commodore Senator B motor type C30NE

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD commodore Senator B motor type C30NE

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 51 tot 61 (van in totaal 61)
  • Auteur
    Berichten
  • #17468072
    eddycommodore
      Lid sinds:
      27 February 2009

      moet dat kastje bosch 227 921 016 wel blijven meedoen??op het spatboord links.

      heb alles bekeken,maar houd wel een kabel daarvan over,die gaat nu met een soort scart aansluiting op me bobine.
      en dan nog apart met die 3 draden zelfde kleur die moet ik dan aansluiten op me nieuwe bobine,blijft vaag/
      gse,kan je me telnr pm en?? als ik er dan niet uitkom kan ik eve bellen,wel handiger dan via forum.
      dank

      #17468073
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Nog 1x:
        Als je de juiste onsteking hebt die ik ook heb heb je niks nodig.

        Je huidige/oude onsteking heeft wat sensors her en der en een kabelboom met dat kasje dat haal je allemaal weg inclusief een stekker die langs het brandstofpomp relais verbonden zit met je injectie kabelboom ook je verdeler haal je weg de bobine laat je mooi zitten.

        Dan plaatst je de nieuwe verdeler in zijn basis positie (staat hier wel ergens uitgelegd op het forum) dan zet je het kabelboompje op de verdeler en de zogenoemde scart aansluiting steek je op de bobine op die alu plaat en dan steek je de draadjes groen op -1 en zwart op +15 op de bovenkant van de bobine.

        Dan maak je verbinding tussen de kleuren groen zwart en bruin met je autokabelboom.
        Dan laat je de auto lopen op benzine en stelt de ontsteking af met een lamp en klaar is kees.

        Dat kasje en al die andere flauwe kul is nergens goed voor als voor ellende,en brengt in verhouding tot de oude electrionische ontstekingen alleen maar ellende bij kapotte sensoren of vermiste sensoren.

        Ach ja groen is toerental signaal zwart is contact slot gestuurde + en bruin is massa,die moet je aansluiten op de auto kabelboom,mocht je geen toerenteller hebben dan moet je de groene rechtsteeks op de stekker van het injectie systeem zetten omdat anders je motor niet weet hoeveel toeren je ding maakt en zo niet weet wat in te spuiten.

        #17468074
        eddycommodore
          Lid sinds:
          27 February 2009

          helaas mislukt doet helemaal niks.
          heb de oude situatie weer teruggezet.

          #17468075
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            Ik zie en hoor steeds meer mensen praten over die motor: c30ne.
            IS deze motor echt zo goed als wordt gezegd. Ik heb ook zo een motor in een rekord zitten, maar die is toch echt versleten. Vol gas geven en hij loopt op 5,5 cilinder. Nu zegt dit niks ,maar toch.
            Is de gewone niet beter? Ik heb trouwens geen katalysator erbij, waar die c voor staat.

            #17468076
            GSE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 August 2006

              C30NE Monza/Senator bj geloof 85 en 100% zeker 1986 is rubbish 156pk en kats blauw kapje op de luchtweger cil kop code (boven motor nummer) is geen C30NE.
              Die blokken lopen ongeveer als een 30E en zijn niet zuinig en hebben kleine kleppen.

              C30NE 130KW uit Omega/Senator B met Motronic 4.1 en 1.5 hebben echt 130KW en hebben harde klepzittingen en grote kleppen 40/45mm ipv 37/42mm wat de 30E heeft,geen nokkenas problemen,leveren het vermogen dat door Opel word opgegeven nl echt 177pk ipv 165 wat de 30E echt maakt ipv de 180 die opgegeven zijn.
              Lopen op euro 95 ipv 98 zoals de 30E doet,hebben onderin meer koppel hebben een stuk beter verbruik.

              In verhouding tot een 30E is een C30NE echt een vooruitgang,iedereen die ik ken die van 30E naar C30NE is gegaan is echt tevreden:minder verbruik betere prestaties.

              Ik kon met een Monza A2 GSE met C30NE en 4-gang automaat een Monza GSE 30E met 5-bak handschakel bijhouden boven de 100km/h op de autobaan,dat zegt toch zat….

