Controle lampje SIGNUM 1.8 XE i ECOTEC

Forumindex Forums Techniek Ecotec Controle lampje SIGNUM 1.8 XE i ECOTEC

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207318
    koen cuypers
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 July 2008

      In mijn wagen gaat steeds een controle lampje branden(oranje lampje met motorteken er op) . Na enkele weken gaat het vanzelf weer uit.
      Ik heb dit al enkele keren laten nakijken. Het resultaat van het uitlezen van de boordcomputer was: LAMBDA SONDE 1 & LAMBDA SONDE 2. Het probleem is dat de garagist zelf niet weet of het de sensoren zijn die stuk zijn of dat deze effectief een fout geven door een andere oorzaak. De prijs van de sensoren is ronde de 140EUR/stuk. Ik vind dit nogal veel om allebij te laten vervangen als men niet zeker is dat dit de oorzaak is.
      Weet iemand hier meer over? Zou het eventueel kunnen dat het verbruik hierdoor vrij hoog ligt? 9.5l/100km bij normaal rijden? Voor de rest rijdt de auto prima en is er niet direct een probleem merkbaar?

      #17415795
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        is de Luchtmassameter niet defect, aangezien ineens 2 lambda sensoren storing geven??

        Willem

        #17415796
        koen cuypers
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 July 2008

          Misschien wel, ik zou het niet weten. Wat ik wel merk is dat de motor bij vertrek een beetje inhoudt, vooral wanneer deze koud heeft.
          Is er geen manier om dit te weten te komen of het de luchtdebietmeter is? Wat doet dit ding precies?

          #17415797
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            deze meter neemt de hoeveelheid en lucht volume dat de motor in ademt.

            Willem

            #17415798
            koen cuypers
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 July 2008

              Eén van de mogelijkheden zou volgens de garage ook de EGR klep kunnen zijn.
              Als ik alles moet laten vervangen vooraleer de fout is gevonden kan ik beter een nieuwe auto kopen.
              Ik kan er niet bij dat er geen betere diagnose kan worden gemaakt in de Opel garage over wat de juiste oorzaak is.
              Luchtmassa meter, Lambda sonde 1 & 2, EGR klep, Katalisator, nokken detectie,…??
              Ondertussen al 4x binnengeweest zonder resultaat.
              Men reset de boordcomputer en na enkele dagen (weken) staat de fout er terug op.

              #17415799
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                raar verhaal, ook omdat het niet direct terug komt

                hebben ze al gereden met de computer aan de auto??

                Willem

                #17415800
                koen cuypers
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 July 2008

                  Nee, ze hangen gewoon de PC eraan wanneer de auto stil staat. Ze loggen dan de fouten die er in boordcomputer zijn opgeslagen.
                  Dit is meestal LAMBDA SONDE 1 & 2.
                  In het begin ging het lichtje na enkele dagen weer uit. Momenteel is het al weken aan het branden en gaat het blijkbaar niet meer uit.
                  Ik ga op het eind van de week is naar een andere Opel garage (de derde ondertussen) in de hoop dat die iets meer ontdekken. Ik zou het jammer vinden dat ik de motor stuk zou rijden. Het is tenslotte een dure auto en rij er zeer graag mee. Voor de rest kan ik niks dan goed vertellen over de auto.

                  #17415801
                  koen cuypers
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 July 2008

                    Ondertussen al vele keren laten nakijken. De fout duikt steeds weer op.
                    Lambda sondes, luchtmassameter,… hebben ze individueel allemaal nagekeken. Deze blijken perfect in orde te zijn.
                    Heb wel gemerkt dat wanneer ik rij met een aanhang wagen de fout veel vaker opkomt.
                    Ook als het koud en smog weer en de verwarming, blazers, lichten,… staan op is de kans dat het lichtje gaat branden groter.
                    Zou het niks te makeen hebben met een voedingsprobleem (spanningsval??)…..
                    Ik weet het ook ni meer. De auto op zich blijft normaal rijden maar bij koude motor houdt hij eventjes in.
                    Misschien zijn er ondertussen nog mensen die te maken hebben met dit probleem. Grtzzzzzzzz

