetje olie gewoon bij de juiste temperatuur.

                Ik geloof best dat als je op circuit rijdt en bocht na bocht vol gas gaat je hem wel goed kan gebruiken, maar een ieder die wel eens op het circuit heeft gereden snapt dat dit op de straat gewoon gods onmogelijk is met al die slakken en fossielen op de weg. Ik heb zelfs met keihard door de Franse bergweggetjes scheuren (letterlijk plankgas overal!) het niet voor mekaar gekregen om de thermostaat open te krijgen, dus hoe gek wil je doen??

                Het enige wat graag wil gebeuren met een oliekoeler is doorrotten, en als hij dan een keer wel mocht openen dan heb je ook gelijk motorschade.

                Mij klinkt het allemaal niet zorgwekkend, zou lekker gaan rijden zo! :thumbup king:

                #18316365
                corsa14slow
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 December 2011

                  in dat geval, dan plaats ik de oliekoeler op het lijstje van “mocht-ik-hem-ooit-voor-een-mooi-prijsje-tegenkomen-dan-plaats-ik-hem-erop” ;)
                  Temperatuur blijf ik ff in de gaten houden, wat zal er gebeuren bij een flinke zomerse dag?
                  wat betreft stotter/inhouden, hier blijf ik de komende tijd ook op letten.

                  wel viel me bij het ontluchten op dat er een beetje drap en de kvs zat, denk dat de vorige eigenaar bij de cilinderkop revisie de waterpomp is vergeten te vervangen, en olie koelt natuurlijk toch anders dan kvs ;) dus denk dat ik van de zomer maar de distributie volledig ga vervangen (of laten vervangen gezien geen tot nauwelijks tijd.)

                  #18316366
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Temperatuursonde, die met blauw draadje naast de koelvloestofsensor, die wijken ook wel eens af. Verder kan een nieuw thermostaatje ook geen kwaad. Ik raad een thermostaat aan met roodkoperen kern.

                    #18316367
                    corsa14slow
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 December 2011

                      nou, ik ben er eigenlijk van overtuigd dat die dus niet afwijkt. ventilatie schakelt al langzaam in bij 95graden ;) en de ventilatie hoorde ik gisteren ook geregeld bij de stoplichten ;)
                      maar daar ga ik achter komen wanneer ik de realtime waardes te zien krijg…

                      uiteraard wanneer de distributie gedaan word dan gaat de thermostaat ook mee..

                      #18316368
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        Ventilatie hoort in te schakelen bij het stoplicht.. Motor vangt dan geen rijwind.. Dus moet de radiateur op een ander manier gekoeld worden…
                        Eens kijken wat het doet nadat de thermostaat vervangen is…

                        #18316369
                        kaneelschep
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 November 2004

                          Ik begrijp echt nooit waarom mensen voor anderen zouden willen zeggen dat je toch je snelheid niet kan halen in Nederland.
                          Er zijn zat momenten en wegen waarop je in Nederland en rondom ons in europa zonder probleem perfect lang hard kan rijden. Op snelheid of juist met bochten. Ik kan wel tig plekken noemen..
                          Dat jij/men het niet kan, durft of wilt. Prima! :thumb Maar zeg het dan gewoon lekker voor jezelf ipv alsof het een feit is. ;)

                          Op mijn c20ne in de Kadett GSI zat de oliekoeler gewoon origineel.
                          Ik heb hem nu iig ook weer op de corsa A zitten waar de c20ne nu in zit. zou niet weten waarom niet. Het is ervoor gemaakt. Hoort bij de motor.
                          Er kwam ook gewoon olie uit de oude. En er zit ook weer olie in de nieuwe. Deze wordt dus wel gebruikt lijkt het.
                          Mijn golf 2 gti had er ook 1. Werkt met kvs erdoorheen ipv radiator. Maar idee is hetzelde. Die gtis hebben een digitaal metertje in het dash met temperaturen enz. Kon je duidelijk zien dat deze goed op temperatuur kon komen. Toch fijn dat het dan gekoeld wordt.

                          #18316370
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Je begrijpt het niet. Je kan op zat plekken hard, maar heb je wel eens op een circuit gereden? Zó hard rijdt niemand op de openbare weg, zelfs niet diegenen die denken maximaal te gaan, zelfs al zóu je het willen! Zelfs midden in de nacht als de weg leeg is lúkt dat simpelweg niet. Je krijgt die motor nóóit zo heet gereden als op een circuit. De openbare weg kent niet dat type bochten die je over en over en over en over en over en over en over remt rijdt remt rijdt remt rijdt remt rijdt. Die rijstijl is nergens maar dan ook nergens op de openbare weg van toepassing.

