Combo C 1.7CDTI – Motorstoring 1243 en motormanagementlampje dat blijft branden

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Combo C 1.7CDTI – Motorstoring 1243 en motormanagementlampje dat blijft branden

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18350043
    Hencque
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 May 2013

      Sinds een tijdje maakte ik mee dat bij het rijden van 130 a 140km/h na een minuutje of 2 het storingslampje aan ging (moersleutel). Op internet vond ik dat bij gelijktijdig intrappen van rem en gaspedaal en vervolgens de auto op contact zetten (niet starten) er een knippercode op duikt op het dashboard. Dit zou code 1243 zijn wat zou duiden op een probleem met de turbo.
      Na contact eraf, een minuutje wachten en dan weer starten ging het storingslampje ook altijd weer uit.

      Als ik op internet zoek vindt ik deze code alleen terug in combinatie met combo’s en corsa’s die in noodloop gaan, maar daar heb ik zelf geen last van gehad en bij uitproberen blijft hij in ieders geval tot 150 gewoon doortrekken, harder heb ik niet geprobeerd.

      Nou reed ik vandaag terug van mn werk, en in plaats van het storingslampje (moersleutel) ging nu het motormanagementlampje (motorblok) branden. Dit vond ik toch wat minder prettig, dus ben ik maar ff gestopt en heb onder de kap gekeken. Niks vreemds te zien en te horen. Na een tijdje de auto weer gestart en ipv dat het lampje weg was, was het nog steeds aan!

      Rustig aan de laatste paar km naar huis gereden (alles deed het gewoon, niks geen noodloop en hij bleef goed trekken). Nadat de auto anderhalf uur voor de deur af had gekoeld nog maar eens gekeken en het motormanagementlampje (motorblok) gaat meteen weer aan na starten. Pedalentest gedaan en ik krijg nog steeds knippercode 1243 te zien.

      Ik krijg dus nu dezelfde foutcode, maar eerst was dit met een storingslampje dat uit ging en nu is het met een motormanagementlampje dat niet meer uit gaat.

      – Waarom gaat het motormanagementlampje aan en blijft dit aan terwijl ik overal alleen maar lees over een storingslampje dat vanzelf weer uit gaat met deze foutcode?
      – Als ik ga sleutelen en schroeven, waar begin ik dan het beste? Ik lees van alles over het schoonmaken van diverse sensoren, solenoids, de EGR klep, het nalopen van luchtslangen en het inspuiten met turbo/EGR-klep/remmen-reiniger.
      – Is het schadelijk om nog een paar dagen door te rijden totdat ik tijd heb om alles te controleren? (de auto reageert goed op het gas, geen noodloop etc)

      Die laatste is misschien een wat rare vraag, maar ik heb een hele tijd voor mn werk in Moskou gezeten en kwam er daar achter dat men daar met taxi’s door rijdt met alle lampjes vh dashboard aan zonder zich er druk over te maken in van allerhande moderne westerse autos (Ford, Hyundai, Mercedes, Skoda, Opel). Volvo-achtige km standen van over de 600.000 waren daarbij meer regel dan uitzondering. Maw: echt bang ben ik niet van een lampje meer of minder.

      #18350054
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Startpunt:

        10661_tlzllvsuc

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.