                    #17415802
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      ja dat zou kunnen.

                      je zou een extra massakabels aan de motor kunnen maken.

                      het is ook een bekend probleem van de Z18XE motor, die slechte massa.

                      ikzelf heb al vaker massakabels aan de motor gemaakt bij de Z18XE:

                      Willem

                      #17415803
                      koen cuypers
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 July 2008

                        ..:cry..vervolg.
                        Ruim een jaar verder en het lampje komt nog steeds regelmatig op. Ondertussen is er een extra massa-motor kabel en zijn de 2 Lambda sondes vervangen geweest. ook de accu is fonkelnieuw maar allemaal zonder resultaat.
                        Heb gedurende die tijd enkele dingen met zekerheid opgemerkt. Het probleem duikt het vaakst op bij smog weer (koud, nat) en wanneer er een aanhangwagen getrokken wordt. De computer geeft nog steeds afwisseld fouten op Lambda sonde 1 & 2.
                        Iemand nog tips?

                        #17415804
                        svdk20
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 August 2009

                          kortsluiting in de stekkerdoos van je trek haak?
                          liggen de lambda sonde 1 & 2 niet op een manier waardoor er water in het stekkertje kan komen?
                          ben zelf niet bekend met uw type auto althans de looks en interieur van insignia wel maar motorisch kennis niet
                          maar wellicht heeft u iets aan mijn ingeving

                          #17415805
                          GTS Power
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 May 2008

                            origineel gepost door svdk20
                            kortsluiting in de stekkerdoos van je trek haak?
                            liggen de lambda sonde 1 & 2 niet op een manier waardoor er water in het stekkertje kan komen?
                            ben zelf niet bekend met uw type auto althans de looks en interieur van insignia wel maar motorisch kennis niet
                            maar wellicht heeft u iets aan mijn ingeving

                            het gaat hier om een signum:thumbup

                            #17415806
                            koen cuypers
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 July 2008

                              Bedrading trekhaak is al nagekeken. Ik denk meer dat het iets te maken heeft met verandering van de uitlaatgassen bij het trekken van een aanhangwagen.
                              Doch, zonder aanhangwagen komt de melding soms ook voor.
                              De lambda sondes meten dus wel degelijk een afwijking in de gassen.
                              Vreemd gedoe.
                              Tijdens het rijden merk je van deze foutmelding niets. Ondertussen al 145.000km op de teller zonder problemen. Ik denk dus niet dat het veel kwaad kan. Het is natuurlijk altijd beter dat er een oplossing voor te vinden is.

                              #17415807
                              opeltechniek
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                20 March 2010

                                Defectcodes met betrekking op lambdasignalen zijn vaak te wijten aan een slechtwerkende luchtmassameter.
                                Een dealer die dit kan meten is een goeie de enige remedie is om deze te vervangen voor een exemplaar van een goed draaiende auto of voor een waarvan je zeker weet of die goed is,
                                Veel problemen zelfs nieuw stuk in de doos.
                                Deze zeer gevoelige componenten zij erg gevoelig voor vochtige lucht.

                                Ik heb maar 1 keer meegemaakt dat de voet van de egr klep was kromgetrokken waardoor ook storingen op het lambdasignaal naar voren kwamen.

                                #17415808
                                Astraman
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  14 July 2004

                                  Mja of ze vergeten hem er gewoon weer in te zetten na het vervangen van je flexibele deel. Maar dat merk je wel, dan horen ze je van 6 straten verder aankomen.

                                  #17415809
                                  koen cuypers
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    14 July 2008
                                    Quote:
                                    origineel gepost door opeltechniek
                                    Defectcodes met betrekking op lambdasignalen zijn vaak te wijten aan een slechtwerkende luchtmassameter.

                                    Deze is ook al nagekeken en zelfs vervangen geweest door een nieuwe, …doch zonder resultaat. Enkele weken later ging het lampje weer aan. Wanneer ze nieuw in de doos al kunnen defect zijn, gaat het natuurlijk nog moeilijker worden. Ik zie mijn dealer nog niet direct een hoop van deze dingen beginnen testen. De fout komt dan ook niet meteen op.
                                    :hmmz…..?

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.