                            Wanneer is de laatste keer dat jij 1200 meter ree op de openbare weg, waarin je 11 keer van 40 naar 100 accellereerde??

                            Gewoon een voorbeeldje…

                            Snappie?? :wtf

                            Daarom, straatauto, oliekoeler onzin… :thumbdown In elk geval de originele. Als je een Mocal pakt, met een koelere thermostaat dan heeft het nog misschien wel zin. En die olie die er bij jou in zat kan net zo goed voorgevuld zijn geweest. En als dat ding er al op zat, wie weet ging de vorige eigenaar wel naar zandvoort dagje circuit rijden. Op het circuit is de originele zo open, half uurtje trappen is dan genoeg.

                            Waarom zat er standaard een oliekoeler op?? Juist, omdat de olie in die tijd nog geen perfekte multigrade was, bestond nog niet namelijk, en die motoren vinden dat prettig, als de olie een beetje constanter blijft. Olie had destijds gewoon mindere specs. Waarom ze gekozen hebben voor zo’n hoge temperatuur voor de thermostaat blijft alleen een raadsel. Niet voor niks is dat bij vrijwel geen enkele andere oliekoeler zo “heet”.

                            #18316371
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              @corsa14slow wrote:

                              nou, ik ben er eigenlijk van overtuigd dat die dus niet afwijkt. ventilatie schakelt al langzaam in bij 95graden ;) en de ventilatie hoorde ik gisteren ook geregeld bij de stoplichten ;)
                              maar daar ga ik achter komen wanneer ik de realtime waardes te zien krijg…

                              uiteraard wanneer de distributie gedaan word dan gaat de thermostaat ook mee..

                              Realtime waardes komen uit de sensoren op de motor, dus zijn die stuk dan kloppen die waardes ook niet. Nou is die sensor net nieuw, en je kan dan wel redelijk vergelijken.

                              Heb zelf zo’n IR thermometer, dan zie je het helemaal mooi en hoe heet, en waar hij heet is.

                              #18316372
                              corsa14slow
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 December 2011

                                die sensor is niet nieuw, het is de oude… die had ik vervangen omdat ik dacht dat het eerdere probleem wat ik had zocht onder de motorkap bevond maar in werkelijkheid zat dat probleem onder de achterbank :angel
                                realtime waardes krijg ik met de opcom er niet uit, vandaar moet ik daar nog even achteraan ga..
                                misschien dat zo’n universele uitlees ding van de garage wel wat kan weergeven…

                                #18316373
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  @corsa14slow wrote:

                                  die sensor is niet nieuw, het is de oude… die had ik vervangen omdat ik dacht dat het eerdere probleem wat ik had zocht onder de motorkap bevond maar in werkelijkheid zat dat probleem onder de achterbank :angel
                                  realtime waardes krijg ik met de opcom er niet uit, vandaar moet ik daar nog even achteraan ga..
                                  misschien dat zo’n universele uitlees ding van de garage wel wat kan weergeven…

                                  Ik heb een Autel MD802, mocht je een keer in de buurt zijn.. Die kan real time uitlezen.

                                  #18316374
                                  corsa14slow
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 December 2011

                                    Ik zelf zit in regio barneveld-apeldoorn-deventer.
                                    Als die dat kan dan kan ’t test ding van de garage dat zeker weten. (met m’n andere corsa deed de opcom vaag wat betreft realtime waardes, met t ding van de garage ging het prima)

                                    #18316375
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Ik weet niet welke jouw garage heeft, een beetje garage heeft een veel duurdere dan die Autel, maar onderschat het dingetje niet.

