corsa b 1995 motor swap

Forumindex Forums Techniek Overige motor types corsa b 1995 motor swap

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208214
    wouter1981
      Lid sinds:
      16 August 2008

      Hoi,

      Ik rij momenteel met een corsa b uit 95 met een C12 motor met de ongelooflijke 45pk ;-) Dit motortje heeft ondertussen al 170000km en gaat nog steeds goed (deze zomer ermee naar Kroatie geweest;-), maar ik zou wel in de niet zo verre toekomst iets anders van motor willen instoppen. Ik weet dat de 1.4 en 1.6 motor die standaard in de corsa b zat relatief eenvoudig kan ingebouwd worden, genoeg hierover te vinden op de forum, maar kan ik een modernere motor van de nieuwere generaties instoppen of moet ik bij die van dezelfde generatie blijven? Ik ben niet niet zo op zoek naar heel veel pk, gewoon een kleine (max 1.6l), betrouwbare motor waaraan ook nog eenvoudig zelf te werken is. Ideaal zou natuurlijk zijn dat ik hem gewoon op de bestaande motorsteunen zou kunnen plaatsen, maar ik ben wel een beetje handig, dus kleine aanpassingen zullen wel lukken, maar ik wil niet gans mijn motorruimte herbouwen om iets ander erin te krijgen.

      Lange uitleg voor eigenlijk een korte vraag: welke nieuwere motoren van opel is eenvoudig in te bouwen in mijn corsa b.

      Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden.

      #17451963
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Bijde modernere opels kom je gauw in de war met de fabrieks startonderbreker.

        Deze isgeprogrammeerd in de motorcomputer en niet te omzeilen!

        Dit werkt met een ontvanger bij je contactslot en transponder die in het sleuteltje van de auto zit.

        Dit is bij jouw niet voorbekabeld.

        Dit verhaal van die start onderbreker speelt al bij motoren vanaf 1995.

        zo goed als alle motoren met een motorcode beginnende met X hebben deze start blokkering.

        mogenlijk heden bij jouw:

        C14NZ: 1.4i 8V 60pk singlepoint inspuiting
        C14SE: 1.4i 8V 82pk multipoint inspuiting
        C16NZ: 1.6i 8V 75pk singlepoint inspuiting
        C16SE: 1.6i 8V 100pk multipoint inspuiting
        C16SEi: 1.6i 8V 98pk multipoint inspuiting
        C16XE: 1.6 16V 109pk multipoint inspuiting

        Willem

        #17451969
        wouter1981
          Lid sinds:
          16 August 2008

          Srry om een oud draadje op te pikken, heb andere prioriteiten gehad (huis gekocht ;-) maar ga hier nu eindelijk eens werk van maken om mijn C12NZ te vervangen.
          Ik vermoed C14NZ en de C16NZ gewoon plug en play is. Geen gedoe met wisselen van stuurdozen,… Geld dit ook voor de andere motoren, want ik vermoed dat die multipoint inspuitingen toch wel een iets uitgebreidere aanpassing is, of valt dit allemaal wel mee?

          #17451968
          corsaboy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            @wouter1981 wrote:

            Srry om een oud draadje op te pikken, heb andere prioriteiten gehad (huis gekocht ;-) maar ga hier nu eindelijk eens werk van maken om mijn C12NZ te vervangen.
            Ik vermoed C14NZ en de C16NZ gewoon plug en play is. Geen gedoe met wisselen van stuurdozen,… Geld dit ook voor de andere motoren, want ik vermoed dat die multipoint inspuitingen toch wel een iets uitgebreidere aanpassing is, of valt dit allemaal wel mee?

            gewoon altijd de kabelboom en ecu plaatsen welke bij de motor zitten.
            Ik neem never het risico door een ecu van een ander type te gebruiken ook al wordt er gezegd dat ze hetzelfde zijn, dat het blokt schade zou kunnen oplopen.

            Leg er gewoon een c16xe of een c16se in.
            Wanneer je een klein beetje meer budget hebt gewoon een 2.0 erin

            Is veel leuker.

            #17451967
            servil
              Lid sinds:
              28 February 2011

              @corsaboy wrote:

              @wouter1981 wrote:

              Leg er gewoon een c16xe of een c16se in.
              Wanneer je een klein beetje meer budget hebt gewoon een 2.0 erin

              Is veel leuker.

              volgens mij ging het hem niet om de peekaas maar gewoon een iets sterker motor dan zijn 1.2.
              Hij geeft ook al aan dat zijn keuze eigenlijk al gemaakt is.
              en gewoon ff een 2.0 er in leggen is leuk maar daar zitten haken en ogen aan, je typegoedkeurig vervalt zonder
              een nieuwe rdw keurig en bij meer vermogen is ondermeer ook meer remvermogen een leuk optie.
              tevens zal ook je verzekering vervallen en bij een ongeval zal er dus niets uitgekeerd worden.
              dus wil je het goed doen met zomaar ff een 2.0 er in dan moet je toch echt meer dan alleen maar even een motor wisselen.

              tevens is elke vergroting van cc’s ( vervanging motorblok) niet toegestaan, je komt er wel mee door de apk ( zolang er
              maar even veel cilinders in het blok zitten) maar als je toevallig in een politiefuik valt en ze trekken alles na dan wordt je auto in beslag genomen.