              #17468077
              Jigsaw
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 April 2007

                is het ook nodig om het hele blok te vervangen, of zou een 30E met kop van c30ne ook al voldoende kunnen zijn?
                hoor verhalen dat dit ook al stukken beter zal lopen

                #17468078
                GSE
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 August 2006

                  Het grote verschil zit um in de kop,de C30NE kop heeft grote kleppen.

                  In het onderblok zit amper verschil het grootste verschil zit um in de ophanging van de krukasposistie sensor daar heeft een 30E geen aansluiting voor.

                  Ik heb zelf een echte 130KW C30NE en een 30E blok met C30NE kop met gewoon een oud L-jetronic systeem en na vervangen van de 30E kop door een C30NE kop leek het of de motor een stuk krachtiger was,ik kan het echt iedereen aanraden.

                  Terwijl de C30NE 2KW minder heeft 130KW tegenover de 132KW van een 30E loopt de 130KW motor echt stukke beter,die 30E heeft technisch nooit meer power kunnen hebben als 165 tot max 168pk,iedereen die denkt dat een 30E de wereld motor is heeft het mis:

                  oliedruk problemen
                  nokkenasssen die rond worden
                  hoog verbruik op 98 benzine
                  ingeslagen kleppen op LPG

                  Een C30NE kop op een 30E onderblok is plug and play,alleen is een kop vervangen na mijn idee meer werk als een motor omhangen….

                  #17468079
                  Jigsaw
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 April 2007

                    hmm oke,

                    ben namelijk voor een monza aan het kijken (vast wel gelezen op het big opels forum), maar daar zit dus zo’n olie en benzine slurpende kachel in. (30E).
                    Nu ben ik al meteen aan het brainstormen over een eventuele motorwissel.
                    Of ik houd het op plug en play met een c30ne ( of alleen de kop), of ik doe het meteen met een 24v, maar ik weet dus ook niet precies hoe en wat dit allemaal kost. Ik dacht namelijk dat een kop wisselen een stuk simpeler ging als een heel blok omruilen

                    #17468080
                    GSE
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 August 2006

                      Persoonlijke ervaring:
                      Kop omwisselen is goed te doen en duurt net zo lang/langer als een motor wissel.
                      Na kop wissel heb je merkbaar meer power maar nog steeds dat gezuip,maar wel grotere harde kleppen

                      Als je toch een compleet andere zuinige motor wilt nl een C30NE of C30SE wil inbouwen is het extra werk van de 24V niet zo gek veel alleen het koste plaatje wel.

                      Ik maak een schatting van de kosten:
                      C30NE blok compleet met toeters en bellen inclusie nieuwe vloeistoffen/filters en bougies en achterste keerring zo rond de 450/600 euro heb ik wel de oude 30E koppeling weer terug gezet tegen de C30NE.

                      (kopvervangen is niet veel goedkoper als je de kop ook ff naar een revisie bedrijft brengt om na te kijken inclusief nieuw kopset en bouten en nog de aanschaf en filters vloeistoffen en mocht de kop wat mankementen hebben zoals krom zijn slechte geleiders of net wat hebben dan ben je duurder uit als een goedlopende complete motor inbouwen.

                      24V motor inclusief een vliegwiel en sterke koppeling en alle andere benodigd heden 1200-1300 euro
                      500 voor het blok compleet
                      600 koppeling
                      100 voor dingen als bougies en vloeistoffen en nog wat andere kleine dingen

                      Die 600 voor de koppeling is veel maar je moet een custom made vliegwiel halen als je de 265 getrag wilt behouden en dan kun je wel de oude 30E koppeling terug erin doen maar die kunnen niet veel hebben of slippen door,daarom heb ik ook maar gelijk een zwaardere drukgroep en nieuw plaat en druklager getelt,vliegwiel kost rond de 250/300 euro inclusief de bevestigings bouten.

                      #17468081
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        Nou,

                        Fijn dat je het effe duidelijk hebt uitgelegd.

                        Bedankt!

                        #17468082
                        eddycommodore
                          Lid sinds:
                          27 February 2009

                          ik zeg het,heb de oude situatie van de ontsteking weer teruggezet en met de hand op tijd gezet,loopt als een speer en ook op lpg nu.
                          heb dus nu weer een ontsteking over,met kabelboompje en bobine.
                          voor de leifhebber.

                        11 berichten aan het bekijken - 51 tot 61 (van in totaal 61)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.