                                      #18316376
                                      corsa14slow
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 December 2011

                                        Dat weet ik wel zeker weten, ik wil niet weten wat ie kost. Ben allang blij dat ik m vaak mag gebruiken :D

                                        #18316377
                                        corsa14slow
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 December 2011

                                          zo, ff een updateje:
                                          Nu temperatuur een stuk hoger zijn dan toen ik dit topic opende zijn we ook qua oplossing dichterbij gekomen.
                                          na het verwisselen van de temp sensor en het bij vullen / ontluchten van het koelsysteem is de motortemperatuur niet echt meer verder richting de 100c gegaan.
                                          Wel heb ik ontdekt dat de koelfan bij deze temperatuur al bij het op contact zetten al aanslaat :hmmz (en dat terwijl de auto toen al paar dagen in de schaduw stond…) dus we gaan maar eens richting de schakelaar kijken (er zitten er 2, eentje is denk ik van de airco (werkt niet meer :vertag ) misschien hebben ze de verkeerde aangesloten, word vervolgd…

                                          De “gameboy” van de garage werkt gelukkig wel qua realtime uitlezen, zag de de motor temp. netjes overeen kwam met die van ’t dashboard. wel kwam bij het uitlezen van foutcodes, foutcode 94 te voorschijn, deze kwam na het wissen naar een minuut of 2 weer te voorschijn. misschie3n dat dit door oorzaak is waarom die de laatste tijd wat slechter wil aanslaan…

                                          Hopelijk van het weekend weer wat tijd om er aan te werken, wil er nog wel ff van genieten…

                                          moet wel zeggen, onder de 3000rpm is ie toch best wel traag… kan aan mij liggen :vertag

                                          #18316378
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            Onder de 3000 traag was mijne ook ooit, maar dat is er uit te tunen. Kan aan een hoop liggen. Mijne trekt nu echt als een diesel onderin juist. Originele inlaattraject deed daar een hoop goed aan, maar met een andere inlaat op wat voor manier dan ook is het ook op de rollen weer er in te tunen voor een groot deel. Je zou eens in de mijne moeten rijden zoals die nu is! :shock:

                                            #18316379
                                            corsa14slow
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 December 2011

                                              inlaat naar origineel betekend, slijpen in t schutbord, niet zo’n zin in ;) sowieso ga ik kijken voor een andere luchtfilter, de huidige “power” filter heeft zijn tijd ook wel gehad, ff sparen voor een goede vervanger.
                                              Een 1.4/1.6 gsi luchtfilterbak erin hangen gaat niet zonder ’t blok los te halen heb ik ontdekt (vergeleken met mijn 1.4 8v kom ik een kleine centimeter te kort qua ruimte…)

                                              Edit: Heb net eventjes in de oude c14se gereden, Dat is pas traag, lol :jerry

                                              #18316380
                                              corsa14slow
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 December 2011

                                                zo, weer iets verder gekomen.
                                                gisteren was het Kwik weer lekker boven de 20graden, ff een flink stuk wezen rijden en heb tot nu toe de temperatuur niet meer echt ver boven de 95 graden gezien.
                                                Nu nog de ventilatie fixen…

                                                De powerfilter heb ik vervangen voor een “semi open” luchtfilter: De Green Storm filter, bij rustig rijden hoor je hem niet, beter zo.

                                                Dipje rond de 1500/2000 zit er nog steeds in, gruwelijk irritant als je bij de stoplichten wilt optrekken, gewoon een dikke seconden helemaal geen power, zal wel te makken hebben met de foutcode 94 (hallgever) en denk ik ff een fuel cleaner + nieuwe br. filter, wordt nog vervolgd…

                                                #18316381
                                                corsa14slow
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 December 2011

                                                  Kleine Update:
                                                  Van de week Fuel cleaner toegevoegd en vandaag de br. filter vervangen, dat was nodig. ding was zwaar aangetast en zat zelfs los in de klem.
                                                  Nader hand ook ff een flink stuk gereden en heb tot nu toe geen inhouding/stotter gehad (wel nog steeds een dipje rond 1500/2500rpm)

                                                  voor de rest niet echt veel meer gedaan eigenlijk…

                                                  edit:
                                                  zag trouwens dit:

                                                  Dit betekend dus wanneer ik dan toch een oliekoeler toevoeg dat ik die 2 schroeven eruit kan halen? Plug&Play?

                                                  Ook kwam ik deze tegen:

                                                  neem aan dat dit de sensor is voor oliepijl hoogte?

                                                  #18316382
                                                  corsa14slow
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 December 2011

                                                    temperatuur is nog niet helemaal goed :vertag (dashboard temp en ecu temp zijn gelijk qua waardes)

                                                    #18316383
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Ik moet eens goed kijken naar die sandwichplaat, maar volgens mij zijn twee bouten er in draaien niet de goede manier vom de oliekoeler te verwijderen. Kan me zo voorstellen dat als de thermostaat er in opent de olie geen kant op kan, maar wel wil, en dat dan de temperatuur ook alleen maar van kwaad tot erger wordt…

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 101)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.