              Ps, dit is geen wijsneuzen praat van mij kant maar ik heb mij ooit hierin laten informeren bij de RDW ivm met de zelfde plannen.
              Iedereen mag van mij uiteraard doen wat hij wil met zijn motor want ik hou ook van een beetje power onder de rechtervoet

              #17451966
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Uhm, Servil, daar is de omkeuring voor uitgevonden.
                Auto’s van voor 1998 kan je naar de RDW (keurstation) brengen en dan checken ze of alles goed zit en dan maken ze een nieuw kentekenpapiertje voor je waar alles correct op staat. Meer CC’s, meer cylinders, meer power, allemaal geen punt (ok, met een limiet, auto structureel moet sterk genoeg zijn)
                Kost voor dergelijke oudere bouwjaren slechts 50 euro.
                Als je niet laat omkeuren heb je inderdaad een probleem, want dan is het illegaal en wordt je auto in beslag genomen.

                Verder is het het makkelijkste om een motor in te bouwen die ooit ook in die corsa is geleverd. Groter en moderner kan, maar dat kost wat meer werk en vereist aangepaste onderdelen.
                B.v. de steekassen moeten aangepast worden als je met een 2.0 16v (C20XE) wil gaan rijden)

                #17451965
                wouter1981
                  Lid sinds:
                  16 August 2008

                  Wel Servil heeft wel gelijk met mijn bedoeling. Ik wil geen PK monster van mijn corsa maken (ik rij momenteel met een BMW met 2.5l 6cilinder, daar heb ik pk’s genoeg ;-)). De corsa is mijn 1e wagen en zou deze uit nostalgische reden willen opknappen. Ik heb enkele onderdelen nodig zoals bv voorbumper, achterbumper, motorkap, hier en daar zijn enkele dingen versleten, motor heeft al 220000km. Maar als ik eens online de prijzen bekijken van 2dehans corsa, die volledig gekeurd zijn, dan is dit zo belachelijk weinig, dat ik mij 1 ga kopen waarvan de onderdelen ok zijn, en met een beetje geluk een iets krachtigere en jongere motor instoppen. Ik ga zoveel mogelijk proberen te behouden van mijn origineel: hand bediende ruitjes, ijzeren 14inch velgen, geen airco, geen verstralers,… en dus 100pk is ook absoluut niet nodig.
                  Kortom ik zoek dus welke motor het meest overeenkomsten heeft met mijn 1.2, maar die toch wel iets meer PK heeft. Ik denk om een 1.4 te steken, aangezien de 1.6 toch wel moeilijk te vinden zijn en ik wil zeker niet meer gewicht van voor steken, want ondersturen doet hij al genoeg ;-). Nu nog kiezen tussen de C14NZ en de C14SE

                  BTW kwestie van herkeuringen, ik ben van Belgie. Dat loopt daar waarschijnlijk iets anders ;-)

                  #17451964
                  corsaboy
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    ja in belgië heb je een uitdaging.
                    Maar die keurmeesters daar zien alles wat ik ervan begrijp.

                    Zelfs het verschil tussen mono en multipoint.

                    Wat je dan zou kunnen doen is een c16nz pakken, aangezien je nu waarschijnlijk een c12nz hebt.
                    Qua uiterlijk is deze gelijk. De c14nz zou ik overslaan. Alleen moet je dan ff oppassen met de motorcode.

                    verder wil ik tegen servil zeggen, leuk dat verhaal van je, maar denk je dat ik dat niet weet.
                    Corsa-NovaTuning.nl roept niet voor niets sinds de herkeuring mogelijkheid voor 50 / 55 euro om je auto te laten omkeuren.
                    Dan gaat je hele verhaal niet meer op.

                    Tevens is het zelfs bij de DHRA verplicht geworden voor de straat legale klasses.

                    Jij hebt ooit de plannen gehad, wij hebben er meerdere omgebouwd en omgekeurd en er staan er 2 klaar voor omkeuring.
                    Dus tja een 2.0 erin hangen heeft niet zo heel veel haken en ogen.

                    Wanneer je van een c12nz naar een c16nz zou gaan zou ik ook de remmen ff iets upgraden

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.